ЛЕГЕНДИ НА КИНОТО
Марчело Мастрояни избягал от концентрационен лагер на нацистите
Любимецът на Фелини и на цяла Италия е прегръщал най-красивите кинозвезди на миналия век
Редактор : / 15201 Прочита 0 Коментара
Той бе символ на Златния период на световното кино. Обоятелният мъжкар Марчело Мастрояни е прегръщал на екрана най-красивите актриси, но май честичко е правел това и в живота, извън снимачната площадка... Но на него му прощавали дребните слабости и безбройните любовни романи.
Марчело Мастрояни във филма на Федерико Фелини "Осем и половина" (1963)
Както и трите кутии цигари на ден. Защото "димящият чаровник", както галено го наричал големият Федерико Фелини, бил истински магьосник в общуването си с хората. Много често кинокритици и днес, коментирайки играта на други актьори от голям ранг, тъжно отбелязват, че "на световното кино вече две десетилетия му липсва... Марчело Мастрояни"!
С любимата си дъщеря Киара Мастрояни
Роден е на 28 септември 1924 г. в малкото градче Фонтана Лири в Апенините, където "земята се слива с небето, а въздухът звъни", казва веднъж за родното си място самият Мастрояни.
Баща му е италианец, а майка му е еврейка, което ще усложни живота му по време на Втората световна война.
Семейството му е бедно, но трудолюбиво. Марчело израства сред чиста природа и приказни гори, което несъмнено се отразява и на характера му.
13-годишният Марчело Мастрояни
Юношеските му години преминават в Торино и Рим. В Торино му се ражда брат - Руджеро, който също е свързан с киното - става кинооператор и дори се снима като актьор в няколко филма.
Но, докато са още толкова млади и жадуващи оптимистично бъдеще, започва войната и жестокият за италианците период на диктатора Мусолини.
Марчело Мастрояни е пратен от нацистите в концентрационен лагер. Успява да избяга оттам, рискувайки живота си. Скрива се във Венеция.
А мечтаел да стане архитект...
Преди войната той жадува да стане архитект, оказва се че е много добър чертожник, но се налага да изкарва прехраната си като разносвач на вестници и строителен работник.
В крайна сметка го приемат да учи строителство в Римския университет. Продължил да работи, докато следва.
Именно по време на следването си, се записва в студентския самодеен театър, където за пръв път забелязват актьорския му талант.
С Жулиета Мазина и Федерико Фелини. Фото: megabook.ru
Негова партньорка в студентските спектакли е Жулиета Мазина - бъдещата известна актриса и съпруга на Федерико Фелини. Това се оказва знаково събитие в живота на Мастрояни.
Съдбата продължава да му сервира изненади. За киното го открива пръв не Фелини, а Лукино Висконти, който го кани да играе в театъра си "Елизео".
На улицата...Фото: sputnik-georgia.ru
В театъра на Висконти Марчело Мастрояни изведнъж решава, че може да махне с ръка на 4 години следване в университета - забравя за мечтата си да стане архитект, и напуска университета, за да се посвети на театъра.
Дебютът му в театъра на Висконти е успешен, но пътят към славата - трънлив.
Първият голям успех на Марчело Мастрояни в киното е във филма "Дните на любовта", в който партнира на Марина Влади и се влюбва в нея.
Марчело Мастрояни и Марина Влади. Фото: WomanAdvice.ru
Висконти снима "горещия" младок във филма си "Бели нощи", където за пръв път Мастрояни излиза от собствената си кожа и изиграва сложен образ на герой - мислещ космополит. Новото му амплоа е буквално сензация за кинокритиците.
В ново амплоа във филма "Бели нощи"
Пътят към славата се отваря с широко отворени врати, но публиката още не е видяла в Мастрояни новия секс-символ на века.
Това тепърва предстои, и то благодарение на Фелини.
Федерико Фелини и Марчело Мастрояни по време на снимките на "Осем и половина"
Големият Федерико Фелини предлага на бившия състудент на своята любима - Жулиета Мазина, да играе в главната роля на филма му "Сладък живот" /1960 г./
Филмът завоюва първото място на фестивала в Кан, а Мастрояни грабва приза за най-добър актьор на годината.
Успехите тепърва предстоят.
С Ивон Фурно в кадър от филма "Сладък живот"
Актьорът създава ярки образи във филми, които влизат в историята на световното кино, като "Нощта" /1961 г./ на Микеланджело Антониони, "Развод по италиански" /1962 г./ на Пиетро Джерми, "Осем и половина" /1963 г./ на Федерико Фелини, "Вчера, днес и утре" /1963 г./ и "Брак по италиански" /1964 г./ на Виторио Де Сика, "Голямото плюскане" /1973 г./ на Марко Ферери, "Драма на ревност" /1970 г./ и "Особен ден" /1977 г./ на Еторе Скола и др.
Със София Лорен в кадър от филма "Брак по италиански"
Марчело Мастрояни се оказва толкова изкусителен в ролята на любовник и донжуан, че се превръща в секс-символ на световното кино.
Това несъмнено се отразило и на бурния му успех сред жените и в реалния живот, макар той самият да казва:
"Аз не броя жените в живота си, аз просто ги обичам!"
Със София Лорен имат няколко филма като партньори. Фото: lasciatemistarelamattina.tumblr.com
На снимачната площадка Мастрояни е прегръщал и целувал най-красивите кинозвезди на миналия век: Бриджит Бардо, Анук Еме, Моника Вити, Жана Моро, Клаудия Кардинале, София Лорен и мн. др.
А в личния си живот бил официално женен за Флора Карабела, от която има дъщеря - Барбара.
Флора се измъчвала от постоянния интерес на жените към съпруга й. Тя била дъщеря на известен композитор и също се пробвала като актриса, но когато се омъжва за Мастрояни, решава да се посвети изцяло на семейството.
Със съпругата си Флора и малката Барбара
В началото слуховете за изневерите на мъжа й я изнервяли - младата жена често правела сцени на ревност и бурни скандали, но в течение на годините помъдряла за "спецификата" на брака с актьор и много умело държала съпруга си "за вратовръзката", на достатъчно близко разстояние до дома и семейството.
Така научила Мастрояни никога да не забравя, че е женен и да радва съпругата си с цветя и подаръци.
Марчело със съпругата си Флора и дъщеря им Барбара
Флора остава негова законна съпруга до края на живота му, въпреки че той няколко пъти искал да се раздели с нея, заради Катрин Деньов.
Французойката обаче му отказва брак, макар че му ражда дъщеря - Киара Мастрояни.
Любовната искра между Мастрояни и Катрин Деньов пламва по време на снимките на филма "Това се случва само на другите".
Обиграният любовник Марчело Мастрояни се влюбва като малко момче в красивата и недостъпна французойка.
Марчело Мастрояни и Катрин Деньов - голямата му любов
Двойката има бурен и таен роман в продължение на няколко години, до раждането на Киара, която се превръща в смисъл на живота за Мастрояни.
Той толкова силно обичал момиченцето, че буквално забравил, че има и друга дъщеря.
С Фей Данъуей по време на репетиция на сцена за филма "Влюбените"
Няколко пъти актьорът предлага на Катрин Деньов да се оженят, но тя всеки път му отказва.
За да покори този "непристъпен бастион на френската независимост", както често се шегувал да нарича любимата си Марчело Мастрояни, той често летял от различни точки на света, за да ги види с малката Киара.
Актьорът обсипвал дъщеря си с подаръци, водел я да гледа всички филми с майка й.
По-късно Киара Мастрояни веднъж ще каже пред пресата, че понякога той плачел, докато гледа на екрана майка й!..
Щастлив с Катрин и Киара, макар и не като семейство
Всъщност, Катрин Деньов е била в любовен триъгълник неведнъж в живота си. Пример е историята между нея, Франсоа Трюфо и Фани Ардан.
Но, Марчело Мастрояни несъмнено е голямата й любов.
При цялата си известност, в лично качество, извън екрана, Мастрояни не бил взискателен човек. Той казвал, че щастлив може да го направи и само една чиния със спагети, бутилка вино и верни приятели, с които да ги сподели.
Актьорът умира през 1996 г., и киното сякаш осиротява от тази загуба. "Липсва му този истински италианец с еврейска кръв!..", патетично казва един кинокритик.
Еми МАРИЯНСКА