СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Тя е Деляна Лазарова и се е устремила към върха!
"Направих малка стъпка към диригентството, която се превърна в лавина", споделя диригентката за прехода от цигулката към палката
Автор : / 5363 Прочита 0 Коментара

Деляна Лазарова е сред най-обещаващите диригенти на своето поколение. Победител е в Първия международен диригентски конкурс на Siemens Hallé (Великобритания), асистент-диригент е на сър Марк Елдър в Оркестъра на Хале в Манчестър и Музикален директор на Младежкия оркестър на Хале в Манчестър.
След съвместен концерт на оркестър Хале и Младежкия оркестър в Манчестър (Снимка: Личен архив)
Печели Наградата за дирижиране на името на Джеймс Конлон в престижния Музикален фестивал в Аспен, Международния диригентски конкурс на NRTA и стипендията за дирижиране на Бруно Валтър на Фестивала за съвременна музика в Кабрильо, Калифорния (2017 и 2018 г.). Лауреат от първия Конкурс за диригенти на националните радио и телевизия на Албания.
Заставала е на диригентския пулт на престижни оркестри в Съединените щати, Европа и Азия, като през този сезон дирижира Националния оркестър на Франция.
Деляна Лазарова е родена в Пловдив, където завършва НУМТИ "Добрин Петков", със специалност "Цигулка", в класа на Виолета Стоянова. Продължава образованието си в Държавния университет на Луизиана, където отново учи "Цигулка", а след това се насочва към "Оркестрово дирижиране" в Университета по изкуствата в Цюрих, Швейцария.
Представяме Ви диригента Деляна Лазарова, с която разговаряме преди концерта й с Радиосимфониците на 1 април в зала "България":
- През 2020 г. спечелихте Международния конкурс за диригенти Siemens Hallé (Манчестър) и тази награда Ви даде възможност следващите две години да бъдете помощник-диригент на Марк Елдър и титуляр на младежкия оркестър Hallé, както и изяви по световните сцени. Как се чувствате в Манчестър? Как Ви приема английската публика?
- Манчестър е доста уникален град, с много интересна история. И понеже съм от Пловдив, това няма начин да не ми допадне!
Деляна Лазарова пред залата в Манчестър (Снимка: Личен архив)
Смея да кажа, че се харесваме с английската публика! До момента концертните изяви минават добре там с хубави рецензии.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
С Джеймс Енес и концертмайсторката Шарлот Лий след концерт с Halle (Снимка: Личен архив)
Радвам се да споделя, че през септември, тази година, оркестърът Hallé в Манчестър ме поканиха да открия техния следващ сезон, с концерти не само в града, но и в Дъблин. В програмата освен Равел, Валс и 6-та симфония на Чайковски, ще звучи и невероятно красивият концерт за чело и струнен оркестър на Добринка Табакова. Така, че по български, английската сцена сме я завладяли!
(б.р.:през октомври 2021 г.Деляна Лазарова дебютира на диригентския пулт и на Кралската филхармония на Галисия, Испания, където в програмата беше включена и "Фантазия в памет на Шуберт" на българския композитор Добринка Табакова)
С първата кларинетистка на Кралския оркестър на Галиция - Бея Лопез (Снимка: Личен архив)
- Учила сте при диригенти като Бернард Хайтинг и Пааво Ярви. А този сезон дирижирате и Националния оркестър на Франция, където се срещате с румънския маестро Кристиан Мъчелару. Какво Ви дава работата с тях?
- Има една хубава българска поговорка "Занаят се краде"...
За млад диригент като мен, наистина е значителна възможността да работя в момента с двама изключителни диригенти - маестро Мъчелару и сър Марк Елдер.
Фактът, че двамата са от съвсем различни култури, музикални традиции, а и поколения, ми дава много информация, различни гледни точки, опит, а и имам привилегията да съм рамо до рамо с тях в "кухнята" на оркестъра.
- Като ученичка в Музикалното училище в Пловдив, специалност "цигулка", представяхте ли си, че ще дирижирате големи оркестри?
- Не, не съм си представяла. А и тогава жени диригенти на симфонични оркестри бяха голяма рядкост. Но за щастие това се променя пред очите ни!
- Продължавате образованието си в САЩ, където сте и концертмайстор. Как се случи така, че решихте да се насочите към диригентската професия и поехте към Университета по изкуствата в Цюрих?
- Честно казано, и аз все още се опитвам да си го обясня... Всичко се случи доста бързо и до някаква степен - неочаквано.
Направих една малка стъпка към диригентството, която бързо се превърна в лавина. Без грам суеверие си давам сметка, че може би наистина няма случайни неща в този живот.
В Сантяго де Компостела (Снимка: Личен архив)
- Остава ли Ви време да се връщате в България?
- Не толкова колкото ми се иска за момента, но се надявам скоро това да се промени. Семейството и моите близки ми липсват много...
С баща си в Пловдив (Снимка: Личен архив)
- Какви са професионалните Ви ангажименти през следващия сезон?
- Живот и здраве, ще имам дебюти с BBC Philharmonic Orchestra, със City of Birmingham Symphony Orchestra, WDR Symphony Orchestra, Staatskapelle Halle в Германия; Симфоничен оркестър на Лозана в Швейцария, Национален оркестър на Лил във Франция, а и дебют с два оркестъра в САЩ. Програмата е пълна - не мога да се оплача.
- Светът премина през един изключително тежък период на изолация, която затвори всички културни институти и концертни зали в целия свят. Как се прави изкуство по време на пандемия?
- Много трудно! Но определено този период ни накара да осмислим доста неща...
Едно от тях е, че ние, музиканти и артисти, имаме нужда от публика. Това, да свириш на празен салон е нещо, което се надявам да не се повтори.
- На 1 април дебютирате като диригент пред българска публика. През последните години постигахте световни успехи като диригент, но нямахте изяви в България. След няколко дни ще дирижирате Симфоничния оркестър на Българското национално радио в зала "България". Разкажете повече за този концерт?
- Изключително съм развълнувана да направя този дебют на родна земя. С голяма благодарност към маестро Кадин, който пръв се свърза с мен и ме покани за този концерт. Не само това, но той ме насочи към тази прекрасна Поема на Големинов.
Също в програмата ще звучи и една от перлите на человия репертоар - Концертът от Елгар. Очаквам с нетърпение да работя със солиста, Джонгхеон Нам - победител на конкурса Алегра в България (б.р.: Allegra International Competition в България)
Деляна Лазарова и Джонгхеон Нам от Южна Корея - виолончело
Не на последно място - любимата "Жар-птица", сюита от 1919 на Стравински, с един от най-вълшебните финали, някога написани в симфоничната литература.
Всички знаем приказката за Жар птица, но музиката на Стравински я разказва по най-чудния начин. Чакаме ви на 1-ви април в зала "България"!
Интервю на Мая ФИЛИПОВА