КАМЕРНИ КОНЦЕРТИ
КласикАрт заедно с Венета Нейнска започват новия сезон с вълшебна програма от Брамс, Дворжак и Яначек
Специални гости на концерта са Сабина Йорданова - фагот и талантливата млада цигуларка Диана Чаушева
Редактор : / 847 Прочита 0 Коментара
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл заедно с виртуоза на пианото Венета Нейнска открива своя сезон с разкошна програма от композиторите Брамс, Дворжак и Яначек.
Специални гости на концерта на 22 октомври от 19.00 часа в Камерна зала "България" са Сабина Йорданова - фагот и младата Диана Чаушева - цигулка, която взе голямата награда на "Кантус Фирмус" тази година.
Талантливата цигуларка прие предизвикателството да участва като част от ансамбъла в прекрасните творби подбрани специално за програмата на концерта в новата иниациатива "Камерен опит с КласикАрт".
КласикАрт е в състав Калина Христова - цигулка, Евгения Бааджиева-Димова - виола, Кристиана Михайлова - виолончело, Явор Добрев - кларинет, Сабина Йорданова - фагот и Михаил Михайлов - валдхорна.
Вижте пълната ПРОГРАМА:
Антонин Дворжак - Терцето op. 74 - за две цигулки и виола
1. Allegro ma non troppo
2. Larghetto
3. Scherzo - Vivace - Trio - Poco meno mosso
4. Thema con variazioni
Калина Христова - цигулка, Диана Чаушева - цигулка и Евгения Бааджиева- Димова - виола
Йоханес Брамс - Трио в Ла минор оп. 114 за кларинет, виолончело и пиано
1. Allegro
2. Adagio
3. Andantino grazioso - Trio
4. Allegro
Венета Нейнска - пиано, Кристиана Михайлова - виолончело и Явор Добрев - кларинет
Леош Яначек - Концертино - за две цигулки, виола, пиано, кларинет, фагот и валдхорна
1. Moderato
2. Piu mosso
3. Con moto
4. Allegro
Венета Нейнска - пиано, Калина Христова - цигулка, Диана Чаушева - цигулка, Евгения Бааджиева-Димова - виола, Явор Добрев - кларинет, Сабина Йорданова - фагот и Михаил Михайлов - валдхорна
Ето какво казва Венета Нейнска за идейния замисъл на програмата:
През 1890 година Йоханес Брамс, тогава на 57-годишна възраст, обявява, че се оттегля от композирането, а Струнният му квинтет в сол мажор е обявен за последен, така че публиката няма очакването за друго негово произведение. Затова появата на нова голяма камерна творба още през следващата година представлява истинска изненада, още повече че Кларинетното трио в ла минор е композирано за кларинет, виолончело и пиано - изключително рядко срещан състав.
Какво е провокирало Брамс да промени решението си и кой дава импулс за създаването на творба с подчертана роля на кларинета? Отговорът е... Рихард Мюлфелт!
Когато Брамс чува младия и изключително талантлив кларинетист да изпълнява Кларинетния квинтет от Моцарт, той е толкова впечатлен от неговата музикалност, че загърбва обещанието си и създава Кларинетното си трио. Според приятелите на Брамс в това трио "като че ли инструментите са влюбени един в друг".
Общите художествени търсения на Брамс и Мюлфелт довеждат до създаването на още три важни допълнения към кларинетния репертоар - Кларинетен квинтет и две сонати за кларинет и пиано.
Дружбата на Брамс с Мюлфелт е по-скоро изключение, тъй като Брамс не е бил известен с нагласата си да подкрепя младите музиканти. Друго изключение прави Антонин Дворжак, с когото Брамс се запознава като член на журито на Австрийската държавна стипендия, за която Дворжак кандидатства.
Благодарение на застъпничеството на Брамс, чешкият композитор получава стипендията, след което я печели още два пъти през годините. Още по-решаващ за кариерата на Дворжак е фактът, че Брамс го представя лично на издателя си, който публикува редица произведения на Дворжак, сред които и донеслите му световна слава Славянски танци. Както своя ментор, Антонин Дворжак също се впуска в необичайни композиционни хрумвания.
Посрещнете пролетта с музиката на Чайковски, с КласикАрт, Георги Черкин и вълнуващи млади дарования
Такъв пример е неговото Терцето в до мажор, което той пише през 1887 година за своя приятел, цигуларя Ян Пеликан. В първоначалния изпълнителски състав Дворжак поема виоловата партия, а Пеликан и неговия ученик Йозеф Круис, който е всъщност студент по химия, свирят цигулковите.
В последствие се оказва, че произведението е твърде трудно за един аматьор, какъвто е Круис, но това не пречи на Терцетото да се впише между едни от най-красивите струнни триа в камерния репертоар. Голямо приятелство свързва Дворжак и с друг изявен чешки музикант - композитора Леош Яначек.
Макар и не много по-млад, Яначек изпитва огромно уважение към Дворжак и посвещава редица свои творби на своя съотечественик, а също често се съветва с него за новите си произведения. Яначек провежда систематична кампания за популяризирането на музиката на Дворжак в Бърно - града, където в продължение на почти 40 години Яначек е директор на Органовото училище, превърнато от него в Консерватория.
Също както Брамс и Дворжак, Яначек също не се свени да композира за рядко срещани музикални състави. Той пише своето Концертино, запленен от клавирното майсторство на пианиста Ян Хержман. Първоначално творбата е замислена като Концерт за пиано, но впоследствие се превръща в камерно произведение за пиано, две цигулки, виола, кларинет, фагот и валдхорна. Оригиналното заглавие на произведението е "Пролет" - то препраща към постепенното включване на инструментите, което напомня за постепенното събуждане на природата през пролетта.
Яначек дава няколко шеговити насоки към слушателите на творбата, определяйки темата от първата част като "сърдит таралеж", кларинетната тема от втората част като "нервна катерица", атмосферата в третата част - "нощна сова и други нощни животни", а последната част следва да бъде възприемена като "сцена от приказка, където всички спорят".
"Могъществото в свиренето ѝ е завладяващо." , казва за Венета Нейнска Стивън Причард от The Observer.
Венета Нейнска (Снимка: Личен архив)
Музикалното образование на Венета Нейнска започва в България. След завършване на Националното музикално училище в класа на Любов Шишева с Национална диплома, тя заминава в САЩ, където получава бакалавърската си степен в класа на световно известния пианист Джон Пери в Южнокалифорнийския университет.
На Световния ден на музиката Spectrum Vocal Band ще представи своето акапелно вокално изкуство - джаз, поп, и етно мотиви
Пълна стипендия и възможността да учи с Джоан Хавил я отвеждат в Лондон и Училището за музика и театър "Гилдхол". Там тя завършва магистратурата си като междувременно участва в майсторски класове на Имоджен Купър, Алексей
Наседкин, Джером Лоуентал и Доминик Мерле, които изиграват важна роля в развитието ú като музикант. Те, както и музикалната ú връзка с Гина Табакова, допринасят за изграждането ú до пианист от световна класа. Венета участва в множество конкурси. Наградите ú включват Първа награда на Седмия конкурс за пианисти в Ларнака, Кипър, Втора награда от конкурса "Кристофър Дюк" в Уотфорд, Великобритания, Трета награда от конкурса "Зайлер" в София, България и от Между-университетския конкурс Бетовен, награда "Бетовен" по време на обучението ú в Училището за музика и театър "Гилдхол".
Венета Нейнска (Снимка: Личен архив)
През 2009 година, Венета Нейнска печели Първа награда в конкурса "Бетовен Храдец" в Чехия. Като лауреат, тя успешно изпълнява Концерт №3 от Бетовен с Филхармония Острава под палката на Якуб Жидек. Следва покана за участитие в празненствата по случай 50-годишнината на конкурса, където Венета изпълнява Тройният концерт на Бетовен с цигуларя Ян Мрачек и челиста Шарл-Антоан Дюфло под диригентството на Ростислав Халишка.„
Сред последните успехи на Венета Нейнска е Третата награда от конкурса "Александър Тансман" в Лодз, Полша, където тя изпълнява Концерт за пиано и оркестър №2 от полския композитор Александър Тансман с Филхармоничния оркестър на Лодз и швейцарския диригент Лука Пфаф.
Пианистката е изнасяла рецитали на престижните български фестивали "Аполония" в Созопол и "Piano Extravaganza" в София и често солира на редица български оркестри.
Венета има син на дванадесет години, обича да готви за приятелите си и е голям почитател на съвременното изкуство. Тя е създател на Модо - организация, която провежда и подкрепя събития, основно концентрирани върху класическата музика.
Диана Чаушева (Снимка: Личен архив)
Диана Чаушева е родена на 10.12.2007 г. На 6-годишна възраст започва да учи цигулка в класа на г-жа Благородна Танева в НМУ "Любомир Пипков"- гр.София. Някои от последните й награди са:
2019 Първа награда от Международния конкурс Vienna International Arts Festival, Виена, Австрия
2020 Абсолютна първа награда от Mеждународния конкурс "Звукът на времето"- гр.Велико Търново
2020 Първа награда и номинация за Гран при (не е присъдено) от Втори международен конкурс "Трявна арт фестивал"- гр.Трявна
2020 Първа награда от Music Competition Opus Artis, Париж, Франция
2020 Специална абсолютна награда с максимален брой точки (100) от VIII International competition "Оhrid te sakam"- Македония
Лауреатите от Националния конкурс и академия за оркестър "Кантус Фирмус" завладяха публиката в зала "България"
2020 Първа награда и специална награда от СБМТД от IV Международен конкурс за камерни анасамбли и индивидуални изпълнители "Проф. Асен Диамандиев"- к.к. Боровец
2021 Четвърта награда от Международния цигулков конкурс Piccolo Violino Magico, Италия
2021 Втора награда от Международния цигулков конкурс "The colors of music", Латвия
2021 Втора награда от Международния конкурс OPUS 2021, Краков, Полша
2021 Трета награда от Международния конкурс за млади цигулари "Leonid Kogan", Брюксел, Белгия
2021 Първа награда от Международния цигулков конкурс "Young Paganini", Легница, Полша
2022 Първа награда и Голямата награда на "Кантус фирмус", София, България
Диана Чаушева (Снимка: Личен архив)
Майсторските класове: Стефан Тарара /Швейцария/, Леонид Кербел /Белгия/, Дора Шварцберг /Австрия/, проф. Фришеншлагер /Австрия/, Julide Yalcin Dittgen /Турция/, Prof.Krszistof Wegrzyn /Полша/, Prof. Julius Horvath /Словакия/, Prof. Reka Szilvay /Финландия/, проф.Марио Хосен, Мила Георгиева, Мони Симеонов и др.. Била е солист на Orchestra D`Archi Arrigoni с диригент Giancarlo Guarino, камерен оркестър "Софийски солисти" с диригент Пламен Джуров, Шуменска филхармония с диригент Станислав Ушев и Калина Василева, камерен оркестър "Орфей" с диригент Райчо Христов, камерата "Орфика" към НБУ с диригент Франсоа Пиер Декон, оркестър на камерна опера - Благоевград с диригент Красимир Топалов, симфониета Враца с диригент Константин Илиевски.
Сабина Йорданова (Снимка: Личен архив)
Сабина Йорданова завършва НМУ "Любомир Пипков" със специалност фагот и продължава образованието си в Германия и Естония. Получава магистърски степени за солист от Висшето училище за музика "Франц Лист" във Ваймар (2008), Естонската академия за музика и театър (2011), както и от Университета по изкуствата в Берлин (2019). Сабина Йорданова е носител на множество награди за солово изпълнение и камерна музика от национални и международни конкурси.
Солов и камерен изпълнител с множество изяви, между които участия във фестивалите "Софийски музикални седмици", "Изкуството на барока", "Дни на музиката в Балабановата къща", "Музикални вторници", Kölner Fest für Alte Musik,, Haapsalu Early Music Festival и други. Като оркестрант Сабина Йорданова е работила в Нов симфоничен оркестър (България), Филхармония на нациите (Германия), Софийска филхармония, Малайзийски филхармоничен оркестър, Филхармоничен оркестър към Националния форум за музика във Вроцлав (Полша), Естонски национален симфоничен оркестър и много други.
Опитът на Сабина Йорданова в областта на историческата интерпретация с автентични инструменти - дулциан, бароков, класически и романтичен фагот - включва самостоятелни концерти, проекти с бароковите ансамбли Akademie für Alte Musik Berlin, Cordevento, бароков оркестър "Corelli", както и записа на компактдиска "4 elemens - 4 seasons " с Akademie für Alte Musik Berlin.
Понастоящем Сабина Йорданова е редовен докторант в НМА "Панчо Владигеров", a от сезон 2020/2021 работи като солист-оркестрант в камерния оркестър Симфониета "София".
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл (Снимка: Гергана Дамянова)
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл е създаден през 2017г. от приятели, които искат да правят музика по най-добрия начин.
Състав от блестящи солисти, обединени от любовта към това, което правят, следвайки мечтите си. По настоящем ансамбълът е в състав: Калина Христова - цигулка - концертмайстор на Софийска филхармония, - Александра Горски - Раби - цигулка - пом. концертмайстор на Софийска филхармония, Евгения Бааджиева-Димова - виола - пом. водач на виолите в симфоничния оркестър на БНР и Кристиана Алипиева Михайлова - виолончело - пом. концертмайстор на виолончелите в Софийска филхармония , Явор Добрев - кларинет - водач на кларинети в Софийска опера и балет и Михаил Михайлов - валдхорна - първи валдхорнист на Софийска филхармония.
Концертите на КласикАрт са концептуални спектакли с музика, слово, художествено осветление и специален надслов. Репертоарът на състава непрекъснато се разширява и вече включва премиери на творби от Румен Бояджиев-син, Георги Стрезов, Костадин Генчев, както и произведения от различни епохи - от бароковата епоха, класика , романтизъм и съвремие.
КласикАрт струнен квартет и ансамбъл (Снимка: Гергана Дамянова)
КласикАрт квартет са участвали в журито на престижния Международен конкурс по съвременно лютиерство на името на Антонио Страдивари - Казанлък юни 2018 г., с председател Флориан Леонхард (Англия) и членове Карло Веттори ( Италия), Икуко Сузуки ( Япония), Джорджио Сколари ( Италия), Грег Алф ( САЩ), Дзен Куан ( Китай), Роберто Вилла ( Италия), Едрьо Едрев ( България), Галин Пенев ( България) и Стефан Христов (България), който винаги се е провеждал в рамките на Stradivari Festival, предимно в родния на Страдивари град Кремона.
КласикАрт интригува с представянето на оригинални , виртуозни и не често изпълнявани произведения, на своите концерти, както и чрез гостуванията на различни музиканти - Алексис Косенко - флейта (Франция), Таня Угринов - сопрано, Елена Механджийска - сопран, Далия Врана - сопран, Марио Бобоцов - пиано, Василий Илисавский - пиано (Русия), Виктория Цоцкова - пиано, Василена Серафимова- перкусии, Иън Мънро - пиано (Австралия), Виктория Василенко - пиано, Зорница Иларионова - цигулка, Мартина Табакова - пиано, Сара Чакърова - перкусии, Лора Маркова - цигулка, Георги Димитров - китара, Кай Орлинов - цигулка, Евица Радевска - валдхорна (Сърбия) и други.
КласикАрт създават иновативни проекти - "Настоящето среща Бъдещето", в които съставът представя млади, талантливи дарования.
Потопете се в "Музиката на Франция" с КласикАрт, арфиската Весела Тричкова и френският флейтист Алексис Косенко