Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Бароковата майсторка на четката Артемизия Джентилески била изнасилена от учителя си

МАЙСТОРИТЕ НА БАРОКА

Бароковата майсторка на четката Артемизия Джентилески била изнасилена от учителя си

Тя е първата жена от времето на Караваджо и Галилео Галилей, призната от Академията за изящни изкуства във Флоренция

„Сузана и старейшините“, c. 1610 (Снимка: Wikimedia Commons Public Domain)

Артемизия Джентилески /ит. Artemisia Gentileschi/ е талантлва художничка от ранния Барок, от поколението на Караваджо. За жалост, името й остава в неговата сянка, въпреки че приживе Джентилески е първата жена, призната от Академията за изящни изкуства във Флоренция.

Родена е на 8 юли 1593 г. в Рим, в многодетното семейство на художника Орацио Джентилески. Майка й - Пруденсия Монтонес умира през 1605 г., когато Артемизия е едва на 12. Тя често е модел на баща си и покрай него научава тънкостите на ходужествения занаят.

„Judith Slaying Holofernes“, 1614-1620 (Снимка: Wikimedia Commons Public Domain)

Още

Венецианският барок оживява в концерт на ансамбъл "Concerto De’ Cavalieri" от Италия

Венецианският барок оживява в концерт на ансамбъл "Concerto De’ Cavalieri" от Италия

Баща й забелязва таланта й и я праща да учи при негов колега - Агостино Таси. За жалост учителят не залага на обучението й, а я изнасилва!...

Срещу мълчанието на девойката, жененият Таси й обещава да се ожени за нея. Щом научава за изнасилването, бащата на Артемизия завежда дело срещу насилника. Процесът е повече от унизителен за девойката. Тя трябва да "докаже", че не се е съгласила доброволно да бъде интимно близка с учителя си, както непочтено твърди в съда Таси. Въпреки всичко съдиите застават на страната на опозорената Артемизия и осъждат Таси на осем месеца затвор.

По-късно Артемизия се омъжва за флорентинския художник Пиетро Антонио ди Виченцо Стиатеси, но така и не успява да възстанови доброто си име заради слуховете. Това дълбоко я измъчвало. Семейството се мести да живее във Флоренция.

„Лукреция“, 1625 г. (Снимка: Wikimedia Commons Public Domain)

Още

Картини от старинна Флоренция - люлката на Ренесанса

Картини от старинна Флоренция - люлката на Ренесанса

Там Артемизия ражда дъщеря си Палмира и постига забележителни успехи в рисуването. През 1615 г. получава поръчка от племенника на Микеланджело, а през 1616 г. е приета във Флорентинската академия за изкуство. Тя е първата жена-член на Академията.

Артемизия общува с широк кръг знаменитости на своето време. Един от тях е Галилео Галилей. Художничката създава няколко творби за Медичите, неин почитател и покровител става херцогът на Тоскана Козимо ІІ.

През 1620 г. Джентилески завършва най-известната си картина - "Юдит обезглавява Олоферн". Сюжет, рисуван преди нея от Тинторето и Караваджо, но интерпретиран от Артемизия по различен начин. Тя изобразява Юдит като хладнокръвна убиийца по един изключително реалистичен начин. Биографите на Джентилески и до днес не могат да дадат отговор на въпроса, защо през годините художничката на няколко пъти рисува този сюжет, ии то по този начин?...

„Джудит и нейната прислужница”, 1625 г. (Снимка: Wikimedia Commons Public Domain)

Още

Милиардер превърна бароков дворец в музей

Милиардер превърна бароков дворец в музей

През 1623 г. Артемизия е на върха на славата си. Триумфално се завръща в родния Рим, заедно с двете си дъщери.

Получава много поръчки от елита на Италия. Лично й прави поръчка кардинал Франческо Берберини, племенник на папа Урбан VІІІ.

Артемизия Джентилески, обаче, решава да напусне Рим и да се засели в Неапол. Там основава собствена работилница и печели повече от мъжете-художници. Славата й продължава да расте. Получава покана за аудиенция лично от английскиия крал Карл І.

В Англия е баща й, вече стар и болен, но ангажиран по изпълнението на фреската на тавана в Queen"s House в Гринуич. Артемизия се заема да му помогне. Година след това баща й умира.

Артемизия Джентилески се завръща в Неапол, където я чакат много поръчки, но внезапно здравето й се влошава, и въпреки подкрепата на мецената й Дон Антонио Руфо от Месина, скоро тя се оказва не само в здравословна, но и във финансова криза.

Умира около 1652 г. в Неапол.

Още

Дали "Юдит обезглавява Олоферн", открита на таван в Тулуза, е нарисувана от Караваджо?

Дали "Юдит обезглавява Олоферн", открита на таван в Тулуза, е нарисувана от Караваджо?

Векове наред името й тъне в забвение, в сянката на Караваджо. И тя и баща й действително са повлияни от неговия стил, но заслужават повече внимание като самостоятелни художници на своето време.

Артемизиия сменя стила си в Неапол, като в някои от картините й започват да се появяват и нейни изображения. Примерно картината й "Алегорията на живописта" е неин своеобразен автопортрет.

Артемизия Джентилески е наистина една невероятна жена на своето време. Когато прави своята работилница в Неапол, в нея работят предимно мъже. Тя рисува картини в голям формат - нещо нетипично за жените-художнички по онова време. Самите й героини са нетипични за женското творчество - те са "по мъжки" смели, решителни и енергични. Изобщо, смело може да се каже, че творчеството на Артемизия Джентилески е предвестник на феминизма, векове преди неговата поява като движение.

Затова не е чудно, че възкресяват името й именно съвременните феминистки движения през 60-те години на 20 век.

Феминистката Джуди Чикаго дори й посвещава творбата си "The Dinner Party".

„Автопортрет като мъченица”, ок. 1615 (Снимка: Wikimedia Commons Public Domain)

Още

Картина, приписвана на Караваджо, е изложена в Лондон

Картина, приписвана на Караваджо, е изложена в Лондон

Днес, от 1999-а година насам, картините на Артемизия Джентилески са каталогизирани от Raymond Ward Bissell, със заглавието "Artemisia Gentileschi and the Authority of Art: Critical Reading and Catalogue Raisonné". Някои от картините в каталога, обаче, носят буквата "Х" и чакат изкуствоведи да се произнесат дали са нейни.

Така или иначе, онези от творбите й, които са безспорно нейно авторство, доказват че Артемизия Джентилески е една невероятна жена и художничка от времето на Барока, която съвсем несправедливо е останала в сянката на мъжете, въпреки безспорните си успехи.

Още

Музата на Рубенс е втората му жена

Музата на Рубенс е втората му жена

Още

Тиеполо - най-добрият художник от Венеция

Тиеполо - най-добрият художник от Венеция

Още

Великият Рембранд страдал от стерео слепота

Великият Рембранд страдал от стерео слепота

Още

Барокът със съвременно звучене на Кейт Ажер

Барокът със съвременно звучене на Кейт Ажер

Още

Петер Паул Рубенс - звездата на барока

Петер Паул Рубенс - звездата на барока

Още

Рядко изпълняваната "Месия" от Хендел зарадва почитателите на бароковата музика

Рядко изпълняваната "Месия" от Хендел зарадва почитателите на бароковата музика

Още

Фотограф снима посетители на  музеите, които си приличат с картините

Фотограф снима посетители на музеите, които си приличат с картините

Още

Срамът от разорението, пратил в гроба един от най-скъпо продаваните художници в света

Срамът от разорението, пратил в гроба един от най-скъпо продаваните художници в света

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Отиде си художничката Петранка Кац

Eдна от отшелниците в българското изкуство e нареждана от изкуствоведи сред най-добрите български акварелисти

Музеят на модерното изкуство в Париж почита абстракциониста Жан Елион

Елион е сред художниците, популяризирали абстрактното изкуство в САЩ. Днес обаче той е сред забравените фигури в изкуството през 20-и век

Повече от 160 импресионистични творби ще бъдат показани на изложба в Париж

Изложбата е под надслов "Париж 1874. Да открием импресионизма" и ще представи картини, рисунки, скулптури, гравюри. Двайсет от творбите са предоставени от Националната художествена галерия във Вашингтон, която е съорганизатор на проявата

Клод Моне е най-скъпо продаваният импресионист на търговете

Рекордът за продажба на картина от Моне се държи от една от неговите "Бали сено", достигнала 110,75 млн. щатски долара през 2019 г. на аукцион, организиран от "Сотбис" в Ню Йорк. Това е и 15-ата най-скъпа картина в историята на изкуството

Трима пионери на Ренесанса на севера в Музея за история на изкуството във Виена

Голямата пролетната изложба е посветена на Ханс Холбайн старши, Ханс Бургмайр старши и Албрехт Дюрер

Инсталацията "Съседите": Паметта не като думи, а със сетива

"Мълчанието и липсата на думи са вид свидетелство" каза Лилия Топузова от авторския колектив на "Съседите" - българският проект за Венецианското биенале