Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Тя е Деляна Лазарова и се е устремила към върха!

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Тя е Деляна Лазарова и се е устремила към върха!

"Направих малка стъпка към диригентството, която се превърна в лавина", споделя диригентката за прехода от цигулката към палката

Маестра Деляна Лазарова (Снимка: Pascal Uehli)

Деляна Лазарова е сред най-обещаващите диригенти на своето поколение. Победител е в Първия международен диригентски конкурс на Siemens Hallé (Великобритания), асистент-диригент е на сър Марк Елдър в Оркестъра на Хале в Манчестър и Музикален директор на Младежкия оркестър на Хале в Манчестър.

След съвместен концерт на оркестър Хале и Младежкия оркестър в Манчестър (Снимка: Личен архив)

Още Гост-диригентът Деляна Лазарова дебютира с Радиосимфониците

Гост-диригентът Деляна Лазарова дебютира с Радиосимфониците

Печели Наградата за дирижиране на името на Джеймс Конлон в престижния Музикален фестивал в Аспен, Международния диригентски конкурс на NRTA и стипендията за дирижиране на Бруно Валтър на Фестивала за съвременна музика в Кабрильо, Калифорния (2017 и 2018 г.). Лауреат от първия Конкурс за диригенти на националните радио и телевизия на Албания.

Заставала е на диригентския пулт на престижни оркестри в Съединените щати, Европа и Азия, като през този сезон дирижира Националния оркестър на Франция.

Деляна Лазарова е родена в Пловдив, където завършва НУМТИ "Добрин Петков", със специалност "Цигулка", в класа на Виолета Стоянова. Продължава образованието си в Държавния университет на Луизиана, където отново учи "Цигулка", а след това се насочва към "Оркестрово дирижиране" в Университета по изкуствата в Цюрих, Швейцария.

Представяме Ви диригента Деляна Лазарова, с която разговаряме преди концерта й с Радиосимфониците на 1 април в зала "България":

- През 2020 г. спечелихте Международния конкурс за диригенти Siemens Hallé (Манчестър) и тази награда Ви даде възможност следващите две години да бъдете помощник-диригент на Марк Елдър и титуляр на младежкия оркестър Hallé, както и изяви по световните сцени. Как се чувствате в Манчестър? Как Ви приема английската публика?
- Манчестър е доста уникален град, с много интересна история. И понеже съм от Пловдив, това няма начин да не ми допадне!

Деляна Лазарова пред залата в Манчестър (Снимка: Личен архив)

Смея да кажа, че се харесваме с английската публика! До момента концертните изяви минават добре там с хубави рецензии.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

С Джеймс Енес и концертмайсторката Шарлот Лий след концерт с Halle (Снимка: Личен архив)

Радвам се да споделя, че през септември, тази година, оркестърът Hallé в Манчестър ме поканиха да открия техния следващ сезон, с концерти не само в града, но и в Дъблин. В програмата освен Равел, Валс и 6-та симфония на Чайковски, ще звучи и невероятно красивият концерт за чело и струнен оркестър на Добринка Табакова. Така, че по български, английската сцена сме я завладяли! 

(б.р.:през октомври 2021 г.Деляна Лазарова дебютира на диригентския пулт и на Кралската филхармония на Галисия, Испания, където в програмата беше включена и "Фантазия в памет на Шуберт" на българския композитор Добринка Табакова)

С първата кларинетистка на Кралския оркестър на Галиция - Бея Лопез (Снимка: Личен архив)

- Учила сте при диригенти като Бернард Хайтинг и Пааво Ярви. А този сезон дирижирате и Националния оркестър на Франция, където се срещате с румънския маестро Кристиан Мъчелару. Какво Ви дава работата с тях?
- Има една хубава българска поговорка "Занаят се краде"...

За млад диригент като мен, наистина е значителна възможността да работя в момента с двама изключителни диригенти - маестро Мъчелару и сър Марк Елдер.

Фактът, че двамата са от съвсем различни култури, музикални традиции, а и поколения, ми дава много информация, различни гледни точки, опит, а и имам привилегията да съм рамо до рамо с тях в "кухнята" на оркестъра.

В Париж (Снимка: Личен архив)

- Като ученичка в Музикалното училище в Пловдив, специалност "цигулка", представяхте ли си, че ще дирижирате големи оркестри?
- Не, не съм си представяла. А и тогава жени диригенти на симфонични оркестри бяха голяма рядкост. Но за щастие това се променя пред очите ни!

- Продължавате образованието си в САЩ, където сте и концертмайстор. Как се случи така, че решихте да се насочите към диригентската професия и поехте към Университета по изкуствата в Цюрих?
- Честно казано, и аз все още се опитвам да си го обясня... Всичко се случи доста бързо и до някаква степен - неочаквано.

Направих една малка стъпка към диригентството, която бързо се превърна в лавина. Без грам суеверие си давам сметка, че може би наистина няма случайни неща в този живот.

В Сантяго де Компостела (Снимка: Личен архив)

- Остава ли Ви време да се връщате в България?
- Не толкова колкото ми се иска за момента, но се надявам скоро това да се промени. Семейството и моите близки ми липсват много...

С баща си в Пловдив (Снимка: Личен архив)

- Какви са професионалните Ви ангажименти през следващия сезон?
- Живот и здраве, ще имам дебюти с BBC Philharmonic Orchestra, със City of Birmingham Symphony Orchestra, WDR Symphony Orchestra, Staatskapelle Halle в Германия; Симфоничен оркестър на Лозана в Швейцария, Национален оркестър на Лил във Франция, а и дебют с два оркестъра в САЩ. Програмата е пълна - не мога да се оплача.

С Наталия Романив - солист в Covent Garden след концерт, в който замества главния диригент (Снимка: Личен архив)

- Светът премина през един изключително тежък период на изолация, която затвори всички културни институти и концертни зали в целия свят. Как се прави изкуство по време на пандемия?
- Много трудно! Но определено този период ни накара да осмислим доста неща...

Едно от тях е, че ние, музиканти и артисти, имаме нужда от публика. Това, да свириш на празен салон е нещо, което се надявам да не се повтори.

- На 1 април дебютирате като диригент пред българска публика. През последните години постигахте световни успехи като диригент, но нямахте изяви в България. След няколко дни ще дирижирате Симфоничния оркестър на Българското национално радио в зала "България". Разкажете повече за този концерт?
- Изключително съм развълнувана да направя този дебют на родна земя. С голяма благодарност към маестро Кадин, който пръв се свърза с мен и ме покани за този концерт. Не само това, но той ме насочи към тази прекрасна Поема на Големинов.

Купи билет

Също в програмата ще звучи и една от перлите на человия репертоар - Концертът от Елгар. Очаквам с нетърпение да работя със солиста, Джонгхеон Нам - победител на конкурса Алегра в България (б.р.: Allegra International Competition в България)

Деляна Лазарова и Джонгхеон Нам от Южна Корея - виолончело

Купи билет

Не на последно място - любимата "Жар-птица", сюита от 1919 на Стравински, с един от най-вълшебните финали, някога написани в симфоничната литература.

Всички знаем приказката за Жар птица, но музиката на Стравински я разказва по най-чудния начин. Чакаме ви на 1-ви април в зала "България"!

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Още Лия Петрова: За 2022 година си пожелавам мир

Лия Петрова: За 2022 година си пожелавам мир

Още Маестро Марк Кадин: Старая се главната звезда в концерта да бъде музиката

Маестро Марк Кадин: Старая се главната звезда в концерта да бъде музиката

Още Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Още Анна Федорова - пианистката с най-гледания класически концерт в YouTube: Все още не съм работила с маестро Емил Табаков, но с голямо нетърпение очаквам това!

Анна Федорова - пианистката с най-гледания класически концерт в YouTube ексклузивно пред Dir.bg

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален

Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

"Интересно е, че с напредъка на технологиите, символите, които използваме, стават все по-абстрактни и същевременно многозначителни, като египетските йероглифи", смята Шинохе

Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

"Идеята да се движиш на ръба между тъжното и смешното ми е много интересна в професионален план. Тъжният клоун е "вкусен" за изиграване", споделя актрисата