Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Виторио де Сика като Пигмалион създал София Лорен

ГОЛЕМИТЕ ИМЕНА НА СВЕТОВНОТО КИНО

Виторио де Сика като Пигмалион създал София Лорен

Чаплин плакал на негов филм

Италианската актриса София Лорен с режисьора Виторио де Сика (вляво) и актьора Марчело Мастрояни (вдясно) по време на снимките на „Ieri, oggi, domani“ („Вчера, днес и утре“) в Милано, Италия, около 1963 г. / Снимка: Getty Images

На 7-и юли през 1901-ва година в Сора, Италия е роден Виторио де Сика. Той почина на 73-годишна възраст във Франция през 1974-та, а филмите които създаде, сякаш са правени сега - те са все така актуални с темите и значимата полемика в тях.

"Давид на Донатело" и "Сребърна лента" за най-добър режисьор, "Давид на Донатело" за най-добър актьор, няколко "Оскар"-а, "Златна мечка" и "Златна палма" и др. - какво още може да си пожелае един актьор и режисьор?!

Италианският режисьор и актьор Виторио Де Сика (1901 -1974) пристига на летище Хийтроу, Лондон, Обединеното кралство, 10 септември 1964 г. / Снимка: Getty Images

Виторио де Сика получи пълно признание за творчеството си и остави личността си в сърцата на поколения зрители, както и признанието от най-големите филмови звезди на своето време. Виторио де Сика бе признат за значима фигура сред създателите на неореализма в италианското и световното кино.

Виторио де Сика (1901 - 1974) снима "L'Odeur des Fauves" ("Скандалният човек") в Сен Жермен де Пре, Париж, 13 юли 1971 г. / Снимка: Getty Images

Още

Карло Понти и София Лорен - половин век любов

Карло Понти и София Лорен - половин век любов

Той бе и като Пигмалион за актрисата София Лорен, чиято звезда изгря ярко именно в неговите филми "Чочарка" и "Брак по италиански". Ако изходим от мита за скулптора Пигмалион, който се влюбил в статуята, която сам изваял, то София Лорен е звездата, създадена под неговото вещо ръководство и с участието, разбира се, на нейния съпруг - продуцентът Карло Понти.

София Лорен във филма "Чочарка" на Виторио де Сика

Двамата създадоха една икона на световното кино. Но такъв принос де Сика има не само за кариерата на София Лорен, но и на много други италиански актьори от следвоенния период, сред които е и Марчело Мастрояни.

Италианската актриса София Лорен с нейния режисьор Виторио де Сика (1901 - 1974) по време на пресконференция в Милано, след първата прожекция на последния им филм „La Ciociara“, 22 декември 1960 г. / Снимка: Getty Images

Виторио де Сика израства в Неапол, в семейството на банков чиновник, почитател на сценичните изкуства. Умберто де Сика има огромен принос за насочването на сина си към изкуствата, като през цялото време докато е жив, гордо събирал вестници с изрезки от публикации за възхода на сина си.

Чичото на Виторио пък бил пианист на Карузо, така че той от млад познавал и музикалните сцени. На 16 години се появява на екрана в "Процесът Клемансо".

Още

Великият тенор Бениамино Джили бил съден от народния трибунал като фашист

Великият тенор Бениамино Джили бил съден от народния трибунал като фашист

Ще се учудите, но първият голям успех на де Сика не е като актьор, а като певец. Мнозина смятат, че е имал голям шанс да се прочуе като световен тенор. Има записи на грамофонни плочи за "Колумбия" още като младеж. Те бяха изложени сред другите ценни експонати от колекцията на режисьора, организирана в Рим по повод 40-годишнината от смъртта му.

Италианският филмов режисьор Виторио Де Сика (1901 - 1974) представя многоножка или гъсеница с танцьорката Клод Беси начело на гала представление на Съюза на артистите в Cirque d'Hiver (Зимен цирк) в Париж, Франция, 25 април. 1969 г. / Снимка: Getty Images

На 20 де Сика се качва на театрална сцена, и след като набира професионален опит, през 1923-а се включва в театралната трупа на Татяна Павлова. Десет години по-късно, заедно с първата си съпруга Гуидита Ризон, продуцира постановки със собствена трупа.

От онези години датира и сътрудничеството на де Сика с "гепарда" на италианското кино Лукино Висконти.

Виторио де Сика (1901 - 1974, вляво) и френският актьор Лино Вентура (1919 - 1987) обсъждат предстоящото си сътрудничество върху „Il Giudizio Universale“ („Страшният съд“), в Рим, 1961 г. / Снимка: Getty Images

Междувременно на първия кинофестивал във Венеция през 1932-ра година, де Сика триумфира с изпълнението на песента от филма "Тези мръсници мъжете". Тази песен става хит и режисьорът до края на живота си бил молен да я изпълни, а публиката припявала заедно с него.

Принцеса Грейс Кели от Монако, режисьорът Виторио Де Сика и певицата Мария Калас, седнали заедно в спортния клуб Монте Карло, 19 януари 1962 г. / Снимка: Getty Images

Още

Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

През втората половина на 30-те години по сцените в Италия настава тежък период за свободните артисти, които не са близки до режима. Те буквално били обречени на глад. Виторио де Сика е сред тях. Той, обаче, не се отчайва, а се замисля, как да достигне до хората и чрез изкуството си да повлияе на всичките им сетива, да провокира мисленето им. Така стига до идеята да режисира постановки и филми.

Войната оставя дълбока следа у впечатлителния Виторио де Сика. Той наблюдава човешкото поведение и промените в мисленето на хората. Всичко се запечатва трайно в паметта му.

Изпълнен е с гняв и тъга, които иска да "извади" на показ в затрогващи чувствата и съзнанието на хората картини.

Виторио Де Сика (1901 - 1974) по време на снимките на „Caccia Alla Volpe“ („След лисицата“), в село Сант Анджело на Иския в залива на Неапол, Италия, 16 юли 1965 г. / Снимка: Getty Images

И ако до това време нямал смелост да се "гмурне" в необятните води на киното, сега почувствал себе си готов да го стори. Започва с няколко непретенциозни филмови ленти. Едва с петия си филм - "Децата ни гледат" ("I bambini ci guardano", 1944) е забелязан от критиците.

Филмът има драматичен сюжет - дете на разведени родители, отчуждено от майка си и съкрушено от самоубийството на баща си, попада в приют. Историята е трагична и искрено затрогваща.

Отляво надясно италианският режисьор Виторио де Сика (1901 - 1974), шведската актриса Ингрид Бергман (1915 - 1982) и френската актриса Софи Демарет (1922 - 2012) на остров Сен Онора близо до Кан в южната част на Франция, по време на филмовият фестивал в Кан, 11 май 1956 г. / Снимка: Getty Images

С този филм де Сика е забелязан като режисьор, за него започват да пишат. Филмът се свързва и с едно крепко творческо сътрудничество - със сценариста Чезаре Дзаватини, с когото въпреки различията в характерите и разгорещените спорове, двамата остават неразделни до края на де Сика.

Отляво надясно, френският актьор Лино Вентура (1919 - 1987), италианският актьор и режисьор Виторио де Сика (1901 - 1974) и американският актьор Ърнест Боргнейн обсъждат предстоящото си сътрудничество по „Il Giudizio Universale“ („Страшният съд“), в Рим, 1961 г. / Снимка: Getty Images

Когато научава, че де Сика е починал в една болница на парижко предградие, Чезаре Дзаватини буквално проплаква като дете: "Отива си голяма част от живота ми. Няма да заспя, ще чакам зората. Утре той се връща в Рим. Искам да бъда там".

Двамата заедно създават силни ленти, като "Шуша" ("Sciuscià", 1946) и "Крадци на велосипеди" ("Ladri di biciclette", 1948). Филми, удостоени със специални награди на церемонията по връчване на наградите "Оскар".

Италианската актриса София Лорен и нейният режисьор Виторио де Сика (1901 - 1974) на снимачната площадка на "Ieri, Oggi, Domani" ("Вчера, днес и утре") в Милано, октомври 1963 г. / Снимка: Getty Images

Още

София Лорен се връща към киното на 86

София Лорен се връща към киното на 86

Виторио де Сика бил особено придирчив към актьорите, с които работи. Неговите любимци София Лорен и Марчело Мастрояни оставиха незабравими образи във филмите му "Вчера, днес и утре" ("Ieri, oggi, domani", 1963) и "Брак по италиански" ("Matrimonio all'italiana", 1964). Филмът "Вчера, днес и утре" печели "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм, а "Брак по италиански" - номинация за "Оскар" в същата категория.

Италианската актриса София Лорен и швейцарският актьор Максимилиан Шел (1930 - 2014, вдясно) извън Рим, Италия, за снимките на „I sequestrati di Altona“ („Осъдените от Алтона“ на Виторио де Сика), 16 юни 1962 г. Снимка: Getty Images

Виторио де Сика режисира филми до края на живота си. И играе до края на живота си като актьор, за да се издържа. Той обича актьорската професия и актьорите. Играл е с почти всички големи звезди на своето време, като Джина Лолобриджида, например.

Виторио де Сика и Джована Рали, на представяне на филма на Роселини „Il General Della Rovere“ / Снимка: Getty Images

Още

Чаплин създава Чарли

Чаплин създава Чарли

Снимал се е във филми на други големи режисьори, като Роселини. Във филмографията си има над 157 филма като актьор. За него киното е магия. Нито за миг този човек не е изпитвал някаква суета, или самочувствието за елитарност.

Ето защо е бил толкова обичан от всички кинодейци - от сценичния работник до режисьора!

Италианският актьор и режисьор Виторио Де Сика (1901 - 1974) участва с популярния френски певец Жилбер Беко в немско-френския филм „Casino De Paris“ / Снимка: Getty Images

След високо оценените "Шуша" и "Крадци на велисипеди", с които кара и публиката и критиката да го забележат, Виторио де Сика създава десетки култови филми: "Чудото в Милано", "Умберто Д.", "Вила Бургезе", "Златото на Неапол", "Чочарка"- филмът, който проправя пътя към славата на София Лорен, "Страшният съд", "Бокачо,70", "Брак по италиански", "Седем пъти жена", "Градината на Финци-Контини" и мн. др.

29 януари 1953 г.: Американският филмов актьор Хъмфри Богарт (Хъмфри Де Форест Богарт, 1899-1957) (вляво) с италианския филмов актьор и режисьор Виторио Де Сика (1901-1974) и актрисата Ан Крауфорд на прием за пресата в Лондон / Снимка: Getty Images

Още

Как Америка изгони Чаплин, а след 20 години го награди с титли и почетен "Оскар"

Как Америка изгони Чаплин, а след 20 години го награди с титли и почетен "Оскар"

Режисьорският му стил се отличава с топлота и интимност. Виторио де Сика е сантиментален разказвач на истории. Той разказва за своите герои, сякаш те са му близки хора. Такова е било отношението му и към актьорите. Много пъти е бил упрекван, че от филмите му лъха прекалено много тъга, но пък тя е населена с толкова много човечност, че всъщност се оказва пречистващо необходима за душата.

Embed from Getty Images

Знаете ли, че Чаплин е плакал на филм на де Сика? - Става въпрос за филма му "Умберто Д.", главният герой в който носи името на бащата на режисьора. И макар че критиката не обръща особено внимание на този филм, великият Чаплин е имал сетивата да го усети и оцени.

Embed from Getty Images

Що се отнася до тъгата, то тя е типична черта на самото течение неореализъм. Критиците често го определят като "на границата между тъгата и радостта".

Но такова - тъжно, е времето на Виторио де Сика. Самият той веднъж казва:

"Видял съм толкова нищета, толкова мъка, че не мога да мълча. Видял съм хора, които живеят в дупки. Знам в какво положение се намират безработните и искам да говоря открито и честно именно за това."

Embed from Getty Images

Неговите социални теми не се натрапват самоцелно, те буквално извират от живота. Неслучайно де Сика е обичал да използва натурщици - хора, които не играят героите, а самите те са герои - предават на екрана автентичност - себе си.

Още

Джина Лолобриджида навърши 95, огорчена от най-близките си

Джина Лолобриджида навърши 95, огорчена от най-близките си

"Актьорите са малко, но светът е пълен с милиони персонажи", казва веднъж Де Сика. Той наблюдава хората, чувствителен е към думите им, изучава диалектите, погледите, жестовете и характера им. Затова харесва натурщиците в киното - защото при тях всичко е естествено, те не играят друг, а себе си. В това се състои уникалното въздействие на филмите на де Сика - в техния реализъм, в неподправения живот в тях.

Embed from Getty Images

Писателят Сезаре Павезе споделя в свое интервю: "Най-големият съвременен разказвач е Томас Ман, а сред италианците - Виторио де Сика."

Още

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

По повод 40-годишнината от смъртта на големия режисьор, през 2014-а година в Рим бе организирана изложба от 600 уникални снимки, над 300 писма на Виторио де Сика, плакати, костюми от негови филми, предмети, аудиозаписи и много други артефакти, свързани с живота му.Италия показа на света многоликия образ на твореца - певеца, актьора, режисьора и човека Виторио де Сика.

Embed from Getty Images

 

Още

Нов музей на Фелини отваря врати в Римини

Нов музей на Фелини отваря врати в Римини

Този изключително талантлив творец е бил истински откровен и със зрителите, и със себе си. Признавал слабостта си към хазарта, както и че има второ семейство, паралелно с първото. Бил е толкова обезоръжаващо открит с близките си, че успявал да хармонизира отношенията помежду им без криеница, лъжа, или обида.

София Лорен и Марчело Мастрояни, в кадър от филма на Виторио де Сика "Брак по италиански"

Един от най-разпознаваемите му филми безспорно е "Крадци на велосипеди". Този филм е безспорен шедьовър, отличен като един от 12-те най-добри филми на всички времена и народи според една брюкселска класация от 60-те години на миналия век.

Но ако и днес бъде направена такава класация, със сигурност филмът отново ще попадне в нея.

Embed from Getty Images

Още

Граф Лукино Висконти -"Гепардът" на италианското кино

Граф Лукино Висконти -"Гепардът" на италианското кино

Откъде идва силното въздействие на този филм? - Режисьорът обединява в него двете страни на една "монета" - жертвата и крадецът. Те са така свързани, че винаги могат да си разменят ролите. Защото хванатият крадец става жертва, а жертвата излиза крадец. По един на пръв поглед битов модел, Виторио де Сика ни дава урок за нещо толкова сложно, като философията на отношенията между хората. Ако не я разбираме, ние не можем да приложим справедливост в нито едно свое действие.

Това е голямата човеколюбива идея на де Сика.

Embed from Getty Images

Той ни помага да я усетим, а после и да я разберем. Учи ни, че житейските парадокси съвсем не са парадоксални - те имат своята вътрешна причинност; че те са плод на много фактори от психологическо, социално, морално и духовно естество. Но за да можеш да вникнеш в природата на живота, в неговите превратности, трябва "да вложиш доброта", казва де Сика.

Embed from Getty Images

Като стана дума за онзи филм, на който Чаплин плакал след една частна прожекция - "Умберто Д.", както и за добротата, като базисно чувство за де Сика, с този филм има една неприятна история: Политикът Джулио Андреоти не харесал филма и дори написал по този повод открито писмо до режисьора. Случайно, или не съвсем, малко след това спират снимките на филма на Виторио де Сика "Италия моя", по сценарий на Дзаватини.

За да се отърси от неприятното чувство, Виторио Де Сика заминава за Щатите. Там му предлагат да направи нова версия на "Крадци на велосипеди", но той отказва. Снима се като актьор в два филма във Франция, и после се завръща в Италия.

Embed from Getty Images

Още

Фаталният чар на италианския плейбой Роберто Роселини

Фаталният чар на италианския плейбой Роберто Роселини

И след като толкова много може да се каже за режисьора де Сика, един любопитен факт за актьора де Сика: той се е снимал в много повече филми от култовия за времето Алберто Сорди. Играл е всякакви персонажи: адвокат, играч на хазарт, военен, работник и пр.

Според мнозина именно на участието на Виторио де Сика във филма на Роселини "Генерал де ла Ровере" се дължи голяма част от успеха на лентата.

Embed from Getty Images

Много критици нареждат де Сика сред най-известните актьори на неговото време: Марчело Мастрояни, Нино Манфреди, Клинт Исттуд, Шърли Маклейн, Ричард Бъртън и др.

Още

Марчело Мастрояни избягал от концентрационен лагер на нацистите

Марчело Мастрояни избягал от концентрационен лагер на нацистите

Самият де Сика сякаш не е осъзнавал какво чудо на природата е, и непрекъснато се усъвършенствал. С филма си "Градината на Финци- Контини" спечелва както "Златна мечка" от Берлин, така и последния си четвърти "Оскар".

Embed from Getty Images

Виторио де Сика ни остави във филмите си още много за размисъл - и за сънародниците си, и за всички хора по света. Защото всички ние се вълнуваме от мира и войната, от бедността и глада, от бъдещето на децата си, от любовта и омразата, от слабостите си.

Embed from Getty Images

Де Сика правеше филми за живота такъв, какъвто е. В тях лъхаше тъга, но и надежда. Самият той е умеел да се шегува с тъжните си констатации. Оставил ни е много свои максими, които едновременно ни респектират с мъдростта си и ни карат да се усмихнем на оригиналния начин, по който ги казва.

Embed from Getty Images

Виторио де Сика - цитати

"Само красива жена ще бъде истински радостна, ако я похвалиш за ума."

"При женения мъж има само една възможност да остави за себе си последната дума: да каже на жена си "Ти си права"."

"Катастрофите стават, защото днешните шофьори карат по вчерашни пътища на утрешни коли с другиденшна скорост."

"Телевизията е сънотворно, което се приема през устата."

"Нравственото негодувание в повечето случаи се състои от 2% нравственост, от 48% негодуване и от 50% завист."

Еми МАРИЯНСКА

Още

5 велики превъплъщения на Марчело Мастрояни

5 велики превъплъщения на Марчело Мастрояни

Още

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

Още

Какво не знаем за италианското трио IL VOLO

Какво не знаем за италианското трио IL VOLO

Още

Траектории на италианското изкуство от ХХ и ХХI век

Траектории на италианското изкуство от ХХ и ХХI век

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Рок симфонията Simply The Best празнува Тина Търнър на 3 юни в зала 1 на НДК

Ексклузивният концерт, обиколил почти целия свят, най-накрая гостува в България

Дечко Узунов: Изкуството се създава в тишина, а пък и в тишината трябва да се гледа

Днес отбелязваме 125 години от рождението на именития ни художник и интелектуалец

Мара Белчева със свой личен кът в музея на Петко и Пенчо Славейкови

Постоянната експозиция с лични вещи, преводи, ценни ръкописи и писма на на голямата любов на Пенчо Славейков бе представена за първи път на 14 февруари в къща музей "Петко и Пенчо Славейкови" в София

Показват най-богатата колекция от лични вещи на Апостола

Музей "Васил Левски" в Ловеч ще отбележи 70-годишнината си с уникална изложба

Две изложби, посветени на 151-годишнината от гибелта на Васил Левски - в Художествена галерия в Ловеч

Чрез експозициите виждаме как животът на Апостола не свършва на бесилото в София на 6 февруари (по стар стил) 1873 г., а продължава в пространството и времето, за да стигне до наши дни и да продължи напред в бъдещите