Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

IN MEMORIAM

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

Французите тъжат за Жан-Пиер Моки

Жан-Пиер Моки /Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На 8-и август в Париж е починал на 86-годишна възраст Жан-Пиер Моки - едно от най-големите имена на съвременното френско и световно кино. Роден е на 6 юли 1933 г. в Ница, с рождено име Жан-Пол Адам Мокиевски. Моки бе актьор, режисьор, сценарист и филмов продуцент на повече от 60 филма в различни жанрове: драма, комедия, романтика и крими, както и на десетки телевизионни сериали. Той бе и любимец на французите, заради гражданската си позиция по редица въпроси от политически и философски характер.

Започва работа като стажант на двама колоси на световното кино - Лукино Висконти и Федерико Фелини. След това подготвя първия си самостоятелен филм - "Глава на стената", но в крайна сметка продуцентът го поверява на Жорж Франгю. Едва на следващата година записва името си като режисьор на филма "Les Dragueurs", и оттогава до смъртта си никога не спира да снима.

През 60-те години на миналия век Моки става популярен като режисьор на комедии, и изведнъж - през 1968-а и 1971-ва - с два филма показва на французите, че може да бъде много сериозен и безпощаден критик на политиците.

Жан-Пиер Моки /Снимка: imdb

През 80-те Моки затвърждава този нов свой имидж с филм, осъждащ трагедия на футболния терен, заради неадекватно поведение на футболни фенове.

Веднага след това сменя жанра с комедия, разкриваща лицемерието на църковното поклонничество с филма "Le Miraculé".

Изобщо, Моки умееше да сменя с лекота жанровете, като във всеки от тях бе еднакво добър. Той умееше да засяга теми от широк обществен интерес и да проявява смело и критично око към действителността, като използва сатиричния си талант и в най-сериозната тематика.

Сред актьорите, които подбира, са все големи имена на френското кино, като Бурвил, Катрин Деньов, Мишел Серо, Жана Моро, Франсис Бланш, Жаклин Майлан и др.

Бурвил също е един от любимците на Моки /Снимка: imdb

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

През 2010-а Жан Пиер Моки бе награден с наградата "Анри Ланглуа" за цялостен принос в киното.

Какво още може да се разкаже за Моки: произходът му е много любопитен - баща му е поляк с чеченски произход и еврейска вяра, а майка му Жанин - полякиня, изповядваща католицизма. Родителите му се установяват в Ница през 1922 г. Когато войната започва, през 1939 г. семейство Мокиеви, които се издържат с пари от наследството на майката, се налага да продадат част от имуществото си в Ница и се преместват да живеят в Грас. През 1942 г., по време на немската окупация, баща му се опитва да защити сина си от нацисткото преследване на евреи, и иска да го изпрати при роднина в Алжир, но тази идея се проваля. Пиер дочаква края на войната като работник във ферма. По-късно, като младеж, изкарва пари като чистач на плаж и още 13-годишен започва да се снима в киното.

Твърде рано вкусва любовта и от него забременява 13-годишна ученичка. Двамата се женят през 1946-а, когато и той е на 13, и бракът трае едва няколко месеца. През 1947-а година се премества да живее в Париж и изкарва прехраната си като таксиметров шофьор. Щастлива случайност - запознанство в автомобила, го среща с актьора Пиер Френет. Благодарение на него получава първата си роля в театъра. Пиер Френет го взема под своя закрила и го настанява в дома си в Ньой сюр Сен. Жан-Пиер се записва да следва драматично изкуство. Именно там се среща с Жан-Пол Белмондо и двамата стават приятели. Моки получава първата си голяма роля във филма "Раят за изчезнали пилоти".

Жан-Пиер Моки /Снимка: imdb

През 1952 г. се среща с Микеланджело Антониони и играе във филма " Победеният", който има голям успех в Италия. Ангажират го от "Dino de Laurentiis Cinematografica", и именно там съдбата го среща с Фелини и става негов стажант по филма "Пътят". С Лукино Висконти го среща филмът "Чувството". След тази школа в киното, получава много покани като актьор и се снима в няколко италиански филма, с които става много популярен. В интервю за "Cinéma" през 1982 г. самият Моки казва:

"Имах "Ферари", къща на Тибър, правех приеми, имах камериерка... Беше невероятно."

Жан-Пиер Моки / Снимка: Getty Images/Guliver Photos

След завръщането си във Франция през 1956 г. режисьорът Реймънд Руле го привлича да работи в парижки театър с Ингрид Бергман, в пиесата "Thé et sympathie". Идеята е Моки да се снима и във филма "Салемските вещици" на Руле, но внезапно последният се отказва от този филм и е заменен от продуцентите с друг режисьор, който пък се отказва да наеме Моки за определената му роля. Поканва на негово място свой приятел. Моки завежда дело, и го спечелва. Със спечелените 150 000 франка създава малко студио за домашно кино.

Животът го среща с Клод Шаброл, Франсоа Трюфо и Жан-Люк Годар, с които става приятел, но се разграничава от Новата вълна във френското кино.

Барбара Гандолфи, актьорът Жан-Пол Белмондо, режисьорът Коста Гаврас, Жан-Пиер Моки и Серж Тубиана пристигат на прожекцията на филма на режисьора Жан-Люк Годар 'Пиерто ле Фу', Париж, 2009 г. / Снимка:Getty Images/Guliver Photos

Много от темите на Моки като режисьор, са взаимствани от самия живот - от реални случки. След освобождаването си от концентрационните лагери негови роднини по линия на баща му - евреи, са настанени в психиатрични болници. Условията в тях провокират Моки да направи филм и тъкмо навреме открива романа "Глава срещу стената" на Херве Базин. Работи по сценария заедно с Франсоа Трюфо. Привлича много известни актьори, между които и Шарл Азнавур и Анук Еме. В крайна сметка филмът довършват други режисьори - Ален Рене и Жорж Франге. Жан-Люк Годар написва страстна критика в защита на филма в "Cahiers du cinéma" и втора позитивна статия, в която хвали актьорите:

"Те не просто участват, те са съпричастни с темата на филма!" Идеята, разбира се, е на Моки.

Когато снима първите си филми, той има много разногласия с продуцента Джоузеф Лисбона, и това го провокира да създаде собствена филмова компания. Вдъхновен от връзката си с актрисата Вероник Нордей, Жан-Пиер Моки иска да направи филм за това какво се случва с двойка, когато желанието между двамата започне да отслабва. Филмът поражда много полемики, но е подкрепен от интелектуалци като Франсоаз Саган.

Жан-Пиер Моки /Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Безапелационни са успехите на Моки в комедията. В тях той снима любимци на френската публика, като Фернандел. През 1967 г. работи в Англия върху филм, наречен "Les Carrossiers de la mort" . Идеята на филма идва от разговор с "джентълмен крадец", който краде луксозни коли и ги продава в чужбина. Счита кражбата за изкуство. Актьорският състав на филма включва Марлон Брандо, Хенри Фонда, Антъни Куин и Орсън Уелс. Проектът, обаче, е изоставен след смъртта на продуцента Сесил Тенант.

Жан-Пиер Моки / Снимка: Getty Images/Guliver Photos

През май 1968 г. в едно бистро Моки става свидетел на свада, при която е разкъсан тестиса на едно момче. Така се ражда идеята за филма "Соло". Филмът разказва историята на братята Кабрал. Един от тях - Винсент, цигулар на круизни кораби, краде бижута за препродажба. По-малкият му брат Виргил е ученик. Недоволен от съществуващото общество, той решава да пристъпи към терористичен акт. В опит да спаси брат си, Винсент от своя страна е преследван от полицията, и в крайна сметка умира.

На фестивала в Кан, 2008 г. /Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Идеята за жребеца ( "L'Étalon") отново идва от чут разговор в бистро. Моки и Бурвил пият кафе, когато без да искат чуват две жени, които се оплакват, че съпрузите им ги пренебрегват и измислят решение на този проблем - да правят любов без чувства.

През 1973 г. Моки среща Андре Руелан и между тях започва активно творческо сътрудничество като съавтори на повече от 20 сценария. Сред актьорите във филмите му се появява и големият Луи дьо Финес.

Междувременно дава на съд продуцента си за плагиатство, но по този начин настройва голяма част от филмовата гилдия срещу себе си и загубва огромни пари. Това го провокира да направи филм срещу несправедливостта в правосъдието. Във филма "Свидетелят" снима Алберто Сорди. Лентата отбелязва голям успех във Франция и Италия.

Един от последните му филми също е насочен срещу корумпираната система. "Le Piège à kont", обаче, остава неразбран от критиката.

Въпреки че Моки снима във филмите си едни от най-добрите и известните артисти на епохата, негов любимец си остава французинът Мишел Серо, който участва в 11 негови филма.

Актьорът Мишел Серо участва в 11 филма на Жан-Пиер Моки и е негов любимец /Снимка: imdb

Наред с многото жанрове, в които "сърфира" като режисьор, Моки има и филмова фантастика. "Градът на големия страх" спечелва много международни награди, но критиката във Франция не приема филма.

През 90-те става по-ласкава към режисьора, за филма му "Град за продажба", чийто сюжет е как една фармацевтична компания набира морски свинчета в градове с високи нива на безработица, за да тества лекарствата си върху тях.

През 1991 г. Моки снима за телевизията - адаптация на разказите на Алфред Хичкок.

Жан-Пиер Моки в тв сериала "Fr. Myster Mocky présente" / Снимка: imdb

От 2007 до 2010 г. работи много за телевизията.

През 2011 г. купува кино "Ле Десперадо" в Париж, за да показва там филмите си. Снима един след друг няколко филма.

През ноември 2012 г. Международният филмов фестивал в Белфорт прави ретроспекция на творчеството му с 15 негови филма.

Афиш на филма "Le miraculé", 1987 г. /Снимка: imdb

През 2015 г. Моки снима три късометражни филма с Жерар Депардийо.

Особеност на режисьора беше бързата му работа. Моки правеше филмите си много бързо и с големи оператори като Юджийн Шуфтан, Едмонд Ричард, Анри Алекан, Уилям Лубчански, Марсел Вайс и др. За разлика от съвременниците си от Новата вълна, той остана традиционалист и обичаше сам да прави дори декорите на филмите си. "Строг и ефективен!", самопределя се самият Моки в едно интервю. А защо "строг"? - Моки критикуваше смело живота на елита, корупцията, лицемерието на католическата църква, тероризма, тайната връзка между държавните интереси и мафиотските организации. Любима в комедиите му пък бе човешката глупост.

Кадър от филма на Моки "Le miraculé" (1987)

В личния си живот играеше на разкрепостен мъж, който обичаше да се шегува, че е баща на 17 деца, макар че официалните са само две, и то от официален брак.  

Отиде си един невероятен мъж, талантлив режисьор и приятел на най-големите личности в киното от последните два века.

Той не бе така популярен у нас, но за болшинството французи е личност, чиято кончина е достойна за национален траур.

Поклон пред паметта на Жан Пиер Моки!

Още Граф Лукино Висконти -"Гепардът" на италианското кино

Граф Лукино Висконти -"Гепардът" на италианското кино

Още Франсоа Трюфо влиза в клиника заради раздялата си с Катрин Деньов

Франсоа Трюфо влиза в клиника заради раздялата си с Катрин Деньов

Още Щрихи от живота на "грозния красавец" Жан-Пол Белмондо

Щрихи от живота на "грозния красавец" Жан-Пол Белмондо

Още "Последно танго в Париж" на Бертолучи бе наказан с 5-годишна цензура

Завещанието на Бертолучи: Как "Последно танго в Париж" разтърси кино индустрията

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Защо Джеймс Енсор се изрисувал като Христос сред лица-маски в Брюксел

Трудният път на белгийския художник, посмъртно признат за "баща на авангарда"

Шизофрения слага край на кариерата на звездния балетист Вацлав Нижински

Заради "неприлично" трико бил изгонен от руската сцена

Артър Хейли: Американците виждат демокрацията като лек три пъти на ден

Авторът на "Хотел" и "Летище" напуска Америка и Канада заради високите данъци

Първата му "Офелия" била открита в колекция на Андрю Лойд Уебър

Модерният прерафаелист Джон Уилям Уотърхаус не оставя наследници

Тиеполо бил заставен да рисува за испанския крал и умира в Мадрид

255 години от смъртта на последния "олимпийски" художник на Венеция