Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

10-годишен илюстрира "Божествена комедия" на Данте

ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ

10-годишен илюстрира "Божествена комедия" на Данте

190 години от рождението на Гюстав Доре

Гюстав Доре, 1880 г. / Снимка: Getty Images

Той умира само на 51, а ни е оставил да "прочетем" с очите си най-бележитите произведения на литературата, писани до днес - Библията, творбите на Данте Алигиери, Франсоа Рабле, Шарл Перо, Мигел де Сервантес, Джон Милтън, Уилям Шекспир, Виктор Юго, Оноре дьо Балзак, Едгар По и на много други класици на перото.

Корица / Източник: Издателство "Сиела"

Оставил ни е истински шедьоври на романтизма в живописта и графиката, чрез които да осмислим още по-дълбоко литературната класика. Името му е Гюстав Доре, а на 6 януари се навършиха 190 години от неговото рождение.

Доре е признат за най-добрия илюстратор на XIX век.

Гюстав Доре, 1870 г. / Снимка: Getty Images

Роден е на 6 януари 1832 г. в Страсбург, в семейството на строител на мостове. Момчето рисува така, че удивлява домашните си с лекотата, с която може да пресъздаде какъвто и да е сюжет.

Още е едва 10-годишен, когато рисува илюстрации към сложно философско произведение като "Божествена комедия" на Данте. Работа, към която не посягат дори утвърдени художници.

Корица / Източник: Издателство "Сиела"

През 1847-а година, когато младият Гюстав е едва 15-годишен, заживява с майка си в Париж, където е записан да учи в лицея "Карл Велики". Главният редактор на "Журнал пур рир" вижда илюстрации на младока и без замисляне го прави сътрудник на изданието. Първата публикувана илюстрация на Доре е на митологичния герой Херкулес. Още същата година е издаден цял албум с негови литографии - "Подвизите на Херкулес".

Гюстав Доре, фотография на Феликс Надар

Доре не завършва лицея, но талантът му е толкова безспорен, че никой и не се сеща да попита за образованието му. Докато следва момчето набира опит, като с часове наблюдава до най-малкия детайл творбите на големите майстори, изложени в Лувъра.

Илюстрация на Г. Доре към "Котаракът в чизми"

Доре следвал строга дисциплина за разпределяне на времето си - сутрин рисувал графика, а по обед, когато слънчевите лъчи са благодатни - живопис. За пръв път излага публично свои творби през 1848-а година, а през 1852-ра напуска редакционната работа и се посвещава на оформлението на скъпи издания.

Илюстрация на Доре към "Ад" на Данте / Източник: Издателство "Кръг"

Още

Италия почита 700 г. от смъртта на Данте

Италия почита 700 г. от смъртта на Данте

През 1853-а година илюстрира Байрон и излиза на бял свят Библия, в превод на Людвиг Филипсон,с неговите илюстрации. През 1854-а година, по време на Кримската война, излиза самостоятелна книга-албум на Доре с 500 рисунки с коментари - "История Святой Руси", по текстове от хроники и на отделни историци. По съдържанието си това е антируски военен памфлет, в който Доре изразява собственото си виждане за войната и гражданската си позиция.

Още

Вечният "Ад" на Данте в ново луксозно издание с илюстрации на Гюстав Доре

Вечният "Ад" на Данте в ново луксозно издание с илюстрации на Гюстав Доре

През 1855-а година излизат рисунки на Доре към "Шегаджийски разкази" на Балзак. През 1856-а излиза албумът му с литографии "Парижки зоопарк" и парижани за пръв път виждат неговите знаменити илюстрации към "Гаргантюа и Пантагрюел" от Франсоа Рабле. През 1860-а художникът се насочва към Данте - илюстрира "Ад" и "Рай", а после, някак като за разведряване, рисува илюстрации към приказките на Шарл Перо.

Илюстрация на Г. Доре към приказката "Червената шапчица"

През 1858-а година поема работа за театър "Буфф-Паризиен", по сценографията на операта на Жак Офенбах - "Орфей в ада". И там Доре работи с вдъхновение, воден единствено от собственото си въображение.

Барон Мюнхаузен, в илюстрацията на Г. Доре

Още

Как е построен "Версай"

Как е построен "Версай"

Идва ред на "Приключенията на барон Мюнхаузен", а веднага след това - на знаменития "Дон Кихот". През 1870-а година Доре изпълнява цикъла гравюри "Версай и Париж" - гротески за парижкия бит, а след това оформя историческо издание за Лондон и Испания. Всъщност, лондончани отдавна знаели за художника, защото през 1867-а година се състоява първата му самостоятелна изложба в британската столица, която предизвиква истински фурор.

"Възнесението", худ. Г. Доре, 1754 г. / Снимка: Getty Images

Гюстав Доре е поканен да подпише 5-годишен договор с "Grant & Co" за сумата от 10 000 фунта стерлинги годишно. Книгата му "London: A Pilgrimage", за която стана дума, съдържа 180 илюстрации, но е приета хладно от английската критика. Вероятно защото и тук Доре остава верен единствено на себе си - на собственото си виждане за история и народопсихология.

„Мойсей разбива таблиците на закона“, худ. Г. Доре, 1865 г. / Снимка: Getty Images

Вероятно британските критици са погледнали недоверчиво на чужденеца и неговата оценка, но пък за сметка на това публиката в Англия буквално пощурява по Доре. Ва много места в британската столица откриват галерии, където продават само негови творби. 

Пътуването на Доре в Испания ражда знаменития образ на Дон Кихот, а пътуването в Германия - Барон Мюнхаузен. 

"Дон Кихот и Санчо Панса", илюстрация на Г. Доре

Чужд на всякакво външно вмешателство, Доре се отличава от мнозина свои колеги, които приемали поръчката за нещо, което ограничава творческото им въображение. Доре не гледал на поръчителството като на нещо, което непременно трябва да задоволи поръчителите. Индивидуалният му почерк го прави истински независим художник.

"Малаковска кула", худ. Г. Доре, 1855 г. / Снимка: Getty Images

Изцяло отдаден на работата си, художникът не създава семейство и не оставя наследници. Сред над стоте хиляди рисунки, които ни оставя, обаче, има една скица на красива и тъжна жена, с надпис "Мадам Доре". Дали е имал близка жена до себе си, остава неизвестно. 

"Андромеда", живописно платно на Г. Доре

Последната поръчка, която получава в живота си е за илюстрация на "Гарванът" на Едгар Алън По. Завършва я и се захваща да илюстрира Шекспир, но сърцето му не издържа на напрежението от денонощната работа. 

Гюстав Доре / Снимка: Getty Images

Умира на 23 януари 1883 г. в Париж и е погребан в гробището на френските знаменитости "Пер Лашез".

"Козарджия", худ. Г. Доре, 1850 г. / Снимка: Getty Images

Още

За Сервантес, рицарството на духа и "санчизмите" на живота

За Сервантес, рицарството на духа и "санчизмите" на живота

По мнението на изкуствоведи, и до днес няма по-изразителни илюстрации от тези на Гюстав Доре на "Божествена комедия" от Данте Алигиери, на "Дон Кихот" от Мигел де Сервантес, на "Гарванът" от Едгар Алан По, на приказките на Шарл Перо и Жан дьо Лафонтен, на "Изгубеният рай" и басните на Джон Милтън и на други популярни образци на литературната класика от автори като Джордж Байрон, Самюъл Колридж, Алфред Тенисън и др.

"Рано сутрин", худ. Г. Доре, 1870 г. / Снимка: Getty Images

Според критиците невероятното въздействие на илюстрациите на Доре се дължи на умелото съчетаване на светлина и сенки в графичните му работи.

Илюстрация на Г. Доре към приказката "Малечко Палечко"

Когато излиза първият му албум "Подвизите на Херкулес", хората се интересуват кой е авторът, и от редакцията на "Журнал пур рир" буквално слисват всички, когато разкриват, че художникът е само на 15, няма класическо образование и никога не е взимал уроци по рисуване. За работата си в списанието младият Доре получава заплата от 5 000 франка.

Корица към приказките на Шарл Перо, илюстратор: Г. Доре

Сам прокарва пътя си в изкуството и се сдобива със световна слава. Разгръща се във всички области на пластичните изкуства: графика, живопис, акварел, гравюра, скулптура. Стъпвайки върху литературата, Доре рисува историите в тях, като буквално се забавлява, но в същото време проявява необикновено чувство за психологизъм, обрисувайки героите.

Илюстрация на Г. Доре към "Божествена комедия" на Данте

Рисува както мащабни картини, така и по-малки платна; използва акварела за настроение; оформя винетки. И в същото време е способен да сътвори монументални барокови скулптури. Мнозина го считат за новатор и смятат, че карикатурите на Доре са първообраз на съвременните комикси. Необятният му талант е толкова респетиращ, че само произнасянето на името му, се превръща в гаранция за високо изобразително качество.

Еми МАРИЯНСКА

Още

Надар - летящият портретист на знаменитостите на епохата

Надар - летящият портретист на знаменитостите на епохата

Още

Данте и виденията за задгробния живот сред южните славяни

Данте и виденията за задгробния живот сред южните славяни

Още

"Любов и смърт по Данте и Бокачо" или накъде отиваме всички ние?

"Любов и смърт по Данте и Бокачо" или накъде отиваме всички ние?

Още

Първият хуманист на Европа - поетът по призвание Джовани Бокачо

Първият хуманист на Европа - поетът по призвание Джовани Бокачо

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Молиер: Съмненията са по-жестоки и от най-неприятните истини

Във Франция и отвъд днес духат 400 свещи за големия французин

Прокоба за екстаз и смърт - животът на Александър Скрябин

150 години от рождението на един от най-ярките представители на модернизма в руската култура

Карлос Саура на 90: Всеки филм за мен е непознато приключение

Карлос Саура показа магията на фламенкото, тангото и фадото пред света. Дори на 90, не мисли да се оттегля

Балерината, която умееше да танцува в мислите си

101 години от рождението на голямата кубинка Алисия Алонсо

"Хулиганът" Хенри Милър: Прави каквото искаш, но нека то да носи екстаз

130 години от рождението на американския писател и художник

"Мосю 100 000 волта" завършва живота си на лодка по Сена

20 години от смъртта на Жилбер Беко, един от големите майстори на шансона, редом с Едит Пиаф и Шарл Азнавур