СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Русалина Мочукова, Тоска и посвещението на музиката, която лекува
Срещаме се с Русалина Мочукова дни преди нейната очаквана от публиката поява в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини на 27 юни на сцената на Античния форум "Августа Траяна"
Автор: 500 Прочита 0 Коментара
/
Сопраното Русалина Мочукова е солистка на Старозагорската опера от 2011 година и е сред най-ярките оперни артисти в състава на театъра и на България. Певица с респектиращ репертоар от главни роли от опери на Моцарт, Росини, Доницети, Верди, Пучини, Майербер и съвременни автори.
Богатата й артистична биография се допълва от множество камерни концерти и участия в оперни гали и кантатно-ораториални произведения на сцените на България, Германия, Швейцария, Aвстрия, Италия, Южна Корея.
Русалина Мочукова в ролята на Амелия, "Бал с маски" от Верди (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
През последните години паралелно с артистичните си превъплъщения, Русалина Мочукова е лицето на най-стойностния проект на Старозагорската опера за деца със специални образователни потребности "Ние сме музиканти".
Постиженията й блестят не само на оперната сцена, но и чрез децата и техните родители, които намериха своя артистичен дом в Старозагорската опера и се довериха на нейните познания, опит и посвещение.
Срещаме се с Русалина Мочукова дни преди нейната очаквана от публиката поява в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини на 27 юни на сцената на Античния форум "Августа Траяна":
Сопраното Русалина Мочукова (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
- Защо реши да учиш Логопедия, и то в момент, когато се предполага, че си в силата си като оперна певица?
- По време на работата ми като вокален педагог в студио "Кланг Арт"-Виена имах възможността да участвам в различни семинари и да се запозная с музикално-педагогическия подход "Орф Шулверк". Това инспирира интереса ми към лигоритмиката и разбира се логопедията и музикотерапията. Така в мен назря идеята,че освен като споделям изкуството на артист на сцената, бих могла да го генерирам и като терапия.
Разбира се за тази цел се изисква усърдна подготовка и сериозни познания обвързани с две магистратури и една специализация, за които се потрудих здраво седем години. Не спирам да уча и да надграждам, тъй като в тази професия е много важно да си "в час" с всички иновативни методи и успешни практики , за да бъдеш максимално полезен.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
slide 1 to 3 of 50
В тази връзка това лято ми предстои да пътувам ди Люксембург, за да взема лиценза си и за "Томатис" терапевт . Една голяма моя мечта, която скоро ще стане и реалност.
Снимка: Държавна опера-Стара Загора
- Като оперна певица - музиката и оперното пеене бяха голямата цел и голямата ти любов. Измести ли ги твоята нова роля-любов и защо?
- И двете - оперното пеене и терапевтичната ми работа са голяма емоция и страст в живота ми. Когато си на сцената ти ставаш част от онзи дух, който освобождава от материалното.
Несравнимо е усещането за катарзис, което артистът предава на публиката, за да го изживеят заедно. Всяка роля и всеки изпят тон имат своята неповторима история и неописуемо чувство.
- Трудно ли е да съвместяваш двете професии, които сами по себе си изискват пълно отдаване. Вече имаш натрупан голям опит и като логопед и музикотерапевт. Как се чувстваш днес - имаш ли усещането, че двете професии взаимно се допълват и има ли нещо, което да поставя едната професия пред другата?
- Аз съм човек, който обича да работи и да се развива, за мен това са две взаимно допълващи се неща в живота ми и засега се чувствам в прекрасен баланс - изпълнена с много енергия и отдаденост и към двете.

С премиерата на операта "Бал с маски" се открива 51-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство
- Децата и техните родители, които търсят твоята помощ, те обичат безрезервно, вярват ти, но са и твоята най-вярна публика. Вдъхновява ли те да продължиш да си на сцената тяхното обожание и с какво това ти помага в работата с тях/ респективно работата с децата с какво ти помага на сцената?
- Това, че съм човек на изкуството ми помага страшно много в работата ми като терапевт, тъй като начинът, по който поднасям информацията е по- нестандартен и артистичен.
За да достигна индивидуално до всяко дете имам различен подход и влизам в различна роля.
Така,че моите роли не се изчерпват единствено и само на оперната сцена.
Снимка: Държавна опера-Стара Загора
- Сега ще се обърнем към твоя спектакъл, когото всички ние очакваме с нетърпение. Ти имаш огромен репертоар и постепенно пое логичната посока на по-драматични роли, които са подходящи за твоя глас. Кога си помисли, че можеш вече да си Тоска? Това мечтана роля ли беше или просто се появи възможност?
- След повече от 20 години на сцената имах възможност да изпея едни от най - красивите и желани партии за един сопран, за което се чувствам изключително благодарна и щастлива.
Тоска дойде съвсем навреме и осъзнато в моя път на певица като се превърна в една от любимите ми героини.
Сопраното Русалина Мочукова (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
- Каква е твоята Тоска и с какво се промени от дебюта ти през 2022 година?
- Огромна заслуга за пресъздаването на образа на Тоска има режисьорът Огнян Драганов, под чиято режисура направих своя дебют, за което съм му изключително благодарна.
Това е една необятна в емоционално и музикално отношение партия, в която винаги има какво да се надгражда и изпипва. Вярвам, че в този спектакъл ще успея да изявя моята Тоска, така както аз я чувствам.
Снимка: Държавна опера-Стара Загора
- С Емануеле Д`Агуанно ще бъдете за втори път заедно - италианският тенор дебютира в ролята на Каварадоси в родния ти град Велико Търново - на Царевец. Предполагам, че сега ще бъдете още по-спокойни и ще се наслаждавате на своето партньорство. За първи път, обаче, ще си партнираш в спектакъла на операта "Тоска" на 27 юни с прекрасния баритон Кирил Манолов, когото и старозагорската публика ще види и чуе за първи път в ролята на Скарпия. Пяла ли си и друг път с него и какво е твоето очакване?
- Много се вълнувам,че с Кирил Манолов ще излезем на една сцена и то точно в тази опера.
Изключителен певец и партньор, с когото във времето сме имали възможност да пеем повече в концерти и оперни гали заедно. Разбира се не мога да забравя дебюта ни в учебния театър на Музикалната академия в операта "Дон Жуан" - тогава аз бях Церлина, а той самият Дон Жуан.
Баритонът Кирил Манолов (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
- Какво място в оперната ти кариера има Пучини и какво ти се иска да изпееш още от неговите велики опери?
- Пучини е един от най-любимите ми композитори, изпяла съм три негови роли: Мими от "Бохеми", Лиу от "Турандот" и Тоска, сега ми предстои да дебютирам в ролята на Анна от операта Le Villi (Самодивите), чиято премиера заедно с "Джани Скики" ще се състои на Фестивала за оперно и балетно изкуство през ноември.
Русалина Мочукова /Мими/, Калуди Калудов /Родолфо/ (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
Русалина Мочукова /Лиу/, Таня Иванова /Турандот/ (Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
- Защо публиката не трябва да пропуска "Тоска" и оставащите събития от пучиниевата златна колекция на Старозагорската опера?
- Публиката ще види едно много вълнуващо и въздействащо режисьорско решение поставящо героите между небето и земята . Разбира се ще видят и един невероятен Скарпия в лицето на моя прекрасен колега Кирил Манолов.
Моята Тоска няма да се хвърли във водите на Тибър, а ще бъде понесена от ангелите към небитието. Нека заедно с публиката да продължим да живеем за изкуството и за любовта - както пее Тоска в своята ария от второ действие...
(Снимка: Държавна опера-Стара Загора)
Интервю на Сийка ЛАПАЧКА/Държавна опера-Стара Загора