Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

БАЛКАНСКО СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Разговор с албанската кураторка Адела Деметя за изложбата „А или без извинение“ в галериите „Васка Емануилова“ и „DOZA” част от инициативата "NEXT Balkan"

Бора Бабочи, Пролетни обреди, 2020, рисунка и монтаж върху картон

В изложбата "А или без извинение" участват единадесет автори, които представят младата, развиваща се сцена на изкуство в Албания. Тяхното представяне е част от платформата на Арт фондация ДОМА "NEXT Balkan", проследяваща тенденции в съвременното изкуство на Балканите. В изложбата участват Бора Бабочи, Диомен Боричи, Ени Дерхеми, Фатлум Дочи, Аурора Калеми, Ледия Костандини, Олсон Ламай, Илир Лука, Миряна Мечай, Грета Плана, Алкета Рамай. Експозицията може да се види в Галерия "Васка Емануилова" и галерия DOZA до 13 юни. 

По същия проект "Next Balkan" наскоро се откри изложба на български съвременни артисти в Белград.

С Адела Деметя говорим за артистичната среда в Албания, посоките и търсенията на младите артисти и може ли да се говори за пресечни линии в съвременното изкуство на Балканите.

Адела Деметя, куратор на изложбата "А без извинения", която можете да видите до 13 юни в галериите "Васка Емануилова" и "DOZA"

Адела, какви са впечатленията ти от кураторския ти опит тук в България, представяйки албанско съвременно изкуство пред българска публика? Какво забеляза в българската сцена на съвременно изкуство, артистите, срещна ли се с някои от тях?
- Да, срещнах се с някои от тях, също така посетих някои пространства за изкуство. Като цяло имам позитивни впечатления за средата, изглежда пъстра и прогресивна. Разбрах и за трудностите, но виждам как инициативните и идейни хора са намерили креативни начини да преодолеят ограниченията, да оцеляват и да гледат отвъд тях. За първи път идвам в София, но почувствах много енергия и срещнах артисти, които са концентрирани в работата си и това, което желаят като резултат от нея. Тези хора не губят време в оплаквания и съжаление.

Още

А или без извинение: Албанско съвременно изкуство

А или без извинение: Албанско съвременно изкуство

- Мислиш ли, че има нещо общо между интересите и средата в българското съвременно изкуство и албанското?
Да, предполагам, че има доста прилики, например в това, че артисти и от двете държави, които са живели и следвали в чужбина, са се върнали да работят отново в родните си страни, за да използват знанията и опита си, както и желанието да култивират съществени дискурси за локалната и международната сцена.

Що се отнася за ценности и оценки, сцената на съвременно изкуство става все по-малко зависима от външни/ чужди мнения и става все по-уверена, осъзната и независима.

Ени Дерхеми, Формата на душата, 2020, поезия върху дигитална фотография

- Разкажи ми повече за артистите, които представяте тук в рамките на "А или без извинение: Албанско съвременно изкуство".
- Подбрах 11 артисти, някои от които много млади, а други вече добре утвърдени. За моя подбор от решаващо значение беше да избера хора, които работят и произвеждат творчеството си в рамките на собствената си референтна система и чиито творби са резултат от т.нар. осъзнаване на егото.

Повечето от тези артисти работят предимно от необходимост да го правят, от личен порив, независимо от системата в изкуството и без непременната нагласа за излагане в изложба. Ето защо избрах заглавието "A for Unapologetic" ( "А - или без извинение") и маркирах концепцията за неизвинението, необходима на артистите, за да създадат силно, независимо изкуство, основано преди всичко на тяхното вътрешно възприятие.

Още

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

- Какви са медиите, през които работят селектираните артисти? Какви са основните им интереси?
- Творбите им се развиват в разговор с тяхното вътрешно Аз, средата около тях или с разширено измерение на реалността. Тяхната практика не произтича от ограничаващия социално-политически контекст и не е представяне на колективното, а по-скоро индивидуализирани възприятия, които ни приканват дкъм едно фрагментирано и увеличено преживяване. Живопис, видео и звук са най-използваните медии.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" (Снимка: Михаил Новаков)

- Какво разказват тези произведения?
- Всяка една работа има свой собствен наратив, разбира се, който може да бъде или да не бъде видим за зрителя, но по-важен е не разказът, а вродената сила на изкуството да предава интуиции чрез самото си присъствие.

За мен като куратор беше важно да подбера достатъчно семпли произведения, които да бъдат разбираеми за зрителя, а не да раздават инструкции или правила, решения и отговори. Идеята ми беше те да дават възможност за сетивни реакции, да надминат физическото и естетическото.

Изложбата е курирана така, че произведенията да бъдат в диалог едно с друго, в диалог с пространството и зрителите. Всичко това заедно създава реалност, в която гледащият е приканен да участва.

Олсон Ламай , Бели халки, 2021, светлинна инсталация

- Какво искахте да кажете на българската публика?
- Не исках да казвам толкова, колкото чрез тези произведения да създам пространство, в което публиката да почувства фина намеса в емоционалността си, те да допринесат със своята чувствителност и да разширят вътрешния свят на зрителя.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" (Снимка: Михаил Новаков)

Още

Нова творческа академия за съвременно изкуство

Нова творческа академия за съвременно изкуство

- Какво е онова, с което бихте характеризирали сцената на съвременно изкуство в Албания? Какви са енергиите и движещите сили на младите артисти и посоките, които ги вълнуват?
- Сцената на съвременно изкуство в Албания е разнообразна и артистите имат много различни интереси и въпроси, които провокират работата им. От 90-те години насам тя е съставена основно от социално ангажирано изкуство, което е отражение на политическите, икономическите и социалните промени в страната.

Много от артистите имат активистки опит, с което по-скоро са лишавали творбите си от индивидуален, вътрешен поглед. Артистите от по-младото поколение обаче развиват по-индивидуалистки подход, ползвайки субективните си възприятия за съществуване и реалност, някакво тяхно универсално осъзнаване, а не просто идентифициране на дадената реалност.

По този начин те намират начини да я надхвърлят и преодолеят, получавайки известна свобода от условията в тази реалност, които иначе биха ограничили или повлияли работата им.

Алкета Рамай, Обектът, 2018, инсталация; неонова светлина, глина

Още

Андрей Даниел. Между две епохи

Андрей Даниел. Между две епохи

- Има ли общ разказ, който би могъл да свърже съвременното изкуство на Балканите и какъв би бил той - ние делим общо историческо минало, географска близост. Но възможно ли е бъдещето на изкуството да бъде дефинирано през тях (в един глобален свят)?
- Предполагам, че има много общи истории и разкази и ние дори не знаем за повечето от тях. Тъжно е, но в Албания не знаем какво се случва в България, обратното важи също. През последните 30 години срещите на артисти от двете държави често се случват по-скоро в чужд контекст - на Запад.

Сега бавно се опознаваме отново и трупаме опит един с друг без посредници или ръководители. Поради историческата и географската близост имаме толкова много общи неща, а това прави разговорите между нас много по-лесни.

Споделяне на впечатления от изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" - на снимката вдясно един от създателите на Арт фондация ДОМА Дойчин Котларов (Снимка: Михаил Новаков)

Чувствам, че има нарастваща тенденция да намираме все повече смисъл и стойност в реалността на територията, в която живеем и сме започнали да се концентрираме повече върху това, което е тук и сега, а не върху липсващото. В нашия регион има много потенциал и изкуството, въпреки че то е изправено пред много ограничения, със сигурност е интересно, интензивно и става все по-добро. Сътрудничеството, обменът и подкрепата помежду ни могат да ни помогнат да преодолеем препятствията и да израстваме нагоре. Ето защо платформата "Next Balkan", инициирана от Арт фондация ДОМА е инициатива, необходима много за съвременното изкуство на Балканите.

Кадър от откриването на изложбата "А без извинение" в галерия "Васка Емануилова" - Мартина Стефанова, културен мениджър и създателка на Арт фондация ДОМА с художника Лъчезар Бояджиев (Снимка: Михаил Новаков)

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Сотбис ще приема биткойн и етериум в търг за творба на Банкси

Сотбис ще приема биткойн и етериум в търг за творба на Банкси

Още

Галерия Райко Алексиев представя Дора Бонева с картини и от последните месеци

Галерия Райко Алексиев представя Дора Бонева с картини и от последните месеци

Още

Един различен анализ на любовта в "Проект лечение" на Вяра Гунева

Един различен анализ на любовта в "Проект лечение" на Вяра Гунева

Още

В Националния музей на Варшава беше открита първата в света мумия на бременна жена

В Националния музей на Варшава беше открита първата в света мумия на бременна жена

Още

Галерия "Леседра" празнува 30-годишен юбилей

Галерия "Леседра" празнува 30-годишен юбилей

Още

Иван Андонов: В живописта се спасявам от отчаянието, грубостта и нахалството

Иван Андонов: В живописта се спасявам от отчаянието, грубостта и нахалството

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас