СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си
"Независимо дали ви харесва или не, изкуството, с което живеете, разкрива много за вас", казва основателят на "Independent Collectors" - онлайн хроника на съвременното колекциониране
Автор : / 1774 Прочита 0 Коментара
Кристиан Каспар Шварм (Източник: OPEN ARTS Foundation)На 24 април, събота, ще се проведе третото събитие от пролетната сесия на "Форум Колекционери" 2021, което ще бъде и кулминация на организираните от фондация "Отворени Изкуства"дискусии. Фондацията създаде "Форум Колекционери" точно преди 10 години като платформа за образование и обмен, част от програмата "Въведение в съвременното изкуство".
Разговаряме с международния колекционер Кристиан Каспар Шварм, който ще сподели своя опит и световни тенденции в рамките на "Форум Колекционери" 2021.
На 24 април по време на онлайн лекция и уъркшоп Шварм ще разкрие нови перспективи в света на колекционирането, отговаряйки на въпроси, които галеристи, колекционери и публика поставиха на преден план. Лекцията и уъркшопът ще надградят дискусиите като комбинират ценна информация и практически решения - от първата стъпка до менажирането на лична колекция. За участие в безплатния уъркшоп е необходимо предварително записване до 20 април - тук.
- Здравейте, Кристиан! Каква според вас е най-голямата опасност, пред която се изправя светът на изкуството в настоящата пандемия? А арт пазарът?
- Здравейте! Несъмнено най-големият риск за света на изкуството в момента е положението на много художници.
Това се отнася не само за съвременното изкуство, но и за музиката, писателите, актьорите и много други, които изкарват прехраната си с култура и творчество. Не трябва да губим таланта на тези хора в работа от 9 до 5.
KEIICHI TANAAMI, The Last Supper, 2015 (Източник: independent-collectors.com)
- Кои са основните параметри, въпроси и граници в "Чудото на колекционирането"?
- Заглавието на нашата работилница е "Да живееш с изкуството". От една страна ще се опитам да споделя личния си опит с участниците, а от друга ще обмислим заедно техните идеи и концепции за личен подход към изкуството.
Беше ми позволено да науча нещо много важно от много опитен колекционер: "Можеш да колекционираш единствено себе си." Така че независимо дали ви харесва или не, изкуството, с което живеете, разкрива много за вас.
- Какво пропускаме в страстта "да живееш в изкуството" и доколко сме подвластни на социалния, политически и вече политкоректен свят, който неминуемо ни обгръща отвсякъде.
- В края на краищата, аз вярвам, че действителното, лично и автентично преживяване на изкуството днес често изчезва, защото твърде много хора или говорят само за продажните цени, или коментират само за твърде теоретични заключения.
Трябва да се осмелим да преоткрием преобразуващата сила на изкуството.
DAVID HORVITZ, Mail Nothing to Tate Modern, 2010 (Източник: independent-collectors.com)
- Можете ли да обобщите кое е най-важното за един млад колекционер и с кое не бива да прави компромиси?
- Най-важното е да намерите свой собствен подход към изкуството - и след това да си позволите съвсем индивидуален път. В онлайн платформата, която основах, Независими колекционери (https://independent-collectors.com), можете да видите колко невероятно различни са най-добрите колекции в света.
Събирането на изкуство трябва да бъде творчески акт - не просто да се намери това, което другите смятат за правилно или най-доброто.
- Какви са очакванията за уъркшопа, който ще проведете в България?
- С моята приятелка посетихме България за първи път в края на 2019 г.
Бяхме завладени от топлината на хората и качеството на българската арт сцена. С помощта на Фондация "Отворени изкуства" успяхме да посетим и много художници в техните ателиета и да създадем увлекателни разговори. И въпреки че сега ще проведем този семинар "онлайн" поради пандемията, аз вече очаквам вдъхновяващите срещи!
NINA CANELL, Morasco Circle, 2007. Снимка: Björn Behrens (Източник: independent-collectors.com)
- Как ви изглежда съвременното българско изкуство?
- По време на първото ни пътуване до София и Пловдив научихме много за българския свят на изкуството и неговите съвременни художници.
Произведенията на изкуството, които видяхме, имаха много високо концептуално и също техническо качество. Бяхме изненадани по най-позитивния начин и бяхме наистина ентусиазирани.
- Как виждате бъдещето на изкуството и популяризирането му?
- Сигурен съм, че ще виждаме все повече и повече хибридни форми, където изкуството се комбинира с други творчески дисциплини.
Нашият свят се променя от линейна към нелинейна среда - във всички области на живота. Следователно вярвам, че след 10 или 20 години различните културни игрални полета вече няма да съществуват така очертани едно от друго, а ще се превърнат в една голяма и творческа вселена. Ако това се случи, всички ще трябва да се адаптираме към него: художниците, галеристите, музеите и разбира се колекционерите.
MU PAN, Big Whale, 2018 (Източник: independent-collectors.com)
Интревю на Тина Философова
Снимки: independent-collectors.com
Как да заявите своето присъствие в онлайн уъркшопа можете да научите ТУК