Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Психология, идеология и еротика в стил Алберто Моравия

МЕЖДУ ЛИТЕРАТУРАТА И КИНОТО

Психология, идеология и еротика в стил Алберто Моравия

Писателят е един от най-екранизираните автори в света

Кадър от филма "Презрението" на Жан-Люк Годар, по Алберто Моравия

Алберто Моравия е псевдоним на "бащата на италианския неореализъм", един от най-екранизираните писатели в света. На голям екран сме гледали най-известните му творби: "Римлянката" на режисьора Луиджи Дзампа, "Конформистът" на Бернардо Бертолучи, "Чочарка" на Виторио де Сика, "Презрението" на Жан-Люк Годар и др.

Филмите превръщат Моравия в световно известен автор, но това ни най-малко не омаловажава тяхната литературна първооснова - романите му, както се опитват да говорят някои.

София Лорен, в кадър от филма "Чочарка" на Виторио де Сика, по романа на Алберто Моравия

Освен автор на романи, Моравия е написал много разкази и новели, а като журналист - стотици репортажи и пътеписи. Автор е също така на няколко сценария и драми ("Беатриче Ченчи", "Животът е такъв, какъвто е") и др.

Носител на най-големите италиански награди: "Стрега" (1952), "Марцото" (1954), "Виареджо" (1961) и др.

Алберто Моравия (1907 - 1990), около 1959 г. / Снимка: Getty Images

Роден е на 28-и ноември 1907-а година с името Алберто Пинкерле в Рим, в буржоазно семейство от средната класа. Баща му е евреин. Бил болнаво дете и оставайки често в леглото, малкият Алберто опознавал света от книгите. На 9 му поставят диагнозата костна туберкулоза. Прекарва почти десетилетие из болници и санаториуми, но болестта му оставя траен недъг - накуцва до края на живота си.

Не успява да завърши гимназия, но попива огромна култура и знания като се самообразова. Като възрастен компенсира липсата на общуване в детството с много пътувания из цял свят и изучаването на чужди езици - английски, френски и немски.

Американският актьор Кърк Дъглас (вляво) разговаря с италианския писател Алберто Моравия (1907 - 1990) на коктейл в Рим, 28 февруари 1964 г. / Снимка: Getty Images

Първия си роман започва да пише още 18 и го издава на 22. Романът "Безразличните" (др. "Равнодушните") е безпощадна критика на обществените нрави, на всички скрити страни на човешкия характер - страх, алчност, егоизъм, перверзия. Бунтарският дух на творбата не се харесва на политкоректната критика - по онова време в Италия е на власт Мусолини.

По-късно, обаче, критиците единодушно ще определят този роман на Моравия като началото на неореализма в Италия.

Италианските писатели Карло Леви (1902 - 1975, вляво) и Алберто Моравия (1907 - 1990, вдясно) присъстват на демонстрация в Palazzo Brancaccio в Рим, за да покажат подкрепа за Куба, 26 октомври 1962 г. Зад тях са италианският филмов режисьор Пиер Паоло Пазолини (1922 - 1975, вляво) и художник Ренато Гутузо (1911 - 1987), Снимка: Getty Images

Още

Виторио де Сика като Пигмалион създал София Лорен

Виторио де Сика като Пигмалион създал София Лорен

Моравия предизвиква властта не само с този роман. Същият гняв властта поражда "Сбъркани години", излязъл през 1935-а, а "Маскарад", публикуван през 1941-ва, е конфискуван. През 1944-а година излиза сборникът му "Епидемия", който затвърждава Моравия като открит враг на фашисткия режим, непоколебим антифашист. Писателят е подложен на репресивен натиск, забрана да публикува и да бъдат отразявани от критиката творбите му. Това го принуждава да си измисли псевдоним.

Embed from Getty Images

Почти година се укрива от властите. Спасява го краят на Втората световна война. Но и след нея проблемите му не свършват - през 1952-ра година си навлича гнева на църквата - забранен е като "нравствено упадъчен" от Ватикана. Името му е записано в черния списък на католическата църква.

Още

Марчело Мастрояни избягал от концентрационен лагер на нацистите

Марчело Мастрояни избягал от концентрационен лагер на нацистите

Веднага след войната Алберто Моравия започва да твори и едно след друго издава няколко романа, сред които е "Римлянката". Самият той нарича романите си "драми, преоблечени като романи", а себе си - "артист-търсач и екзистенциалист". Що се отнася до идейните му възгледи, писателят остава антифашист и непоколебим критик на буржоазните нрави до края на дните си на 26-и септември 1990-а година, когато напуска нашия свят на 82-годишна възраст.

Жан-Люк Годар, режисьор на филма „Le Mepris“ и Алберто Моравия, италианският писател, по чийто роман е базиран филмът, по време на пресконференция в Рим, 29 октомври 1963 г. / Снимка: Getty Images

Още

Бриджит Бардо: Съвременното кино е тъжно, скучно и просташко

Бриджит Бардо: Съвременното кино е тъжно, скучно и просташко

Според познавачи, най-автентичната творба на Алберто Моравия са неговите "Римски разкази". Той започва да ги пише докато по време на Втората световна война се укрива в едно семейство на село, намиращо се южно от Рим. Пребиваването му там го среща с обикновените хора и техните грижи, вдъхновява го да опише живота им. Великолепните разкази, които се раждат, излизат в два тома през 50-те години на миналия век.

Един критик окачествява романите на Моравия като "сос" от психология, идеология и еротика". "Но съвсем очевидно е, че хората "харесват тази "кухня!", контрира колегата си друг критик. Много литературни критици и до ден-днешен подценяват литературния талант на писателя и заключават, че популярността му се дължи повече на киното, отколкото на творческото му писане.

Още

Ръкописът на "Презрението" на Годар беше продаден за над 300 000 евро

Ръкописът на "Презрението" на Годар беше продаден за над 300 000 евро

Моравия, обаче, безспорно е цялостно погледнато интересна личност във фокуса на обществото - ярка фигура не само в литературата, но и в италианския обществен живот. Той бе човек с лява нагласа, не криеше възмущението си от фалша и корупцията в италианското общество. Бил е евродепутат от Комунистическата партия на Италия, а в периода 1958-1963-та година - председател на Международната федерация на ПЕН-клубовете.

Embed from Getty Images

През последните години от живота си Моравия е търсен като коментатор на ежедневната политика, а репортажите от пътешествията му по света излизат редовно във в. "Кориере дела Сера" и по-късно са издадени като книги.

В личния си живот писателят е също толкова "еротичен", колкото и в книгите си. През 1941-ва година се жени за писателката Елза Моранте. Двайсет години по-късно заживява с Дача Мараини, която също е писател.

Някои правят сравнението, че те били по-талантливи от него, докато той самият шеговито отвръща на тези забележки с:

"Със сигурност бяха по-красиви от мен!"

През 1986-а година, вече на солидна възраст, писателят сключва брак с 47 години по-млада от него испанка. Както се шегува един от биографите му: "Умира щастлив".

Една от жените в живота му - Дача Мараини излиза с публично изказване по повод 100-годишнината на писателя, че в Рим трябва да има музей на Моравия, в какъвто може да бъде превърнато последното му жилище в италианската столица. Очевидно е, че дори "изоставените" от него жени са го ценяли докрай и "въпреки".

Embed from Getty Images

Големият принос на Алберто Моравия, погледнато от ракурса на нашето време е, че освен че описа по убедителен начин грозното лице на фашизма, той ни отправи и ярко предупреждение за процеса на обезличаване и дехуманизация на обществата след края на последната световна война.

Да, Алберто Моравия предвиждаше тези опасни процеси, които все по-осезателно наблюдаваме днес.

Италианският писател Алберто Моравия (1907 - 1990) присъства на Международния филмов фестивал във Венеция, 31 август 1961 г. / Снимка: Getty Images

Алберто Моравия - мисли

"Всички знаем, че любовта е стъкло, през което дори и чудовище изглежда възхитително."

"Не можеш да си поставиш за цел да мислиш за някого, или за нещо. Или ти идва отвътре, или не."

"Когато не си искрен, се представяш за такъв. А като се представяш, накрая започваш да си вярваш. В това е основата на всяка вяра."

"Всеки истински писател е като птицата. Повтаря същата песен, същата мелодия цял живот. За мен това е песента на бунта."

"Той осъзна мрачната истина, че трудна и тежка ера започва за него и той не може да си представи кога тя ще свърши - пубертетът."

"Суетата - това е мистериозен звяр, който спокойно спи, дори и при най-страшната градушка от удари и изведнъж се събужда, смъртно ранена дребна драскотина."

"Ние не разрешаваме живота като проблем, а го изживяваме като преживяване, какъвто и да е крайният резултат."

"В началото беше скуката, често наричана хаос."

"Съотношението между грамотни и неграмотни е константно. Само че, в наши дни неграмотните могат да четат и пишат."

"Войната се превърна в сблъсък между машини. А войниците са единствено малко по-умни машини."

"Този, който никога не сменя нагласата си, никога няма гледна точка."

"Това, което им харесвам на поетите, е поезията."

"Вижте, няма смелост и безстрашие... има само осъзнаване и изпадане в безсъзнание ... съвестта е страх, безразсъдството е смелост."

"Писателят ви дава да погледнете през ключалката, за да видите нещо, което в противен случай не бихте могли."

"Добрите писатели са като композиторите. Не спират да се опитват да разрешат единствения проблем, който са родени да разберат."

Еми МАРИЯНСКА

Още

Най-галантният мъж в живота на Бриджит Бардо се самоубива

Най-галантният мъж в живота на Бриджит Бардо се самоубива

Още

"Последно танго в Париж" на Бертолучи бе наказан с 5-годишна цензура

Завещанието на Бертолучи: Как "Последно танго в Париж" разтърси кино индустрията

Още

Кой уби Пазолини? За 20 години режисьорът бил даван на съд 33 пъти

Кой уби Пазолини? За 20 години режисьорът бил даван на съд 33 пъти

Още

Франческо Роси: Големите престъпни организации са реалната власт

Франческо Роси: Големите престъпни организации са реалната власт

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Дзукеро като захар и като горчилката, която ражда хита му "Senza una Donna"

Италианската звезда идва за пети път у нас с два концерта - за първи път във Варна на 27 април и на 29 април в Зала 1 на НДК

Циганка й предсказала, че ще властва над сърцето на крал

260 години от смъртта на жената-символ мадам дьо Помпадур

Франц Кафка – модерният, загадъчният, вдъхновяващият

Произведенията му засягат вечни човешки теми - отчуждението, тоталния контрол, самотата и абсурдите на битието

С парите от Нобеловата си награда той създава музей

Шарл Гуно написва опера по творба на Фредерик Мистрал