ФОТОГРАФИЯ И ФЕМИНИЗЪМ
Сюрреалистичните жени на чешката фотографка Бара Прашилова
"Целта на моя цикъл Circles не е да възпитава или да налага мнение. По-скоро бих искала да насърча да сме искрени към самите себе си, а тази искреност може да предизвика смях и ирония", споделя Прашилова
Редактор : / 1892 Прочита 0 Коментара
Чешката фотографка Бара ПрашиловаФотографката и визуалната артистка Бара Прашилова ще представи на 9 юни в 18 ч. в Чешкия център в София своя проект Circles. Изложбата ще продължи до 16 юли 2021 г. Организира се съвместно с Посолството на Чешката република в София и е включена в програмата на Месеца на фотографията.
Куратори на проекта са: Марие Томанова & Томас Бийчдел
Това, което се знае за Бара Прашилова е, че е изключително прецизна. Отделя голяма част от времето и енергията си за подготовката на снимките. Често сама изработва реквизитите и костюмите, това за нея е единственият начин да материализира представите си. Най-лошото, което може да й се случи, е да се сблъска с границите на реалността и тогава е готова да премине през стени. Упоритостта и точността са причините тя и творчеството й да са познати по света.
"Самочувствието на жените, още с раждането, се формира основно от външната среда, от най-близките в семейството, от начина, по който държавата подхожда към позицията на жените в обществото. През последните години това значително се промени, благодарение на социалните мрежи, които влияят върху начина, по които жените би трябвало да отразяват самите себе си.
Лично аз съм впечатлена от развитието на феминизма, как се променя в различните периоди, историята, религията и либерализма в различните страни, как в отделните култури се формира силен и еднороден поток от мнения в медиите.
В продължения на хилядолетия жените са били издигани на пиадестал заради своите способности и в същото време са принудени да потискат тази сила, пренебрегвайки същите тези способности, на които всички се възхищават. Възникващата нова вълна на "сестринство" е придружена от удивителното нарастване на женската солидарност, демонстрация на сила и власт. Но свързващата брънка е чувството за вина и потискането на качествата, заради които жените са издигнати на споменатия пиадестал.
В моя фотографски цикъл, преведен на езика на символите и метафорите, се редуват изображения на жени в различни етапи от детството и зрелостта, в пълно, непълно или никакво партньорство, в позицията на дъщеря, сестра или майка, в ролята на жертва или безкомпромисна героиня, жена, която е подценявана или точно обратното - образно или буквално преекспонирана от обществото.
Целта на моя цикъл Circles не е да възпитава или да налага мнение. По-скоро бих искала да насърча да сме искрени към самите себе си, а тази искреност може да предизвика смях и ирония. Способни ли сме да се самонаблюдаваме, как отделните образи резонират в нас, какво и защо ни дразни? Умеем ли да се вгледаме дълбоко в себе си и да изследваме какъв е произходът на нашите емоции? Дали точно образите, с които вътрешно се индентифицираме или негативните реакции към тях, са тези, които ни водят към вътрешен, емоционален и социален баланс."
Бара Прашилова (Bára Prášilová) е визуален артист с интереси към фотографията и филма.
Нейните сюрреалистичи и многопластови снимки и късометражни филми балансират между прецизната красота и обезпокоителната символика. Те са резултат от внимателното планиране и взискателен процес при изработката на реквизитите, които често са част от фотографските инсталации, представени в Чехия и чужбина.
През 2009 г. и 2011 г. тя става Фотограф на годината в Чехия (наградата Czech Grand Design). През 2014 г. печели престижната награда Hasselblad Master и от същата година е част от журито в този конкурс.
Освен с авторски творби, Бара Прашилова се ангажира с поръчки, които носят нейния отличителен почерк. Кампанията, която прави за Народния театър в Прага, както и първият й режисьорски дебют за Tanec Praha, са оценени от престижното жури в Ню Йорк и тя получава бронзова награда Clio Awards.
Пълният списък с наградите и изложбите на Бара Прашилова може да бъде видян тук.