МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Мадоните на Рафаело
Художникът рисува Божията майка през целия си живот
Редактор : / 12781 Прочита 0 Коментара

За целия си живот колосът на четката Рафаело Санцио да Урбино /Raffaello Sanzio da Urbino/, наричан още Рафаело Санти, или само Рафаело, е нарисувал десетки платна с изображението на Божията майка Св. Дева Мария. За жалост, художникът умира много млад - на 37, но въпреки краткия си житейски път оставя много и истински шедьоври на изобразителното изкуство. Вижте едни от най-добрите му картини на Мадоната.
Raffaello Sanzio da Urbino - Рафаело Санти /1483-1520 г./
Великият живописец е един най-видните италиански художници и архитекти от Флорентинската школа. Твори през Зрелия Ренесанс и е смятан за един от тримата големи майстори на този период - наред с Микеланджело и Леонардо да Винчи.
Триумфалният му успех е в Рим, където работи за двама папи.
Много от работите на Рафаело се намират в Апостолическия дворец във Ватикана. Там е и най-известното му произведение - "Атинската школа".
Рафаело остава кръгъл сирак на 11 години и расте под попечителството на чичо си, свещеник. Той забелязва таланта му и го праща да чиракува при известния художник Пиетро Перуджино.
През 1503 г. Рафаело заминава за Флоренция, където се запознава с творчеството на Леонардо да Винчи, Микеланджело и Донатело. Това е преломен момент в творчеството му.
"Мадоната на Конестабиле" е едно от ранните платна на Рафаело, което той създава на 20-годишна възраст. Рисува го преди да замине за Флоренция.
"Мадоната на Конестабиле", ок. 1502-1504 г. | Фото: hermitagemuseum.org
Картината се съхранява в руския "Ермитаж".
Закупена е през 1870 г. от император Александър II, като подарък за съпругата му. Императорът я купува в Перуджа, Италия, от граф Конестабиле делла Стафа /оттам и наванието на платното/.
Историята е доста любопитна: Графът се нуждаел от средства и независимо от упреците, че се разпорежда с национална ценност, я продава срещу... 100 000 рубли.
"Мадоната на Конестабиле" отблизо, Фото: ru.wikipedia.org
Картината на Рафаело оцелява в музея по време на активната разпродажба на "Ермитажа" след Великата октомврийска революция през 1917-а. Никой не я купил, и така тя остава в експозицията на "Ермитаж" и до днес.
"Мадона Грандука" е нарисувана от Рафаело около 1504 г., когато той пристига във Флоренция и там се запознава с техниката сфумато, по която работи Леонардо да Винчи.
Тя най-общо представлява плавен преход от светлината към сянката.
Именно по тази техника рисува "Мадоната на Грандука". Платното буквално "свети".
"Мадона Грандука", 1505-1506 г. | Фото: thegreatcoursesdaily.com
Сведеният поглед на Мадоната изразява смирението й, червеният цвят символизира жертвената кръв на Христос, а синият плащ - непорочността на Божията майка.
Според експерти, първоначалният фон на картината е бил пейзаж, а сега е черен фон. Последните изследвания показват, че този фон е бил нанесен не по-рано от 100 години след създаването на картината от Рафаело. Остава загадка, от кого?..
"Мадона Алба" е нарисувана от Рафаело в периода, в който той е в Рим - около 1511 г.
Тогава художникът е поканен от папа Юлий II да зографисва зали във Ватикана.
По същото време е там и Микеланджело, който рисува Сикстинската капела. Рафаело е силно впечатлен от фреските му, и под негово влияние рисува "Мадона Алба".
"Мадона Алба", 1511 г. | Фото: thegreatcoursesdaily.com
В сравнение с по-ранните платна на художника по тази тема, в тази картина Мадоната не е така смирена - изглежда като обикновена жена, доста по-уверена в себе си.
До 1931 г. "Мадона Алба" се намира в руския "Ермитаж", след което е продадена на един американски магнат.
"Мадоната в креслото" се отличава от предишните работи на Рафаело. На тази картина Дева Мария изглежда някак по-"земна".
Всъщност за тази картина Рафаело за пръв път използва модел - позира му една девойка.
"Мадоната в креслото", 1513-1514 г. | Фото: ru.wikipedia.org
Традиционните одежди на Мадоната от предишните му картини - червена рокля и син плащ, тук са заменени с простичка дреха.
"Сикстинската мадона" е считана от изкуствоведите за връх в изобразителното изкуство от епохата на Ренесанса.
Тя се отличава от другите "мадони" не само по композиция, но и по позата и погледа на Божията майка. Освен това, за разлика от предишните картини, които са изпълнени върху дърво, тази е нарисувана върху платно.
"Сикстинската мадона", 1513-1514 г. | Фото: thegreatcoursesdaily.com
"Сикстинската мадона" дълго време е красяла един от храмовете на италианския град Пияченца, докато не я купува оттам Август III, курфюрст на Саксония /б.а. член на избирателната колегия на Свещената римска империя/.
Върви легендата, че той заповядал да му повдигнат трона, за да огледа хубаво картината.
Днес платното се съхранява в Галерията на старите майстори в Дрезден.
Еми МАРИЯНСКА