Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

Разговор с Десислава Димова, една от кураторките на първото издание на международната изложба Sofia Art Projects, която се открива днес от 18.00 часа

Shifting Colors на Стела Василева

"Интимност и спектакъл в епохата на социални медии" е темата на първото издание на Sofia Art Projects, а кураторки на проекта са Десислава Димова, Вера Млечевска, Весела Ножарова. 

Изложбата се открива на 10 юни от 18:00 часа и продължава до 20 юни 2021 г. в подлеза на Ларгото под площад "Независимост" и онлайн. Тя е първото международно събитие за съвременно изкуство, което поставя в центъра на внимание археологическия комплекс и един от символите на София. С участието на 9 български и международни артисти и колективи изложбата поставя въпроси за миналото и настоящето, наследството и новите ценности, за живота ни в пост/пандемичени времена между интимното и спектакъла на социалните медии.

Разговор на Impressio с една от кураторките Десислава Димова за границите на публичното и интимното в епохата на дигитални светове, опитът в София да се представят международни изложби за съвременно изкуство в публични пространства като подлеза на Ларгото и подборът на български и чужди автори, които се намесват в темата със своите пърформанси и произведения. 

Десислава Димова (Снимка: Личен архив/ Facebook)

- Как създадохте Sofia Art Projects, как възникна идеята за него?
- Преди всичко за удоволствие и защото искаме да създадем среда, в която да е интересно и вълнуващо да работим, да вървим по улицата, да мислим за света от днес. Като всички, имаме нужда от стимулиращи възможности, от разговор, от нови и непознати гледни точки.

Считаме, че София има нужда от още и повече международни събития. Нашите наблюдения бяха, че липсват изложби, които да са мащабни, и да ангажират не само професионална, но и широка публика, да напипват пулса на ежедневието, да свържат града със съвременните художествени практики и с най-интересното, което се случва по света.

Още

Sofia Art Projects стартира с международна изложба на Ларгото

Sofia Art Projects стартира с международна изложба на Ларгото

Искахме София да се усети като център на събитята, да се видим отстрани и да се преосмислим от най-различни посоки, да доведем някои от най-интересните и стимулиращи художници, да мислят заедно с нас, да реагират в нашата реалност.

Същевременно, това не е типичен проект на изкуство в градска среда, което често се оказва инструментализирано за най-различни институционални и публични цели. Искахме да създадем пространство, в което да е възможен експеримент, хумор, свобода. Вероятно това е и най-трудният елемент в такъв мащабен публичен проект, в който трябва да се припознаят едновременно и институциите, и широката публика, и художниците.

Работата на американката Трейси Снелинг Shanghai- Chongqing hotpot

Още

Между културното наследство и социалните медии

Между културното наследство и социалните медии

Идеята за интимност в едно общество на спектакъла (по Ги Дебор) е сведена до едно илюзорно псевдообщество, основано на стоката и възпроизводството на стоки, на консумацията. По какъв начин ще видим разбработена темата в работите, които ще бъдат представени?
- За нас беше интересно да видим как са еволюирали тези концепции в днешното общество. Как да мислим извън клишетата, дори и интелектуалните.

Инсталацията на Анета Мона Киша и Луция Ткачова например, разглежда как собственото ни тяло е превърнато във феномен на технологията. Ръката, пръстите, в момента ни свързват със света чрез дигиталното (буквално "пръстово" от латински, свързано с броенето до десет на пръсти.) Но това не е толкова нов феномен, колкото ни се иска да мислим. Технологията, чрез оръдията на труда, е свързана с ръката от праисторически времена.

Иван Мудов разглежда консумацията от гледна точка на един неин непредставителен, но за сметка на това икономически, екологически и социално важен аспект - отпадъците. Художникът има цяла серия от произведения на тази тема, но за изложбата тук ще направи специално пърформанс. Той е колкото артистична акция, толкова и ноу-хау, или старт-ъп идея ако щете, за най-бедните и просещите. Той я внася от Кейптаун, където просяците по кръстовищата не искат просто пари, а ви предлагат в замяна да изхвърлят боклуците от колата ви.

Още

Български художници в мащабни изложби, представящи най-добрите творци на Европа

Български художници в мащабни изложби, представящи най-добрите творци на Европа

- Разкажете повече за селекцията от артисти, които сте подбрали? Защо точно те и как те с работата си влизат в темата, която сте задали?
- Интересувахме се от произведения, които изследват и разтягат границите на това, което възприемаме като интимност и спектакъл. Искахме да провокираме собствената си теза и най-вече търсихме художествени позиции, които ни помагат да усетим нюансите, преживяването, чувствителността и крехкостта, но и комичността на нашето съществуване. Избрахме на първо място художници, които харесваме, с много от тях вече сме работили, други са за пръв път в България. Работим и с много български автори, от различни поколения.

Това за нас е първата международна изложба след пандемията. Искахме да намерим отново чувството за общност, да се усетим свързани чрез произведенията.

С работата си младата художничка Красимира Буцева се занимава с моменти от историята на конкретното място

Още

Коуъркинг с великите майстори

Коуъркинг с великите майстори

- Има ли разлика между публично и интимно днес - или публичното е превзело интимното? Как се е случило това и защо? Предимно социалните мрежи (дигиталното развитие) ли извършиха този "преврат"?
- Има преди всичко промяна на идеята за това какво е публично и какво е интимно, промяна на начина по който живеем и се (само)възприемаме. Понятието за интимност, с което сме свикнали е исторически сравнително ново. Идеята за лично пространство, за ясна разлика между интимната и колективната сфера не е някаква изначална даденост, която изведнъж се оказва пометена от социалните мрежи и универсалната дигитална свързаност. Тя винаги е била исторически и социално обусловена. Тук имаме просто нови параметри, които създават нови интимности и нови колективности, и именно тях искаме да изследваме.

Във видео стрийминга, който ще излъчим на 15-и юни, имаме включена работа на художничката Амалия Улман. Тя стана известна с "курирания" си инстаграм профил, в който пресъздаде персонажа и живота на художничката Амалия Улман. Все още не знаем до колко той е автентичен. Във видеото, което ще покажем, Улман разказва в документален формат историята на нейното детство и семейство. Границата между лично и публично, между реалност и фикция отново остава неясна. Художничката разкрива всичко, и все пак оставя завесата на интимното непокътната - истина или приказка е това, което ни показва, или може би по малко и от двете?

Още

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

- Любопитен е и изборът на пространство - всички художествени намеси ще бъдат в подлеза на Ларгото - едно публично пространство, през което минава ежедневно голям поток от хора. Защо го избрахте?
- Ларгото е невероятно място от гледна точка на семантични натрупвания. То е в центъра на града, отгоре са Президенството, новата сграда на парламента, ЦУМ, жълтите павета. Това е също място на протести, но и на най-обикновен натоварен градски трафик. Пред ЦУМ пък се събират младежи, които репетират, танцуват и се снимат за ТикТок. (Хореографът Виктор Рубан ще работи на място с този феномен.)

В подлеза, спектакуларно ремонтиран в последните години, са руините на древна Сердика, магазини за сувенири (много от тях в момента са само празни витрини), и част от потока на хора от и към метрото. Произведенията, които показваме, реагират на всички тези елементи. В Ларгото по време на пандемията се събираха много младежи, които намериха в това пространство възможна социална платформа.

Вдъхновени от тях и начина, по който свързват реалното и виртуалното пространство, ние също продължихме проекта в интернет. Мястото вибрира от една смесица от древна история, представителност и банално ежедневие, в която усещането за сегашно време е особено изострено. Струва ни се особено подходящо начало за първото издание на Sofia Art Projects.

Още

Габровското биенале на хумора и сатирата се отлага за май 2022 година заради пандемията

Габровското биенале на хумора и сатирата се отлага за май 2022 година заради пандемията

Още

Рафаел Монео и Лина Бо Барди спечелиха наградата "Златен лъв" на Архитектурното биенале във Венеция

Рафаел Монео и Лина Бо Барди спечелиха наградата "Златен лъв" на Архитектурното биенале във Венеция

Още

Сюрреалистичните жени на чешката фотографка Бара Прашилова

Сюрреалистичните жени на чешката фотографка Бара Прашилова

Още

Световноизвестният сюрреалист Рафал Олбински - специален гост на OPERA OPEN 2021

Световноизвестният сюрреалист Рафал Олбински - специален гост на OPERA OPEN 2021

Още

Мечта за живот в по-хубав свят в София

Мечта за живот в по-хубав свят в София

Още

Ясен Панов: В-образ-явени музикални истории в Националната галерия

Ясен Панов: В-образ-явени музикални истории в Националната галерия

Коментирай 6

Календар

Препоръчваме ви

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

JP3 - Живко Петров трио с премиера на "Beyond the Flesh"

На 13 април в рамките на Европейския музикален фестивал Варна 2024 триото ще представи композициите на Живко Петров от дебютния филм на Дими Стоянович "Плът"

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Грузинската режисьорка Тинатин Кайришвили: Опитваме се да запазим добрите отношения с руснаците

Тя споделя, че Грузия винаги е готова да посрещне хора, бягащи от режима в Русия

Режисьорът Цветан Драгнев: Черната кутия не е нещо мрачно, тя пази важното

"Общи приятели ми пуснаха парчето "Опа хей" и после по интернет намерих всичко останало", разкрива режисьорът на "Балканска черна кутия" първата си среща с музиката на Никола Груев - Котарашки