ЗНАМЕНИТИ ЛИЧНОСТИ
Надар - летящият портретист на знаменитостите на епохата
Жул Верн станал секретар на дружеството му по аеронавтика
Редактор : / 2171 Прочита 1 Коментара
Летящият Надар / Снимка: Getty Images/Guliver PhotosЕдин човек за пръв път в историята на човечеството показва на хората света "отгоре". И това е Надар (на френски: Nadar) - псевдоним на фотографа и създател на аерофотографията Гаспар-Феликс Турнашон. Неговата многостранна личност се изявява в няколко поприща - той е не само фотограф, но и карикатурист и журналист. Той е легендарна личност на времето си. Напуска този свят на 20-и март 1910-а година - т.е. преди 110 години.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Гаспар-Феликс Турнашон е роден на 6-и април 1820-а година в Париж. Баща му Виктор Турнашон е печатар и издател. След като издателството му се разорява, се разболява и семейството се премества в родния му град - Лион. През 1837-а година умира. Синът - Гаспар-Феликс се записва да учи в медицинско училище и изкарва прехраната на семейството, като работи като печатар и журналист. Една година след смъртта на баща си решава да замине за Париж. Там започва да публикува кратки театрални критики, фейлетони и приказки. Става един от основателите на сп. "Le Livre d'or", но то не успява да се наложи на пазара.
Първият си роман амбициозният млад мъж написва през 1845-а. Хрумва му да прави серия карикатури за опозиционния печат. Създава серия от шаржове - "Галерия на хората на литературата", които имат голям успех. Името и псевдонимът му - Надар, обаче, се налагат когато променя заглавието на шаржовата си хроника на "Пантеонът Надар".
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
По време на Втората френска република през 1848-а година Надар е пленен в Прусия. След като се връща отново в Париж, продължава с предишната си работа на карикатурист.
През 1849-а година основава хумористичните издания "Revue comique" и "Petit journal pour rire". Популярността му расте, но не и финансовата му сигурност. За да си набавя средства, приема поръчки и като портретист. Бавно се насочва към фотографията, която става модно занятие през 50-те години на 19-и век.
Гаспар-Феликс Турнашон - Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Първите си снимки прави през 1853-та. Първоначално снима хората, за да може после да ги рисува без да му позират, но постепенно фотографията взима връх. Още повече, че брат му Адриен отваря свое фотографско ателие. Двамата братя се подпомагат в трудни моменти и скоро Надар се сдобива с първото си фотографско ателие в Париж, което неследдълго премества на търговско място - Булеварда на капуцините. Ателието му става забележително средище на парижката интелигенция. Неслучайно много импресионисти започват да излагат творбите си там.
През 1855-а година Надар се сдобива с патент за заснемане на терени и картографиране от въздуха. Три години по-късно прави и първите си истински аероснимки, като се издига с балон над Париж заедно с фотографския си апарат. Така Надар става родоначалник на аерофотографията. Събитието е истинска сензация - не само за Париж, но за целия свят.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
През годината на грандиозния си успех Надар пробва и друга новост - използването на изкуствено осветление в парижките катакомби - създава удивителна серия от снимки от потайностите на Париж. Година по-късно - през 1886-а се изявява и като първия в света фоторепортер - създава непозната дотогава като жанр серия от 21 снимки (фотосесия) на френския химик Мишел Йожен Шеврьол, докато разговаря с него и му задава въпроси. След това надписва снимките с отговорите на химика. Така се получава едно визуално интервю, което е ярко доказателство за креативния талант на Надар.
Портрет на Балзак от Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Балонът, с който полита през 1958-а, превръща Надар в страстен почитател на аеронавтиката. Решава за втори път да учуди света, като си поръчва гигантски балон - с 45-метров диаметър, към който е прикачена кошница за пасажери. Първоначално прави самостоятелни полети с него, а после кани и други любопитни търсачи на силни усещания. Именно Надар вдъхновява Жул Верн да напише "Пет седмици с балон".
Летящият Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
За година балонът се амортизира и став крушение, при което Надар и жена му едва не загинали. Мечтателят, обаче, не се отказва, а решава че трябва да се разработят друг тип машини. Инициира създаването на дружество, което да се заеме със задачата. Става президент на "Société d"encouragement de la navigation aérienne au moyen du plus lourd que l"air", а Жул Верн - негов предан секретар. По време на обсадата на Париж през 1870-а година, Надар и сподвижниците му пренасят писма с балона, и покрай това извършват и разузнаваческа дейност на противника от въздуха.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
В по-късните години от живота си този удивителен човек, пълен с енергия и идеи, оставя фотографската работа на сина си Пол и се отдава на писането. Умира на 20-и март 1910 година в Париж. Погребан е на 23-и март с.г. в гробището Пер Лашез.
Портрет на Александър Дюма-син от Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Надар оставя за поколенията не само историята на невероятната си личност, но и портретите на най-големите личности на епохата. Между тях са портретите на Сара Бернар, Александър Дюма-баща, Клод Дебюси, Шарл Бодлер, Жорж Санд, Жак Офенбах, Емил Зола, Жул Верн и още десетки големи имена от края на 19-и и началото на 20-и век.
Портрет на Ференц Лист от Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Луи Пастьор, заснет от Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Портрет на Жорж Санд от Надар / Снимка: Getty Images/Guliver Photos