Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

БАЛКАНСКО СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Разговор с албанската кураторка Адела Деметя за изложбата „А или без извинение“ в галериите „Васка Емануилова“ и „DOZA” част от инициативата "NEXT Balkan"

Бора Бабочи, Пролетни обреди, 2020, рисунка и монтаж върху картон

В изложбата "А или без извинение" участват единадесет автори, които представят младата, развиваща се сцена на изкуство в Албания. Тяхното представяне е част от платформата на Арт фондация ДОМА "NEXT Balkan", проследяваща тенденции в съвременното изкуство на Балканите. В изложбата участват Бора Бабочи, Диомен Боричи, Ени Дерхеми, Фатлум Дочи, Аурора Калеми, Ледия Костандини, Олсон Ламай, Илир Лука, Миряна Мечай, Грета Плана, Алкета Рамай. Експозицията може да се види в Галерия "Васка Емануилова" и галерия DOZA до 13 юни. 

По същия проект "Next Balkan" наскоро се откри изложба на български съвременни артисти в Белград.

С Адела Деметя говорим за артистичната среда в Албания, посоките и търсенията на младите артисти и може ли да се говори за пресечни линии в съвременното изкуство на Балканите.

Адела Деметя, куратор на изложбата "А без извинения", която можете да видите до 13 юни в галериите "Васка Емануилова" и "DOZA"

Адела, какви са впечатленията ти от кураторския ти опит тук в България, представяйки албанско съвременно изкуство пред българска публика? Какво забеляза в българската сцена на съвременно изкуство, артистите, срещна ли се с някои от тях?
- Да, срещнах се с някои от тях, също така посетих някои пространства за изкуство. Като цяло имам позитивни впечатления за средата, изглежда пъстра и прогресивна. Разбрах и за трудностите, но виждам как инициативните и идейни хора са намерили креативни начини да преодолеят ограниченията, да оцеляват и да гледат отвъд тях. За първи път идвам в София, но почувствах много енергия и срещнах артисти, които са концентрирани в работата си и това, което желаят като резултат от нея. Тези хора не губят време в оплаквания и съжаление.

Още

А или без извинение: Албанско съвременно изкуство

А или без извинение: Албанско съвременно изкуство

- Мислиш ли, че има нещо общо между интересите и средата в българското съвременно изкуство и албанското?
Да, предполагам, че има доста прилики, например в това, че артисти и от двете държави, които са живели и следвали в чужбина, са се върнали да работят отново в родните си страни, за да използват знанията и опита си, както и желанието да култивират съществени дискурси за локалната и международната сцена.

Що се отнася за ценности и оценки, сцената на съвременно изкуство става все по-малко зависима от външни/ чужди мнения и става все по-уверена, осъзната и независима.

Ени Дерхеми, Формата на душата, 2020, поезия върху дигитална фотография

- Разкажи ми повече за артистите, които представяте тук в рамките на "А или без извинение: Албанско съвременно изкуство".
- Подбрах 11 артисти, някои от които много млади, а други вече добре утвърдени. За моя подбор от решаващо значение беше да избера хора, които работят и произвеждат творчеството си в рамките на собствената си референтна система и чиито творби са резултат от т.нар. осъзнаване на егото.

Повечето от тези артисти работят предимно от необходимост да го правят, от личен порив, независимо от системата в изкуството и без непременната нагласа за излагане в изложба. Ето защо избрах заглавието "A for Unapologetic" ( "А - или без извинение") и маркирах концепцията за неизвинението, необходима на артистите, за да създадат силно, независимо изкуство, основано преди всичко на тяхното вътрешно възприятие.

Още

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

- Какви са медиите, през които работят селектираните артисти? Какви са основните им интереси?
- Творбите им се развиват в разговор с тяхното вътрешно Аз, средата около тях или с разширено измерение на реалността. Тяхната практика не произтича от ограничаващия социално-политически контекст и не е представяне на колективното, а по-скоро индивидуализирани възприятия, които ни приканват дкъм едно фрагментирано и увеличено преживяване. Живопис, видео и звук са най-използваните медии.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" (Снимка: Михаил Новаков)

- Какво разказват тези произведения?
- Всяка една работа има свой собствен наратив, разбира се, който може да бъде или да не бъде видим за зрителя, но по-важен е не разказът, а вродената сила на изкуството да предава интуиции чрез самото си присъствие.

За мен като куратор беше важно да подбера достатъчно семпли произведения, които да бъдат разбираеми за зрителя, а не да раздават инструкции или правила, решения и отговори. Идеята ми беше те да дават възможност за сетивни реакции, да надминат физическото и естетическото.

Изложбата е курирана така, че произведенията да бъдат в диалог едно с друго, в диалог с пространството и зрителите. Всичко това заедно създава реалност, в която гледащият е приканен да участва.

Олсон Ламай , Бели халки, 2021, светлинна инсталация

- Какво искахте да кажете на българската публика?
- Не исках да казвам толкова, колкото чрез тези произведения да създам пространство, в което публиката да почувства фина намеса в емоционалността си, те да допринесат със своята чувствителност и да разширят вътрешния свят на зрителя.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" (Снимка: Михаил Новаков)

Още

Нова творческа академия за съвременно изкуство

Нова творческа академия за съвременно изкуство

- Какво е онова, с което бихте характеризирали сцената на съвременно изкуство в Албания? Какви са енергиите и движещите сили на младите артисти и посоките, които ги вълнуват?
- Сцената на съвременно изкуство в Албания е разнообразна и артистите имат много различни интереси и въпроси, които провокират работата им. От 90-те години насам тя е съставена основно от социално ангажирано изкуство, което е отражение на политическите, икономическите и социалните промени в страната.

Много от артистите имат активистки опит, с което по-скоро са лишавали творбите си от индивидуален, вътрешен поглед. Артистите от по-младото поколение обаче развиват по-индивидуалистки подход, ползвайки субективните си възприятия за съществуване и реалност, някакво тяхно универсално осъзнаване, а не просто идентифициране на дадената реалност.

По този начин те намират начини да я надхвърлят и преодолеят, получавайки известна свобода от условията в тази реалност, които иначе биха ограничили или повлияли работата им.

Алкета Рамай, Обектът, 2018, инсталация; неонова светлина, глина

Още

Андрей Даниел. Между две епохи

Андрей Даниел. Между две епохи

- Има ли общ разказ, който би могъл да свърже съвременното изкуство на Балканите и какъв би бил той - ние делим общо историческо минало, географска близост. Но възможно ли е бъдещето на изкуството да бъде дефинирано през тях (в един глобален свят)?
- Предполагам, че има много общи истории и разкази и ние дори не знаем за повечето от тях. Тъжно е, но в Албания не знаем какво се случва в България, обратното важи също. През последните 30 години срещите на артисти от двете държави често се случват по-скоро в чужд контекст - на Запад.

Сега бавно се опознаваме отново и трупаме опит един с друг без посредници или ръководители. Поради историческата и географската близост имаме толкова много общи неща, а това прави разговорите между нас много по-лесни.

Споделяне на впечатления от изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" - на снимката вдясно един от създателите на Арт фондация ДОМА Дойчин Котларов (Снимка: Михаил Новаков)

Чувствам, че има нарастваща тенденция да намираме все повече смисъл и стойност в реалността на територията, в която живеем и сме започнали да се концентрираме повече върху това, което е тук и сега, а не върху липсващото. В нашия регион има много потенциал и изкуството, въпреки че то е изправено пред много ограничения, със сигурност е интересно, интензивно и става все по-добро. Сътрудничеството, обменът и подкрепата помежду ни могат да ни помогнат да преодолеем препятствията и да израстваме нагоре. Ето защо платформата "Next Balkan", инициирана от Арт фондация ДОМА е инициатива, необходима много за съвременното изкуство на Балканите.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" - Мартина Стефанова, културен мениджър и създателка на Арт фондация ДОМА с художника Лъчезар Бояджиев (Снимка: Михаил Новаков)

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Сотбис ще приема биткойн и етериум в търг за творба на Банкси

Сотбис ще приема биткойн и етериум в търг за творба на Банкси

Още

Галерия Райко Алексиев представя Дора Бонева с картини и от последните месеци

Галерия Райко Алексиев представя Дора Бонева с картини и от последните месеци

Още

Един различен анализ на любовта в "Проект лечение" на Вяра Гунева

Един различен анализ на любовта в "Проект лечение" на Вяра Гунева

Още

В Националния музей на Варшава беше открита първата в света мумия на бременна жена

В Националния музей на Варшава беше открита първата в света мумия на бременна жена

Още

Галерия "Леседра" празнува 30-годишен юбилей

Галерия "Леседра" празнува 30-годишен юбилей

Още

Иван Андонов: В живописта се спасявам от отчаянието, грубостта и нахалството

Иван Андонов: В живописта се спасявам от отчаянието, грубостта и нахалството

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Елена Башкирова: От самото начало с Моцарт сме в добри отношения

Отложеният концерт на прочутата пианистка в Пловдив ще се състои на 16 юни

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността

Симоне Грамалия: Музиката е огледало на времето

Симоне Грамалия е признат за един от най-добрите виолисти на своето поколение и българската публика ще има удоволствието да се увери в това

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас