СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Каква е утопичната ваканция на австрийския автор Флориан Ланг?
Австрийският културен павилион Fluca открива официално своята сцена за сезон 2020 с изложба, която изследва мотива за илюзиите които създаваме сред нас самите
Автор: 773 Прочита 0 Коментара
/ Кадър от изложбата на Флориан ЛангВ края на месец юни лъскавата мобилна кутия за изкуство и култура в сърцето на Пловдив -Fluca - Австрийски културен павилион, заема своето традиционно място на ул. Отец Паисий 38 в готовност да открие сезон 2020, който макар и съкратен поради пандемията, планира да реализира част от предвидената си програма до октомври месец 2020.
Куратор на програмата на павилиона за тази година е галерия Sariev.
В предварителното откриване на 21 юни сцената на Fluca представи специален визуален проект на пловдивските артисти - Мартина Вачева, Мич Брезунек и Вълко Чобанов, които трансформират облика на знаковите градски мебели "Енци". Авторите превърнаха прочутите "Енцита" от музейния квартал във Виена в съвременна артистична инсталация, на която публиката може да се наслаждава по време на целия сезон на Fluca. Проектът размива границите между илюстрация, стрийт арт и съвременно изкуство, за да ни попита "Какви са нашите планове за лято 2020".
На 29 юни ще бъде официалното откриване на Fluca с изложбата на австрийския автор Флориан Ланг, който ще продължи темата за утопичната ваканция. Изложбата е продължение на серията "Инкубатор", която чрез привидно красиви пейзажи и лайфстайл сцени, изследва мотива за илюзиите които създаваме сред нас самите.
Запознайте се с Флориан Ланг:
Флориан Ланг (Снимка: Thomas Lang)
- Здравей, Флориан! Чудесно е, че тази година българската публика ще има шанса да види работата Ви във Fluca. Разкажете ни повече за този проект!
- Повечето от моите произведения са колажи. Изрязвам всякакви печатни материали от медии и ги поставям заедно в нов контекст. Обикновено поставям тези изрезки в много пространствени фонове, за да предизвикам ефекта на фалшиво пространство. Но парчетата всъщност са плоски. Този път направих обикновена цифрова версия на колаж на Photoshop.
Създадох художесвен тапет, за да разширя кубичното пространство на FLUCA. За първи път не използвах никакви печатни носители. Просто използвах снимки, които са направени от мен. Създадох някакво идеалистично Myspace с идея дистопично докосване. От разстояние главните герои на пейзажа изглеждат като хора, взети от модни списания. Но ако погледнете по-отблизо, става очевидно, че не са.
- Чрез работата си вие създавате почти утопична картина на нашата мечтана ваканция. Мечта ли е заради световната ситуация през последните месеци? Или винаги имаме твърде високи очаквания?
- Мечтаните места в моята художествена творба винаги имат дистопично значение и това вече беше моя тема преди Covid 19.
Последните месеци ни дадоха още повече усещането, че може би никога няма да видим тези мечтани места за почивка отново.
- Предпочитате да работите с фотографии, а не с картини. Можете ли да ни кажете повече за тази концепция?
- Правя колажи и произведения на масови медии. Така че всъщност обичам да смесвам всичко необходимо, за да постигна добър резултат. Аз използвам маслена боя, защото много обичам, да не става ясно дали нещо е нарисувано или снимка в края.
- Какво ни липсва, докато участваме в масовата консумация?
- Всъщност бих казал, че е точно обратното. Нищо не ти липсва. Получавате предозиране на всичко. Мисля, че просто трябва да се научим да се справяме с този постоянен достъп и да се справяме с него по здравословен начин. Не трябва да забравяме, че съществува англологичен свят, който поддържа биологичните ни тела живи. Снимка на дърво не е дърво.
Снимка на голо тяло може да задейства сексуалните ви сигнали. Но все пак не е действително тяло.
- Каква е добавената стойност на архитектурата във вашите проекти?
- В повечето си произведения на изкуството си "играя" с размери и пространство. Социалните медии са поставени във виртуални пространства, които се консумират от нас в реални пространства (като спалнята, офиса, подземието и т.н.). Аз някак си копирам този подход и се опитвам да го направя по-очевиден. Създавам тези произведения на изкуството, които изглеждат триизмерни. Но всъщност те са двуизмерни. В края ги показвам в реално пространство. Можете да въведете тази архитектура, но наистина не можете да влезете в никое от пространствата в моето изкуство поради това, че са плоски.
Това е като пространствата, създадени в социалните медии. Вашият реален достъп завършва на плоската повърхност на дисплея.
Кадър от изложбата на Флориан Ланг
- Как прекарахте времето си по време на ситуацията на пандемия? Промени ли се творческият процес в работата ви?
- Не се промени много за мен по време на блокирането. На първо място художникът е свикнал с кризи. Прекарах много време в студиото и много време у дома. Всъщност това бяха перфектни условия за работа. Защото няма разсейване отвън. Само едно нещо ми се стори малко странно.
В началото на изолацията работех върху някои колажи, показващи огромни тълпи. И наистина беше странно да се прибирам вкъщи след цял ден работа над тези тълпи, а по улиците нямаше почти никого.
- Запознавате ли се със съвременното изкуство в България?
- Все още не съм запознат със съвременното изкуство в България. Но се надявам да получа шанса да променя това. Познавам някои съвременни български художници, живеещи извън България. Викенти Комитски, Михаил Михайлов и Ив Тошаин. Много харесвам техните творби и всички те са ми приятели.
Разбира се - запозват съм и с творбите на Кристо.
- От кого се вдъхновявате напоследък?
- От създателите на Rick'n Morty: Тъй като при тях няма чудене как обикновено се прави в телевизионната индустрия. Те винаги са оставали независими и избягвали да работят с големи компании. Така че никой не им казва какво да правят. Но най-важното е, че шоуто е наистина лудо, умно и забавно. Нещо, което наистина ми липсва в изкуството от време на време.
От Jonas Burgert: Защото той представлява пълната противоположност на всичко, което моите преподаватели от университета ме научиха в училището по изкуства.
Били Айлиш и Гримс: защото и двамата произвеждат своята музика повече или по-малко в своите всекидневни. За мен това е новият пънк. За мен Пънк вече не е определено кошмарно звучене, което се прави в гараж. Това е шансът да създадете нещо наистина голямо в хола си.
Интервю на Александра Иванчева
Снимка: Лина Кривошиева/Lina Krivoshieva
Fluca е открита сцена за изкуство и култура, разположена в средата на артистичен микро климат създаден в края на ул. Отец Паисий в гр. Пловдив, част от белия куб на галерия Sariev, мястото за срещи artnewscafé и офиса на Фондация Отворени Изкуства.
Австрийският културен павилион е дългосрочен проект-инициатива на Фондация Отворени Изкуства (Пловдив), Австрийското посолство в София, подкрепен от Федералното канцлерство на Република Австрия. През 2020 е част от културния календар на Община Пловдив
През август сцената на Fluca ще представи Татяна Данеберг в сътрудничество с галерия LambdaLambdaLambda, Прищина. Изложбата на младата австрийска авторка ще подкани публиката не само да наблюдава, но и активно да участва, повдигайки завесата между нашия въображаем свят и заобикалящата ни реалност.
Програмата ще през септември и октомври ще завърши с голяма изложба на млади автори от гр. Пловдив и България, която ще заеме пространството на Fluca, но ще се разгърне и в други градски пространства.
Повече за Fluca можете да научете: Website | Instagram | Facebook | Issu