Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС

Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

"Ключът към баланса е шилото. Провокацията, която предлага изкуството, заинтересованост, тишина", категорична е хореографката

Пърформансът "Шило" на Яница Атанасова изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала" (Снимка: Яница Атанасова)

На 4 юни от 19:30 часа в зала 2 РЦСИ "Топлоцентрала" ще представи "Шило" - движенчески пърформанс, който има за цел да подчертае "засядането" на едно място и начините, по които тялото може да трансформира дори най-ограничената среда около себе си. Да предизвика размисъл върху идеята за "комфорт" и връзката му със социалните и културни норми.

Шилото е символ на желанието за физическо и емоционално освобождаване, напомняне за начините, по които тялото може да се бунтува срещу ограниченията и да търси собствено усещане за комфорт и удовлетворение.

Пърформансът "Шило" на Яница Атанасова изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала" (Снимка: Яница Атанасова)

Концепцията и хореографията са дело на Яница Атанасова, а изпълненията са поверенеи на Марион Дърова, Емилия Радичева, Ник Марков, Нели Георгиева, Александър Гочев. Композитор е Виктор Илиев.

Носителка на наградата на публиката ИКАР за спектакъла си "Пастет", в "Шило" Яница Атанасова разсъждава върху идеята за "комфорт" и връзката му със социалните и културни норми:

Яница Атанасова (Снимка: Мина Стоянова)

- Какво ще покажете на публиката в "Топлоцентрала" на 4 юни? 
- Пърформанс, обзор на седящия танц.

- Какво носи "Шило"-то като смисъл в пърформанса?
- Желанието за бунт.

Физическо и емоционално освобождаване от събитията, които ни карат да се чувстваме заседнали.

Пърформансът "Шило" на Яница Атанасова изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала" (Снимка: Яница Атанасова)

Още

Пърформансът "Шило" изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала"

Пърформансът "Шило" изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала"

- Каква е концепцията за "комфорт" на тялото днес, според Вас?
- Дългото чакане. Скованост.

Баланс между физическо удобство и здравословен начин на живот. Избягване на продължително седене. 

- Сякаш живеем бързо, но и "заседнало". Кой е ключът към баланса?
- Шилото.

Провокацията, която предлага изкуството, заинтересованост, тишина.

Пърформансът "Шило" на Яница Атанасова изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала" (Снимка: Михаил Новаков)

- Как "стоенето-седнал" се превръща в култура?
- Индустриализацията и работата в офис например доведе до широкото разпространение на седящия начин на живот. Интересно е как тялото се приспособява към това.

В исторически план също начинът на сядане отразява статус и власт. "Шило" изследва тези въпроси.

Още

"Клопка" на Надежда Косева открива официално 28-ия София Филм Фест на 13 март в Зала 1 на НДК

"Клопка" на Надежда Косева открива официално 28-ия София Филм Фест на 13 март в Зала 1 на НДК

- Скоро ви видяхме и в друга светлина, различна от танците - изиграхте роля в българския филм "Клопка" на Надежда Косева и получихте номинация за поддържаща женска роля на наградите на СБФД "Васил Гендов". Какво за вас е това признание?
- Това признание за мен е голяма чест и потвърждение за усилията на целия екип на филма и най-вече безпрецедентната вяра на режисьора Надежда Косева в нашите умения.

Тук бих искала да спомена с много благодарност и актрисата Мартина Апостолова, която работеше с нас на терен в изграждането на образите.

- Филмът получи и награда за "Най-добър режисьор". Разкажете ни малко повече за "Клопка" и за работата с Надежда Косева?
- Да, изключително съм щастлива за това признание към работата на Надето. Тя беше огромна!

Винаги с много внимание и търпение, с голяма грижа към актьора. С нея процеса не е работа, а наслада. Тя умее да разширява способности и да внася удоволствие.

- Какво ви дава киното и какво ви дават танците?
- Танцът ми дава широта. Киното отваря пространство за още любопитство към детайла.

Пърформансът "Шило" на Яница Атанасова изследва физическите граници на сцената на "Топлоцентрала" (Снимка: Михаил Новаков)

Яница Атанасова е хореограф и танцьор. Работи в областта на съвременния танц, в частност изследва различни езици за изразяване чрез движението. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" специалност "Театър на движението".

Още

Новият спектакъл на Яница Атанасова с премиера на One Dance Festival

Новият спектакъл на Яница Атанасова с премиера на One Dance Festival

След това става част от италианската танцова трупа на хореографа Паоло Лонди, с която изнасят представления и пърформанси в Мексико и Италия. През 2017 г. създава авторски танцов спектакъл "Връзки", който получава награда "Златна муза" на "Асоциацията на хореографите в България".

През 2018 г. започва да преподава съвременни танцови техники в "Jaying university", Китай. Хореограф е на "Тази стая не съществува", танцовия филм "Задължително приятно" и пърформанса "Пастет", отличен с награда на публиката ИКАР от "Гилдията за Съвременни изпълнителски изкуства", към "Съюза на артистите в България".

Като танцьор и изпълнител е част от представленията "FreeFall", хореограф Марион Дърова, "ДевеТте" с хореограф Анна Кабакова, "Дръж се", хореограф Цвета Дойчева, "Преход" с режисьор Ивайло Димитров, Сетивен онлайн театър на Inner Theatre Company, както и е от трупата на Плейбек театър "Сторикечърс". От 2019 г. Яница преподава в департамент "Театър" на Нов Български Университет.

Още

Хореографът Яница Атанасова с номинация за  Награда за Полет в Изкуството

Хореографът Яница Атанасова с номинация за Награда за Полет в Изкуството

"Шило" е третата съвместна продукция на One Dance и РЦСИ Топлоцентрала.

Представлението се реализира с подкрепата на Столична програма Култура и в партньорство с Галерия ЕТЮД.

Очаквайте повече информация за предстоящите акценти в програмата на Топлоцентрала за април. Дотогава следете уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, фейсбук и инстаграм.

Регионалният център за съвременни изкуства Топлоцентрала се намира на ул. Емил Берсински №5, Южен парк, София.

Още

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

Още

Мария Стефанова и Константин Соколов са носителите на "Аскеер" 2024 за водещи роли

Мария Стефанова и Константин Соколов са носителите на "Аскеер" 2024 за водещи роли

Още

Стефани Ханджийска и едно танцово шоу за капитализма

Стефани Ханджийска и едно танцово шоу за капитализма

Още

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

Още

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Още

Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

 

Коментирай 5

Календар

Препоръчваме ви

Жан-Луи Трентинян и Анук Еме: Любов без край

Френската икона Анук Еме почина в Париж днес на 92-годишна възраст

Мария Банова: "Театроскоп" е машина на времето - абсолютно нов магичен свят

"Зрителят е неподготвен за това какво ще види в този свят под микроскоп и реакциите винаги са спонтанни и искрени, истински и много емоционални", споделя режисьорката за уникалното преживяване "театър в кутия"

Стефан Прохоров за световната среща IETM: Социалният риск за независимия артист в България е огромен

"Непредвидимостта на финансиращите програми и институционалните сътресения правят изключително сложно професионалното, а и физическото оцеляване на колегите", категоричен е режисьорът

Йокю Джанполат-Раст: Контактът с публиката и колегите на сцената е една от тайните на успешния концерт

31-годишната турската виолистка е всепризната, и от музикалната критика, и от почитателите си, за истинско явление на музикалната сцена

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

"Определям себе си като човек, който се интересува от духовното, използвайки изкуството като начин да изрази себе си", споделя артистът