Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

КласикАрт и маестро Людмил Ангелов представят камерни шедьоври на Малер, Щраус и Прокофиев

КАМЕРНИ КОНЦЕРТИ

КласикАрт и маестро Людмил Ангелов представят камерни шедьоври на Малер, Щраус и Прокофиев

Музикалният камерен празник е на 14 януари в Камерна зала "България"

В първия си концерт през новата година КласикАрт и маестро Людмил Ангелов ни канят на една уникална камерна вечер с музиката на Малер, Щраус и Прокофиев

В първия си концерт през новата година виртуозите от КласикАрт заедно с маестро Людмил Ангелов ни канят на една уникална камерна вечер с музиката на Малер, Щраус и Прокофиев.

На 14 януари от 19:00 часа в Камерна зала "България" ще се насладим на музиката на Франц и Рихард Щраус с два от най-известните им шедьоври за валдхорна и пиано, на изключителния клавирен квартет в ла минор от Густав Малер и Увертюра върху еврейски теми Оpus 34 от Сергей Прокофиев за кларинет, струнен квартет и пиано.

Ето и пълната програма:

- Франц Щраус - "Ноктюрно" оп. 7 за валдхорна и пиано изпълняват Михаил Михайлов /валдхорна/ и Людмил Ангелов /пиано/

- Рихард Щраус - "Анданте" в до мажор за валдхорна и пиано изпълняват Михаил Михайлов /валдхорна/ и Людмил Ангелов /пиано/

- Густав Малер - Клавирен квартет в ла минор изпълняват КласикАрт: Калина Христова /цигулка/, Евгения Бааджиева - Димова /виола/, Кристиана Михайлова /виолончело/ и Людмил Ангелов /пиано/

- Сергей Прокофиев - Увертюра по еврейски теми оп. 34 за кларинет, две цигулки, виола, виолончело и пиано изпълняват КласикАрт: Калина Христова /цигулка/, Галина Любенова /цигулка/, Евгения Бааджиева - Димова /виола/, Кристиана Михайлова /виолончело/, Явор Добрев /кларинет/ и Людмил Ангелов /пиано/

Франц Йозеф Щраус (1822-1905) е немски музикант, композитор, виртуозен валдхорнист и диригент. Повече от 40 години той е главен валдхорнист на Баварската придворна опера и преподава в Кралското музикално училище в Мюнхен. Щраус е баща на композитора Рихард Щраус, оказвайки силно влияние върху неговото ранно музикално развитие. Като композитор Франц Щраус е много известен с произведенията си за валдхорна.

Те включват два концерта и множество по-малки произведения. Щраус е роден в Паркщайн, Бавария. Като дете започва да изучава различни музикални инструменти - кларинет, китара, други духови инструменти. На 15-годишна възраст е назначен в частния оркестър на херцог Макс в Мюнхен, където остава десет години.

Още

Династията Щраус с нов интерактивен музей във Виена

Династията Щраус с нов интерактивен музей във Виена

Постепенно установява, че от всички инструменти, на които може да свири, валдхорната му подхожда най-много. Започва да композира за този инструмент. През 1847 г. Щраус става член на оркестъра на Баварската придворна опера. Първият концерт на Щраус за валдхорна е представен премиерно от самия автор през 1865 г. Впоследствие той става много търсен като солист. Диригентът Ханс фон Бюлов го нарича "Йоахим на валдхорната".

През 1871 г. той е назначен за професор в Кралското училище по музика в Мюнхен, а две години по-късно получава титлата "Kammermusiker" от Баварския двор. Музикалните предпочитания на Фр. Щраус са свързани преди всичко с творчеството на Моцарт, Хайдн, Бетовен и Шуберт.

Още

Звездите от "Електра" на Рихард Щраус в Софийската опера - за работата над героините си

Звездите от "Електра" на Рихард Щраус в Софийската опера - за работата над героините си

Чрез своите възгледи той оказва влияние върху ранното развитие на свой син, Рихард, който започва творческите си опити в духа на традициите. Но въпреки, че не харесва Вагнер и неговия стил, стриктният професионализъм на Франц Щраус го кара да посвети цялото си техническо майсторство на важните валдхорнови сола в оперите на Вагнер. Той участва в изпълненията на редица забележителни вагнерови творби, сред които "Тристан и Изолда", "Рейнско злато", "Валкюра", "Парсифал" и др.

През 1875 г. Щраус е избран за диригент на любителския оркестър, "Wilde Gung"l", пост, който заема в продължение на 21 години. Сред оркестрантите в състава е неговият син, който получава ценни практическите умения по оркестрация и създава някои от първите си композиции за този оркестър. Щраус се оттегля от оперния оркестър през 1889 г., въпреки че продължава да дирижира и да преподава няколко години след това. Умира в Мюнхен на 83 години.

Още

Рихард Щраус към Люба Велич: Не знаех, че моята музика е толкова хубава!

Рихард Щраус към Люба Велич: Не знаех, че моята музика е толкова хубава!

Рихард Щраус е роден на 11 юни 1864 г. в Мюнхен. Един от големите композитори на своето време (края на ХІХ и първата половина на ХХ век ), живял и творил до дълбока старост, чиято музика органично въплъщава традициите на класическия романтизъм с естетиката на "новото" време в различните й жанрове и форми - от песента и инструменталната миниатюра до симфоничната поема и операта. Според известния немски критик Леополд Шмид: "Музикалният проблем на нашето време е Рихард Щраус. Неговото творчество бележи нова епоха в музикалната история.

Той е най-гениалният представител на модернизма." Прекланяйки се пред признанието, майсторството и таланта на своя баща, с чувство за синовен дълг, Рихард Щраус оставя в наследство едни от най-емблематичните произведения в световната съкровищница за валдхорна, обогатявайки репертоара й в областта на соловото и камерно-ансамбловото творчество със следните оригинални художествени произведения: Два етюда за соло валдхорна, опус 12 (1873 г.); Алпийски рог за глас, валдхорна и пиано, опус 29 (1878 г.); Интродукция и тема с вариации за валдхорна и пиано в Ми бемол мажор, опус 52 (1878 г.); Концерт за валдхорна иоркестър № 1 в Ми бемол мажор, опус 11 (1888 г.); Анданте за валдхорна и пиано в До мажор опус 86А (част от недовършена Соната за валдхорна и пиано, 1888 г.); Концерт за валдхорна и оркестър № 2 в Ми бемол мажор, опус 132 (1942 г.).

Още

Летните концерти на Софийската филхармония в Квадрат 500 продължават с програма на "КласикАрт" и млади музикални таланти

Летните концерти на Софийската филхармония в Квадрат 500 продължават с програма на "КласикАрт" и млади музикални таланти

През 1888 година по случай Сребърната сватба на своите родители (Франц Щраус и Жозефина Пшор), Рихард Щраус композира Andante за валдхорна и пиано в До мажор. Замислено като част от самостоятелна Соната, това сантиментално негово намерение остава неосъществено. Густав Малер е роден през 1860 г. в еврейско семейство от Бохемия, Австро-Унгария. Баща му е беден човек, издигнал се до средната класа, музикален е и насърчава интереса на сина си. На шестгодишен малчуганът е на пианото, когато е на десет дава идва първият концерт, а на 18 години завършва Виенската консерватория и слуша лекции по литература и философия.

Густав Малер свързва мелодичния романтизъм на ХІХ и атоналния модернизъм от началото на ХХ век. Творчеството му е скромно - 10 симфонии и няколко песенни цикъла. Приживе е по-прочут като диригент, но вече повече от век музиката му звучи в концертните зали - трудна за изпълнение, но страхотна за слушане.

Още

"Симфония на хилядата" от Малер закрива Европредседателството

"Симфония на хилядата" от Малер закрива Европредседателството

Малер започва работа по Клавирен квартет в ла минор към края на първата си година във Виенската консерватория, когато е на около 15 или 16 години. Пиесата е изпълнена за първи път на 10 юли 1876 г. в консерваторията с Малер на пианото, но от оцелялата документация не е ясно дали квартетът е бил завършен по това време. В няколко писма Малер споменава квартет или квинтет, но няма ясна препратка към този клавирен квартет. След това представление произведението е изпълнено в дома на д-р Теодор Билрот, който е бил близък приятел на Йоханес Брамс. Последното известно изпълнение на квартета през 19 век е в Иглау на 12 септември 1876 г., с Малер отново на пианото. Тя е изпълнена заедно със соната за цигулка от Малер, която не е оцеляла.

Още

Авторът на "Уестсайдска история" не успял да напише операта за Холокоста

Авторът на "Уестсайдска история" не успял да напише операта за Холокоста

Изглежда, че в един момент Малер е пожелал да публикува Квартета, тъй като оцелелият ръкопис, който включва 24 такта от скерцо за пиано квартет, написан в сол минор, носи печата на издателя Теодор Ратиг. След преоткриването на ръкописа от вдовицата на Малер Алма Малер през 60-те години на миналия век, произведението е представено премиерно в Съединените щати на 12 февруари 1964 г. във Филхармонията в Ню Йорк от Питър Серкин и квартет Галимир. Четири години по-късно тя е изпълнена в Обединеното кралство на 1 юни 1968 г. в Purcell Room, Лондон, от ансамбъла Nemet. Произведението е едночастно - Nicht zu schnell (не твърде бързо), за стандартен клавирен квартет - пиано, цигулка, виола и виолончело, Съществуването на 24-тактова скерцо скица (която понякога се съчетава с оцелялата пълна част) довежда до опити за завършване на квартета от редица композитори.

През 1988 г. руският композитор Алфред Шнитке написва завършване на тази част; той също използва фрагмента във втората част на своя Concerto Grosso No. 4 . Френският пианист и композитор Enguerrand-Friedrich Lühl работи върху завършването на квартета от 1998-99. Той не само реализира скерцото, но добавя две собствени части в стила на Малер, за да придаде на произведението задоволителна структура.

Сергей Прокофиев е роден на 23 април 1891 г. в село Сонцивка, (днес в Украйна) в семейството на агроном и пианистка. Големите си музикални способности той проявява още в ранно детство и това прави впечатление на видните руски композитори Сергей Танеев, Райнхолд Глиер и Александър Глазунов. През 1904 г. Прокофиев постъпва в композиторския клас на Петербургската консерватория - като ученик на Н. А. Римски- Корсаков и А. К. Лядов. Завършва го през 1909 г. Пет години по-късно, през 1914 г., завършва и класа по пиано на Консерваторията. Но своята плодотворна артистична дейност Прокофиев започва още през годините на следването си в нея.

Още

Светлин Русев ще свири Прокофиев в заключителния концерт на Радиосимфониците

Светлин Русев ще свири Прокофиев в заключителния концерт на Радиосимфониците

Самобитното му дарование, смелостта и новаторските му замисли на голям художник се разкриват още в неговите младежки произведения, като Първия концерт за пиано и оркестър (1911) "Класическа симфония" (1917) и др., както и в концертните му прояви като пианист. Няма музикален жанр, в който геният на Прокофиев да не е вписал шедьоври, еталонни за музикалната култура на ХХ век. И днес по цял свят се изпълняват неговите 7 симфонии, 8 инструментални концерта, 11 опери, 7 балета, оратории, кантати, камерни вокални и инструментални творби, клавирни сонати, помнят се филмите и театралните постановки с негова музика. Един от големите новатори в музикалния език на столетието, Прокофиев остава несравнимо уникално явление, неподдаващо се на етаблиране и вписване в общи стилови тенденции. И винаги различим с одухотворената красота на причудливо изваяните мелодични линии, неочаквани хармонии, изобретателна ритмика.

Още

Мариинският театър организира  двуседмичен онлайн "Маратон на Прокофиев"

Мариинският театър организира двуседмичен онлайн "Маратон на Прокофиев"

Проявил още от най-ранна възраст ярък талант на пианист и композитор, той впечатлява всички големи музиканти на времето си със своята оригиналност. Завършва Петербургската консерватория с Първия си клавирен концерт и получава златен медал и почетната награда на името на Антон Рубинщайн - роял "Шрьодер". Участва във "Вечери на съвременната музика", творбите му започват да се печатат, получава поръчки за четири балета от Сергей Дягилев за неговия "Руски балет", представян на Руските сезони в Париж.

Още

В Страстта на тангото с "КласикАрт" и специалните им гости

В Страстта на тангото с "КласикАрт" и специалните им гости

Но в следващите години житейският му път става сложен и противоречив, какъвто е и за толкова много талантливи руски творци от тази епоха. След Революцията през 1917 композиторът емигрира, успешно пътешества като пианист, композитор и диригент в Япония, Америка, Европа. През 1936 се завръща в Русия, където за творчеството си ту получава награди, ту е критикуван като "модернист", а в историческото Постановление на ЦК на партията от 1948, заедно с най-ярките руски композитори, е вписан в групата на "формалистите" и остро разкритикуван, а негови произведения са забранени за изпълнение. Но до последния си ден в комуналната квартира в Москва той продължава да твори шедьоври.

Още

"Петолиния и вдъхновения" с КласикАрт и оригиналната музика на Костадин Генчев

"Петолиния и вдъхновения" с КласикАрт и оригиналната музика на Костадин Генчев

Увертюра върху еврейски теми Оpus 34 от Сергей Прокофиев е камерно произведение за кларинет, струнен квартет и пиано, композирано през 1919 г., базирано на традиционни еврейски теми. То е направено по поръчка на еврейския ансамбъл Zimro (състоящ се по-специално от Симеон Белисън - кларинет и Йосиф Чернявски - виолончело) в Ню Йорк, където Прокофиев токущо е пристигнал през 1919 г. Творбата е изпълнена за първи път в Ню Йорк на 26 януари 1920 г. със самия Прокофиев на пианото, след това в Москва на 6 март 1927 г. и публикувана същата година в Лайпциг от Гутайл. Това произведение е един от първите примери за художествена стилизация на клезмер музиката.

Маестро Людмил Ангелов (Източник: Софийска филхармония)

Още

Валенсия е новият дом на Людмил Ангелов

Валенсия е новият дом на Людмил Ангелов

Людмил Ангелов е роден във Варна. Завършва Държавната музикална академия "Панчо Владигеров". Негови учители са Виктория Спасова, Людмила Стоянова и изключителният педагог Константин Станкович.

Носител е на награди от международните конкурси "Фр. Шопен" (Полша), Palm Beach (САЩ), Piano Masters (Монте Карло) и World Piano Masters Tour (Франция). Популярен на петте континента, Людмил Ангелов е изнасял рецитали, камерни концерти и е бил солиcт на реномирани оркестри, под палката на световноизвестни диригенти.

Свирил е в престижни зали като Берлинската Филхармония, "Музикферайн" и "Щатсопер" във Виена, "Концертгебау" в Амстердам, "Плейел" и "Гаво" в Париж, "Линкълн Център" в Ню Йорк, "Ла Скала" в Милано, "Алтеопер" във Франкфурт, "Херкулес" в Мюнхен, BOZAR в Брюксел, KKL в Люцерн, Операта в Монте-Карло, Цюрихската опера, Националната филхармония и Националната опера във Варшава, "Аудиторио Насионал" в Мадрид, залата на Московската консерватория, KBS в Сеул и много други.

Още

Людмил Ангелов свири вариации по теми на Паганини с оркестъра на Варненската опера

Людмил Ангелов свири вариации по теми на Паганини с оркестъра на Варненската опера

Записвал е за фирмите RСА, Gega new, Pentatone, Danacord, Non Profit Music, Toccata Classics, Hyperion, Vela Records, ARIA Classics и Virginia Records. Негов диск с произведения от Шопен е удостоен от Националния Шопенов Институт във Варшава с "Grand Prix du Disque Chopin". През 2016 британската фирма Hyperion издава звукозаписната премиера на Концерт за пиано и оркестър Оп. 3 от Мориц Мошковски, записан от пианиста с Оркестъра на ВВС в Глазгоу.

Признат като един от големите съвременни интерпретатори на Шопен, Людмил Ангелов е изпълнявал многократно Интеграла на клавирното творчество на този композитор и е чест гост на най-известните Шопенови фестивали, включително фестивала "Шопен и неговата Европа" във Варшава.

Още

Людмил Ангелов ще реализира мечтата си за интеграл с клавирните концерти на Брамс в "Европейски музикален фестивал"

Людмил Ангелов ще реализира мечтата си за интеграл с клавирните концерти на Брамс в "Европейски музикален фестивал"

Людмил Ангелов е носител на наградата Аполон Токсофорос и член-кореспондент на Кралската Академия на изящните изкуства в Толедо. През 2011 е награден от Министерството на културата на Полша с медал "ГЛОРИА АРТИС" за заслуги в популяризирането на полската музика по света, а през 2015 е удостоен с Голямата награда на град Варна за цялостната си дейност. Преподава като почетен професор в Нов български университет, където ежегодно изнася и голям майсторски клас.

Канен е за жури на редица международни конкурси, между които "Фр. Шопен" във Варшава през 2010, 2015 и 2021 г. През 2022 е удостоен със званието Почетен гражданин на София и става носител на най-високото отличие на Министерството на културата, "Златен век - огърлие". В края на 2023, кралят на Испания, Фелипе VI, го удостоява с ордена "Исабела Католическа" за особени заслуги към двустранните отношения между Испания и България и големия му принос към културата на двете държави.

През настоящия сезон има планирани изяви в България, Италия, Германия, Австрия, Испания, САЩ, Канада, Китай и ЮАР.

КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

Още

КласикАрт и Георги Черкин представят "Виртуозни класически и филмови шедьоври"

КласикАрт и Георги Черкин представят "Виртуозни класически и филмови шедьоври"

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл е създаден през 2017г. от приятели, които искат да правят музика по най-добрия начин! Състав от блестящи солисти, обединени от любовта към това, което правят, следвайки мечтите си. Aнсамбълът е в състав: Калина Христова - цигулка- концертмайстор на Софийска филхармония, Галина Любенова - цигулка- симфоничен оркестър на БНР, Евгения Бааджиева-Димова - виола - пом. водач на виолите в симфоничния оркестър на БНР, Кристиана Алипиева - Михайлова - виолончело - пом. концертмайстор на виолончелите в Софийска филхармония, Явор Добрев - кларинет - водач на кларинети в Софийска опера и балет и Михаил Михайлов - валдхорна - първи валдхорнист на Софийска филхармония. Концертите на КласикАрт са концептуални спектакли с музика, слово, художествено осветление и специален надслов. Репертоарът на състава непрекъснато се разширява и вече включва премиери на творби от Румен Бояджиев-син, Георги Стрезов, Костадин Генчев, Петя Тончева, Слави Димов, както и произведения от различни епохи - от бароковата епоха, класика , романтизъм и съвремие .

Още

КласикАрт представя "Инструментално белканто" с музиката на Италия и Франция

КласикАрт представя "Инструментално белканто" с музиката на Италия и Франция

КласикАрт квартет са участвали в журито на престижния Международен конкурс по съвременно лютиерство на името на Антонио Страдивари - Казанлък юни 2018г., с председател Флориан Леонхард (Англия) и членове Карло Веттори ( Италия), Икуко Сузуки ( Япония), Джорджио Сколари ( Италия), Грег Алф ( САЩ), Дзен Куан ( Китай), Роберто Вилла ( Италия), Едрьо Едрев ( България), Галин Пенев ( България) и Стефан Христов (България) , който винаги се е провеждал в рамките на Stradivari Festival, предимно в родния на Страдивари град Кремона.

КласикАрт интригува с представянето на оригинални, виртуозни и не често изпълнявани произведения.

Още

КласикАрт заедно с Венета Нейнска започват новия сезон с вълшебна програма от Брамс, Дворжак и Яначек

КласикАрт заедно с Венета Нейнска започват новия сезон с вълшебна програма от Брамс, Дворжак и Яначек

На техните концерти гостуват музиканти като: Людмил Ангелов - пиано, Вероника Тодорова - акордеон, Василена Серафимова- перкусии, Алексис Косенко - флейта (Франция), Таня Угринов - сопрано, Елена Механджийска - сопран, Далия Врана - сопран, Марио Бобоцов - пиано, Василий Илисавский - пиано (Русия), Виктория Цоцкова - пиано, Иън Мънро - пиано (Австралия), Венета Нейнска - пиано, Виктория Василенко - пиано, Зорница Иларионова - цигулка, Мартина Табакова - пиано, Георги Черкин - пиано, Доач Бездюс - пиано, Сесим Бездюс - цигулка, Димитър Иванов - контрабас, Емилиян Тилев - фагот, Сабина Йорданова - фагот, Петър Македонски - тромпет, Вълчан Вълчанов - обой, Сара Чакърова - перкусии, Лора Маркова - цигулка, Георги Димитров - китара, Кай Орлинов - цигулка, Евица Радевска - валдхорна (Сърбия), Христина Белева - гъдулка, Гергана Димитрова - вокал, Костадин Генчев - кавал и други. Ансамбълът е участвал на фестивалите: Новогодишен Фестивал - София, Седмица на камерната музика - "Константин Илиев" - Добрич, "Дни на камерната музика" - Габрово, Трявна Арт и "100 години - Лазар Николов" - Бургас.

КласикАрт създават иновативни проекти - "Настоящето среща Бъдещето", в които съставът представя млади, талантливи дарования.

Вече шест сезона КласикАрт осъществява концерти, с подкрепата на Софийска филхармония, в Камерна зала "България".

Купи билет

Заповядайте и на 27 януари от 19:00 часа в Камерна зала "България" на концерта им "Рожден ден "Моцарт" заедно с Виктор Теодосиев - валдхорна, Димитър Иванов - контрабас и Димитрис Кицос (Гърция) - обой:

Още

КласикАрт представят изискана, трудна и вълнуваща програма във "Фантазия"

КласикАрт представят изискана, трудна и вълнуваща програма във "Фантазия"

Още

Посрещнете пролетта с музиката на Чайковски, с КласикАрт, Георги Черкин и вълнуващи млади дарования

Посрещнете пролетта с музиката на Чайковски, с КласикАрт, Георги Черкин и вълнуващи млади дарования

Още

КласикАрт представя шедьоври от френската музика на ХХ век

КласикАрт представя шедьоври от френската музика на ХХ век

Още

Пиршество на музика и поезия в Шедьоври от френската музика с КласикАрт и зведните им солисти

Пиршество на музика и поезия в Шедьоври от френската музика с КласикАрт и зведните им солисти

Още

100 години Пиацола с КласикАрт и със специалното участие на млади таланти

100 години Пиацола с КласикАрт и със специалното участие на млади таланти

Още

В плен на магията на френската музика с КласикАрт и специалните им гости (галерия)

В плен на магията на френската музика с КласикАрт и специалните им гости (галерия)

Още

Фестивалът ФРАНКОФОЛИ отново в Пловдив през юни

Фестивалът ФРАНКОФОЛИ отново в Пловдив през юни

Още

Световната сензация сред контратенорите Якуб Юзеф Орлински ще изнесе концерт в София

Световната сензация сред контратенорите Якуб Юзеф Орлински ще изнесе концерт в София

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

"Голямото надлъгване - към изложба на Дечко Узунов от 1969 година и археологията на един скандал" показват в Казанлък

"Изложбата прави опит за нов поглед върху онзи фрагмент от художественото наследство на Дечко Узунов, който тогава се превръща в "ябълка на раздора", казва д-р Пламен Петров

Звездите на Цирк Дю Солей гостуват в Пловдив с леденото шоу HOGWARTS HOLIDAYS

Спектакълът е в спортна зала "Колодрум" на 5 март 2024 г., началният час е 19:00 часа.

Кристо и Жан-Клод - ателие за деца от 7 до 14 години

Участниците в ателието ще се запознаят с ранните творби на Христо Явашев - Кристо, ще научат повече за някои от емблематичните му проекти, реализирани със съпругата му Жан-Клод

По традиция Марин Янев ще отбележи рождения си ден с "Какво да правим с виолончелото?" в Народния театър

Спектакълът от Матей Вишниек на режисьора Николай Поляков ще се играя на 17 февруари на сцена "Апостол Карамитев"

КласикАрт с благотворителен концерт: Чрез музика ти дари, живота на планетата спаси!

Музикалното събитие е свързано с проект на Z Club Next Generation - използването на косата от фризьорските салони за наторяване на обществени паркове и градини

Сатирата поставя "Пазар за мъже" от Жан-Клод Дано

Очаквана премиера: 29 и 30 март, сцена Comedy Bar Happy Сатира