ЛЕГЕНДИ НА КИНОТО
5 велики превъплъщения на Марчело Мастрояни
„Ако те нарекат латино любовник, значи си в истинска беда. Жените винаги очакват изпълнение като за "Оскар" в леглото" казва той
Автор : / 7819 Прочита 3 Коментара
Марчело Мастрояни в еротичната комедия на Марио Моничели "Casanova 70", 1965 г. (Снимка: Getty Images)Марчело Мастрояни със сигурност може да бъде наречен една от най-великите личности на Италия.
Кариерата му продължава над шест десетилетия, като той се появява в над 100 филма. Признат не само в Италия, но обожаван навсякъде по света, Мастрояни е номиниран за три награди "Оскар", наред с много други престижни филмови отличия.
Работил е с едни от най-големите италиански режисьори като Федерико Фелини, Микеланджело Антониони и Лукино Висконти, както и с американски режисьори като Робърт Алтман и руски като Никита Михалков. Уменията, харизмата и гъвкавостта на Мастрояни го правят не само сензация на Италия, но световна легенда на киното.
Роден в малко италианското селце Фонтана Лири в Централна Италия през 1924 г., Мастрояни израства главно в Рим и Торино с родителите си, които са държали дърводелски цех. След завършването на техническо училище работи като строител, чертожник, счетоводител, общ работник.
Марчело Мастрояни и София Лорен във филма "Вчера, днес и утре", Рим, 1963 г. (Снимка: Getty Images)
По време на Втората световна война е затворен в германски лагер, от който бяга, отправяйки се към Венеция.
След това започва филмовата му кариера, като се появява като статист във филма "Марионетка" (1939), тогава е само на 14. Започва да изгражда кариерата си на актьор с умерено темпо докато в края на 50-те години не постига първия си голям успех с "Голяма сделка на улица Мадона" (1958), хитова криминална комедия, след което идва голямата слава с хита на Федерико Фелини "Сладък живот", който излиза през 1960 г.
Много скоро галерията от образи на психологически изтънчени и вътрешно противоречиви интелектуалци ще бъде попълнена с превъзходни изпълнения във филми като "Нощта" на Антониони и особено в шедьовъра на Фелини "Осем и половина".
"Аз съм много ленив, пасивен човек... По-скоро съм наблюдател, а не човек на действието. Ръководя се от италианската максима: отложи всичко за утре. Вечер са ми нужни само чиния спагети, бутилка вино и приятели... Във всичките си хубави филми играя персонажи, които не действат, а реагират. Чувствам се по-удобно в подобни роли..." казва той.
Чрез героите, които често играе, и чрез личния си живот, Мастрояни става известен като значителен плейбой на световната сцена. Той често играе прелюбодеец, развратни роли, в които героят се налага да спи с всяка красива жена, която среща.
"Моят идеал винаги е била Мерилин Монро - красива блондинка с налята вулгарност"
Заради буйния му темперамент и многочислените романи с много от най-красивите жени на света Мастрояни е наричан "италиански женкар" и "латино любовник".
Марчело Мастрояни, 27 февруари, 1970 г. (Снимка: Getty Images)
В личния си живот Мастрояни има немалко известни партньорки, включително Фей Дънауей, София Лорен и Катрин Деньов. Образите, които Мастрояни създава често са противоречиви, това може да бъде красивия галантен мъж, с благородна нотка, но в същото време и устрмененият женкар, който е движен от жените, които ще срещне на пътя си.
"Никога не съм броил жените, които съм имал, а просто съм ги обичал"
Следващите 5 филма според нас са едни от най-добрите изпълнения на Марчело Мастрояни и представят пълнотата на качествата му в цялост.
"Сладък живот" (La Dolce Vita), Федерико Фелини, 1960
"Сладък живот" (La Dolce Vita), Федерико Фелини, 1960 (Снимка: София Филм Фест)
Ненадминатата класика на Федерико Фелини е филм, който може да бъде считан за ода към удоволствията и пиршеството от живота. Той е посветен на новия център на човека, не католическата религия, моралът и ужасите на фашизма. Той открива пред нас завесата на сладкия живот в секс, афери, скандали, шампанско и папараци. Филмът е считан и за критичен от гледна точка на задаващия се в него нов корупционен елит, който задкулисно ще управлява Италия дълги години след това. Ако има някой, който не е гледал "Сладък живот" - трябва да го направи незабавно!
"8 ½", Федерико Фелини, 1963
Този филм също може да бъде считан за един от най-великите филми на Федерико Фелини. "8 ½" е отправна точка за всеки начинаещ режисьор, актьор или оператор. Филмът е клас по кинематография. Марчело Мастрояни играе ролята на Гуидо Анселми, известен италиански режисьор, който се бори, за да успее да направи следващия си филм, той трябва да бъде научно-фантастичен. Гуидо търси вдъхновение, което в момента го е напуснало, така се връща към случки от миналото си и започва да фантазира настоящето. Филмът е за кризата на идентичността и е истински екзистенциален шедьовър.
"Голямото плюскане" ( La Grande Bouffe), Марко Ферери, 1973
"Голямото плюскане" ( La Grande Bouffe), Марко Ферери, 1973
"Голямото плюскане" е абсурдна сатирична комедия, която проследява четирима мъже - Марчело Мастрояни, Мишел Пиколи, Уго Тоняци и Филип Ноаре, на които им е писнало от живота и решават да му сложат край. Всеки от главните герои олицетворява нещо нередно.
Пактът за самоубийство, който те сключват е доста нетипичен, тъй като планират да ядат до смърт с една седмица безкрайни пиршества. Към тях се присъединяват проститутки, които наемат. Филмът на моменти е отвратителен, в него има плюскане, мляскане, секс. Целта е да се убедим, че капиталистическото общество може да ни даде единствено безкрайна консумация, от която да умрем. Освен нея, трудно ше намерим друг смисъл на живота си, както е ситуацията и с четиримата герои.
"Вчера, днес и утре", Виторио де Сика, 1963
"Вчера, днес и утре", Виторио де Сика, 1963
Филмът на Виторио де Сика ясно показва значителните актьорски качества на Марчело Мастрояни и София Лорен, защото в него се разказва за живота на три двойки като и трите различни (и класово) двойки са изиграни от тях двамата. Веднъж те са в бедните квартали на Неапол, женени, със седем деца, живеещи в бедност, когато закъснеят с плащанията си, тя трябва да отиде в затвора. Във втората история Лорен играе жена на богат мъж, която се вози в Ролс Ройс със своето гадже (Мастрояни). Оценяват връзката си, когато на пътя се случва нещо неочаквано. Третата история ни представя София Лорен като елитна проститутка, чийто богат клиент е Мастрояни.
"Нощта", Микеланджело Антониони
"Нощта", Микеланджело Антониони
"Нощта" е "средният" филм в модернистичната трилогия на Антониони "Приключението" и "Затъмнението". И трите филма са пионерски за времето си, защото разказват за бедата на съвременния човек, алиениран, самотен, тъжен, търсещ себе си и пътя си сред сънища, любовници, южни морета и малки улички. Сюжетът следва поредица от събития за разпадащите се отношения и връзки между хората. Всеки бяга или се лута нанякъде, за да намери балансиращо чувство, с което да се задържи. Филмът е майсторско мрачно изследване на емоционалността.