ВАНДАЛИЗЪМ
Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?
Реставрирали "Пиета" на Микеланджело от отломъци с размера на нокът
Редактор : Еми Мариянска / 16424 Прочита 4 Коментара

Скулптурата "Пиета" /прев. "Жалост"/ на Микеланджело Буонароти, известна също като "Оплакването на Христос", е една от най-стойностните склуптурни творби от периода на т.нар. Висок Ренесанс. Изобразява Божията майка с тялото на Сина на коленете й, след Разпятието.
През 1972 г. това съвършено произведение на изкуството е нападнато с чук от геолога Ласло Тот и потрошено на 100 места. Най-силно са пострадали лявата ръка и носа на Света Дева Мария. Нанесени са и други поражения върху почти всички части на скулптурата.
Светът е потресен от вандалството и въпреки че скоро става известно, че то е дело на психично болен човек, никой не може да си обясни яростта, с която е извършено посегателството. "То е удар не само по изкуството, но и по вярата", произнасят се от Светия престол.
Ласло Тот се нахвърля с чук срещу прочутата мраморна статуя
Почти е откъснат носа на Девата
Откъснатата китка на ръката на Света Дева Мария
Сцената с Божията майка и Божия син е особено популярна в западноевропейското изкуство в целия период от 13-и до 17-и век, но произведението на Микеланджело е неповторим образец. Микеланджело получил поръчката за скулптурната композиция през 1498 г., две години след пристигането му в Рим, и когато трябва да е бил само на...23! Съгласно договора, младият скулптор трябвало да извае творбата за година и половина, и да получи за работата си 450 дуката. Поръчителят - кардинал при Светия престол, за жалост се споминал преди да види шедьовъра.
"Пиета" на Микеланджело Буонароти
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Въпреки че всеки от нас намира творбата за съвършена, на времето е имало и такива, които са я критикували. Питали примерно, защо Микеланджело е направил по-крупно тялото на Мария, по сравнение с това на Христос? - Една е от версиите е, че по този начин той е искал да придаде значение на силата на Божията майка, която изпълнена с мъка оплаква сина си. Други пък смятат, че причината е по-скоро композиционна - че скулпторът е искал фигурата на Христос да бъде по-лека, за да лежи естествено върху коленете на жена. Критиците обсъждали и "младостта" на лицето на Мария.
Накрая се намерило компромисно обяснение: че младото лице на Девата символизира нейната непреходна непорочност. Произведението е било завършено през 1500 г. и изложено в базиликата "Св. Петър" в Рим, където се намира и до момента, но вече - зад бронирано стъкло. Причината е вандалството от 21 май 1972 г., когато унгарецът Ласло Тот се нахвърля с чук върху съвършената композиция.
Никой не очаква такова нещо, но все пак бързо обезвреждат душевноболния човек. Пораженията върху статуята обаче, вече са потресаващ факт. Тот е геолог и умеел да удря силно!..Реставрационните работи на скулптурната композиция траят 10 месеца неуморен труд в специална лаборатория, в която спецалисти възстановяват целостта на засегнатите места. Някои отломъци били с размера на нокът.
И до днес въпросът е: Какво може да е накарало Тот да се нахвърли с такава ярост върху скулптурата? - "Само един болен мозък може да посегне на съвършенството!..", пишат вестниците в Италия. Вандалът Тот отива подготвен до скулптурата, спокойно се доближава до нея, и започва да удря!..Вандалът умира 40 години след престъплението, на 74-годишна възраст. И до днес името му се помни като "омразният човек, който посегна на Божественото съвършенство".
Еми МАРИЯНСКА
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.