Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Маестро Бошнаков: "Сънят на Пилат" завършва с вярата, че любовта продължава и в смъртта…

"Музиката на танцовата мистерия е много въздействаща и ярко изобразителна", споделя диригентът Владимир Бошнаков дни преди световната премиерата на спектакъла на 16 октомври в Зала 1 на НДК

Маестро Владимир Бошнаков (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

Още Василий Медведев: Музиката превръща "Сънят на Пилат" в танцова мистерия

Василий Медведев: Музиката превръща "Сънят на Пилат" в танцова мистерия

Световната премиера на танцовата мистерия "Сънят на Пилат" ще се състои на 16 октомври, от 19.00 часа на сцената на зала 1 на Националния дворец на културата. Спектакълът се реализира от Старозагорската опера, фондация "Ценности", Палмс Мюзик, с подкрепата на Министерството на културата, Столична община и Община Стара Загора.

Хореографията на "Сънят на Пилат" е напълно поставена с многонационалната балетна трупа на Старозагорската опера от световния балетмайстор Василий Медведев и неговия асистент Станислав Фечо, финални щрихи върху костюмите и сценографията полага художника Павол Юраш, текат усилени музикални репетиции на хора и оркестъра под вещото ръководство на диригента Владимир Бошнаков.

Откъсваме Маестрото за малко от неговата пълна вглъбеност в нотната партитура, за да разберем повече за музиката на Стефан Димитров в "Сънят на Пилат":

Маестро Владимир Бошнаков (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

- Маестро Бошнаков, може ли с няколко думи да се разкаже, да се опише музиката на балета "Сънят на Пилат"?
- С няколко думи няма да е много лесно. Музиката на "Сънят на Пилат" е много въздействаща и ярко изобразителна. Всички може би познават творчеството на Стефан Димитров - той е композитор-мелодик, музиката му е красива с присъщата ѝ лирика.

Но спецификата, че тук говорим за танцова мистерия, за музикалното изграждане на персонажите в балета, композиторът майсторски използва и много други похвати.

- Като симфонично произведение "Сънят на Пилат" е написан в три части - и в балета ли са същите части и в същия ред?
- Балетът е изграден в две действия - "Lux Aeterna" (Вечна светлина) е първата част, а втората е "Misericordia Pro Nobis" (Милост за нас).

Това са двете основни действия, но вътре има много части, в които се експонират образите на Маргарита, на Майстора, на Мария Магдалена, на Исус, на Пилат, на Воланд.

Световната премиера на "Сънят на Пилат" ще бъде на 16 октомври, от 19.00 часа в Зала 1 на Националния дворец на културата (Снимка: Рад Димитров)

- Може ли да се каже, че някоя от двете части е "по-любовната"? Идеята на Стефан Димитров в този балет е, че любовта продължава и след смъртта?
- Любовната тема присъства от началото до края на балета. Тя еволюира благодарение на противопоставянето ѝ на негативните сили и персонажи в танцовата драма, които се опитват да попречат на тази любов.

И "Сънят на Пилат" завършва по този начин - не с някакъв "хепиенд", а с вярата, че любовта продължава и в смъртта.

Още Един президент и двама премиери уважиха  "Сънят на Пилат" на Стефан Димитров

Един президент и двама премиери уважиха "Сънят на Пилат" на Стефан Димитров

- Има ли запомнящо се балетно адажио?
- В балетния вариант, спектакълът завършва точно с такова адажио - изключително красива тема, която Стефан Димитров развива и като песен с текст, която може би ще бъде изпълнена след спектакъла по време на поклоните.

- Любопитно ми е, как този сюрреализъм в произведението на Булгаков "Майстора и Маргарита"се пресъздава с музика?
- Музикално е изобразен чрез големите контрасти между частите, продиктувани разбира се от големите контрасти между протагонистите. Балетът започва в настоящето време, а после действието се пренася 2000 години назад, където се появяват образите на Мария от Магдала и на Пилат Понтийски.

Сюрреализмът по-скоро е изобразен в сценографията, както и в хореографията на танца, а музиката само обогатява и допълва сюжета на балета.

По време на репетиции на балета "Сънят на Пилат" в Старозагорската опера и балет (Снимка: Рад Димитров)

- За Вас кои инструменти се чуват най-отчетливо, кои от тях кои образи пресъздават?
- За любовните теми Стефан Димитров използва нежните инструменти като флейта и обой, виолончело и цигулка. Докато за всичко и всички, които се противопоставят на тази любов, използва инструментите като бас кларинет, тромпети, тромбони, туба.

Аз мисля, че чисто музикално той категорично е постигнал този контраст между любов и агресия.

Още Стефан Димитров пред Дир.бг: Във всяка истинска любов има някаква обреченост

Стефан Димитров пред Дир.бг: Във всяка истинска любов има някаква обреченост

- Когато е създавал "Сънят на Пилат" Стефан Димитров е работил с музиканта Пламен Велинов, усеща ли се влиянието на класическия музикант?
- Пламен Велинов чисто технически е бил в помощ на Стефан Димитров, за да може музиката, душата и експресията на композитора да придобие вариант, в който да бъде оркестриран.

- Какво е участието на хора?
- В кулминациите на частите композиторът почти винаги добавя човешкия глас, защото явно се нуждае от него като тембър, по този начин музиката става още по-въздействаща. Хорът има участие от първата до последната част на балета с малки изключения, било то с латински текстове или само вокал.

- Оркестърът бързо ли възприема тази музика, интересна ли му е?
- Оркестърът е впечатлен от музиката - абстрактна и въздействаща на подсъзнателно ниво. Смея да твърдя, че всички работят с огромно удоволствие по партитурата на Стефан Димитров.

Интервю на Уляна КЬОСЕВА

Владимир Бошнаков завършва през 1990 музикалното училище "Панайот Пипков" в родния си град Плевен и през 1995 г. се дипломира като магистър по хорово дирижиране и кларинет в Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" - София. В периода 1999-2001г. специализира оперно-симфонично дирижиране в класа на проф. Васил Казанджиев.

Още "Спящата красавица" на Старозагорската опера открива "Сцена на вековете" на крепостта "Царевец"

"Спящата красавица" на Старозагорската опера открива "Сцена на вековете" на крепостта "Царевец"

Дебютира на сцената на Плевенска филхармония със солист проф. Петко Радев през 1996 г. Дирижира филхармониите в Плевен, Пловдив, Шумен, Видин, камерния оркестър в Добрич, оперите във Варна, Русе, Стара Загора, Бургас, Благоевград и на сцената на Музикално-Драматичен театър "К. Кисимов" Велико Търново. През 2002 - 2008 г. с камерния оркестър "Студио Примо" реализира концерти с Васко Василев, Светлин Русев, Йълдъз Ибрахимова, Теодосий Спасов и др.

Главен диригент на Музикално-Драматичен театър "К. Кисимов" Велико Търново (2005-2010) и на Плевенска Филхармония (2011-2012). От 2013 г. е диригент в Държавна опера - Русе, а от 2017 - и в Държавна опера-Стара Загора. Артистичен директор на фестивала "Сцена на вековете" от 2016 година.

Осъществява множество гастроли в чужбина в страни като, Австрия, Германия, Люксембург, Холандия, Швейцария и др.

В репертоара на маестро Бошнаков влизат заглавия като "Набуко", Травиата", "Трубадур", "Аида" на Верди, "Тоска", "Мадам Бътерфлай", "Турандот" на Пучини. "Мария Десислава" на П. Хаджиев, балета на П.И. Чайковски "Спящата красавица" и много други.

Още Балетният шедьовър "Спящата красавица" с премиера на старозагорска сцена

Балетният шедьовър "Спящата красавица" с премиера на старозагорска сцена

Още "Турандот"- операта с кукли в Деня на влюбените на сцената на Старозагорската опера

"Турандот"- операта с кукли в Деня на влюбените на сцената на Старозагорската опера

Още Веселина Кацарова с втори майсторски клас в родната Стара Загора

Веселина Кацарова с втори майсторски клас в родната Стара Загора

Още Премиера на оперетата „Херцогинята на Чикаго“ в Старозагорската опера

Премиера на оперетата „Херцогинята на Чикаго“ в Старозагорската опера

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Кристин Льоненс: Литература, мода и поколения жени, които ни дават уроци

Работила като модел и позирала за Юбер дьо Живанши и Пако Рабан, новозеландско-белгийската писателка е авторка на 4 романа, включително "Caging Skies", адаптиран във филма "Джоджо Заека" от кинорежисьора Тайка Уайтити и спечелил награда "Оскар"

Продуцентът на звезди Евгени Боянов: Мутафова ме възприемаше като свой внук

Моята баба обичаше да свири и пее "Вървят ли двама", а майка ми, бих казал, е най-добрата певица в рода ни - тя наблягаше на фолклора, разказва Евгени

Джон Малкович: "Оръжията и човекът" е очарователна комедия, нека хората я гледат

Предполага се, че това е пиеса, която създава атмосфера на омраза и към сърбите, но сръбски граждани дойдоха да я гледат, заяви режисьорът

Heptagram и Tickle the Sage се обединяват на сцената на "Топлоцентрала" на 7 ноември

Разговаряме с Heptagram и Tickle the Sage броени дни преди концерта Sonic Odyssey

"Сватба" по Хайтовски: Единственото нещо, което човек може да научи в този живот, е как да носи греха си

Главните герои от филма на режисьорката Магдалена Ралчева - Ралица Стоянова и Радослав Владимиров, разказват за предизвикателството да сътвориш и да се потопиш в магичния и суров Хайтовски свят

Деклан Донелан: Само технологиите се развиват, но не и човешката природа

"Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка - да бъдем заедно", казва пред БТА световноизвестният режисьор