Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Йордан Славейков (Снимка: Личен архив)

Йордан Славейков е завършил режисура в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", ученик от последния клас на проф. Киркор Азарян. За дипломния си спектакъл "Оскар и розовата дама" получава номинация за наградата "Икар" в категория "Дебют" през 2007 година.

Още

Писателят и драматург Йордан Славейков ще води класове по творческо и драматургично писане

Писателят и драматург Йордан Славейков ще води класове по творческо и драматургично писане

Първата му авторска пиеса "Ангел" е сред финалистите на националния конкурса за нова българска драматургия "Иван Радоев" - Плевен, 2009 г. Следват пиесите "Паякът" (написана в съавторство), "Виктория", "Ембриони".

Специализира актьорско майсторство в Международната лятна школа на Александър Калягин в Москва. Бил е режисьор в Драматично-куклен театър-Враца, асистент-режисьор на Явор Гърдев в постановката "Крум" през 2006-та. Той е съавтор и сърежисьор на супер успешната пиеса "Пакът", която получи номинация "Аскер" за драматургия. "Паякът" е единствената българска пиеса, играна на престижния New York International Fringe Festival и класирана от Village Voice в топ 10 на представленията, които трябва да бъдат гледани. Пиесата получи чудесна рецензия от New York Times и награждавана неколкократно в Русия.

Още

Режисьорът Йордан Славейков: Ако не творя, ставам зъл!

Режисьорът Йордан Славейков: Ако не творя, ставам зъл!

Йордан Славейков има един издаден роман "Последна стъпка". Втората му книга "Празнично семейство" е сборник с разкази. Романът "Последна стъпка" е отличен с наградата "Сребърен пегас" от Националния литературен конкурс "Южна пролет" 2016, в гр. Хасково. Носител е и на наградата "Дъбът на Пенчо", основана и връчвана от проф. Светлозар Игов.

Авторската му пиеса "Виктория" е с номинации "Икар" 2023 в категория "съвременен драматургичен текст" и "Аскеер" 2023 в категория "моноспектакъл".

Пиесата току-що беше отличена с наградата "Изкуството на режисьора в моноспектакъла" от завършилия вчера Международен фестивал на монодрамата "Соло Акт" 2024. Това е първата театрална награда за Йордан Славейков, която получава в България. Режисьорът е награждаван на театрални фестивали в Москва и Петербург.

Моноспектакълът "Виктория" ще се играе в I Am Studio в София на 24 април от 19.30. Представлението ще е под номер 20, което е много сериозно постижение и успех за независим театрален проект.

Разговаряме с Йордан Славейков по повод най-новите му онлайн класове по творческо и драматургично писане:

Актрисата Деница Даринова и режисьорът Йордан Славейков (Снимка: Личен архив)

- Какви са първите Ви спомени за четенето, Вашата по-голяма сестра Ви научава да четете много рано?
- По мои спомени съм бил на около пет години, когато сестра ми, Мария, ме научи да чета. Не мисля, че в съзнателни ми живот има ден, в който да не съм прочел поне двайсет страници от някоя книга.

Винаги ще съм благодарен на нея за глада към четенето, който не мога и не мога да заситя. Благодарен съм и на покойните си вече родители, че пари за книги се намираха дори и в най- трудните за семейството ни години.

Още

Йордан Славейков дописва Тенеси Уилямс в пиесата "Роуз беше тук"

Йордан Славейков дописва Тенеси Уилямс в пиесата "Роуз беше тук"

- Кога дойде съзнателното четене и имате ли спомен за първите книги и към днешна дата какво обичате да четете?
- Първите две книжки, които прочетох бяха детски, разбира се, с много картинки. Казваха се "Гъбка червенушка" и "Козлето Боц".

Не знам какво точно означава съзнателно четене, но помня, че у дома не е имало забрана какви книги да чета и към какви да не посягам. Бях в пети клас, когато прочетох "Терѐз Ракѐн" на Емил Зола̀.

И досега помня не толкова еротизма или убийството в романа, помня образа на един котарак, който наблюдава случващото се. Писателят в мен много прилича на този котарак- тих и бърз, умеещ да се слива с околната среда хищник, който наблюдава, регистрира, фиксира света.

В момента препрочитам "Случаят Джем " на Вера Мутафчиева, чета поезията на Ларкин и "Наивният и сантименталният писател" на нобелиста Орхан Памук.

Номинираният за "Икар" и "Аскеер" моноспектакъл "Виктория"

- Как четенето помага на писането?
- Те са две неделими части, две неразривно свързани половини на едно цяло. Не можеш да пишеш без да си чел.

Още

Със събитие в памет на Марин Бодаков започва есенната програма на "Литературни маршрути"

Със събитие в памет на Марин Бодаков започва есенната програма на "Литературни маршрути"

- Кога разбрахте, че можете и трябва да пишете за широка публика и очаквахте ли, че написаното от Вас да развълнува толкова читатели? Как се появи романът "Последна стъпка"?
- Аз пиша поради себе си и за читателите си. Надявам се книгите ми да намерят своята аудитория. Не зная дали тя е широка или тясна.

Романът ми има вече три издания. Вероятно е уцелил тема, която вълнува хората. "Последна стъпка" е свързан пряко с театъра, по-точно с липсата му в определен период от живота ми.

Имах няколко години, така се случи, които нямах нито един спектакъл.

И нуждата му да творя надделя над вакуума, в който бях. Завинаги ще съм благодарен на непрежалимия Марин Бодаков, който ме насърчи да довърша романа. Подкрепата му беше последната стъпка, с която победих страховете си на тема имам ли изобщо право да пиша роман.

Деница Даринова в моноспектакъла "Виктория", режисьор Йордан Славейков (Снимка: Личен архив)

Още

Касиел Ноа Ашер, Йордан Славейков и Неда Соколовска с премиери в I AM Studio

Касиел Ноа Ашер, Йордан Славейков и Неда Соколовска с премиери в I AM Studio

- Как уменията да режисирате помагат на драматургичното писане? А на творческото?
- Започнах да пиша пиеси, защото за мен беше естествено надграждане на режисьорския ми инструментариум. Първата ми пиеса "Ангел" е публикувана в сборника с трите най-добри пиеси, отличени на Националния конкурс за нова българска драматургия "Иван Радоев", който се провежда в Плевен.

Това е, мога сега да кажа, не особено добра пиеса. Не бих я поставил, не бих искал и друг да я поставя. Но е важна за мен, защото постави началото на драматургичните ми опити и ми напомня да съм взискателен към нещата, които пиша.

Режисурата сама по себе си няма нищо общо с творческото писане. Аз съм, така да се каже, свързващото звено, най-малкото общо кратно.

Още

Моноспектакалът "Виктория" тръгва на турне през март

Моноспектакалът "Виктория" тръгва на турне през март

- Какви са разликите в драматургичното и творческото писане?
- Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите. Те помагат за придвижването на театралното действие, за създаването на конфликт.

Не бива драматургичното писане да е описателно. А творческото бива.

Разбира се, и литературата и театърът се интересуват от сходни теми. Някои са преходни, други са стари колкото самия свят - любовта, смъртта, ревността, вярата, омразата, възможността или невъзможността да простиш.

Йордан Славейков (Снимка: Личен архив)

- Как се става писател? Всеки писател ли може да бъде драматург?
- Не се става, няма рецепта. Или почваш да пишеш, или не. Или искаш да се посветиш на това, или не.

Разбира се, че не всеки може да стане писател или драматург, така както не всеки може да стане ядрен физик или микро хирург.

Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят.

- Може ли да бъде писането психотерапия?
- Може да помага да си задаваме точните за нас самите въпроси и да се опитваме да намерим отговорите им.

Интервю на Нели ЖЕКОВА

Писателят и драматург Йордан Славейков организира онлайн класове по творческо и драматургично писане. На 10 април стартира класът по творческо писане и на 11 април - по драматургично писане.

Още

Плевенският театър отбеляза 97 години от рождението на Иван Радоев с поетичния пърформанс "Един бял лист"

Плевенският театър отбеляза 97 години от рождението на Иван Радоев с поетичния пърформанс "Един бял лист"

Класовете ще се провеждат три пъти месечно с продължителност два астрономически часа. В отделните групи участниците ще научат как се изгражда драматургично действие, какво предствалява театралният конфликт, как се пише диалог или монолог в пиеса, колко са важни ремарките.

А също и кой разказва - авторът на прозаичния текст, или някой от героите, колко са важни описанията на природните картини и как те са в синхрон или в дихсармония с вътрешния свят на героя, какво представлява "малкият човек" по Чехов, как да пишем за любовта и смъртта.

За повече информация: [email protected]

Още

Ясен Григоров и загадката на неговия "Телогинариум"

Ясен Григоров и загадката на неговия "Телогинариум"

Още

Спектакъл за жени, избрали да направят аборт, с премиера в I AM Studio

Спектакъл за жени, избрали да направят аборт, с премиера в I AM Studio

Още

Най-добрият поет сред пиарите с дебютната стихосбирка "Пепел от думи върху пясък от рими"

Най-добрият поет сред пиарите с дебютната стихосбирка "Пепел от думи върху пясък от рими"

Още

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

Още

Весела Бабинова: За мен съмнението и страхът са движеща сила

Весела Бабинова: За мен съмнението и страхът са движеща сила

Още

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Жан-Луи Трентинян и Анук Еме: Любов без край

Френската икона Анук Еме почина в Париж днес на 92-годишна възраст

Мария Банова: "Театроскоп" е машина на времето - абсолютно нов магичен свят

"Зрителят е неподготвен за това какво ще види в този свят под микроскоп и реакциите винаги са спонтанни и искрени, истински и много емоционални", споделя режисьорката за уникалното преживяване "театър в кутия"

Стефан Прохоров за световната среща IETM: Социалният риск за независимия артист в България е огромен

"Непредвидимостта на финансиращите програми и институционалните сътресения правят изключително сложно професионалното, а и физическото оцеляване на колегите", категоричен е режисьорът

Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

"Ключът към баланса е шилото. Провокацията, която предлага изкуството, заинтересованост, тишина", категорична е хореографката

Йокю Джанполат-Раст: Контактът с публиката и колегите на сцената е една от тайните на успешния концерт

31-годишната турската виолистка е всепризната, и от музикалната критика, и от почитателите си, за истинско явление на музикалната сцена

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

"Определям себе си като човек, който се интересува от духовното, използвайки изкуството като начин да изрази себе си", споделя артистът