Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Потопете се в "Музиката на Франция" с КласикАрт, арфиската Весела Тричкова и френският флейтист Алексис Косенко

КАМЕРНИ КОНЦЕРТИ

Потопете се в "Музиката на Франция" с КласикАрт, арфиската Весела Тричкова и френският флейтист Алексис Косенко

В изисканата програма от френските композитори - Морис Равел, Жорж Барботьо и Бернар Андрес, ще можете да чуете и две премиерни за България творби

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл и приятели ви очакват с "Музиката на Франция" на 21 април в Камерна Зала България (Снимка: Гергана Дамянова)

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл ви канят на концерта си "Музиката на Франция", който ще се състои на 21-ви април в Камерна Зала България от 19 часа.

Специални гости на състава са арфиската Весела Тричкова и френският флейтист Алексис Косенко. След успешния си проект "Музикално пътешествие" с музиката на Бах, Хендел, Брамс, Чайковски и Мартину, този път музикантите подготвят за своята публика, изискана програма от френските композитори - Морис Равел, Жорж Барботьо и Бернар Андрес.

Освен известният струнен квартет от Морис Равел, виртуозното произведение "Интрудукция и алегро" - за арфа, флейта, кларинет и струнни , ще прозвучат и две премиерни за България творби.

Купи билет

Морис Равел (1875-1937) е знаменит френски пианист, диригент и композитор - импресионист (въпреки че самият той отхвърля термина "импресионизъм"). Сред най-известните му творби са "Болеро", балета "Дафнис и Хлое" и оркестрацията на "Картини от една изложба" от Модест Мусоргски.

Според едно негово изказване, музиката трябва да е на първо място емоционална, и на второ интелектуална. Равел посещава Парижката консерватория, но нестандартните му идеи предизвикват недоволството на ултраконсервативния директор Теодор Дюбоа и някои други преподаватели.

Френският композитор Морис Равел (на пианото) по време на американското си турне. Вдясно е композиторът Джордж Гершуин (Снимка: Getty Images)

Неговият приятел и учител Габриел Форе продължава да го насърчава и съветва, а Равел полага непрекъснати усилия да спечели най-високата музикална награда в страната - Римската награда, въпреки съпротивата на режима в Консерваторията. През 1904 г. музикалната общественост вече е наясно, че Равел е изключителният френски композитор на своето поколение.

Сред произведенията му до тази дата са клавирните пиеси Pavane pour une infante défunte и Jeux d'eau, а през 1904 г. се провеждат премиерите на оркестровия му цикъл песни "Шехеразада" и струнния квартет.

Калина Христова от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

Още

Музикално пътешествие с Бах, Хендел, Чайковски, Брамс и Мартину заедно с КласикАрт и приятели

Музикално пътешествие с Бах, Хендел, Чайковски, Брамс и Мартину заедно с КласикАрт и приятели

Квартетът има повърхностни прилики със Струнния квартет на Дебюси, написан десет години по-рано. Дебюси одобрява работата на по-младия си колега и му изпраща окуражаващо писмо.

Структурата на квартета на Равел е изградена по модела на Дебюси, но там, където музиката на Дебюси е, по думите на Оренщайн, "изригваща, без задръжки и откриваща нови пътища", тази на Равел показва емоционална сдържаност, новаторство в рамките на традиционните форми и ненадминато техническо майсторство.

Равел следва посока, която той описва като "противоположна на тази на символизма на Дебюси", изоставяйки "неяснотата и безформеността на ранните френски импресионисти в полза на завръщането към класическите стандарти". Премиерата на квартета е осъществена от Хейман квартет на концерт на Националното музикално общество на 5 март 1904 г.

Весела Тричкова (Снимка: Гергана Дамянова)

Купи билет

Форе присъства на изпълнението, но не е силно впечатлен от творбата. Критиците са разделени по отношение на нейните достойнства.

Пиер Лало, който вече е отявлен противник на Равел, я отхвърля като производна ("тя предлага невероятна прилика с музиката на М. Дебюси"), но Жан Марнолд от Mercure de France дава висока оценка на творбата и определя Равел като "един от майсторите на утрешния ден".

Росен Иванов от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

Премиерата на творбата в Лондон е през 1908 г. (рецензентът в The Musical Times намира музиката за "забележителна най-вече с неяснота на значението, непоследователност и странни хармонични ексцентричности"), а немската премиера е в Берлин през 1910 г.

Към 1914 г. творбата е толкова утвърдена, че лондонски критик успява да сравни изпълненията на Парижкия струнен квартет с тези на британски изпълнители в последователни месеци. Квартетът остава, по израза на Оренщайн, "стандартно произведение в репертоара на камерната музика".

Евгения Бааджиева-Димова от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

"Интродукция и Алегро" представлява септет за соло арфа с акомпанимент на струнен квартет, флейта и кларинет. Интересна е предисторията на неговото създаване: в началото на ХХ век двете водещи компании-производители на арфи са в конкуренция.

За да представи техническите възможности на новосъздадената хроматична арфа, музикалната компания Плейел поръчва през 1904 година на Клод Дебюси да напише произведение посветено на този инструмент.

Още

"КласикАрт" закриват "Романтично лято в Квадрат 500"

"КласикАрт" закриват "Романтично лято в Квадрат 500"

Така се раждат неговите "Танци" за хроматична арфа. В отговор музикалната къща Ерар, производител на пиана и арфи, отправя подобна поръчка към Равел, с цел демонстриране на преимуществата на тяхната арфа с революционен двоен механизъм на престройване на педалите.

Композиторът е готов с произведението през юни 1905 и го посвещава на Албер Блондел, директор на Амузикална къща Ерар. Тъй като на Равел му предстояла ваканция с приятели, той написал "Интродукция и Алегро" за изключително кратко време. Както самият автор споменава в писмо до свой приятел, творбата му е коствала 8 дни и 3 безсънни нощи в упорита работа.

Кристиана Михайлова от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

В наши дни хроматичната арфа не намира приложение, а творбите и на двамата велики композитори - Дебюси и Равел - св изпълняват на педална арфа.

Днес някои критици определят произведението като концерт-миниатюра за арфа, използващ майсторски изразните възможности на този инструмент, други - като истинска камерна творба. Премиерата на "Интродукция и Алегро" е на 22 февруари в Париж.

Явор Добрев от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

Бернар Андрес (1941) е френски арфист и композитор. Макар да изучава пиано от 5 годишен, а композиция от 8 годишен, арфата той открива сравнително късно - когато е на 19. Това не му пречи по-късно да спечели редица награди именно с този инструмент. В продължение на близо 40 години Андрес е Първи арфист в Симфоничния оркестър на Île de France. Международна известност обаче получава като композитор. Освен за любимия инструмент, пише и за редица камерни ансамбли, а също и оркестрова музика.

По негови думи, творчеството му продължава класическите френски традиции, с помощта на различни, понякога новаторски стилистики. Познавайки арфата до съвършенство, в произведенията си Андрес използва многообразие от изразни средства и ефекти. В концерта на 21 април ще прозвучат за първи път у нас части от сюитата "Песни от миналото" (Chants d"arrière-saisons) за валдхорна и арфа.

Жорж Барботьо (1924-2006) е изтъкнат френски валдхорнист и композитор. Роден в Алжир, той започва първите си уроци по валдхорна на 9 годишна възраст при своя баща. На 14 години вече свири в Симфоничния оркестър на Алжирското Радио. След Втората световна война Барботьо се установява във Франция, където е Първи валдхорнист последователно на Френското Национално Радио и на Orchestre de Paris.

Михаил Михайлов от КласикАрт (Снимка: Гергана Дамянова)

Купи билет

Барботьо допринася изключително много за популяризирането на своя инструмент. Освен със забележителната си звукозаписна дейност, той е известен и с композирането на множество произведения както за соло валдхорна, така и камерна музика с участието на корна.

В "Esquisse" ("Ескиз"), чието първо изпълнение в България ще прозвучи на 21 април, арфата рисува импресионистична платно от постоянно преливащите се арпежи, върху което флейтата и валдхорната водят своя мелодичен диалог.

Билети за концерта "Музиката на Франция" можете да намерите на касата на зала "България" и в мрежата на Ивентим.

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл (Снимка: Гергана Дамянова)

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл е създаден през 2017 г. от приятели, които искат да правят музика по най-добрия начин! Състав от блестящи солисти, обединени от любовта към това, което правят, следвайки мечтите си - Калина Христова - цигулка-концертмайстор на Софийска филхармония, Евгения Бааджиева-Димова - виола - водач на виолите в симфоничния оркестър на БНР и Кристиана Алипиева Михайлова - виолончело - пом. концертмайстор на виолончелите в Софийска филхармония, Явор Добрев - кларинет- водач на кларинети в Софийска опера и балет, Михаил Михайлов - валдхорна - първи валдхорнист на Софийска филхармония. Концертите на КласикАрт са концептуални спектакли с музика, слово, художествено осветление и специален надслов.

Репертоарът на състава непрекъснато се разширява и вече включва премиери на творби от Румен Бояджиев-син, Георги Стрезов, Костадин Генчев, както и произведения от различни епохи - от бароковата епоха, класика , романтизъм , съвремие .

КласикАрт квартет са участвали в журито на престижния Международен конкурс по съвременно лютиерство на името на Антонио Страдивари - Казанлък юни 2018г., с председател Флориан Леонхард (Англия) и членове Карло Веттори ( Италия), Икуко Сузуки ( Япония), Джорджио Сколари ( Италия), Грег Алф ( САЩ), Дзен Куан ( Китай), Роберто Вилла ( Италия), Едрьо Едрев ( България), Галин Пенев ( България) и Стефан Христов (България) , който винаги се е провеждал в рамките на Stradivari Festival, предимно в родния на Страдивари град Кремона.

КласикАрт интригува с представянето на оригинални , виртуозни и не често изпълнявани произведения, на своите концерти, както и чрез гостуванията на различни музиканти - Василий Илисавский - пиано, Василена Серафимова- перкусии, Иън Мънро - пиано, Виктория Василенко - пиано, Зорница Иларионова - цигулка, Евица Радевска - валдхорна и други.

Съставът има участия на фестивалите: Аполония - Созопол, Новогодишен Музикален Фестивал- София и Правец - Моцартови празници.

Алексис Косенко (Снимка: Гергана Дамянова)

Алексис Косенко е млад гений с невероятни умения, чиято кариера ще го отведе там, където той пожелае. Малко са диригентите, които са толкова завладяващи за наблюдение, независимо дали става дума за неговите колеги от оркестъра, или за неговата публика. Роден в Ница, Алексис Косенко концертира като солист с Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Stockholm Philharmonie, Concerto Copenhagen, Ensemble Matheus, Philharmonie der Nationen, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Concert d'Astrée, Stradivaria, Barokksolistene, B'Rock, Le Cercle de l'Harmonie, La Chambre Philharmonique, Modo Antiquo, Le Concert Lorrain, Holland Baroque Society, Helsinki Baroque Orchestra.

С репертоар от Вивалди до Хачатурян, включително концерти на Моцарт, и турне с Емануел Кривин. Също така, неотдавна е свирил в Берлинската филхармония, Стокхолмската филхармония, Московската филхармония, концертната зала "Франц Лист" в Будапеща, "Уигмор хол" и "Роял Албърт хол" в Лондон, "Моцартеум Залцбург", "Театър Шанз-Елизе" и "Сале Гаво" в Париж, "Опера Роял" и "Шапел Роял" във Версай, "Тон-хале" в Цюрих, Брюж и Концертгебау в Амстердам. Изящен познавач на всички исторически форми на своя инструмент, Алексис Косенко свири както на съвременна флейта (награден е от Националната консерватория в Париж в класа на Ален Марион), така и на барокова флейта, класически и романтични флейти.

От 2004 г. до 2018 г. е първи соло флейтист на Филхармоничната камара (дир. Еманюел Кривин), а сега заема същата позиция в Champs-Elysees orchestra (дир. Филип Ервеге), Gli Angeli Genève (Стефан Маклауд), Le Concert Spirituel (Ерве Нике).

Записва няколко албума с концерти за флейта: Нилсен, Хайдн, Тушемулен, всички концерти на К. П. Бах (Choc de Classica), Вивалди (Editor's Choice de Gramophone), Телеман (Choc de Classica), Тартини (Choc de Classica) и всички парижки квартети на Телеман.

Купи билет

Като диригент Алексис Косенко е канен от Бароковия оркестър на Европейския съюз, B'Rock, Le Concert d'Astrée, Holland Baroque Society, Arte dei Suonatori, Orkiestra Historyczna, Sinfonia Iuventus, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, JOA (Jeune Orchestre de l'Abbaye). Начело на Orchestra Les Ambassadeurs той осъществява най-значимите си проекти, с работата си върху произведения от Рамо, Пърсел, Моцарт, Росини и проект за цялостно изпълнение на кантатите на Бах.

Компактдисковете, които записва с Les Ambassadeurs, получават впечатляващ брой похвали и награди: Gramophone споменава "страхотното свирене на Les Ambassadeurs" за техните "Концерти за Дрезденския оркестър" на Вивалди (Alpha), а албумът на Рамо за Erato (със Сабин Девийе) получава Diapason d'Or de l'année 2014, Diamant de l'Opéra и Grand prix de l'Académie Charles Cros и вече е бестселър.

Едни от последните му творчески изяви включват рецитал с мецосопраното Бландин Стаскевич и рецитал със сакрални арии ("Cantus") от Бах до Барбър с виолончелиста Кристиан-Пиер Ла Марка. Сред проектите, реализирани през 2015-2016 г., е дирижирането на 24 успешни спектакъла на "Сватбата на Фигаро" от Моцарт, постановка на Галин Стоев.

Като гост-диригент на Sinfonia Iuventus във Варшавската филхармония дирижира Менделсон, Райнке и Брамс - 4-та симфония и концерт за цигулка. През 2018-2019-2020 г. дирижира "Сватбата на Фигаро" в Кралския датски театър в Копенхаген, "Паладини" от Рамо в Олденбургския театър, "L'Etoile" от Шабрие в Atelier Lyrique de Tourcoing. Поканен е също от Holland Baroque (Люли и Молиер), Lviv Baroque Orchestra (Украйна), Ensemble Arion (Канада) и ще дирижира JOA в програма на Менделсон. С Les Ambassadeurs той ще дирижира "Platée" от Рамо, "Така правят всички" от Моцарт, "Poro" от Хендел и подготвя пресъздаването на "Acante et Céphise" от Рамо в сътрудничество с CMBV (Centre de Musique Baroque de Versailles), което ще бъде записано за Warner / Erato.

От 2020-21 г. Алексис Косенко поема художественото ръководство на La Grande Ecurie et la Chambre du Roy и през следващите сезони ще дирижира Пърсел (Кралицата на феите), Бритън (Похищението на Лукреция), Росини (Крадливата сврака), Хаендел (Tamerlano), Офенбах (La Périchole), Рамо (Les Boréades, Les Paladins), Шуберт (Die Verschworen), както и произведения от Менделсон, Бах, Шьонберг, Уолтън, Вивалди и др.

Весела Тричкова (Снимка: Софийска филхармония)

Първите си уроци по арфа Весела Тричкова взима при известната в цял свят проф. Сузана Клинчарова. По-късно завършва магистратура в НМА "Панчо Владигеров" при проф. Малина Христова. Още като студентка спечелва конкурс за участие в сесиите на международния младежки оркестър Jeunesse Musicale в Швеция и Германия.

От 2000 година Весела Тричкова свири соло-арфа в Софийската Филхармония. Има множество записи като солист и в рамките на различни симфонични оркестри - Софийска Филхармония, оркестъра на БНР, Македонската и Белградска филхармонии, Държавния оркестър на гр. Солун и редица други. Нейната богатата концертна дейност я отвежда както до много наши, така и редица международни сцени, сред които Лондон, Йерусалим, Париж, Виена, Москва, Сеул.

Освен на соловата и оркестровата музика, арфистката се посвещава и на камерната музика. Тя е един от създателите на първия български арфов квартет, с който изнасят концерти в София, Созопол и Париж. Весела си е партнирала и с едни от най-добрите български флейтисти - Яна Михайлова, Кремена Ачева, проф. Георги Спасов, с камерен ансамбъл Софийски солисти, квартет Флаутисимо, Кварто квартет и други.


Росен Иванов е роден в град Русе на 4 юни 1987 година. Завършва Средно образование в "НУИ Професор Веселин Стоянов" в град Русе в класа по цигулка на Алекси Драганов. През 2006 година е приет в "Националната Музикална Академия "Проф. Панчо Владигеров" в град София, в класа по цигулка на Проф. Александър Илчев.

Купи билет

От 2017 г. до този момент работи в състава на "Софийска Филхармония" в групата на втори цигулки. Свирил е в групата на втори цигулки в "Оркестра ду Норт" Португалия, в състава на "Амазонска Филхармония" Бразилия в групата на първи цигулки и в "Симфониета София" в групата на първи цигулки.

КласикАрт струнен квартет и ансамбъл заедно с Весела Тричкова, Алексис Косенко и Росен Иванов ви очакват на концерта си "Музиката на Франция" на 21-ви април в Камерна Зала България от 19 часа.

Още

Гидон Кремер с два концерта в София

Гидон Кремер с два концерта в София

Още

Главозамайваща "Испания" - Радиооркестърът с първия си пълномащабен концерт за годината

Главозамайваща "Испания" - Радиооркестърът с първия си пълномащабен концерт за годината

Още

Композиторът Петър Дундаков с мащабен музикален проект

Композиторът Петър Дундаков с мащабен музикален проект

Още

Оперетата "Хубавата Елена" със звездното участие на Илина Михайлова и Александър Мутафчийски - в Пловдив

Оперетата "Хубавата Елена" със звездното участие на Илина Михайлова и Александър Мутафчийски - в Пловдив

Коментирай 3

Календар

Препоръчваме ви

Роберто Фонсека ще има световна премиера в София

Концертът на кубинския джаз пианист от Buena Vista Social Club ще бъде на 8 юли в София

Хилда Казасян, Акага, Биг Бенд-Благоевград и South West Jazztet свирят на Blagoevgrad Jazz Fest

Фестивалът ще се проведе на 5 и 6 юни на площад "Македония"

Гала концерти на открито, посветени на великия Енрико Карузо, събират звезди от италианската и българската оперни сцени

100-годишнината от кончината на знаменитият тенор ще бъде отбелязана с изпълнения на знакови оперни арии и канцонети от репертоара му на открити сцени във Варна и Пловдив

Правец събира музикалния елит през август

XVII MоzArt фестивал с поглед към дамите-творци

Тил Линдеман влезе в Ермитажа със съветска песен

Песента е била написана през 1939 година от композитора Никита Богословски по стихове на поета Евгени Долматовски