Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

ВАНДАЛИЗЪМ

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

Реставрирали "Пиета" на Микеланджело от отломъци с размера на нокът

"Пиета" на Микеланджело (Снимка: Shutterstock)

Скулптурата "Пиета" /прев. "Жалост"/ на Микеланджело Буонароти, известна също като "Оплакването на Христос", е една от най-стойностните склуптурни творби от периода на т.нар. Висок Ренесанс. Изобразява Божията майка с тялото на Сина на коленете й, след Разпятието.

През 1972 г. това съвършено произведение на изкуството е нападнато с чук от геолога Ласло Тот и потрошено на 100 места. Най-силно са пострадали лявата ръка и носа на Света Дева Мария. Нанесени са и други поражения върху почти всички части на скулптурата.

Светът е потресен от вандалството и въпреки че скоро става известно, че то е дело на психично болен човек, никой не може да си обясни яростта, с която е извършено посегателството. "То е удар не само по изкуството, но и по вярата", произнасят се от Светия престол.

Ласло Тот се нахвърля с чук срещу прочутата мраморна статуя

Почти е откъснат носа на Девата

Пораженията са навсякъде

Откъснатата китка на ръката на Света Дева Мария

Сцената с Божията майка и Божия син е особено популярна в западноевропейското изкуство в целия период от 13-и до 17-и век, но произведението на Микеланджело е неповторим образец. Микеланджело получил поръчката за скулптурната композиция през 1498 г., две години след пристигането му в Рим, и когато трябва да е бил само на...23! Съгласно договора, младият скулптор трябвало да извае творбата за година и половина, и да получи за работата си 450 дуката. Поръчителят - кардинал при Светия престол, за жалост се споминал преди да види шедьовъра.

"Пиета" на Микеланджело Буонароти

Въпреки че всеки от нас намира творбата за съвършена, на времето е имало и такива, които са я критикували. Питали примерно, защо Микеланджело е направил по-крупно тялото на Мария, по сравнение с това на Христос? - Една е от версиите е, че по този начин той е искал да придаде значение на силата на Божията майка, която изпълнена с мъка оплаква сина си. Други пък смятат, че причината е по-скоро композиционна - че скулпторът е искал фигурата на Христос да бъде по-лека, за да лежи естествено върху коленете на жена. Критиците обсъждали и "младостта" на лицето на Мария.

Накрая се намерило компромисно обяснение: че младото лице на Девата символизира нейната непреходна непорочност. Произведението е било завършено през 1500 г. и изложено в базиликата "Св. Петър" в Рим, където се намира и до момента, но вече - зад бронирано стъкло. Причината е вандалството от 21 май 1972 г., когато унгарецът Ласло Тот се нахвърля с чук върху съвършената композиция.

Ласло Тот

Никой не очаква такова нещо, но все пак бързо обезвреждат душевноболния човек. Пораженията върху статуята обаче, вече са потресаващ факт. Тот е геолог и умеел да удря силно!..Реставрационните работи на скулптурната композиция траят 10 месеца неуморен труд в специална лаборатория, в която спецалисти възстановяват целостта на засегнатите места. Някои отломъци били с размера на нокът.

И до днес въпросът е: Какво може да е накарало Тот да се нахвърли с такава ярост  върху скулптурата? - "Само един болен мозък може да посегне на съвършенството!..", пишат вестниците в Италия. Вандалът Тот отива подготвен до скулптурата, спокойно се доближава до нея, и започва да удря!..Вандалът умира 40 години след престъплението, на 74-годишна възраст. И до днес името му се помни като "омразният човек, който посегна на Божественото съвършенство".

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай4

Календар

Препоръчваме ви

Документален комикс, посветен на битката при Варна през 1444 г., ще има първа среща с публиката

Ще бъде представен в галерията на Читалище "Просвета 1927" в квартал "Аспарухово" във Варна, съобщи авторката Елена Владова

Изложбата "Професия фоторепортер за цял живот" - аналоговата ера поздравява цифровата ера

"Фоторепортер е една от най-вълнуващите и приключенски професии", каза доц. Георги Лозанов

Проф. Сашо Драганов и българският промишлен дизайн

Изложбата е от 16 до 30 юли 2025 в СБХ - Шипка 6, зала 1А

Гобленът от Байо ще бъде показан във Великобритания за първи път от почти 1000 години

Средновековният шедьовър ще бъде даден назаем от Франция и ще пристигне през следващата година в Британския музей, където ще участва в грандиозна изложба от септември 2026 г. до юли 2027 г.

Сборната изложба "Заедно" в Галерия "Ларго"

Участват творби на художници, които са или са били семейни двойки

Българска галерия на престижното арт изложение One Masters Monaco 2025

One Gallery е първата българска галерия, която участва в ексклузивния частен арт салон