Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

ВАНДАЛИЗЪМ

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

Реставрирали "Пиета" на Микеланджело от отломъци с размера на нокът

"Пиета" на Микеланджело (Снимка: Shutterstock)

Скулптурата "Пиета" /прев. "Жалост"/ на Микеланджело Буонароти, известна също като "Оплакването на Христос", е една от най-стойностните склуптурни творби от периода на т.нар. Висок Ренесанс. Изобразява Божията майка с тялото на Сина на коленете й, след Разпятието.

През 1972 г. това съвършено произведение на изкуството е нападнато с чук от геолога Ласло Тот и потрошено на 100 места. Най-силно са пострадали лявата ръка и носа на Света Дева Мария. Нанесени са и други поражения върху почти всички части на скулптурата.

Светът е потресен от вандалството и въпреки че скоро става известно, че то е дело на психично болен човек, никой не може да си обясни яростта, с която е извършено посегателството. "То е удар не само по изкуството, но и по вярата", произнасят се от Светия престол.

Ласло Тот се нахвърля с чук срещу прочутата мраморна статуя

Почти е откъснат носа на Девата

Пораженията са навсякъде

Откъснатата китка на ръката на Света Дева Мария

Сцената с Божията майка и Божия син е особено популярна в западноевропейското изкуство в целия период от 13-и до 17-и век, но произведението на Микеланджело е неповторим образец. Микеланджело получил поръчката за скулптурната композиция през 1498 г., две години след пристигането му в Рим, и когато трябва да е бил само на...23! Съгласно договора, младият скулптор трябвало да извае творбата за година и половина, и да получи за работата си 450 дуката. Поръчителят - кардинал при Светия престол, за жалост се споминал преди да види шедьовъра.

"Пиета" на Микеланджело Буонароти

Въпреки че всеки от нас намира творбата за съвършена, на времето е имало и такива, които са я критикували. Питали примерно, защо Микеланджело е направил по-крупно тялото на Мария, по сравнение с това на Христос? - Една е от версиите е, че по този начин той е искал да придаде значение на силата на Божията майка, която изпълнена с мъка оплаква сина си. Други пък смятат, че причината е по-скоро композиционна - че скулпторът е искал фигурата на Христос да бъде по-лека, за да лежи естествено върху коленете на жена. Критиците обсъждали и "младостта" на лицето на Мария.

Накрая се намерило компромисно обяснение: че младото лице на Девата символизира нейната непреходна непорочност. Произведението е било завършено през 1500 г. и изложено в базиликата "Св. Петър" в Рим, където се намира и до момента, но вече - зад бронирано стъкло. Причината е вандалството от 21 май 1972 г., когато унгарецът Ласло Тот се нахвърля с чук върху съвършената композиция.

Ласло Тот

Никой не очаква такова нещо, но все пак бързо обезвреждат душевноболния човек. Пораженията върху статуята обаче, вече са потресаващ факт. Тот е геолог и умеел да удря силно!..Реставрационните работи на скулптурната композиция траят 10 месеца неуморен труд в специална лаборатория, в която спецалисти възстановяват целостта на засегнатите места. Някои отломъци били с размера на нокът.

И до днес въпросът е: Какво може да е накарало Тот да се нахвърли с такава ярост  върху скулптурата? - "Само един болен мозък може да посегне на съвършенството!..", пишат вестниците в Италия. Вандалът Тот отива подготвен до скулптурата, спокойно се доближава до нея, и започва да удря!..Вандалът умира 40 години след престъплението, на 74-годишна възраст. И до днес името му се помни като "омразният човек, който посегна на Божественото съвършенство".

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

"Графика от Япония" във Варненската художествена галерия

От 26 юли до 21 август 2024 г. ще бъдат показани произведения, свързани с Международното биенале на графиката - Варна

Вежди Рашидов за колекцията си: Не можем да говорим за големите майстори на съвремието, без образците на старите

"Изкуството след XVI в., XVII в., XVII в. и XIX век е "сложна закачка", защото много от картините имат свой собствен живот", каза още скулпторът на откриването на изложбата "Западноевропейско изкуство XVII – XIX век" в галерия Vejdi

Руски музей е обвинен в "нацистка пропаганда" заради картина на беларуски художник

Музеят Ерарта има най-голямата колекция на съвременно изкуство в Русия

"Духът на стара София" е темата на деветия фестивал "КвАРТал"

Фокус ще бъде периодът на създаване на квартала - в началото на ХХ век, известен като търговския и бохемски квартал, докъдето е стигала емблематичната улица "Търговска"

"Без кръвни връзки" от Боряна Петкова

Откриването е на 25 юли, четвъртък, 18.30 часа в САМСИ (Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство)

Украинският график Константин Калинович представя "Моята зимна градина"

Експозицията ще бъде на разположение на жители и гости на морската столица до 13-ти август в ЗАЛА 1 на галерия Ларго, както и онлайн