Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Ноа Зук: Публиката завършва електрическата верига на едно произведение

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Ноа Зук: Публиката завършва електрическата верига на едно произведение

"Едно произведение на изкуството е малко като машина за смисъл", казва световноизвестният хореограф, който открива сезона в РЦСИ "Топлоцентрала" с пърформанса Shutdown

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")

Тази есен РЦСИ "Топлоцентрала" се завръща с богата програма, включваща международни ко-продукции, нови спектакли и признати от българската публика заглавия като "Медена Луна", "Анна Непоправимата" и хитовия моноспектакъл Prima Facie.

Сезонът ще бъде официално открит от световниизвестния хореограф Ноа Зук, която ще представи пърформанса Shutdown.

Разговаряме с хореографите Ноа Зук и Охад Фишов, броени дни преди премиерата на SHUTDOWN в РЦСИ "Топлоцентрала". Спектакълът, който е създаден в ко-продукция с регионалния център за съвременни изкуства, ще бъде представен на 11, 12 и 24 септември.

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")

 - В Shutdown противоположности като светлина и сянка, вътрешно и външно, сами и заедно играят ключова роля. Как тези дуалности оформят хореографията и какво послание искате да предадете на публиката чрез тях?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Пърформансът се състои от две отделни части, които контрастират помежду си. Музиката, съотношението между движение и звук и дори смяната на костюми са в експлозивна динамика. Обикновено не споделяме това с публиката, но често наричаме първата част "На открито", а втората "На закрито", когато я обсъждаме помежду си и с танцьорите.

Понякога мислим за първата част, като обратно броене към нещо, а за втората като следствие. Ти си права, като идентифицираш това като структура от две контрастиращи противоположности и това е доста фундаментална и класическа структура.

Не е грешно в съвременния танц да си привлечен именно от такива ясни структури. Понякога дълбочината се постига, когато използваме за носители на емоцията прости форми.

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")

Още "Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук

- 15-секундната ритмична фраза се повтаря и преформулира много пъти в Shutdown. Каква е символиката зад тази цикличност и какви емоции или състояния на съзнанието искате да предизвикате чрез това повторение?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Outdoors (На открито) е изграден около една ритмична фраза, повтаряна в различни форми приблизително 60 пъти. Това е композиционно ограничение, което мигновено създава свой собствен свят - границите са тези, които придават на дадено нещо неговата уникална форма, неговия специфичен характер.

Светът на На открито предава усещане за неотложност, принуда, дори фанатизъм.

- Танцът има за цел да превърне противоположностите в диалог. Как съвременният танц може да служи като средство за комуникация и свързване на различни идеи, култури или емоции в контекста на вашия спектакъл?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Всяко велико произведение на изкуството може да се разглежда като опит за отговор на този въпрос.

Наследството на танца е ритуално, независимо дали някой избира да го признае или не. За нас ритуалите са поне отчасти свързани с непознатото - с желанието да празнуваме и възхваляваме - както и да се възхищаваме на мистериозното и неразбираемото.

Нещо, което е възвисяващо, абсурдно, мрачно и въпреки това, по почти необясним начин, дълбоко положително.

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")

Как израело-палестински конфликт конфликт и последиците от него повлияха на творческия процес зад Shutdown? До каква степен политическият климат е оформил вашата артистична визия?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Конфликтът е дълбоко вкоренен във всеки аспект от живота ни. Невъзможно е да не бъдем засегнати или оформени от него.

Често по начини, които може дори да не разпознаем. Въпреки че нашата работа никога не е била изрично актуална или реактивна, ние признаваме, че със сигурност би било различно, ако бяхме от друго място.

На лично ниво в момента се чувстваме опустошени, с разбито сърце и дълбоко ядосани. Тoзи ужасeн терор трябва да приключи незабавно.

Още Световноизвестната хореографка Клара Фюри представя хитовия пърформанс Dog Rising в "Топлоцентрала"

Световноизвестната хореографка Клара Фюри представя хитовия пърформанс Dog Rising в "Топлоцентрала"

- Повторението в Shutdown може да се разглежда и като метафора за цикличността на живота или стазиса." Как този елемент от хореографията допринася за разгръщането на по-дълбоките теми, които искате да изследвате?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Темите се появяват, когато започнем да изливаме въображението във форма. Докато работим, рядко обсъждаме смисъла, а когато го правим по-късно в процеса си проличават несъзнателните намерения и спонтаността на вътрешните ни вълнения.

Помежду си обсъждаме предимно идеи, възможности, потенциал.

Едно произведение на изкуството е малко като машина за смисъл. Когато публиката най-накрая пристига, сякаш се завършва електрическа верига.

- Как различните културни и географски контексти, в които сте работили, са повлияли на вашето разбиране и изразяване на съвременния танц? До каква степен местната култура и история оформят вашите хореографски решения?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Танцът пътува през тялото. Това е форма на физическо изкуство. Присъствието на тела в едно и също физическо пространство е от решаващо значение за неговата еволюция.

В този смисъл танцовите общности са длъжни да бъдат местни, в смисълът на да бъдат заедно и близо.

В същото време танцьорите пътуват много. Извършва се огромен глобален обмен, който всъщност е основният двигател зад развитието на формата на изкуството през 20-ти век и след това. Установяването на общ език чрез тялото е нещо, в което ние, хората сме доста добри.

Танцът е добра връзка. Доколко се различаваме и доколко споделяме - това трябва да се разглежда като отворен въпрос, т.е. по-добре да остане отворен и жив.

"Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")

- До каква степен традиционните танцови форми и ритуали, специфични за определени географски региони, могат да бъдат интегрирани в съвременния танц?" Как използвате местните танцови практики, за да обогатите вашите съвременни хореографии?
- Ноа Зук: В нашата работа ние играем с концепцията на Fakeflore - измисляне на народни танци в миниатюри . За мен изобретяването на несъществуващи култури и места, за различни общества със собствени правила и обичаи - песни, жестове, истории, изображения - е преди всичко активиране на въображението.

Като наблюдател съм привлечена от възможността да надникна в един свят с непонятна за мен логика, въпреки че е много ясно, че има вътрешна логика. Активира ме - да съм гост, без да разбирам много.

Интервю на Стефани СТОЕВА

Ноа Зук е хореограф и танцьор. През 1999 г., на 19-годишна възраст, тя е приета в ансамбъла "Batsheva", а три години по-късно е поканена да се присъедини към танцовата компания "Batsheva". Тя танцува с трупата в продължение на девет години под артистичното ръководство на Охад Нахарин. През тези години Ноа танцува във всички творби на Нахарин за компанията и е част от оригиналния състав на пиеси като "Naharin"s Virus", "Mamutot", "Telophaze", "Three", "Furo" и "Max".

Още Пърформансът "Шило" изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала"

Пърформансът "Шило" изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала"

Ноа напуска компанията през 2009 г., за да се съсредоточи върху работата си като хореограф. Сред ранните ѝ пиеси са "O.M.S.", "A Droom Come Tree" и триото "Boxerman". Работи като гост-хореограф с различни компании. През тези години Ноа започва да работи в сътрудничество със своя партньор, интердисциплинарния артист Охад Фишоф. Първата им съвместна работа, танцовият видеоклип One More Song, е представена в много изложби и прожекции по целия свят. След това двамата създават многобройни творби. Най-новата им творба, Shutdown, е поръчана и изпълнена от германската Wee Dance Company.

Ноа е и известен преподавател. Тя води семинари по композиция и репертоар (както на собствените си произведения, така и на хореографията на Охад Нахарин) по целия свят, а от 2007 г. е преподавател по езика на движението на Гага. SHUTDOWN ще бъде изпълнено от български танцьори, избрани по време на кастинг в Топлоцентрала през май месец.

"Shutdown" първоначално е поръчана от Wee Dance Company, а премиерата ѝ е част от програмата "Venus" в Gerhart-Hauptmann-Theater Görlitz-Zittau.

Проектът се осъщяствява с подкрепата на посолство на Израел в България.

Още Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

Програмата на РЦСИ "Топлоцентрала" включва международни ко-продукции, признати от публиката български спектакли и нови заглавия. Месецът започва с "Непоносимо дълги прегръдки от Иван Вирипев", следван от авторския спектакъл "Дуенде - земята-майка" на Мариана Йотова и Ралица Ковачева-Бежан.

В средата на септември на сцената отново ще видим някои от емблематичните спекаткли за 2024-а, сред които "Анна Непоправимата", хитовия моноспектакъл Prima Facie на 8 септември, "Медена Луна" на 20.09 и "Паяци" на 21.09. На 24 и 25 септември публиката ще се наслади на вкусната и смешна история на спектакъла "Айвар и Лютеница", която е ко-продукция на ОСАИК "36 маймуни" и северно-македонският "Интимен театър".

Очаквайте информация за пълната програма Есен"2024 на РЦСИ "Топлоцентрала на уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, Фейсбук и Инстаграм.

Още България и Македония се обединяват в театрално представление

България и Македония се обединяват в театрално представление

Още Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

Още Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

Още Режисьорът на "Съществото" Невена Николова: Психологията е възпитала у мен любопитство към хората

Режисьорът на "Съществото" Невена Николова: Психологията е възпитала у мен любопитство към хората

Още Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Още Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Маргарита Доровска: Изложбите не бива да бъдат самоцелни

"Изложбите не бива да бъдат самоцелни. Те трябва да ни отведат в друг свят - буквално са портал към друга вселена", казва културологът и куратор на Центъра за изкуство Кристо и Жан-Клод в Габрово

Хърватският графити майстор Славен Лунар: Искам да създавам хубави вибрации

Той е един от осноположниците на графити сцената в Хърватия и идва във Варна за фестивала PICTOPLASMA x Balkans

Боби Вълчев и 17 000 свещи срещу сивото ежедневие!

"Хората наистина ще видят нещо невиждано!", казва изтъкнатият музикант, който ни очаква на магичната сцена на Античния театър в Пловдив

Режисьорът Константин Божанов пред БТА: Киното не е олимпиада, на която да представяме България

"Между патриотизъм и национализъм разликата е доста тънка. Според мен идва от някакъв изграден национален комплекс, какъвто се наблюдава и при големите нации. Когато нации, които са исторически потискани, решат да се надигнат, става опасно" споделя режисьорът

Писателят Тодор П. Тодоров: Живеем в епоха, в която мислещият човек е застрашен вид

"Свободата на словото и правото на другия станаха нещо съмнително, нароиха се нови цензори, налагат се забрани, изключвания, черни списъци" споделя още писателят

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

"Понякога когато думите не достигат, аз танцувам с изпълнителите и те танцуват за мен и така намираме думите, с които да облечем нещата, които правим!", разкрива известната хореографка