СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Ноа Зук: Публиката завършва електрическата верига на едно произведение
"Едно произведение на изкуството е малко като машина за смисъл", казва световноизвестният хореограф, който открива сезона в РЦСИ "Топлоцентрала" с пърформанса Shutdown
Автор: 459 Прочита 0 Коментара
/ "Топлоцентрала" открива новия сезон с продукция на световнoизвестния хореограф Ноа Зук - пърформанса Shutdown на 11, 12 и 24 септември в Зала 1 (Източник: РЦСИ "Топлоцентрала")Тази есен РЦСИ "Топлоцентрала" се завръща с богата програма, включваща международни ко-продукции, нови спектакли и признати от българската публика заглавия като "Медена Луна", "Анна Непоправимата" и хитовия моноспектакъл Prima Facie.
Сезонът ще бъде официално открит от световниизвестния хореограф Ноа Зук, която ще представи пърформанса Shutdown.
Разговаряме с хореографите Ноа Зук и Охад Фишов, броени дни преди премиерата на SHUTDOWN в РЦСИ "Топлоцентрала". Спектакълът, който е създаден в ко-продукция с регионалния център за съвременни изкуства, ще бъде представен на 11, 12 и 24 септември.
- В Shutdown противоположности като светлина и сянка, вътрешно и външно, сами и заедно играят ключова роля. Как тези дуалности оформят хореографията и какво послание искате да предадете на публиката чрез тях?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Пърформансът се състои от две отделни части, които контрастират помежду си. Музиката, съотношението между движение и звук и дори смяната на костюми са в експлозивна динамика. Обикновено не споделяме това с публиката, но често наричаме първата част "На открито", а втората "На закрито", когато я обсъждаме помежду си и с танцьорите.
Понякога мислим за първата част, като обратно броене към нещо, а за втората като следствие. Ти си права, като идентифицираш това като структура от две контрастиращи противоположности и това е доста фундаментална и класическа структура.
Не е грешно в съвременния танц да си привлечен именно от такива ясни структури. Понякога дълбочината се постига, когато използваме за носители на емоцията прости форми.
- 15-секундната ритмична фраза се повтаря и преформулира много пъти в Shutdown. Каква е символиката зад тази цикличност и какви емоции или състояния на съзнанието искате да предизвикате чрез това повторение?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Outdoors (На открито) е изграден около една ритмична фраза, повтаряна в различни форми приблизително 60 пъти. Това е композиционно ограничение, което мигновено създава свой собствен свят - границите са тези, които придават на дадено нещо неговата уникална форма, неговия специфичен характер.
Светът на На открито предава усещане за неотложност, принуда, дори фанатизъм.
- Танцът има за цел да превърне противоположностите в диалог. Как съвременният танц може да служи като средство за комуникация и свързване на различни идеи, култури или емоции в контекста на вашия спектакъл?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Всяко велико произведение на изкуството може да се разглежда като опит за отговор на този въпрос.
Наследството на танца е ритуално, независимо дали някой избира да го признае или не. За нас ритуалите са поне отчасти свързани с непознатото - с желанието да празнуваме и възхваляваме - както и да се възхищаваме на мистериозното и неразбираемото.
Нещо, което е възвисяващо, абсурдно, мрачно и въпреки това, по почти необясним начин, дълбоко положително.
- Как израело-палестински конфликт конфликт и последиците от него повлияха на творческия процес зад Shutdown? До каква степен политическият климат е оформил вашата артистична визия?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Конфликтът е дълбоко вкоренен във всеки аспект от живота ни. Невъзможно е да не бъдем засегнати или оформени от него.
Често по начини, които може дори да не разпознаем. Въпреки че нашата работа никога не е била изрично актуална или реактивна, ние признаваме, че със сигурност би било различно, ако бяхме от друго място.
На лично ниво в момента се чувстваме опустошени, с разбито сърце и дълбоко ядосани. Тoзи ужасeн терор трябва да приключи незабавно.
Световноизвестната хореографка Клара Фюри представя хитовия пърформанс Dog Rising в "Топлоцентрала"
- Повторението в Shutdown може да се разглежда и като метафора за цикличността на живота или стазиса." Как този елемент от хореографията допринася за разгръщането на по-дълбоките теми, които искате да изследвате?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Темите се появяват, когато започнем да изливаме въображението във форма. Докато работим, рядко обсъждаме смисъла, а когато го правим по-късно в процеса си проличават несъзнателните намерения и спонтаността на вътрешните ни вълнения.
Помежду си обсъждаме предимно идеи, възможности, потенциал.
Едно произведение на изкуството е малко като машина за смисъл. Когато публиката най-накрая пристига, сякаш се завършва електрическа верига.
- Как различните културни и географски контексти, в които сте работили, са повлияли на вашето разбиране и изразяване на съвременния танц? До каква степен местната култура и история оформят вашите хореографски решения?
- Ноа Зук и Охад Фишов: Танцът пътува през тялото. Това е форма на физическо изкуство. Присъствието на тела в едно и също физическо пространство е от решаващо значение за неговата еволюция.
В този смисъл танцовите общности са длъжни да бъдат местни, в смисълът на да бъдат заедно и близо.
В същото време танцьорите пътуват много. Извършва се огромен глобален обмен, който всъщност е основният двигател зад развитието на формата на изкуството през 20-ти век и след това. Установяването на общ език чрез тялото е нещо, в което ние, хората сме доста добри.
Танцът е добра връзка. Доколко се различаваме и доколко споделяме - това трябва да се разглежда като отворен въпрос, т.е. по-добре да остане отворен и жив.
- До каква степен традиционните танцови форми и ритуали, специфични за определени географски региони, могат да бъдат интегрирани в съвременния танц?" Как използвате местните танцови практики, за да обогатите вашите съвременни хореографии?
- Ноа Зук: В нашата работа ние играем с концепцията на Fakeflore - измисляне на народни танци в миниатюри . За мен изобретяването на несъществуващи култури и места, за различни общества със собствени правила и обичаи - песни, жестове, истории, изображения - е преди всичко активиране на въображението.
Като наблюдател съм привлечена от възможността да надникна в един свят с непонятна за мен логика, въпреки че е много ясно, че има вътрешна логика. Активира ме - да съм гост, без да разбирам много.
Интервю на Стефани СТОЕВА
Ноа Зук е хореограф и танцьор. През 1999 г., на 19-годишна възраст, тя е приета в ансамбъла "Batsheva", а три години по-късно е поканена да се присъедини към танцовата компания "Batsheva". Тя танцува с трупата в продължение на девет години под артистичното ръководство на Охад Нахарин. През тези години Ноа танцува във всички творби на Нахарин за компанията и е част от оригиналния състав на пиеси като "Naharin"s Virus", "Mamutot", "Telophaze", "Three", "Furo" и "Max".
Ноа напуска компанията през 2009 г., за да се съсредоточи върху работата си като хореограф. Сред ранните ѝ пиеси са "O.M.S.", "A Droom Come Tree" и триото "Boxerman". Работи като гост-хореограф с различни компании. През тези години Ноа започва да работи в сътрудничество със своя партньор, интердисциплинарния артист Охад Фишоф. Първата им съвместна работа, танцовият видеоклип One More Song, е представена в много изложби и прожекции по целия свят. След това двамата създават многобройни творби. Най-новата им творба, Shutdown, е поръчана и изпълнена от германската Wee Dance Company.
Ноа е и известен преподавател. Тя води семинари по композиция и репертоар (както на собствените си произведения, така и на хореографията на Охад Нахарин) по целия свят, а от 2007 г. е преподавател по езика на движението на Гага. SHUTDOWN ще бъде изпълнено от български танцьори, избрани по време на кастинг в Топлоцентрала през май месец.
"Shutdown" първоначално е поръчана от Wee Dance Company, а премиерата ѝ е част от програмата "Venus" в Gerhart-Hauptmann-Theater Görlitz-Zittau.
Проектът се осъщяствява с подкрепата на посолство на Израел в България.
Програмата на РЦСИ "Топлоцентрала" включва международни ко-продукции, признати от публиката български спектакли и нови заглавия. Месецът започва с "Непоносимо дълги прегръдки от Иван Вирипев", следван от авторския спектакъл "Дуенде - земята-майка" на Мариана Йотова и Ралица Ковачева-Бежан.
В средата на септември на сцената отново ще видим някои от емблематичните спекаткли за 2024-а, сред които "Анна Непоправимата", хитовия моноспектакъл Prima Facie на 8 септември, "Медена Луна" на 20.09 и "Паяци" на 21.09. На 24 и 25 септември публиката ще се наслади на вкусната и смешна история на спектакъла "Айвар и Лютеница", която е ко-продукция на ОСАИК "36 маймуни" и северно-македонският "Интимен театър".
Очаквайте информация за пълната програма Есен"2024 на РЦСИ "Топлоцентрала на уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, Фейсбук и Инстаграм.