Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът на "Съществото" Невена Николова: Психологията е възпитала у мен любопитство към хората

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Режисьорът на "Съществото" Невена Николова: Психологията е възпитала у мен любопитство към хората

"Жанрът screendance е пресечена точка между хореографските търсения в областта на танца/движението и изразните средства на киното", разказва Николова

Премиерата на "Съществото" е на 30 юни от 19.00 ч. в "Топлоцентрала" (Снимка: Личен архив)

Още

"Списъци"-те на Марион Дърова, Мартина Апостолова, Стефан Иванов и Николай Колев

"Списъци"-те на Марион Дърова, Мартина Апостолова, Стефан Иванов и Николай Колев

"Когато Невена ми сподели идеята си, аз някакси знаех какво е това същество, представях си го без да съм го виждала. Съществото може да бъде нашето несъзнавано или подсъзнанието ни, може да е аморфното ни тяло преди да имаме необходимост да се идентифицираме с хора и неща, с човешкото. Може да е това, което сме били в корема на майките си или това, което искаме да станем помирявайки всички наши аз-ове... 

Марион Дърова, Хореограф на "Съществото"

Разговаряме с режисьора на филма Невена Николова, която разкрива: "На 30 юни от 19.00 ч в "Топлоцентрала" ще покажем двете версии на филма, които са на базата на една и съща хореографска концепция, но са заснети напълно различно и формират различни зрителски преживявания."

Премиерата на "Съществото" е на 30 юни от 19.00 ч. в "Топлоцентрала"

- Невена, каква е връзка между психологията и режисурата, необходимо ли е за успеха на един кино проект, режисьорът да е и добър психолог?
- Не мисля, че е задължително, но на мен лично много ми помага. Психологията е възпитала у мен едно огромно любопитство към света и особено към хората и техните взаимоотношения. И е формирала нагласата ми да опитвам да вникна и да разбера, по-скоро отколкото да оценявам и да съдя. Струва ми се, че това е благодатна позиция за един творец.

Премиерата на "Съществото" е на 30 юни от 19.00 ч. в "Топлоцентрала"

- Как започна твоето посвещение театъра и киното, аз съм те гледала в "Съзвездия" на Ник Пейн под режисурата на Йордан Славейков? Тогава с Васил Михайлов бяхте превели текстът на български и участвахте в проекта като актьори...
- Пътят ми в изкуството започна с Театралните школи на МОНТФИЗ и след тях близо 10 години играх в различни независими театрални представления. "Съзвездия" беше най-успешния ми проект, представлението се игра над 40 пъти в рамките на четири сезона, три от които в Театрална Работилница Сфумато. После дойде Магистратурата ми по Режисура в НБУ, където в класовете на проф. Георги Дюлгеров се запалих по киното и заснех първите си студентски филми.

- Как приемат творческите ти превъплъщения хората от екипа, който менажираш, ти си мениджър на HR специалисти?
- Да, работя в компания, която предоставя HR консултантски услуги на бизнес организации. Реакциите на колегите ми и на клиентите, до които става достояние творческата ми дейност, са много различни. От силно възхищение и подкрепа до безразличие и игнориране на амплоато ми на творец.

- Вероятно тази професия ти помага да избереш точно хората, с които да работиш за творческите си проекти?
- Вярвам, че да. През годините съм развила силен усет към хората, към таланта и мотивацията им, както и към способността им да добавят стойност и да правят разлика.

- Преди година твой филм беше отличен в Кан?
- През миналата година филмът ми ПОКРИВ получи награда за Най-добър независим късометражен филм на фестивала SILK ROAD IFF в Кан. Тази година пък последният ми филм "Л+Т" спечели наградата на публиката за късометражен филм на фестивала Cannes 7th Art.

През миналата година филмът ПОКРИВ получи награда за Най-добър независим късометражен филм на фестивала SILK ROAD IFF в Кан (Източник: Личен архив)

Още

"Свободно падане" - новият спектакъл на Марион Дърова със световна премиера на ONE DANCE WEEK 2022

"Свободно падане" - новият спектакъл на Марион Дърова със световна премиера на ONE DANCE WEEK 2022

- Разкажи и за другите си филмови проекти?
- Дебютният ми филм УТРИН вече е в разпространение благодарение на платформата за български кино NO BLINK и за една година е гледан от над 20 000 зрители. Това е филм направен с трицифрен бюджет, но намери своето фестивално признание и беше много добре посрещнат от публиката в България. Филмът ми СЪЩЕСТВОТО пък сега завършва фестивалния си цикъл и му предстои среща с българската публика.

През миналата година филмът ПОКРИВ получи награда за Най-добър независим късометражен филм на фестивала SILK ROAD IFF в Кан (Източник: Личен архив)

- Да, предстои премиера сега на 30 юни в Топлоцентрала на двете версия на експерименталния танцов филм "Съществото"? Защо експериментален танцов филм, с какво е характерен жанрът?
- Жанрът screendance е пресечена точка между хореографските търсения в областта на танца/движението и изразните средства на киното.

Експерименталното в случая е в оригиналността на идеята и иновативния подход в разработването й. СЪЩЕСТВОТО е създадено на принципа на колективното тяло - от телата на танцьорите създадохме едно въображаемо създание със флуидна форма и със специфичен минималистичен движенчески стил като във филма проследихме неговото разгръщането в хода на целия му, продължаващ 8 минути, жизнен цикъл.

На 30 юни от 19.00 ч в Топлоцентрала ще покажем двете версии на филма, които са на базата на една и съща хореографска концепция, но са заснети напълно различно и формират различни зрителски преживявания.

Освен прожекцията планираме и среща с творческия екип на по чаша вино.

Премиерата на "Съществото" е на 30 юни от 19.00 ч. в "Топлоцентрала"

- Филмът "Съществото" има над 30 селекции и награди от международни фестивали, какво впечатлява журито?
- Фестивалните успехи на филма са основно от САЩ, Канада, Австралия, Латинска Америка , като освен за оригиналност и иновативност сме получили специални признания за звуковата среда, светлинния дизайн и костюмите във филма. Зрителите на филма по света споделят, че за кратката си продължителност филмът успява да предизвика широк спектър от преживявания - от любопитсво и озадачание, през тревожност и смут, до вълнение и омиротворяване. Надяваме се, че филмът ще намери своя публика и тук, в България.

Още

Режисьорът Йордан Славейков: Ако не творя, ставам зъл!

Режисьорът Йордан Славейков: Ако не творя, ставам зъл!

Още

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

Още

Йордан Славейков дописва Тенеси Уилямс в пиесата "Роуз беше тук"

Йордан Славейков дописва Тенеси Уилямс в пиесата "Роуз беше тук"

Още

Сфумато представя "Съзвездия" от Ник Пейн

Сфумато представя "Съзвездия" от Ник Пейн

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Русалина Мочукова, Тоска и посвещението на музиката, която лекува

Срещаме се с Русалина Мочукова дни преди нейната очаквана от публиката поява в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини на 27 юни на сцената на Античния форум "Августа Траяна"

"Последният гларус" Иван - от младежките блянове до войната в Украйна

"Съчувствах на тъгата му от липсата на семейство, от непрекъснатото търсене на по-добрия живот в тази Европа, която блести и в същото време не е това, което сме си представяли", разкрива Тонислав Христов, режисьор на филма "Последният гларус"

Жан-Луи Трентинян и Анук Еме: Любов без край

Френската икона Анук Еме почина в Париж днес на 92-годишна възраст

Мария Банова: "Театроскоп" е машина на времето - абсолютно нов магичен свят

"Зрителят е неподготвен за това какво ще види в този свят под микроскоп и реакциите винаги са спонтанни и искрени, истински и много емоционални", споделя режисьорката за уникалното преживяване "театър в кутия"

Стефан Прохоров за световната среща IETM: Социалният риск за независимия артист в България е огромен

"Непредвидимостта на финансиращите програми и институционалните сътресения правят изключително сложно професионалното, а и физическото оцеляване на колегите", категоричен е режисьорът

Яница Атанасова: "Шило" носи желанието за бунт!

"Ключът към баланса е шилото. Провокацията, която предлага изкуството, заинтересованост, тишина", категорична е хореографката