Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Ласло Феньо: Хуманността е езикът на музиката

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Ласло Феньо: Хуманността е езикът на музиката

Унгарският челист Ласло Феньо свири на инструмент с вековна история

Снимки: © Allegra Festival & Academy/Колаж: Траяна Генчева/Dir.bg

Броени дни преди старта на най-очакваното и престижно музикално събитие на сезона - осмото издание на фестивал "Алегра", който ще се проведе в периода 15-22 юли, в столичната зала "България", имаме удоволствието да разговаряме с един от музикантите, участващ в два от концертите в програмата - "Паралели" на 19-и юли и "Жар-птица" на 22-и юли.

Купи билет

Музикалната критика нарича Ласло Феньо - "един от най-известните музиканти в световен мащаб". През последните няколко години, Ласло Феньо концертира на най-големите сцени по света и за голяма радост на българските меломани и неуморната работа на екипа, който организира фестивала, ще свири и на родна сцена.

В родната му страна, Унгария, Феньо е от много години един от най-търсените солисти. Неговите солови рецитали и концерти камерна музика или с оркестри, се излъчват на живо и записват от Унгарското радио. Той е свирил с повечето от унгарските оркестри и диригенти. През 2005 г. получава високопризнатата награда на името на Ференц Лист, присъдена от унгарското министерство на културата, както и наградата Junior Prima през 2008 г.

Ласло Феньо (Източник: © Allegra Festival & Academy)

Още

Ирина Стоянова: Благодарение на фестивал Алегра, музикалното училище ще бъде „лаборатория за музика“ на световно ниво

Ирина Стоянова: Благодарение на фестивал Алегра, музикалното училище ще бъде „лаборатория за музика“ на световно ниво

Ласло Феньо започва обучението си по музика в Унгария, като още на 13 годишна възраст става студент на проф. Ласло Мезьо в Музикалната академия "Ференц Лист" в Будапеща. По-късно продължава образованието си при професор Давид Герингас в Любек, където брилянтната техника, верният усет за стил и извънредно широкият репертоар му донасят редица награди от важни конкурси.

Сред тях са Международният музикален конкурс в Женева, конкурсът Ростропович в Париж, The Adam International Cello Competition в Крайстчърч както и конкурсът на унгарското радио в Будапеща. След като завършва обучението си, той убедително разширява музикалните си хоризонти под ръководството на Бернард Грийнхаус.

Още

Мария Найденова – Абрашева: Фестивал и академия Алегра е наслада за духа

Мария Найденова – Абрашева: Фестивал и академия Алегра е наслада за духа

Интересна подробност от музикалната биография на Ласло Феньо е, че свири на чело, изработено от Матео Гофрилер през 1695 г.

Точно преди година, в България бе представена и вълнуващата книга на професор Венцеслав Николов (виолончелист, диригент и преподавател в Национална музикална академия,) - "Моят баща е Матео" (издателство Изток - Запад), в която се разказва магичната история на класическата музика и историите на значими класически композитори като Бетовен и Бах, а виолончелото разказва във формата на аз повествование за атмосферата на Венеция, Париж и Виена от 18-и век.

"Какво би разказало едно виолончело от 1726 година, ако можеше да говори? През чии ръце е преминал грифът му, кои мелодии са прозвучали от дървения му гръден кош?", се пита професор Николов, а един от изящните отговори дават изпълненията на Ласло Феньо.

Купи билет

Заедно с фестивалния оркестър Алегра под диригентството на Йоханес Шлефли, виолончелото на Ласло Феньо ще ни пренесе в увертюрата към операта "Силата на съдбата" на Джузепе Верди, сюитата из балета "Жар-птица" на Игор Стравински и вариации по тема "Рококо" на Пьотр Илич Чайковски.

Концертът е на 22 юли, а на 19 юли, Ласло Феньо ще се включи в звездния състав на концерта "Паралели" с участието на Сергей Малов, Григори Асс, Нимрод Гуез и Петър Найденов

Ласло Феньо (Източник: © Allegra Festival & Academy)

- Вече сте свирили пред българска публика, заедно с оркестъра на Софийската филхармония, а сега сте част от осмото издание на престижния музикален фестивал "Алегра". Пътувате много, срещате се с различна публика. Как си обяснявате магичното влияние на музиката върху хората?
- Много съм щастлив, че ще се срещна отново с българската публика и, че фестивал от ранга и значимостта на "АЛЕГРА" се случва за пореден осми път, в София. Поздравления за екипа на фестивала, който работи неуморно, за да се случи толкова важно събитие.

Музиката е универсален език и в момент като днешния тя има своето наистина магично влияние върху публиката. Днес повече от всякога трябва да останем хуманисти и музиката е една добра и сигурна основа за това.

Източник: © Allegra Festival & Academy

- Музиката е и вашият живот. Започнали сте да се занимавате с музика от много малък, както традиционно се случва в живота на всеки музикант. Не усетихте ли липса на детството?
- Никога не съм имал усещането, че музиката краде детството ми, защото винаги съм балансирал двете неща. За мен, като дете, а и сега, е особено важно да имам приятели, да поддържам тези приятелства. Разбирам същността на въпроса ви, защото обикновено децата, които се посвещават на класическата музика, нямат истинско детство и са отдадени само на музиката. За мен обаче, нещата са различни.

Винаги съм имал нужда от добрия баланс между музиката и нормалния живот и съответно нормалното детство.

Фестивал и академия Алегра е модерен международен форум, фокусиран върху професионалното израстване на млади музиканти и отглеждането и възпитаването на млада публика (Източник: © Allegra Festival & Academy)

Още

Контрабасистът Петър Найденов: Фестивал и академия Алегра са моята мисия

Контрабасистът Петър Найденов: Фестивал и академия Алегра са моята мисия

- Участвахте ли в създаването на артистичната рамка на фестивала?
- Петър Найденов, създателят и двигател на фестивала, е гениален организатор и ние всички имаме огромно доверие в него. В началото, разбира се, обсъждахме концепцията, артистичната рамка и казахме да, а после той направи всички останало.

Както споменах и в началото, той има талант на организатор и артистичен директор и се погрижи сам за всички останало.

Петър Найденов (Източник: © Allegra Festival & Academy)

- Кой е вашият любим композитор?
- Моят любим композитор е Йоханес Брамс, но това, разбира се, не означава, че ако трябва да изпълнявам Шостакович или Бах, не мисля за Брамс.

Но нека ви кажа нещо интересно, ако свиря Брамс, винаги си мисля за Бах, защото за мен той е базата, корените и това се отразява и усеща в работата на всеки един от другите композитори.

- Участвате и в майсторските класове на "Алегра". Какви съвети бихте дали на бъдещите музиканти?
- Имам много идеи и съвети за младите музиканти, но най-важното е това, което казах преди - да поддържат здравословен, колоритен личен живот и разбира се, трябва да работят, да пракиткуват, да слушат музика, да имат уроци с различни учители, за да научат различни стилове, техники.

Най-важинят обаче е да останат човеци, да запазят хуманността и в творчеството си, да не се фокусират само върху едно нещо. Да са изпълнени с любов към всичко, което изпълва живота им.

Петър Найденов (Източник: © Allegra Festival & Academy)

Повече за предстоящите концерти, включени в програмата на фестивал Алегра, както и детайли за майсторските класове, част от Академия Алегра, на адрес:
www.allegrafestival.com/bg
www.allegrafestival.com/bg/allegra-masterclasses/

Купи билет

Билети може да се закупят - ТУК

За ученици, студенти и пенсионери специално намаление на билети само при закупуването от касата на зала "България".

Фестивал и академия Алегра се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура", Софийска община - Столична програма "Култура", Фондация "Америка за България", Институт Лист - Унгарски културен институт и в партньорство със Софийска филхармония и Национално музикално училище "Любомир Пипков".

Още

Код Стравински с фестивал Алегра

Код Стравински с фестивал Алегра

Още

Фестивал и академия "Алегра" организира осмото си поредно издание в София

Фестивал и академия "Алегра" организира осмото си поредно издание в София

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас