МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Един от най-добрите майстори на образа на Дева Мария пада от скеле, докато зографисва олтар
Родоначалникът на испанския реализъм Бартоломе Мурильо оставя над 450 шедьовъра на живописта
Автор : / 5548 Прочита 0 Коментара
Фрагмент от картината „Мадона с молитвена броеница“, худ. Б. МурильоПрез декември 1617 г. в Севиля, Испания, е роден Бартоломе Естебан Мурильо (исп. Bartolomé Esteban Murillo) - един от най-ярките представители на бароковата живопис и на Севилската школа, основоположник на испанския реализъм в изобразителното изкуство.
Б.Е. Мурильо, Автопортрет / Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos
Мурильо умира на 64-годишна възраст през 1682 г. като оставя истински шедьоври, подписани с емблематичния подпис: Firma de Francisco de Goya.svg.
Считан е за родоначалник на испанския реализъм в изобразителното изкуство и за най-добрия майстор на образа на Дева Мария.
„Двойна Света Троица“, худ. Б. Мурильо
Мурильо твори по времето на Диего Веласкес, негов земляк. И двамата са вдъхновени от творбите на Тициан, Рубенс, Ван Дайк и Рибера.
Мурильо опознава добре и фламандската живопис, и създава стил, представляващ невероятно съчетание от умението на предходните му кумири и неговия собствен почерк.
„Благовещение“, худ. Б. Мурильо
Художникът става известен сред съгражданите си от Севиля с 11 картини, изобразяващи известни личности-францисканци.
Сред тези платна по-известни са: "Св. Диего храни бедните" (Художествена академия Мадрид), "Чудото на св. Диего", наречена още "Кухнята на ангелите" (Лувър, Париж), "Смъртта на св. Клара" (Дрезденска картинна галерия), "Чума" (Колекция Поцо ди Борго, Париж) и "Св. Диего превръща хляба в рози" (Колекция Ч. Къртис, Ню Йорк).
"Отдих на път за Египет", худ. Б. Мурильо
Една от най-хармоничните му в композиционно отношение картини е "Раждането на Богородица" (1655 г. Лувър).
През 1665 г. художникът започва мащабна работа по севилската църква "Св. Мария Бялата".
"Поклонението на овчарите", худ. Б. Мурильо
През 1668 г. се ражда шедьовърът му "Пресветата Дева в облаците и осем взиращи се в нея светии" (Севилската катедрала), а през 1670 г. - една от най-добрите му творби по отношение на цветовете - "Светото семейство със св. Елисавета и св. Йоан Кръстител" (Лувър).
"Мадоната с Младенеца", худ. Б. Мурильо
През 1674 г. Мурильо завършва осем големи картини, поръчани му от църквата на болницата "Оспитал де ла Каридад", изобразяващи примери на християнското милосърдие.
Продуктиивността му е удивителна. В периода 1675 - 1676 г. успява да нарисува повече от 20 картини за капуцинския манастир в Севиля. В същия период създава "Непорочното зачатие".
Рисувайки Дева Мария, художникът проявява видимо пристрастие към нейния образ и това отношение на възхищение и преклонение се отразява в платната му.
В "Детството на Мария" художникът е нарисувал по-голямата си сестра Анна
С напредването на възрастта, работата му за катедрали, манастирски болници и олтари, обаче, му създава голямо напрежение. През 1682-ра година се случва злополука - художникът пада от скелето, докато рисува картина за олтар в Кадис.
Принуден е да се върне в родната Севиля, уж да се лекува, но скоро след това умира от раните си. Картината в Кадис е завършена от ученика му Осорио.
"Архангел Рафаил и епископ Домонт", худ. Б. Мурильо
Мурильо е считан за родоначалник на испанския реализъм от 18 век. Той оставя много платна - над 450 на брой, сред които има голям брой с реалистично изображение на хора от т.нар. простолюдие в родната му Севиля.
Известни под името "Децата на улицата", тези платна изобразяват обикновени хора в техния бит - по време на работа и на забавления.
"Две момичета на прозореца", худ. Б. Мурильо
Днес тези творби са в най-големите музеи на света, като Лувъра, Старата пинакотека в Мюнхен, Ермитажа, Пушкинския музей в Москва, Галерията в Будапеща и много други.
Голяма колекция от произведения на Мурильо се съхранява и в музея Прадо в Мадрид.
"Момиче с плодове", худ. Б. Мурильо