Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Американската артистка Трейси Снелинг: София ми напомня Ню Орлиънс

СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО

Американската артистка Трейси Снелинг: София ми напомня Ню Орлиънс

С нея разговаряме за воайорството като удоволствие, подхранване на фантазиите и обсебване, както и за поп културата, която индустриализира личния живот и го прави печеливш бизнес. В крайна сметка защо искаме личното да е публично?

Julim Gives Me a Tattoo Performance, 2018 Performance in life-size Bedroom installation First We Take Manhattan, 2018 Künstlerhaus Bethanien

Трейси Снелинг е американска артистка, която използва смесени техники в своите работи. Живее и работи в Берлин. Работите ѝ са вдъхновени от темите за воайорството, филм ноар и географията, архитектурата на различни райони по света. Снелинг има многобройни филми и изложби, показвани из Европа и САЩ, резидент е на едни от най-големите програми за артисти в областта на съвременното изкуство, а на 58-то Венецианско биенале през 2019 г. участва в павилиона на Swatch с инсталацията си, вдъхновена от Шанхай и Чунцин Shanghai/Chongqing Hot Pot/Mixtape installation.

Градът и неговите граници е важен за Трейси, тъй като това е място, формиращо публично-частните отношения и бележи отправните точки между интимното и общото, както и линиите, които могат да ги нарушават. Това неминуемо е процес, който се задвижва още по-бързо заради ролята на социалните мрежи.

За участието си в Sofia Art Projects, Трейси Снелинг "строи" миниатюрен град в брик сгради, вдъхновен от шедьовъра на Алфред Хичкок "Прозорец към задния двор" (1954).

С нея разговаряме за воайорството като удоволствие, подхранване на фантазиите и обсебване, както и за поп културата, която индустриализира личния живот и го прави печеливш бизнес. В крайна сметка защо искаме личното да е публично?

Shanghai/Chongqing Hotpot/Mixtape, 2019 mixed media sculptural installation with video Venice Biennale installation, Swatch Pavilion, Arsenale

- Започваме разговора с темата за Twitch.tv - стрийминг платформа, в която може да се наблюдават хора, извършвайки различни неща като например как играят игри или извършват дейности от "реалния живот". 

- Когато бях в Китай се изумих колко са напред в социалните медии. Можеш дори да не правиш нищо. Просто да седиш и да ядеш. Но хората плащат пари, за да те гледат.

Shanghai/Chongqing Hotpot/Mixtape, 2019 mixed media sculptural installation with video Venice Biennale installation, Swatch Pavilion, Arsenale

- Защо това е толкова популярно в културата ни днес? Как мислиш?

- Не знам защо някой иска да гледа някой друг как яде. Когато аз бях тийнейджър имахме списания, четяхме, гледахме за живота на звездите, гледахме MTV, за да видим тези звезди. А днес сякаш всеки е звезда. Наистина е интересно да се наблюдава, но може да бъде и опасно, защото много лесно има достъпна информация къде се намират тези хора. Тоест ако искаш да им причиниш нещо, няма да е трудно.

Voyeur Window, 2021 mock-up for installation

Още

Sofia Art Projects стартира с международна изложба на Ларгото

Sofia Art Projects стартира с международна изложба на Ларгото

Има големи компании и корпорации, които следят също така тази информация - какво те правят с нея? Когато бях в Шанхай през 2008-2009 година, те тъкмо бяха започнали със социална точкова система. Всеки гражданин има определена точкова система и ако например пресече на червено, той губи точки. Ако купуваш алкохол и цигари, също губиш точки. Ако загубиш много точки, можеш и да не можеш да пътуваш, с влакове, самолети... Тогава трябва да си купиш обратно точки. Също така съседите наоколо могат да пишат бележки за теб.

Снимка: Jörg Dedering

- Веднага се сещам за една от най-силните (според мен) серии на телевизионния сериал "Black Mirror". В конкретната серия хората вървяха из улиците, в магазините, във фитнеса, на работното си място и се оценяваха взаимно по рейтинг. Съответно, за да имаш висок социален статус се стараеш да имаш висок рейтинг. И всъщност постоянно се стараеш да правиш нещата така, че да се харесаш на околните и да те оценят високо, за да имаш рейтинг и самочувствие.
- Да, подобно е. В тази китайска платформа, благодареие на точките можеш или не можеш да дадеш децата си в по-добро училище, да си намериш по-добра работа и т.н. Това се е случвало и преди в Китай, по време на културната революция - съседи да наблюдават съседи и да ги докладват.

Тогава е било с писани на хартия писма, а сега просто е дигитално. Иначе няма голяма разлика. А това е форма на контрол. Това мисля, че е най-опасното в тези явления.

Sozialwohnungen Admiralstrasse, 2020 Wood, paint, plaster, plastic, fake landscaping, lights, media players, lcd screens, speakers, transformer, mirror

Още

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

- Трейси, участваш в първото издание на международната изложба за съвременно изкуство Sofia Art Projects тук в София, в подлеза на Ларгото. В момента работиш по произведението си - ти реално строиш мини град в брик, високи и безкрайни жилищни блокове с малки светещи кутийки прозорчета. Вдъхновена си от Хичкок и филма "Прозорец към задния двор". Разкажи повече за концепцията.
- Това е един от любимите ми филми. Самата аз като артист съм воайор, от воайорството идва вдъхновението за повечето от нещата ми. Мисля, че се намираме в една особена фаза на развитие на социалните медии, както и на определянето на публично и частно.

Тези сгради, които в момента строя, изглеждат като тези във филма. Аз правя само референция към него, защото са свързани с идеята. Освен това ще има светеща в неонови светлини табела с гледащо око, както и Peep Show табела, също в светлини - като в градовете.

Chongqing, 2009 Wood, paint, plaster, plastic, fake landscaping, lights, media players, lcd screens, speakers, transformer, water

- Къде ситуираш тези малки градове? От какво значение за теб е географията, има ли тя роля в работите ти или местата са универсални - каквито могат да са в Шанхай, Чунцин, Ню Йорк и Берлин?
- По-скоро са универсални. Но в случая заради сградите брик, изглежда сякаш най-много като Ню Йорк. Но това е само заради сравнението с "Прозорец към задния двор". Иначе това не би трябвало да е определено място. Тези сгради и рекламни неонови пана могат да се намират навсякъде по света.

Kotti, 2018 Wood, paint, plaster, plastic, fake landscaping, lights, media players, lcd screens, speakers, transformer

Още

11 филма на Хичкок, които всеки трябва да гледа през живота си

11 филма на Хичкок, които всеки трябва да гледа през живота си

- Ти самата се наричаш воайорка, работейки. Всъщност голяма част от произведенията ти са свързани именно с документиране, наблюдение, разглеждане на различни места и техните странни характеристики. Това е география.
- Обикновено е така, да, много е важна за мен. Но в случая с тази работа, това не е така. За мен жилищните сгради са едни от най-интересните места. Обичам да ги наблюдавам. В Китай е много любопитно. Обичах да търся интересни места в Шанхай, но когато отидох в Чунцин, напълно полудях. Това е много луд град! Чунцин е като Шанхай на пета степен. Толкова е цветен и неуправляем. Наистина съм привлечена от вибриращи, хаотични места.

Американската артистка Трейси Снелинг Снимка: Jörg Dedering

- Интересно е как разбра изобщо логиката на този град Чунцин. Макар да съм била за няколко дни там, за мен това наистина все още е град-загадка. Изключително огромен, населен, криещ всякакви мистерии.
- Шанхай е по-международен град и е по-лесно за чужденец да живее там. Но Чунцин за мен е визуално доста по-вълнуващ. И с много повече енергия. Това е един различен град.

Още

Посланието на Хичкок към човечеството през 3-хилядната година - капсула с динамит, барут и нитроглицерин

Посланието на Хичкок към човечеството през 3-хилядната година - капсула с динамит, барут и нитроглицерин

- В работата ти на Венецианското биенале през 2019 г. участваш именно с инсталация на павилиона на Swatch, вдъхновена освен от някои елементи на традиционната култура в Китай, също така от студиа за татуировки, реклами, комерсиалните елементи в градовете.
- Да, едновременно традиционни и неща от ежедневния живот като кенове бира, консуматорски продукти от магазините. Това беше третият ми път в Китай. За мен тази страна е много интересна с всичките си измерения, хората са страхотни...

Миниатюрният град, който Трейси Снелинг е построила в подлеза на Ларгото в София в рамките на първото издание на международната изложба Sofia Art Projects

- Две седмици работиш в София. Намери ли някаква логика в града? Как ти се струва?
- Много приятен град. Изглежда като хубаво, спокойно място. Не много голямо. Бях на битака два пъти, там беше много интересно.

Донякъде София ми напомня на Ню Орлиънс, особено в частите с по-стари сгради. В Ню Орлиънс след голямото наводнение не навсякъде са успяли да поправят улиците и тротоарите. Тук знам, че трябва да гледаш добре къде стъпваш и стоиш, за да не се пребиеш.

Още

Художникът Андрей Кулев между Варвара и Китай

Художникът Андрей Кулев между Варвара и Китай

- Темата на Sofia Art Projects е "Интимност и спектакъл в епохата на социални медии". Защо според теб хората харесват това да се хранят с живота на другите, да гледат лайв, сторита в Инстаграм. Откъде идва това желание и интерес? Хичкок взема темата за воайорството в друго време, в днешно вече тя е в съвсем друг контекст, свързана с електронни устройства.
- Мисля, че воайорството е в природата на човека. Всеки иска да погледне и е любопитен какво става с другите хора, какво правят. Аз самата се смятам за воайор - не в краен патологичен вариант разбира се. Винаги ми е интересно какво правят хората и как живеят.

С Фейсбук и Инстаграм можеш лесно да следиш живота на хората, интересно е да виждаш как някой живее тотално различно от теб и т.н. Хората са все по-малко припознати в реалния свят и съответно във виртуалния могат по-лесно да осъществяват контакти. В живота лиспва истинският контакт. Виртуалните отношения са напълно нов свят. Видяхме през последната година с коронавируса колко важни са Zoom и Skype, как протичаха срещите между хората.

Миниатюрният град, който Трейси Снелинг е построила в подлеза на Ларгото в София в рамките на първото издание на международната изложба Sofia Art Projects

Още

100 години Йозеф Бойс: непреклонен, мистериозен и харизматичен

100 години Йозеф Бойс: непреклонен, мистериозен и харизматичен

- Като човек, който изследва градовете, мислиш ли, че градовете са повече индивидуални, частни пространства или напротив - публични?
- Много зависи от самото място. Има разлика от Европа и места като Берлин например - с толкова много паркове и публични места в града, където хората да стоят през лятото. Като съм Калифорния или Сан Франциско например - това не е така. Затова обичам Берлин и използването на пространствата навън. В Китай също има градове, в които по цяла нощ в парковете през лятото има танци, където хората танцуват на различни видове музика. Според мен това зависи от самия град и доколко пространствата са усвоени от хората.

В много от големите жилищни блокове като тези тук, хората живеят без да познават съседите си. Ето че жилищният блок е място с много хора близо един до друг, но все пак и там има хора, които живеят в самота и изолация, което е тъжно.

- Как би описала София, ако трябваше да я опишеш с една дума?
- Не знам за дума, но винаги ще свързвам София с жълтите павета. Намирам ги за много красиви и ми напомнят за пътят от жълти павета в "Магьосникът от Оз".

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Още

Художникът Радостин Седевчев излага документи от миналото, издирени по битаци

Художникът Радостин Седевчев излага документи от миналото, издирени по битаци

Още

100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

Още

MADE IN ЛЕЩЕН Vol. 3 – Резидентска изложба на млади български визуални артисти

MADE IN ЛЕЩЕН Vol. 3 – Резидентска изложба на млади български визуални артисти

Още

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Още

Оле Фрам от артистичния колектив LIGNA: Бузлуджа поставя под съмнение нашето настояще

Оле Фрам от артистичния колектив LIGNA: Бузлуджа поставя под съмнение нашето настояще

Коментирай 3

Календар

Препоръчваме ви

Министър Велислав Минеков: Трябва да има нова методика за финансиране на театрите

59 000 лева струва месечната издръжка на един културен институт в чужбина, но в някои от тези български институти "дейност не се забелязва", каза още министърът на културата в рубриката "Властта говори! Открито"

Зам.-министърът на културата Весела Кондакова: Най-голямата иновация е промяната на мисленето

"Всички сме част от екосистема, която няма как да се развива чрез единични или изолирани промени", казва зам.-министърът за инициативата "Новият европейски Баухаус"

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми

"Това, за което ние се борим още преди пандемията, е по някакъв начин да махнем границата между публика и изпълнители и да създадем атмосфера, в която те могат да общуват заедно и да комуникират" допълва още той

Владимир Ампов-Графа: Трябва да сме силни и да вървим напред без да губим себе си

Лятното парти на топ изпълнителя стартира в 20:00 часа в две поредни вечери – 22 и 23 юли

Стилияна Узунова: Париж е гигантски водовъртеж

"В живописта създаваш свой свят, отразяваш свои копнежи, страхове и смисъл"

Реваншът на Шостакович пред Сталин с Увертюра "Фестивална"

Маестро Максим Ешкенази с цигулково соло в "Ин & Ян" - един завладяващ crossover с поп, опера, филмова и класическа музика