СТРИЙТ АРТ СРЕЩА
Хърватският графити майстор Славен Лунар: Искам да създавам хубави вибрации
Той е един от осноположниците на графити сцената в Хърватия и идва във Варна за фестивала PICTOPLASMA x Balkans
Автор : / 1230 Прочита 13 Коментара
Хърватският графити артист Славен Лунар е един от основоположниците на графити сцената в Хърватия (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)Славен Лунар не е безизвестен в Хърватия, защото всъщност е един от виновниците за днешната графити сцена в страната. Работи още от началото на 90-те и може да бъде разпознат по симпатичните котки, които гледат от сградите на различни градове по света и усмихват минувачите в забързаното ежедневие. Това и неговата цел: в крайно обърканото общество, в което медиите ни карат да се чувстваме по-скоро зле, той иска изкуството му да кара да хората да преживяват позитивни вибрации и вместо да ги натоварва, да ги зарежда.
Той е рисувал и излагал свои произведения на шест континента, оставяйки своя отпечатък в много градове по света като Амстердам, Атина, Оукланд, Берлин, Богота, Ханой, Хавана, Кигали, Лисабон, Лондон, Мелбърн, Ню Йорк, Осло, Париж, Сайгон и Токио.
Типичните котки на Славен Лунар, които ни дебнат иззад ъгъла (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
През 2019 г. издава книгата "От Загреб с любов", която документира работата му през трите десетилетия, в които е активен на стрийт арт сцената.
През 2021 г. бюрото Creative Europe на хърватското Министерство на културата назначава Лунар за творчески посланик на културата на Хърватия.
Славен Лунар е специален гост на балканското издание на култовия берлински фестивал за дизайн на персонажи PICTOPLASMA.
PICTOPLASMA x Balkans ще представи лекции и творчески работилници на над 10 водещи дизайнери, илюстратори, аниматори и графити артисти от различни краища на Балканите, между които са Алекси Иванов (България), Александър Гергинов (България), Александра Георгиева-Сашету (България), Небойша Цветкович (Сърбия), Петя Савова (България), Руки Чуки (Северна Македония), Садо (Румъния) и Славен Лунар (Хърватия).
Тази година, програмата на фестивала включва специален концерт на неподражаемия Иво Димчев, както и откриващо парти на Иван Шопов - BALKANSKY, изложбата IMAGINE BALKANS, в която участие са заявили близо 400 артисти, прожекции на късометражни анимационни филми с най-доброто от света на персонажите, директно от международното издание на Pictoplasma в Берлин, специални PechaKucha сесии и дизайн базар Picto Shop.
Котките, любимите герои на Славен Лунар (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
Impressio разговаря с графити майстора Славен Лунар, с когото говорим за градските вдъхновения, зомби влиянието на медиите за съвременните хора и отношението му към родния Загреб.
- Как започна да се занимаваш с изкуство?
- Почти всички артисти започват с едно и също изречение: "Ами, аз рисувах от дете...".
Аз не съм изключение, така че ще се опитам да намеря начин да избегна това изречение.
Смятам, че изкуството означава да започнеш да работиш в област, която на първо място те удовлетворява.
На второ място, това повишава интереса и на други към работата ти.
Славен Лунар е правил графити в много различни точки по света (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
Изкуството може да има и претенциозен оттенък.
Когато италианският фотограф Оливиеро Тоскани изнасяше лекция в Загреб, имаше възможност за въпроси с публиката. Тогава едно момиче се представи като художествен директор, Тоскани иронично отговори: "О, вие сте художествен ръководител, Вие ръководите изкуството, така ли, колко важно".
Това е нещо, което почувствах като студен душ, нещо, което човек получава изневиделица, когато се хвали твърде много и не го прикрива с някаква достоверност. Така че, моля ви, бъдете скромни, не е нужно да обяснявате, хората ще ви разпознаят и резултатите ще струват повече от думите.
Обикновено това се случва след определено време, прекарано както в работа, така и в мислене.
Вярвам, че в моя случай това се случи някъде по пътя, може би в периода между края на 90-те години на миналия век и края на 2010 г.
Един от най-големите визуални артисти, които познавам, Мирко Илич, веднъж също каза нещо такова:
Когато продължаваш да настояваш, да настояваш и да работиш, започват добрите реакции по пътя ти и нещата започват да се случват.
- Кои бяха влиянията, които имаше, когато се развиваше като артист?
- Несъмнено родителите ми.
Тяхната отдаденост и дисциплина изиграха ключова роля за мен.
Извън това, една от най-влиятелните личности за мен е сър Дейвид Атънбъро.
Стена, превърната в произведение на изкуството от Славен Лунар (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
- Как градската среда на родния ти град Загреб оформи артистичната ти визия?
- Загреб е град под 1 млн. души, което се счита за малък град. Това се усеща, познаваш много от жителите му, почти невъзможно е да срещнеш някой нов човек, с когото да нямаш общи приятели.
Загреб е много готин град, аз съм роден и израснал тук и трудно бих могъл да си представя да живея на друго място.
От друга страна, би било много неприятно за мен да се задържа тук твърде дълго.
Виждал съм страхотни изложби в Загреб, прекрасни концерти, срещал съм чудесни хора, приятели, много щастие, много разочарования, вероятно както всеки един от нас, където и да е.
Всички преживявания в града ми помогнаха да оформя визията си, както и всяка дейност, която съм имал извън страната.
Бъдете с отворени сетива си отворени, общувайте, учете, споделяйте, помагайте, развивайте се.
На някои хора дори не им се налага да пътуват, за да постигнат мъдрост и качество в работата си.
Произведение на Славен Лунар (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
- Как избираш местата за твоите стрийт арт произведения или по-скоро те избират теб?
- Основната цел в живота на един артист е да оцелее, да води пълноценен живот, както всеки един, както и да не бъде обезпокояван, докато работи върху това, което му доставя удоволствие.
Местата, на които рисувам, са предимно предварително планирани и предвидени, но понякога, когато ми гостуват приятели от други градове, може да отидем на гости на приятели и да намерим изоставени места, за да избегна официална комуникация и да работя спокойно.
Това е нещо като приятелски мач по пинг-понг, футбол, колоездене или туризъм в планината. Единствената разлика е, че сме оставили нещо видимо след спортната игра, споделили сме емоция.
Котешките погледи, създадени от Славен Лунар (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
- Как актуалните социални и политически проблеми влияят на изкуството ти?
- Това е труден въпрос.
Медиите в днешно време сякаш стават все по-идиотски.
Освен това, като кликнеш с мишката върху медия или статия, се чувстваш по същия начин, както и като видиш глупавите истории на някой в социалните мрежи: в един миг, можеш да разпознаеш чия е тази пропаганда или за какво точно плаче този конкретен човек.
Предполагам, че психиатрията би могла да бъде полезна там.
Разбира се, едва ли можем да живеем изключени от всички ежедневни новини, така че трябва да кликнем тук и там, за да останем информирани, което води до определено настроение - обикновено то е мрачно.
Не можеш да бъдеш дори ядосан през цялото време или пък оставаш напълно разочарован. Има толкова много умни хора, чиято работа е да следят, тълкуват и представят новините по професионален начин, в крайна сметка днес те се превръщат в тъжни клоуни.
А масите стават като диво стадо (не искам да използвам някой по-лош термин).
Славен Лунар е един от емблематичните артисти за Хърватия (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
След толкова дълга еволюция и някои невероятни изобретения е толкова тъжно да видиш поведението на животните и то в много по-лош вариант.
Ако рисувам герои, те обикновено излъчват някакви щастливи вибрации наоколо. Някои мои творби носят послания, понякога става дума за геолокация, понякога за нещо общочовешко. Чета, защото ми е любопитно.
Обичам да прекарвам време в антикварни магазини, търся интересни книги за четене и ги нося вкъщи или ги вземам със себе си, когато пътувам в чужбина.
В шума, който ежедневно разваля живота ни, ми е приятно да имам тези малки бягства.
Персонажи, създадени от Славен Лунар (Източник: PICTOPLASMA x Balkans)
- Можеш ли да споделиш запомнящо се преживяване, което си имал, докато създаваш изкуство в публични пространства?
- Всъщност винаги има малки разговори с хората, минаващи покрай мен.
Не съм истински отшелник, но предпочитам да разговарям по-малко, докато работя.
През декември най-накрая посетих Уайнууд, Маями, тъй като моят скъп приятел Чаз ме покани там.
Беше доста интересно преживяване да съм там, докато той и останалите от лондонската банда правеха невероятни графити. Харесваше ми да се наслаждавам на шегите им, на работната дисциплина, на хубавата музика, на вкусната храна и на добрите вибрации, които струяха от и към хората, които минаваха покрай нас докато рисувахме стените. Дори свикнах да съм забавният зрител, а не непременно пърформърът.
Интервю на ЮЛИЯ ВЛАДИМИРОВА