МУЗИКАЛНИ ПРАЗНИЦИ
КласикАрт представя шедьоври от френската музика на ХХ век
В програмата на 16 януари в зала "България" ще чуете едни от най-известните и виртуозни камерни произведения от тази епоха с изтъкнати гост солисти от Софийска филхармония заедно с Алексис Косенко - флейта, Таня Угринов - сопран и Марио Бобоцов - пиано
Редактор : / 703 Прочита 0 Коментара
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл (Снимка: Гергана Дамянова)Коледният концерт на КласикАрт в "стил Танго ", 100 години Пиацола, който се осъществи на 18 декември 2021 г. в камерна зала България се превърна в едно истинско Коледно бижу.
Съзвездието от солистите Сара Чакърова - маримба, Лора Маркова - цигулка и Георги Димитров - китара, в съчетание със симбиозата и професионализма на музикантите от камерен състав КласикАрт направиха концерта незабравим.
Най-голямата "звезда" на това събитие беше разбира се музиката на Астор Пиацола в аранжименти, специално направени за състава КласикАрт от българският композитор, аранжьор и диригент Слави Димов. Многобройната публика, в която освен изтъкнати музиканти имаше и много деца с огромен интерес се потопи в магията и емоцията на аржентинската музика.
Топлото откриване на концерта с изпълнението на младите таланти София Митрова - пиано, Алина Михайлова - виолончело и Майя Голева - перкусии, премахна "невидимата бариера" между изпълнители и публика и създаде усещането за едно голямо семейство.
За това усещане на всеки концерт на КласикАрт спомагат и разказите на виолончелистката Кристиана Михайлова, която се превъплащава и в ролята на водещ на оригиналните концерти на състава. След трогващия бис "Обливион" развълнуваната публика не скри сълзите си от щастие и изпрати с бурни овации музикантите.
КласикАрт представят следващия си проект на 16 януари, неделя, от 19.00 часа в зала "България" с музика във френски стил-концерт - "Шедьоври от френската музика на ХХ век".
В програмата са подбрани едни от най-известните и виртуозни камерни произведения от тази епоха, а именно:
- Андре Жоливе - "Песен на Лин" за флейта, цигулка, виола, чело и арфа
- Жан Франсе - Духов квинтет номер 1 (за флейта, обой, кларинет, фагот и валдхорна)
- Морис Дьолаж - 4 Индуски поеми за сопран, 2 флейти, обой, 2 кларинета, струнен квартет и арфа
- Морис Равел - 3 Поеми от Стефан Маларме за сопран, 2 флейти, 2 кларинета, струнен квартет и пиан
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл подготвя вълнуващ сезон с подкрепата на Софийска филхармония
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл: Калина Митева - първа цигулка - гост, Росен Иванов - втора цигулка, Евгения Бааджиева-Димова - виола, Кристиана Михайлова - виолончело, Явор Добрев - кларинет и Михаил Михайлов - валдхорна.
Гости солисти: Алекси Косенко - флейта (Франция), Таня Угринов - сопран и Марио Бобоцов - пиано.
С участието на изтъкнати солисти от състава на Софийска филхармония: Весела Тричкова - арфа, Вълчан Вълчанов - обой, Кремена Ачева- флейта, Мартин Стоянов - фагот и от състава на БНР - Кристиан Калоянов - кларинет.
По време на концерта Огнян Голев ще рецитира поемите от големия френски поет - символист Стефан Маларме.
Огнян Голев (Снимка: Боряна Пандова)
Огнян Иванов Голев е роден на 10 ноември 1978 г. в град Русе. Завършва специализация Театрална режисура с преподавател проф. Крикор Азарян в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов"(2001-2002). Преди това бакалавърска степен по Актьорско майсторство за драматичен театър с преподаватели проф. Крикор Азарян, доц. Тодор Колев и проф. Атанас Атанасов в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".
Още за програмата на концерта "Шедьоври от френската музика на ХХ век" на 16 януари от 19.00 часа в зала "България":
Андре Жоливе (1905-1974) е френски композитор, посветил творчеството си на френската култура и музикална мисъл.
Интересът му е привлечен към акустиката атоналността. Вдъхновение композиторът черпи от древните митове и легенди, както и от звуковата характеристика на античността. Такова е и пиесата за флейта и пиано "Песнта на Лин" ("Chant de Linos"), написана през 1944 за конкурс на Парижката консерватория, който в крайна сметка е спечелен от Жан Пиер Рампал. Още същата година Жоливе аранжира творбата си за флейта, цигулка, виола, виолончело и арфа.
"Песента на Лин" е базирана върху мита за древногръцкия музикант Лин, който съчинявал песни в чест на Дионис, измислил ритъма и мелодията и станал учител на Орфей. По думите на самия композитор пиесата е свообразна древногръцка погребална песен, включваща оплаквания и танци. Макар да е едночастно, произведението е съставено от няколко компонента - след импровизационната интродукция следват 4 основни части с вариации, всяка от които с различен метрум, сред които се открояват бавен оплаквателен 5/4, и танцувален 7/8.
Много скоро след написването "Песента на Лин" става знакова в модерния флейтов репертоар.
Алекси Косенко - флейта (Франция) Снимка: Гергана Дамянова
Жан Франсе (1912 -1997) е френски композитор и пианист, чиято музика в лек неокласически стил показва остроумието и яснотата на традиционния галски дух.
Потопете се в "Музиката на Франция" с КласикАрт, арфиската Весела Тричкова и френският флейтист Алексис Косенко
Син на директора на консерваторията в Льо Ман, той започва да композира много рано, публикувайки произведение за пиано на девет години. Майка му е професор по пеене. На 11 годишна възраст среща Морис Равел, който го окуражава да продължи да развива своята любознателност. По-късно учи в Парижката консерватория и става един от най добрите ученици на Надя Буланже. Пише симфонии, балети, опери, оратория, много инструментални концерти и много камерна камерна музика. Блестящ пианист, Франсе гастролира из цяла Европа и САЩ.
Някои го наричат шеговито Росини на 20ти век. Въпреки лековатостта на пръв поглед, музиката му е изключително трудна за изпълнение и подлага на изпитание всеки професионален музикант. Обича духовите инструменти и пише много камерна музика за тях. Духов квинтет номер 1 е написан през 1948 г. и е представително и типично произведение за неговия стил. Състои се от 4 части:
1.Andante tranquillo. Allegro assai
2.Presto (Scherzo) Trio Un poco piu lento
3. Тема с 5 вариации
4.Tempo di marcia francese
Таня Угринов - сопран (Снимка: Личен архив)
Четири хиндуистки поеми от френския композитор Морис Дъолаж (1879-1961) са написани за сопран, 2 флейти,обой, 2 кларинета, арфа и струнен квартет през 1912. Творбата е най известното, най записваното и най изпълняваното произведение на автора. Композиторът рисува картини из красивата Индия. По това време Далечният изток е бил много притегателно място особенно за някои артистични кръгове. Този млад и самоук композитор е създал шедьовър. Заглавията на частите са наречени на индийски градове които Дъолаж е посетил.
1. Мадрас ,,Една красавица....,, "Une belle ..." от древноиндийския санскритски философ Бхартрихари станса (строфа) 22, посветена на Морис Равел
2. Лахор , (град в днешен Пакистан) - "Un sapin isolé ..." Една самотна елха...,, поема от немския поет Хайнрих Хайне
3. Варанаси - Рождението на Буда от анонимен автор, посветена на френския композитор Флоран Шмитт
4. Джайпур - "Si vous pensez à elle ..." Ако мислите за нея...,, станса (строфа) 73 от Бхартрихари, посветена на Игор Стравински.
Морис Равел (1875-1937) е знаменит френски пианист, диригент и композитор - импресионист (въпреки че самият той отхвърля термина "импресионизъм"). Сред най-известните му творби са "Болеро", балета "Дафнис и Хлое" и оркестрацията на "Картини от една изложба" от Мусоргски. Равел оркестрира три стихотворения от Маларме. Така се раждат "Три поеми по стихове на Стефан Маларме - неразбран, обсесивно "труден", обвинен в неясност, претенциозност и гениалност.
Марио Бобоцов - пиано (Снимка: Личен архив)
Три Поеми по Стефан Маларме от Морис Равел са написани за сопрано, 2 флейти, 2 кларинета, пиано и струнен квартет. Дебюси също е писал музика към същите поеми. Получило се е интересно съревнование между двамата. Интересен факт е че двамата композитори не са общували много помежду си, но са се уважали много.
Поемите са композирани през 1913 г. Равел е считал Маларме не само за най-големия френски поет, но и за "единствения, който е поетизирал френския език който не е предназначен за поезия". Символизмът е водещ. За разлика от натурализма и реализма, течения опитващи се да изобразяват реалността, символизмът акцентира върху духовността, въображението, сънищата, приказката и мита.
Първата поема, Soupir..., Въздишка..., е посветена на Игор Стравински.
Втората поема Placet futilе, Умолително писмо, е посветена на френския композитор Флоран Шмит
Третата поема Surgi de la croupe et du bond... е посветена е на френския композитор Ерик Сати.
Стефан Маларме (1842-1898) е известен като един от най-влиятелните поети във френското символистко движение. Роден през 1842 г., творческите и критическите му произведения са вдъхновили много от радикалните художествени движения през 20-ти век, включително футуризма, дадаизма и сюрреализма. Ева Бианка Зубек изследва живота и работата на този емблематичен писател.
Въздишка
С душа към твойто чело, о,сестро — есента
пъстрее там с лунички и чезне в унес тя, —
към скитащия свод на твоя поглед нежен
политам — сякаш в парк от тиха скръб премрежен
въздиша към Лазура бял предан водоскок.
... Лазурът на Октомври тъй блед и тъй висок
с едно униние безкрайно и агония
на шума в мъртвата вода, където гони я
тих вятър и начупва студения кристал
и жълто слънце тегли лъча си изтънял.
Стефан Маларме
Умолително писмо
Принцесо, как завиждам на Хеба — с жест познат
над чашата, която целувате, превита.
И аз пламтя, но нямам и шанса на абат,
ни гол от порцелана ви гледам сам с възхита.И тъй като не съм ви любимец голобрад,
бонбон или червило, забава дяволита,
и погледа ви дълго търпях аз, непризнат,
о, руса — с коафьори-златари в дивна свита,да не мълчим... Усмивки, дъхтящи на малини —
не са ли кротко стадо от агнета невинни,
сърцата като листи погубващо безспир;да не мълчим... рисува на розово ветрило
Буше овчарска свирка, приспиваща унило.
Стефан Маларме
Билети за "Шедьоврите на френската музика на ХХ век" на Софийска филхармония на 16 януари от 19.00 часа можете да намерите на касата на зала "България" и в мрежата на Ивентим.