Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Музеят "Албертина" представя най-значимите майстори на Ренесанса

СВЕТОВНИ ШЕДЬОВРИ

Музеят "Албертина" представя най-значимите майстори на Ренесанса

С шедьоври от собствената колекция на музея и заемки от Кралската колекция на замъка Уиндзор, Лувъра, музея Метрополитън в Ню Йорк, Уфици във Флоренция, Купферщихкабинет в Берлин, Британския музей и много други международни колекции, изложбата предлага уникална възможност да се открие тази виртуозна техника

Албрехт Дюрер Молещи се ръце, 1508 г. 29,1 x 19,7 см, четка в черно, сиво и бяло, върху синя грундирана хартия ALBERTINA, Виена. Снимка: Royal Collection Enterprises Limited 2025 | Royal Collection Trust

Виенският музей "Албертина" посвещава пролетната си изложба на най-значимите майстори на изкуството на рисунката. "Леонардо - Дюрер.

Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд" е първата в света подробна музейна изложба.

От художествено-историческа гледна точка изложбата също е премиера - темата е разгледана по нов начин в районите южно и северно от Алпите.

Леонардо да Винчи „Портрет в полуръст на възрастен мъж“, ок. 1508-1510 г. 22,2 × 15,9 cm, червена креда и черен пастел върху оранжево-червена хартия. Снимка: Royal Collection Enterprises Limited 2025 | Royal Collection Trust

"С тази изложба обръщаме внимание на великолепната колекция от графични произведения на "Албертина".

Експозицията хвърля светлина върху развитието на техниката на рисуване в светлосенки върху цветна хартия - изкуство, което достига своя връх южно от Алпите при Леонардо и което Дюрер довежда до възможно най-голямо съвършенство северно от Алпите с емблематични творби като "Молещите се ръце".

Още "Албертина" с голяма изложба на Матю Уонг и Винсент ван Гог

"Албертина" с голяма изложба на Матю Уонг и Винсент ван Гог

По време на Ренесанса художниците стигат до идеята да грундират хартията или да използват вече оцветена хартия, за да работят виртуозно както в тъмните, така и в светлите тонове . Това открива напълно нови пластични възможности и естетически преживявания за художниците и тяхната публика, които показваме в тази забележителна композиция от почти 150 творби", разказва генералният директор Ралф Глайс.

За първи път развитието на рисунката в Италия и на север от Алпите се разглежда във взаимен контекст: докато рисунките върху цветна хартия в Италия играят ролята по-скоро на скици и проучвания в процеса на художествената работа, на север от Алпите те се оценяват като самостоятелни произведения на изкуството в миниатюра. По-специално в немскоговорящите страни рисунките върху цветна хартия са използвани за детайлно изобразяване на религиозни или митологични теми.

"В Италия техниката chiaroscuro /рисунки на цветна хартия с тъмен цвят и бели отблясъци, които правят предметите да изглеждат триизмерни - бел. а./ се използва от началото на XIV век, художниците рисуват на цветен грунд предимно скици и ги използват за подготовка на картините си.

Изложбата представя развитието на рисунката на цветен грунд в хронологичен ред, разглежда използването на такива рисунки от отделни художници, а също така разработва препратки към графиката от онова време", казва кураторът Ахим Гнан.

Още  Развитието на цветната фотография - в експозицията на "Албертина модерн" във Виена

Развитието на цветната фотография - в експозицията на "Албертина модерн" във Виена

Докато в Италия рисунката на цветен грунд (chiaroscuro drawing) има своето място в работния процес, в немскоговорящия свят от средата на XV век тя е предпочитана за деликатни живописни изображения: "За разлика от Италия, преди Дюрер това никога не са били скици, а ценни експонати и колекционерски предмети.

Изключителни примери са изображенията на християнската и езическата мисъл на Албрехт Алтдорфер или прочутите листове с вещици на Ханс Балдунг Грийн. Многото сюжети от историята, митологията, религията и народните вярвания сами по себе си показват, че художниците са се насочвали към желанията на нова, образована клиентела", добавя кураторът Кристоф Мецгер.

С шедьоври от собствената колекция на музея и заемки от Кралската колекция на замъка Уиндзор, Лувъра, музея Метрополитън в Ню Йорк, Уфици във Флоренция, Купферщихкабинет в Берлин, Британския музей и много други международни колекции, изложбата предлага уникална възможност да се открие тази виртуозна техника.

Още Голямата есенна изложба във виенския музей "Албертина" е посветена на Марк Шагал

Голямата есенна изложба във виенския музей "Албертина" е посветена на Марк Шагал

За първи път са показани по 26 рисунки на Албрехт Дюрер и от Леонардо да Винчи, две от които са собственост на "Албертина".

В допълнение към творбите на Леонардо и Дюрер изложбата представя прекрасни произведения на Рафаело, Тициан, Албрехт Алтдорфер, Ханс Балдунг Грийн, Ханс Холбайн Старши и други изключителни ренесансови майстори.

Още "Албертина" чества 100 години от рождението на Рой Лихтенщайн

"Албертина" чества 100 години от рождението на Рой Лихтенщайн

Още "Албертина модерн" съпоставя творби на Оскар Кокошка и Херберт Бьокл

"Албертина модерн" съпоставя творби на Оскар Кокошка и Херберт Бьокл

Още „Микеланджело и последиците“ е името на голяма експозиция в музея Албертина

„Микеланджело и последиците“ е името на голяма експозиция в музея Албертина

Още Изложба от сто рисунки на Георг Базелиц се открива във виенския музей "Албертина"

Изложба от сто рисунки на Георг Базелиц се открива във виенския музей "Албертина"

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Изкуство в стил "Бидермайер" е показано във виенския музей "Леополд"

Представени са около 190 творби на повече от 70 художници, включително картини, акварели и рисунки, мебели, стъкло, порцелан, дрехи и други предмети от бита

Майсторът на сюрреалистичното и абстрактно изкуство Албино Питти в галерия "ЛИК"

Самостоятелната изложба живопис "Движението на цветовете. Енергията на абстрактното" е от 9 до 29 април 2025 г.

Британска галерия "Тейт Бритън" връща картина, заграбена от нацистите

Творбата "Еней и семейството му бягат от горящата Троя" на художника Хенри Гибс от 1654 г. е била "плячкосана като акт на преследване на расова основа"

"Понякога вали през април" от Валентин Ангелов

Изложбата може да се разгледа от 1 до 17 април 2025 в Галерия "Ракурси"