ХАРМОНИЯ В ЗВУК
Мария Найденова – Абрашева: Фестивал и академия Алегра е наслада за духа
Осмото издание на международния културен форум обещава незабравими срещи с виртуози от световната музикална сцена и атрактивна програма
Автор : / 1751 Прочита 0 Коментара
Осмото издание на международния културен форум Алегра обещава незабравими срещи с виртуози от световната музикална сцена и атрактивна програма (Снимка: Личен архив)Родена в семейство на музиканти, Мария Найденова - Абрашева завършва Математическа гимназия и Юридическия факултет на СУ. След успешна адвокатска кариера, се впуска в артистичното предизвикателство Фестивал Алегра и от 2016 г. е негов административен директор, както и водеща фигура в администрацията на фондация Алегра.
- Фестивал и академия Алегра се случва за осми път заради една голяма, споделена мечта - музиката като мисия. Как се увлякохте по този проект, кои са любимите посоки - фестивала, концертите или академията и каква е истинската същност на Алегра?
- Allegra започна като академия през 2014 г. с три майсторски класа, за да се превърне през 2018 г във фестивал - очаквано събитие и международен културен форум. В началото се включих с помощ само с договорите на преподавателите, покрай работата ми като юрист.
С разрастването на всяко следващо издание започнах да участвам все повече и в организацията и цялостната концепция на фестивала.
Нямаше как да не се запаля, защото атмосферата по време на фестивала е невероятна - толкова много млади и талантливи хора събрани на едно място /в рамките на едно издание сме имали участници от над 30 държави/, преподаватели и солисти, които е удоволствие е чест да познаваш. Различни езици, различни култури - пъстрота и многообразие.
За мен истинската мисия на Allegra преди всичко е да я има. Независимо от трудностите, с изключение на 2020 година успяваме не само да осигурим ежегодното провеждане на фестивала, а и с всяко следващо издание да го разширяваме и разнообразяваме.
Да предоставяме на новата генерация музиканти възможността да общуват с имена като преподавателите в академията. Да създават и развиват професионални контакти. Това е толкова важно. И естествено концертите - те са видимата за публиката част от фестивала.
- Имате до себе си един много изискващ, взискателен и увличаш партньор - създателят на фестивала, който е и ваш брат Петър Найденов. Израстнаха ли отношенията ви по време на професионалното ви партньорство?
- Да, наистина е и много изискващ и взискателен, но и увличащ. Просто той има изумителен капацитет за работа, и то в неочаквани за професионален музикант посоки и, тъй като е изключително отдаден на работата си по фестивала, очаква същото от всички, с които го прави. Често това е не съвсем добре разбрано от хората извън екипа ни, с които работим.
Категорична съм, че ако не беше така резултатите далеч нямаше да се същите. Той съвсем не е склонен на компромис с качеството за каквото и да става дума. И дава качество и го изисква от работата на всички.
А иначе в екипа всъщност сме трима - брат ми, който живее в Швейцария, пианистката Ина Селвелиева, която живее в САЩ, и аз в София. Познаваме се от деца. Израстнали сме заедно, родителите ни бяха близки приятели. Работата за Allegra е нещо, което започнахме покрай другата си работа, и в един момент се превърна във фокус за всеки един от нас.
Понякога се случва така, че когато се чуваме, за да обсъдим нещо, единият пие кафе, а другият вино, но интернет ни предоставя толкова възможности, че в облака работата върви и нещата се случват. Жалко, че не на всяко от изданията ни се случва да сме и тримата, но миналата година успяхме и беше прекрасно.
Фестивалът Алегра ще се проведе между 14-и и 25-и юли
- Петър Найденов е изцяло отдаден на изграждания на концертна програма, съставяне на рамката й, както и програмата на майсторските класове, което е една допълнителна, много важна мисия. Кое движи Петър, как работи върху програмата, изпълнителите и съотвено преподавателите в майсторските класове?
- Движи го огромната му енергия и желанието да създава, поддържа и развива всеки един от сегментите на фестивала. Всъщност, основно е изграждането на концепцията на академията. Преподавателите в нея са фактора, който до голяма степен определя интереса на участниците и качеството на концертната програма.
Силата на Петър е умението му да създаде концертната програма, в която участват преподавателите в академията, специално поканени солисти и млади музиканти в началото на кариерата си. А концертите от фестивалната програма и тяхното разнообразие са определящи за качеството на културния продукт, който Allegra предлага.
- Партнирате си със Софийска филхармония и Национално музикално училище "Любомир Пипков". Какво Ви носи удовлетворение в работата с тях и най-вече - какво е усещането да ставаш свидетел на израстването на деца, докоснали се до класата на истинските, големите музикални авторитети?
- Преместването на фестивала в София ни постави пред един основен и изключително важен въпрос - къде да се провеждат концертите от фестивалната програма. Изключително благодарни сме на маестро Найден Тодоров за поканата Софийска филхармония да е домакин на Фестивал Алегра.
За нас зала България е храм на класическата музика.
Естествено това е и голямо предизвикателство, след впечатляващия сезон на Софийска филхармония да продължим да държим високо летвата. Увереност ни дава фактът, че макар и да не са популярни имена на българската сцена, солистите които сме поканили са доказани в европейски и световен мащаб.
Също толкова важен нов партньор за нас е Националното музикално училище "Любомир Пипков". След седем години, в които успешно работихме с музикалното училище в Русе и неговата директорка г-жа Мария Дуканова, естественият партньор на Алегра на софийска територия разбира се е Национално музикално училище "Любомир Пипков".
Сигурна съм, че в лицето на директора Столина Добрева и зам. директора Ирина Стоянова имаме съмишленици и дългосрочен партньор, с когото да продължим и развием създадените традиции на академия Allegra.
Последната част от въпроса Ви - какво е усещането да ставаш свидетел на израстването на деца, докоснали се до класата на истинските, големите музикални авторитети - за мен удовлетворение и гордост.
Голяма част от участниците в академията намират професионалното си развитие като печелят места в престижни висши музикални заведения, стават лауреати на конкурси, но преди това - създават много контакти по време на фестивала, а това е ценен ресурс за всеки млад музикант.
Например, виолистът Дианг Мей бе участник в Академия Алегра 2018 г. Няколко месеца по-късно спечели конкурса ARD в Германия. Миналата година, вече като водач на виолите на Мюнхенска филхармония, беше член на журито на Allegra International Competition, а в началото на тази година бе избран за соло виолист на Берлинска филхармония. Дори да си добавил една малка част от професионалното израстване на такъв музикант е удовлетворение.
Носителят на трета награда на миналогодишния ни конкурс Бенце Темешвари сега е соло челист на Виенските симфоници. Следим от близо и с вълнение развитието на българските участници част от които са Лора Маркова, Ивайло Василев, Сион и Наума Найман, но и още много други.
- Родена в семейство на музиканти, как успяхте да устоите на музиката и да не я превърнете в професия, в мисия, в живот?
- Дали съм устояла, всъщност?! Разбира се като дете на музиканти, преподаватели в музикалната гимназия в Русе, започнах да свиря пиано от съвсем малка. Учител ми беше прекрасната майка на Ина - Пепа Селвелиева. Плановете на родителите ми бяха да кандидатствам в училището при тях, но една злополука, непосредствено преди изпитите ме, остави на легло за повече от месец и далеч от пианото за по-дълго време, докато ми помагаха рехабилитатори.
Чисто по детски използвах ситуацията да спра да свиря и се насочих към спорт. Завърших Математическата гимназия, а после и Юридическия факултет на Софийския университет. През цялото време обаче, и до днес, голяма част от приятелите ми и семейният ми кръг са музиканти.
Мисля, че последните години, в които ежедневието ми е посветено основно на работа за фестивала, са поредното доказателство за истинността на думите - "крушката си има опашка".
- Кои са фаворитите Ви в предстоящия осми фестивал, който е голяма крачка и по отношение на музикалната сцена. След седем вълнуващи години в родния ви град Русе, сте в столицата. Какво очаквате от тази първа среща със софийската публика?
- Очаквам преди всичко да успеем да привлечем публиката и то не само софийската в зала България. Наясно сме, че 6 концерта в рамките на 8 дни, и то през летния период си е сериозно предизвикателство, но това никога не ни е спирало.
Програмата на фестивала е разнообразна, а акцентите в нея са солистите. Като започнем от многоликия инструменталист и доста атрактивен артист Сергей Малов, който освен на цигулка и виола, свири и на изключително редкия инструмент виолончело да спала.
Той ще открие фестивала на 15 юли с Фестивален оркестър Алегра под диригентството на Никола̀ Паскѐ и ще участва в камерните концерти на 19 и 21 юли, Боби Костадинов, носител на втора награда от миналогодишния конкурс Алегра, който ще свира на 18 юли заедно с нежната Виктория Василенко, Нимрод Гуез - цигулар и виолист с много интересна кариера.
Започва като водач на виоловата група на Gewandhaus Orchester, следва същата позиция в оркестъра на Баварското радио, а сега е професор в Академията във Вюрцбург и водач на групата в Chamber Orchestra of Europe. Григори Асс - концертмайстор на Камерата Залцбург и на Люцернски фестивален оркестър, лично поканен от Клаудио Абадо на тази позиция, брилянтния Людмил Ангелов, проф. Борис Гарлицки - лауреат на конкурса Паганини, концертмайстор на Лондонски симфоничен оркестър, изключително търсен солист и педагог, проф. Вирфрид Щреле - доайен на виоловата група на Берлинска филхармония, виолончелистите Кирил Злотников - квартет Йерусалим, покоряващо харизматичния унгарец Ласло Феньо, добре познатия на българската публика Атанас Кръстев, многообещаващите млади цигуларки Лора Маркова и Полин ван дер Рест.
Щастлива съм, че на 19 юли ще видя на сцената и брат си Петър Найденов, който е соло контрабасист на Люцернски симфоничен оркестър.
- Какъв е запазеният знак на Алегра?
- Налагане на стандарти в работата и персонално отношение към детайла.
От моя гледна точка запазен знак е и високото ниво на фестивалната програма, но все пак е редно това да го каже публиката.
Първата жена концертмайстор на Виенската филхармония – българката Албена Данаилова идва за концерт в София
- Кои са Вашите незабравими моменти от историята на фестивала?
- Много са и е трудно да отсея, тъй като цяла година работа се събира в изключително наситени с емоция дни по време на всяко едно от изданията. Обичам излъчването на озарените млади хора, носещи шарени кутии с музикални инструменти. Обичам вълнението преди всеки от концертите, някои от тях абсолютно незабравими. Обичам вечерите след концертите, когато имам шанса да се насладя на компанията на солистите и едва ли ще учудя някого, но колкото по-големи звезди са на световните сцени, толкова по-земни, приятни и деликатни хора са в живота.
Със сигурност един прекрасен момент беше, когато децата ми за първи път се включиха да помагат в ежедневните задачи и "пожари за гасене" по време на фестивала. Радвам се, че им хареса, че се вълнуват заедно с мен и вече са част от доброволческия екип на Allegra.
Най-пресния емоционален момент категорично е закриващия фестивала концерт през миналото лято. От най-добрите участници в академията съставихме оркестър, който работи под ръководството на Райнер Хонек - 30 години концертмайстор на Виенска филхармония, изключителен музикант и невероятно фин човек.
Първата дама на Виенската филхармония Албена Данаилова - на "Европейски музикален фестивал" 2021
В оркестъра по програма трябваше от преподавателите в академията да се включи проф. Вилфрид Щреле, както и брат ми. Половин час преди концерта, пред залата се завърза разговор между унгарските челисти Петер Шомодари /соло челист на Виенска филхармония/ и Ласло Феньо, че програмата е много приятна и защо пък да не свирят и те.
Съвсем спонтанно към тях се присъедини и Албена Данаилова, която вярвам няма нужда от представяне. За нула време успяхме да организираме разпечатването на още три щима. Всички те седнаха на последните пултове в оркестъра в подкрепа на младите музиканти. Тогава си помислих, че това го могат само големите.
И резултатът беше зашеметяващ. Имах усещането, че децата в оркестъра летят. Всяко движение на главата на маестро Хонек образуваше вълна от главите на оркестрантите. Обикновено съм зад компютъра и зад кулисите, но този емоционален момент ме накара да изляза на сцената, за да прегърна невероятната Албена Данаилова.
Мария Найденова-Абрашева с Албена Данаилова (Снимка: Личен архив)
Да, тези моменти са горивото, което ме зарежда да работя за всяко от следващите издания на фестивала, а за предстоящото се обръщам с покана към читателите ви - не е задължително да сте меломан, за да слушате класическа музика.
Хубавото носи удоволствие за всеки и вярвам, че ще успеем да ви увлечем с енергията и любовта, с която правим Фестивал и академия Алегра. Заповядайте на концертите от фестивалната програма в зала България.
Подробности за концертната програма и солистите можете да намерите на официалния сайт.
Фестивал и академия Алегра се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура", Софийска община - Столична програма "Култура", Фондация "Америка за България", Институт Лист - Унгарски културен институт и в партньорство със Софийска филхармония и Национално музикално училище "Любомир Пипков".
Людмил Ангелов и Саша Гьотцел на сцената със Софийската филхармония и Първи концерт за пиано на Брамс