Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Антонио Санчес и Тана Алекса: Джазът е свобода

ДЖАЗОВИ ХОРИЗОНТИ

Антонио Санчес и Тана Алекса: Джазът е свобода

Четирикратният носител на "Грами" Антонио Санчес и неговата съпруга Тана Алекса ще бъдат гости на седмия Plovdiv Jazz Fest

През 2014 г. работата на Санчес става широко популярна със запомнящата се музика на филма "Бърдмен (или неочакваната добродетел на невежеството)" на режисьора Алехандро Гонсалес Иняриту

Антонио Санчес е роден в Мексико, където започва да свири професионално още в ранните си тийнейджърски години. Следва класическо пиано и джаз в Музикалния колеж "Бъркли". Откакто се мести в Ню Йорк през 1999, Антонио Санчес се превръща в един от най-търсените барабанисти на международната сцена. В следващите 18 години записва 9 албума с Пат Матини и работи с Чък Кърия, Гари Бъртън, Майкъл Брекър, Чарли Хейдън и Тутс Тилeманс.

През 2014 г. работата на Санчес става широко популярна със запомнящата се музика на филма "Бърдмен (или неочакваната добродетел на невежеството)" на режисьора Алехандро Гонсалес Иняриту. Филмът печели четири награди "Оскар", а Антонио Санчес става носител на "Грами" за неговия саундтрак. Санчес има още номинации за "Златен глобус" и наградата на БАФТА и е носител на множество музикални отличия.

Купи билет

Антонио Санчес пристига в Пловдив за Plovdiv Jazz Fest заедно със съпругата си - певицата Тана Алекса, която също ще вземе участие в концерта на 30 октомври от 20.00 часа в Дом на културата "Борис Христов".

Тана Алекса (Съпругата на Антонио Санчес - певицата Тана Алекса (Източник: Thanaalexa.com)

Нейният най-нов албум ONA (от хърватски - "Тя"), издаден през 2020 г., бе вдъхновен от различни поколения жени, женски движения, мултикултурни истории на жени емигрантки. За него тя получава две номинации за "Грами" за "Най-добър вокален албум" и "Най-добро инструментално джаз соло" (за изпълнението на Реджина Картър).

В специално интервю пред Impressio двамата разказват за импровизациите в музиката и живота, джазът като свобода на изразяване и местата, където са израснали (Мексико и Хърватия) като постоянно влияние в музиката, която правят:

- Здравейте, идвали ли сте някога в България?
- Тана и Антонио: Не, за първи път ще ни е. Нямаме търпение!

Четирикратният носител на „Грами“ Антонио Санчес ще бъде гост на седмия Plovdiv Jazz Fest

Още

Четирикратният носител на „Грами“ Антонио Санчес ще бъде гост на седмия Plovdiv Jazz Fest

Четирикратният носител на „Грами“ Антонио Санчес ще бъде гост на седмия Plovdiv Jazz Fest

- Промени ли се отношението ви към музиката с настъпилата пандемия? Музикантите, а и публиката започнаха да придобиват нови навици, да търсят нови идеи?
- Антонио Санчес: Очевидно не можехме да правим концерти на живо и трябваше да търсим нови начини, с които музиката да се доближи до хората и благодарение на интернет, това се случи. Така ние с Тана започнахме да правим много съвместни неща заедно. В крайна сметка като живеем заедно, можем да правим и музика заедно.

Имахме също така и пространство тук у дома, където да правим записи. За жалост заради урагана, който преживяхме, студиото ни беше почти изцяло разрушено и след това нямаше къде да правим музика. Имаше големи щети, но по време на пандемията имахме щастието да правим музика и това беше добър начин да продължим връзката си с хората.

Антонио Санчес е роден в Мексико, където започва да свири професионално още в ранните си тийнейджърски години. Следва класическо пиано и джаз в Музикалния колеж "Бъркли". Откакто се мести в Ню Йорк през 1999, Антонио Санчес се превръща в един от най-търсените барабанисти на международната сцена

- Възроди ли се според Вас истинският смисъл на думата музика, в която хората намериха отново спасение? Започнаха да се купуват повече плочи, да се ползват музикални платформи.
- Тана Алекса: Да така е, но това в същото време е много сложен въпрос. Едновременно имаме нужда да създадем отново емоционален заряд на музиката. Във времето, когато бяхме заключени по домовете си, за нас артистите беше много трудно да се стимулираме без публика на живо.

Има и друго: от години насам музиката се пусна в интернет практически безплатно. Ние сме отделили много енергия, много пари, за да я създадем, а накрая хората я слушат напълно безплатно. Хората, които са на по двайсет и няколко години дори не знаят какво означава това да си купиш музика. Да разгледаш диск, да видиш песните... Това е важна тема, в която трябва да се намери баланс.

Съпругата на Антонио Санчес - певицата Тана Алекса (Източник: Thanaalexa.com)

- Какво се случва в семейство с двама музиканти? Чувствате ли се конкуренти?
- Антонио Санчес: Това наистина е здравословна конкуренция. Тя е полезна и за двама ни. Тана е добра в едни неща, аз съм добър в други. Мисля, че двамата винаги се провокираме по много добър начин и този позитивна преса един към друг ни кара да правим повече и никога по-малко. Така че това е плодотворна музикална връзка.

- Как си пасвате чисто музикално като вкусове? Тана, например ти си много вдъхновена от фолклора на Балканите. Кога решавате да правите заедно музикален проект?
- Тана Алекса: Много е интересно това, че ние и двамата сме от съвсем различни държави. Аз съм от Хърватия, той е от Мексико. Затова и имаме много различни културни влияния. Но и двамата сме много вдъхновени от културата, от която идва другият. Имаме ужасно силен респект към музиката от географските места, от където сме.

Четирикратният носител на „Грами“ Антонио Санчес ще бъде гост на седмия Plovdiv Jazz Fest

Още

Прочутият пианист Брад Мелдау гостува със своето трио на седмия Plovdiv Jazz Fest

Прочутият пианист Брад Мелдау гостува със своето трио на седмия Plovdiv Jazz Fest

Това е страхотно изживяване. Никога като дете не съм била наясно с това какво представлява традиционната мексиканска музика, била съм основно под влияние на това, което се е слушало в Източна Европа. И затова тази комбинация е много интересна и винаги научаваме много един от друг. Мога да кажа така: всеки един от нас уважава слуха на другия.

Антонио Санчес: Имаме много повече общи неща, отколкото различия. Дори и това, че сме израснали в различни среди, и двамата имаме музикалните корени на рокендрола, поп музиката, соул. Аз израснах именно с тази музика. Майка ми слушаше, родителите на Тана също. Това ни е изградило музикалните вкусове и те са изключително подобни като влияния.

- Антонио, ти как чувстваш фолклора от Балканите, харесва ли ти тази музика, какво ти е отношението към нея?
- Антонио Санчес: Световната музика за мен винаги е имала много вълнуващи елементи. Могат да бъдат мелодични, ритмични, танцови... Разбира се джазът също така дава възможността да разбираш много различна музика. Затова тази музика дава невероятна палитра, в която все едно дегустираш различни видове вино.

Съпругата на Антонио Санчес - певицата Тана Алекса (Източник: Thanaalexa.com)

Още

Концертът на Мирей Матийо се отлага за ноември 2022 г.

Концертът на Мирей Матийо се отлага за ноември 2022 г.

- Тана, ти използваш много традиционни мотиви в твоя албум "Она". Разкажи ми повече за него.
- Тана Алекса: Идеята на "Она" е да разкаже историята на жените, които имат специално място в историята на хърватските женски акапелни състави. Имало е такива из цяла Хърватия, дори и в най-малките села. И в тях могат да се намерят много различни мелодични и ритмични елементи. Като чуя каквато и да е музика от Балканите, нещо в мен потрепва, това е заложено генетично.

Тези гласове имат голяма сила, в самото си звучене. И аз се чувствам много свързана с този звук. Всъщност моята музика е съчетание на влиянията от соул, джаз, поп, американска музика и тази идентичност, която нося в себе си. И това определено е интересна комбинация.

Тана Алекса (Съпругата на Антонио Санчес - певицата Тана Алекса (Източник: Thanaalexa.com)

- И двамата използвате музиката си, за да споделяте послания с нея. Смятате ли, че музиката трябва да бъде политическа, в нея да има социални и политически послания. Антонио, ти го правиш, особено в твоя албум "Bad Hombre". Тана, ти също често в музиката си отправяш послания, свързани с борбата и правата на жените.
- Антонио Санчес: Не мисля, че музиката трябва да бъде политическа, но ако живееш във време и място, където има политически сътресения, както беше появата на Доналд Тръмп, разбира се, че се събуждат много аларми в артистите. Колкото по-възрастен ставаш, толкова повече осъзнаваш тези неща.

Ние работим нещо, което служи за платформа и с него можеш да кажеш много от това, което мислиш. Като артисти трябва по някакъв начин да можем да реагираме на това какво се случва около нас и дали то е хубаво.

Ако живееш на място, където нищо не се случва и не гледаш новините, сигурно и музиката няма да ги отразява. Но не живеем в такъв свят. Не можем да си затворим очите, че расизмът в САЩ и Ню Йорк достига все по-високи нива, за проблемите с насилието над жени, за емиграцията и всичко, което не можем да игнорираме и в крайна сметка усещаме като наша реалност.

Тана Алекса: Музиката е формата, с която ние се изразяваме. Вие журналистите го правите по друг начин, поетите по трети. Нашата комуникация със света е чрез музиката. Ако погледнем чисто исторически, ще видим, че музиката от различни епохи е всъщност отражение на реалността на времето.

Антонио Санчес: Аз съм човек, който не е роден в САЩ и гледам на тази страна именно като човек, който е дошъл тук от някъде другаде. Тана също. Виждаме нещата с различни очи и можем да го казваме.

По времето на Доланд Тръмп емиграцията се превърна в голям въпрос, но също така и отношението му към всякакви други аспекти от живота на населението на тази страна. Иска ми се да кажа, че сега е по-добре, но това не е така за жалост. Затова винаги очите ни ще бъдат отворени и музиката ни ще го отразява.

Антонио Санчес е роден в Мексико, където започва да свири професионално още в ранните си тийнейджърски години. Следва класическо пиано и джаз в Музикалния колеж "Бъркли". Откакто се мести в Ню Йорк през 1999, Антонио Санчес се превръща в един от най-търсените барабанисти на международната сцена

- Кои са музикантите, които най-много са ви вдъхновявали?
- Антонио Санчес: Всеки отделен музикант, с когото съм работил е бил учител за мен и е променил начина, по който гледам на музиката. Наистина съм щастлив, че съм имал възможността да свиря с едни от най-добрите музиканти. Такъв например е Пат Матини, Чък Кърия, който за жалост почина тази година.

Разбира се, вдъхновявали са ме много музиканти и с които никога не съм работил. Бях много привлечен от Бийтълс и те са ми оказали голямо влияние, Police също, Моцарт.

Тана Алекса: Мисля, че един музикант е винаги комбинация от неговите влияния. Аз имам невероятната история да съм родена в Ню Йорк в семейство на хървати, след което се върнахме в Хърватия и там завърших средно училище и гимназия. После се върнах сама в САЩ и тази комбинация от култури, между балканското, американското, различната храна дори, ми се отразила.

Много съм повлияна от джаза, от рокендрола, от класическата музика. За мен музиката е резултат от всички влияние, които събираме през живота си.

- Всъщност как се срещнахте? Едва ли е въпрос, който не са ви задавали.
- Тана Алекса: Антонио имаше концерт през 2008 г. в Карнеги хол с един много известен хърватски певец Оливер Драгойевич, който беше наистина голям музикант. Така се срещнахме.

- Антонио, ти си свирил и учил също така класическо пиано, как барабаните се оказаха по-привлекателни?
- Антонио Санчес: Барабаните винаги бяха естествената ми среда. Ако в една стая имаше пиано и барабани в ъгъла, мен ме влечеше именно към този ъгъл. Бях и много млад и имах наистина повече желание да свиря барабани, а пианото намирах за по-трудно. Никога не съм избирал. Просто това е абсолютно естествено, много по-добър съм на барабаните, отколкото на пианото.

Приятелите ми, които ме слушаха как свиря пиано и барабани винаги казваха: "О, ти трябва да свириш барабани".

- Как един барбанист се насочва към джаза? Типичният имидж на един барабанист е да е от рок банда. Или?
- Антонио Санчес: Аз исках да бъда рок звезда! Това беше моята мечта, израснах, слушайки рокендрол. И може би все още е (смее се). Гледах видеа и концерти на големи рок групи, които свирят в огромни зали или на стадиони и си казвах: "Това искам да правя и аз!" Но малко по малко започнах да усещам други посоки, научих се да импровизирам, разбира се в рокендрола няма чак толкова имровизация.

Това беше една от причините да се насоча към джаза, да видя докъде мога да стигна с възможностите на инструмента, на който свиря! Джазът ти позволява да бъдеш себе си. И то много повече от други стилове музика.

През 2014 г. работата на Санчес става широко популярна със запомнящата се музика на филма "Бърдмен (или неочакваната добродетел на невежеството)" на режисьора Алехандро Гонсалес Иняриту.

- Джазът е свобода на изразяване за теб.
- Антонио Санчес: Да. Джазът също така позволява да ползваш абсолютно всичко в проектите, които искаш да правиш. Като този, който ще правим на концерта, което се доближава много и до рока, и до хип-хопа, фънка. Не бихме могли да го постигнем без възможностите на джаз музиката.

- Както казва Майлс Дейвис, първият път е грешка, вторият път е джаз.
- Антонио Санчес: Много точно! Джазът дава възможност за различна комуникация с хората.

Тана Алекса: Възможността за импровизация те прави и по-добра личност. Тя помага да живееш по-лесно. Когато импровизираш в музиката, можеш да използваш този ефект във всеки аспект на живота си.Джазът е свобода, приемане, да бъдеш отворен за света. Така че той те прави по-добър човек. Вижте пандемията. В нея отново трябва да импровизираме.

Купи билет

- Кажете какво ще видим на концерта ви в Пловдив?
- Антонио Санчес: Ще свирим неща от моя нов албум, който трябва да излезе през следващата година. Това ще бъде една колекция от песни, които са направени от изключителни музиканти и текстописци. Имам такава песен с вокали и барабани, която ми беше позволено да трансформирам както аз искам, използвайки вокалите ѝ и барабаните като водещи. Така че за първи път ще изсвирим това парче.

Имам артисти, които говорят английски, испански, португалски, Тана ще допълни всичко това с нейния хърватски. Много сме нервни, но и нямаме търпение с този проект, който ще правим през следващите две години.

Интервю на Юлия Владимирова

Още

Български глас ще звучи на джаз фестивала в Кайро

Български глас ще звучи на джаз фестивала в Кайро

Още

Марко Мескида, наричан "европейският Кийт Джарет": Искам да създавам музика без етикети

Марко Мескида, наричан "европейският Кийт Джарет": Искам да създавам музика без етикети

Още

Роберто Фонсека сътвори магия, от която крайно се нуждаехме

Роберто Фонсека сътвори магия, от която крайно се нуждаехме

Още

Роберто Фонсека пред Dir.bg: Кубинската душа е весела меланхолия

Пианистът на Buena Vista Social Club пред Dir.bg: Кубинската душа е весела меланхолия

Още

Васил Петров представя SymphoNY way в Русе на 2 ноември

Васил Петров представя SymphoNY way в Русе на 2 ноември

Още

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Акварелистът Атанас Мацурев спечели златна награда от международен конкурс в Канада

"Художниците в България са в дълбоките сенки", смята художникът

Оперната прима Красимира Стоянова: Да имаш нужда от красотата

Виолета Тончева разговаря с българските певци от световния оперен елит Красимира Стоянова, Владимир Стоянов, Милен Божков и с диригента маестро Павел Балев, които в ММФ "Варненско лято" 2022 ще поднесат на 17 август концертно изпълнение на "Отело" от Джузепе Верди.

Творческият процес като едно дихание

Хореографката Анна Пумпалова пред Виолета Тончева за подхода си към първата българска постановка за професионална сцена на мюзикъла "Красавицата и Звяра"

Побеждава този, който победи себе си

Режисьорът Петко Бонев за премиерните вълнения около първата българска професионална продукция на мюзикъла "Красавицата и Звяра"

Сънуващите камъни на Огняна Серафимова

"Камъните сънуват морета, сънуват души, сънуват състояния; страх, който е скрит в смелостта", споделя визуалният артист и сценограф за проекта си