Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Августина-Калина Петкова: Правя нещото, което обичам, а това е лукс

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Августина-Калина Петкова: Правя нещото, което обичам, а това е лукс

Как се прави театър с любов и със съмишленици, има ли малки и големи роли, в разговор с младата актриса преди премиерата на "Островът на съкровищата"

Августина-Калина Петкова (Снимка: Михаела Драганова/Колаж: Юлиян Илиев)

"Едни хора, които пътуват заедно през своя житейски и творчески път. Понякога много се обичат, понякога много се мразят. Не са особено богати, но това не ги вълнува. В крайна сметка не могат един без друг. В това е магията", споделя младата актриса Августина-Калина Петкова за пътя си като независим творец и силата на екипната работа.

Августина-Калина Петкова е завършила "Актьорско майсторство за драматичен театър" в Театралната академия. Играе в представленията "Кралят елен" в Театър "Азарян", "С любовта шега не бива" на Драматичен театър - Пазарджик, "Арабска нощ" и "Актьори срещу поети" в Театрална работилница "Сфумато". Занимава се с дублаж на игрални и анимационни филми в киното и телевизията. Част е от "Клонираните" - трупа за импровизационен театър към ХаХаХа ИмПро Театър.

На 17 декември на сцената на Театър "Азарян" й предстои премиерата на вълнуващото морско приключение "Островът на съкровищата". Пиратският кораб е превзет "на абордаж" от нестихващата енергия на режисьора Анастасия Събева и цял екипаж от млади таланти.

Говорим с Августина-Калина Петкова преди поредната репетиция за избора, свободата и любовта да правиш това, което искаш.

Заповядайте в нейния свят - шеметен, приказно-слънчев и тайнствено усмихващ се:

Августина-Калина Петкова (Снимка: Михаела Драганова)

- Как се чувстваш точно в този момент, преди поредната репетиция?
- Не мога да повярвам колко бързо мина целият репетиционен период. Започнахме на 3 октомври и ни се струваше, че имаме цялото време на света, но в един момент, като се обърнеш, и то излетяло.

Така става, когато работиш с хора, които харесваш, с които не си просто колега, а си приятел и съратник.

До премиерата ни остава по-малко от седмица. Но няма как да изпитвам нещо по-различно от радост и вълнение, казано на жаргон - дори кеф, защото в момента отивам при хора, които обичам.

Правя нещото, което обичам, а това е лукс. 

"Островът на съкровищата" на сцената на Театър "Азарян" (Снимка: Иван Григоров)

- Сплотен колектив сте?
- Така се получи. Всички се познаваме от Академията, с някои съм работила, с други не, но сега се сглобява "Волтрона" и наистина сме много сплотени, защото сме едно поколение.

- Кое ти харeсва най-много в спектакъла?
- Повтарям се, но ние имаме огромния лукс да правим нещо, което искаме - текст, който сме си избрали. Никой не ни кара насила, никой не ни разпределя по задължение, по заплата. Правим го с голяма свобода. Този процес ни дава възможност да измисляме заедно, да творим спектакъла, да го сглобяваме, да предлагаме, да опитваме. Правим го по нашия си вкус.

Тази свобода най-много ми харесва.

Августина-Калина Петкова в "Островът на съкровищата" на сцената на театър "Азарян" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Каква е ролята ти? Или е тайна?
- Тя не е тайна и не е една (смее се). В това представление няма човек, който да играе само една роля. Всички играят по няколко. 

В първо действие съм майката на Джим, след това русалка, а по-нататък се превръщам и в пират. Жена, риба и мъж, това играя аз. 

Августина-Калина Петкова в ролята на пират от "Островът на съкровищата" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Как ще ни поканиш да дойдем да го гледаме?
- Още на репетициите си говорихме защо се захванахме с този текст, защо точно "Островът на съкровищата". Освен че е известно произведение и се учи от учениците, човекът независимо от възраст, пол, местоживеене и т.н. в днешно време има страшно много нужда от приключения, от мечти, от пътешествия, от свобода.

Ей тази мечтателност ни води и нас и мисля, че тя е това, в което ще се припознаят и зрителите. Светлата мечта да тръгнеш нанякъде, да видиш страхотни места, да бъдеш част от приключение.

Част от пиратите от "Островът на съкровищата" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Може ли да се каже, че има несериозни роли?
- Категорично не.

Моят колега Стелиан Радев, който е и композитор на представлението, така си избра, че работи върху роля, която изобщо я няма в текста. Сам си я измисли, сам си я сътвори. Тя почти няма текст, защото няма как да се измисли такъв, след като не съществува ролята, но аз съм напълно убедена, че тя ще се превърне в една от любимите на зрителите.

Клише е, но наистина няма малки и големи роли. Има любов, с която си вършиш работата и липсата на такава.

"Островът на съкровищата" на сцената на Театър "Азарян" (Снимка: Иван Григоров)

- Каква е разликата в това да работиш с млад режисьор, който е на твоята възраст, и с някое утвърдено, респектиращо име?
- Аз съм имала няколко срещи с режисьори, малко по-големи и много по-големи, с много повече опит. Когато работиш с такъв, започваш да го следиш, да слушаш, повече да действаш и да му се доверяваш по различен начин. Той е преминал през много неща, има опит и може би в главата му нещата са конструирани предварително. Зависи от режисьора, винаги има елемент на сътворчество, но там си повече следващ.

Августина-Калина Петкова в "Кралят елен", режисьор Анастасия Събева (Снимка: Орлин Огнянов)

Примерно с Анастасия Събева, както работим сега, както бе в "Кралят елен", преди това в Академията. Тя ти дава свобода да мислиш, да предлагаш, да не се притесняваш, че ще кажеш нещо тъпо, или не на място и ще се изложиш. От един момент нататък, разбира се, остава отговорната работа на режисьора да избере, да реши, да отсее и да приключи с предложенията.

"Островът на съкровищата" на сцената на Театър "Азарян" (Снимка: Иван Григоров)

- Спомена за музиката в спектакъла. Ти също си свързана с нея.
- В спектакъла "Снежната кралица", в "Кралят елен", както и в "Островът на съкровищата" съм писала само част от текстовете към песните.

Никога не съм си представяла, че ще се занимавам с това. Аз го правя леко с насмешка и на шега. Не се чувствам като текстописец. Така се случи, че ми се отдава римуването (смее се). В тези спектакли разказваш история и не може просто да римуваш няколко думички, а трябва да вплетеш сюжет в песента.

Августина-Калина Петкова в "Кралят елен", режисьор Анастасия Събева (Снимка: Орлин Огнянов)

- Разкажи ни за първия ви спектакъл, приказката за "Кралят елен", която като истинска приказка с ентусиазъм и страст завладя сцената и намери своята театрална слава и живот.
- Това е много личен спектакъл за нас. "Кралят елен" за мен е повече от представление, защото символизира началото на една идея, за която искаме да се борим и в която много вярвам. Това е принципът и начинът, по който аз и моите колеги вярваме, че трябва да се прави театър.

Това е нашата истина. Аз вярвам, и слава Богу времето ми показва, че е възможно да правиш театър, или друго изкуство, отдаден единствено на идеята, която имаш.

И виждам как хората се събират около тази идея. Да имаш правато да избираш, без да си задължен към абсолютно нищо - договори, финанси. Да правиш театър с хората, които искат да го правят по този начин, абсолютно свободно.

"Кралят елен" е направен без пари.

Имахме помощта на "Техем", които ни помагат и за "Островът на съкровищата", но това са минимални технически изисквания, като наем на зала и някой дребни неща. Актьорите репетираха без пари, по нощите, след другите си репетиции, след 10, след 11 часа. Направен е със страшно много любов и желание.

Аз вярвам, че театър трябва да се прави с любов и със съмишленици.

Пътуващата трупа на "Кралят елен" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Говориш за независимите проекти и артисти, което е трудно тук. Била ли си на щат?
- Това е, което ни вълнува. Била съм на щат и е много по-различно. На този етап не си представям къде бих отишла, вместо да съм тук с тези хора.

Откровенно, аз правя точно това, което искам, точно с хората, които искам, точно по начина, по който искам. Адски е трудно, обаче не бих го заменила с нищо!

Елена Нацариду, Елица Костова и Августина-Калина Петкова по време на репетиция на "Островът на съкровищата", режисьор Анастасия Събева (Снимка: Иван Григоров)

- И къде можем да те гледаме сега?
- Освен в "Островът на съкровищата", чиято премиера е на 17-и декември, в "Кралят елен", който ще се играе отново от януари. Занимавам се и с импро театър към "ХаХаХа Им Про Театър", нашата трупа се казва "Клонираните.

Участвам и в "Арабска нощ" на Театрална работилница "Сфумато". Там играя и в "Актьори срещу поети".

Аделина Петрова, Мадлен Йорданова, Августина-Калина Петкова, Димитър Захариев, Иван Станчев и Веселин Петров Иванов от "Клонираните" - трупа за импровизационен театър към ХаХаХа ИмПро Театър (Снимка: Йордан Ръсин)

- А сега какво искаш да ти се случи?
- След "Островът на съкровищата" продължавам с репетициите. "Кралят елен" беше само началото. Когато нещо се случи веднъж то би могло да бъде случайно. Ако се случи обаче втори път, най-вероятно ще се случи и трети. Затова беше важно да имаме втори проект.

Безкрайно много хора са ни помогнали. От целия екип на НДК, през лични познанства, през нови партньори, които се съгласиха да подкрепят и да дадат шанс на независимото изкуство. До майките и бащите ни, които ежедневно ни помагат, изслушват, търпят.

"Островът на съкровищата" на сцената на Театър "Азарян" (Снимка: Иван Григоров)

Щастлива съм от това, което виждам.

Май има смисъл от това, което правим. Ще си помисля, че няма такъв, когато салонът се изпразни и хората не идват да гледат.

Но до момента, в който в залата има публика, всички трудности трябва да бъдат преодолявани.

Пътуващата трупа на "Кралят елен" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Как би описала твоята приказка?
- Аз свързвам нашата съдба с началото на "Кралят елен". То започва с една пътуваща трупа артисти, които също си мъкнат куфарите, каручката е пълна с всякакви реквизити, дървена табела на която пише "Театър". Прилича на нашия живот.

Понякога много се обичат, понякога много се мразят, много им е писнало един от друг. Всичко си влачат на гърба, не са особено богати, но това не ги вълнува и не е важно. В крайна сметка не могат един без друг. В това е магията.

Накрая хоп-хоп всичко се прибира обратно в куфара и отново на път. Това е любов и избор.

"Островът на съкровищата" на сцената на театър "Азарян" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Имало ли е момент, в който си съжалявала, че си поела по пътя на артиста?
- Едва ли има актьор, който да не си задава въпроса: "Леле, аз изобщо ставам ли за нещо? Нищо не правя, нищо не мога, нищо не измислям". Но аз никога не съм съжалявала.

"Клонираните" - трупа за импровизационен театър към ХаХаХа ИмПро Театър (Снимка: Йордан Ръсин)

- Каква си извън сцената?
- Извън сцената не съм много по-различна, освен че тичам напред-назад и се занимавам с недотам творчески неща. 

- Мислила ли си за роля, която много искаш и се представяш в нея?
- Не, никога не съм. Има си хора, които си имат мечтана роля, аз го разбирам. Но аз нямам такава, която като я изиграя да си кажа: "Ей, вече станах артистка!"

Имам време да си мисля, и да си избера (смее се).

"Островът на съкровищата" на сцената на театър "Азарян" (Снимка: Орлин Огнянов)

- Как се издържа финансово в този избор на независим творец?
- Много трудно. Аз лично се занимавам с дублаж. Имах огромния късмет да ми се отвори тази вратичка и да работя с един от най-добрите режисьори на дублажи и актьори - Петър Върбанов. Преподавам и на деца в театрална студия "Игра".

И всякакви други събития по села и паланки (смее се). 

- Не е ли тъжно?
- Зависи. Ако искаш да имаш бентли, ще ти бъде много тъжно (смее се).

- Колко е важна красотата на артиста в професията ви?
- Красотата е субективно понятие. Аз вярвам, че актьорът и актрисата трябва да бъдат чаровни.

Августина-Калина Петкова (Снимка: Михаела Драганова)

- Суетни ли са актьорите?
- Фактът, че искаш да застанеш пред 200, 300, 500 човека под светлините на прожекторите и да си в центъра, да гледат само теб, говори сам по себе си. Но суетата опира до човека, не до професията.

- Любовта?
- Любовта... (смее се). Ще цитирам текст на една от песните ми в "Кралят елен":

"Любовта е съдба и разбърква хорските и кралските умове". Ей това е (смее се)!

Интервю на Тина Философова

 Впуснете се в неочакваното приключение "Островът на съкровищата" на 17, 21 и 30 декември от 19.00 часа на сцената в Тетаър "Азарян".

Още

Силвия Петкова: Градско диване с високо вдигнат гард

Силвия Петкова: Градско диване с високо вдигнат гард

Още

Актрисата Силвия Станоева: Преследвана от ангели и алтер его

Актрисата Силвия Станоева: Преследвана от ангели и алтер его

Още

Актьорът Георги Гоцин: Има пропаст между поколенията. Дупка е зейнала

Актьорът Георги Гоцин: Има пропаст между поколенията. Дупка е зейнала

Още

Никола Стоянов: Необходимостта да се яде не извинява проституцията в изкуството

Никола Стоянов: Необходимостта да се яде не извинява проституцията в изкуството

Още

Звездата от "Откраднат живот"      Дария Симеонова: Обичам! Заявявам - зависима съм!

Звездата от "Откраднат живот" Дария Симеонова: Обичам! Заявявам - зависима съм!

Още

Боян Арсов: Няма роля, за която да не си струва да се втурнеш през глава и да опиташ

Боян Арсов: Няма роля, за която да не си струва да се втурнеш през глава и да опиташ

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Изгубената година, в която показахме, че сме готови да жертваме правата си

Поетът Николай Милчев за пандемията днес: ваксините станаха геополитическо оръжие, богатите ги изкупиха, бедните се радват на 200 бройки

Стълбище, балкон и празен апартамент: Три пространства музика с Цветелина Чендова

"Искам да съм по-близо до хората и да им покажа, че изкуство може да се случва навсякъде, стига да има артисти и публика", споделя певицата, която ви очаква на 8-ми март десния тротоар на "Денкоглу" 26 по посока на бул. "Христо Ботев" в София

4 вдъхновяващи дами + 4 флейти = Флаутисимо

Първата флейтова формация у нас ни кани на Пролетен концерт на 8 март в камерна зала "България"

Спенс: Какво като няма ДС, да не би да не сме всички агенти на системата?

Новият рап стана новата чалга, "задухаха комерсиалните вятъри, не мога да се размина от рапери" споделя рапърът

Ива и Елена Тодорови в страната на една "красива лудост"

Двете сестри - накратко IVA, ни пренасят в различните измерения на едно музикално пътешествие с прелюбопитния им дебютен албум "Beautiful Madness"

Касиел Ноа Ашер: Колкото въздухът не стига, толкова се съвкупляваш с вълшебството

"Коко Азарян - моят професор - винаги ни е казвал, че на репетиция идваш като за любовна среща" споделя актрисата