Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

ДИСКУСИИ ЗА ИЗКУСТВОТО

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

"Само една гъвкава, малка, готова на промяна галерия може да отговори на вибрациите на днешния ден и да бъде наистина "съвременна", казва двигателят на фондация "Отворени изкуства" и "Форум Колекционери"

Веселина Сариева (в средата) с млади автори от Пловдив на FLUCA - културен павилион (Снимка: "Open Art Files")

Този месец с поредица от виртуални дискусии, със срещи между най-активните български галерии и колекционери, и с нов прочит на пандемичния пазар за изкуство беше отбелязано 10-ото издание на "Форум Колекционери", организиран и провеждан от фондация "Отворени Изкуства" с основател и директор Веселина Сариева.

Разговаряме с нея за колекционирането на съвременно изкуство и кои са най-важните въпроси пред неговото бъдеще:

Веселина Сариева (Снимка: Feb Marakesh)

Още

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

- Повече от година след началото на пандемията как светът на изкуството преминава и се адаптира, за да оцелее?
- Ако говорим за света на съвременното изкуство в България - тук трябва да имаме предвид, че поради едни или други обстоятелства и без пандемията имаме ситуация от живи, основно млади автори, активни, мобилни интернационално и крехки заради липсата на стабилна структура и колекционерска среда.

Идвайки като още едно обстоятелство над всичко това, като че ли пандемията обедини средата, мобилизира я, галеристите направихме всичко възможно да работим, голяма част от авторите продължиха да работят активно (макар и други да изпаднаха в криза), появиха се програми за съвременно изкуство от страна на държавата и общините.

Ако говорим за света на съвременното изкуство глобално и в големите арт центрове - то там кризата се отрази сериозно и доста галерии затвориха, защото бяха свикнали на съществуване в една по-здрава среда.

Оказа се че по-малките и млади са по-гъвкави.

Sariev Gallery Artnewscafe Fluca Open Stage (Снимка: Евгения Димитрова )

- Кои са въпросите които стоят пред пандемичната и постпандемична трансформация на арт икономиката и въобще пазара на изкуството?
- Какво се случва с панаирите за изкуство, които бяха универсалното място за среща на галерии, автори, колекционери, музеи. Места, където съвременното изкуство получаваше международно развитие и обмен. Ще ни събират ли пак?

Кои са новите колекционери и как откриват изкуство днес. Възможно ли е да го правят само по интернет и през акционните къщи, които имат мащабна маркетингова мрежа?
Може ли една галерия и художник да живеят на хранилката на програми за изкуство или задачата им й е да се борят и да развиват естествена колекционерска среда?
Как ще изглеждат галериите занапред и има ли нужда от физически пространства?
Ще има ли разцвет на дигиталното изкуство, след като то става все по-възможно за гледане и създаване към момента?
Какво ще е образованието по изкуства и как ще повлияе то на пътя на художника, който беше установен преди?
Кои ще бъдат новите арт звезди и новите арт градове?

Sariev Gallery Artnewscafe Fluca Open Stage (Снимка: Лина Кривошиева )

- Обикновено не знаем отговора каква е разликата между Галерия за съвременно, от тази за традиционно изкуство. Какво остава скрито за обикновения човек?
- Галерията за съвременно изкуство работи с живия живот, това са темите й и средата й. В тези галерии стойността е в отношението между хората, рефлексията на днешния ден.

Моето радикално схващане е че галерията за съвременно изкуство в най-добрия случай е над-институционална и променяща се. Само една гъвкава, малка, готова на промяна галерия може да отговори на вибрациите на днешния ден и да бъде наистина "съвременна".

- В България, като че ли, всичко се случва по-бавно и тежко? Как оцелява една галерия за съвременно изкуство?
- Така е. Оцелява с принципите на новото време. Както оцелява всеки иновативен бизнес.

Още

Вера Млечевска, която обедини над 50 знакови български творци

Вера Млечевска, която обедини над 50 знакови български творци

- Съвременното изкуство винаги попада в полезрението на критики и неразбиране, какви са перспективите пред един такъв творец, особено у нас? А на галерист?
- Има много успешни съвременни художници от България и това не са маргинални или хора за съжаление, каквото някои хора си мислят.

Има много български автори с успешна кариера по целия свят. Истина е, че от България идва едно по-специфично изкуство. Според мен това се крие в сладко-горчивото ни чувство за реалност, хумор, гротеска, начина, по който виждаме бъговете на ежедневно ниво и начина по-който може да се приспособим и да живеем в блажена хармония с това. Да сме брутално искрени, но и да надскочим.

Нормално е да не се харесва от много хора, които търсят бързи решения. Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя.

НОЩ Пловдив 2019 (Снимка: Ванеса Попова)

- Липсва ли помощ и защита на държавно ниво и какво според вас може да се направи?
- Определено вече има такава помощ. Да речем нашата програма на Фондация "Отворени Изкуства", която говори за колекционирането и го подкрепя, се случва благодарение на Национален Фонд Култура и подкрепата им за професионални организации.

Това, което липсва все още е да има нормални откупки на съвременно изкуство от музеи и галерии. Но в момента се работи и по това.

Тези усилия бяха положени от млади експерти и куратори миналата година и бързо дадоха плод. Очевидно администрацията на висше ниво чува все повече и е готова да действа.

- Какво мислете за онлайн продажбите и представянето на галерии в интернет пространството? Това ли ще бъде бъдещето?
- Определено не е. Това е възможност за живот в моменти на локдаун, но нищо не може да замени реалния контакт с изкуството.

Това стана ясно и от разговора с галерии и този с колекционери, които проведох през изминалия месец и които могат да бъдат гледани онлайн на https://www.youtube.com/channel/UCwVh6QjQjVVSeJvXDmxrRzw

С колеги на FLUCA - културен павилион (Снимка: Евгения Димитрова)

 - Ще ни разкажете ли малко повече за платформата "Форум колекционери". Тази година тя отбелязва 10-годишен юбилей и предполагам сте преминали и през успехи, и през трудности? Какво се случи през тези години?
- "Форум Колекционери" на Фондация "Отворени изкуства" стартира през 2011 година като платформа за образование и обмен, която запознава, поставя въпроси, дава фокус на утвърдени международни и български частни и корпоративни колекционерски практики, насочва и насърчава младите колекционери в съставяне и водене на колекция и създава комуникационна среда между отделните звена в арт системата.

Още

Пандемичен пазар на изкуството

Пандемичен пазар на изкуството

"Форум Колекционери" е мултижанров и с регулярната си годишна програма включва разнообразни формати: презентации, лекции, публикации, кампании, международни визити, публични и затворени срещи на колекционери и художници, галеристи и куратори.

През 2021 година в постпандемична ситуация на арт система в криза "Форум Колекционери" предприе разширяване на традиционния си формат на тематично, структурно и времево ниво, следван от намерението да подпомогне адаптацията на участниците в арт сцената в България.

Поставяйки основната теза, че познаването и приемането на другия в микрообщността, обединението и споделянето на проблемите и решенията е изход от настоящето и път към бъдещето, "Форум Колекционери" има намерението да създаде обща среда на споделяне и видимост, които дават панорама, възможни насоки за справяне и предпоставки за бъдещо сътрудничество.

Освен тази нова линия, ориентирана към микрообщността, "Форум Колекционери" продължава и традиционната си програма, като реализира международен обмен и запознава с международни колекционерски практики.

Пролетната програма на "Форум Колекционери" включваше три събития. Двете бяха разговори с установени и млади галерии и един разговор с колекционери. Завършихме с един вълнуващ уъркшоп за млади колекционери с международния експерт Кристиян Каспар Шварм.

Уъркшопът ни научи да гледаме по по-свободен начин на колекционирането.

Веселина Сариева (Снимка: Ванеса Попова)

- След събитията на пролетната сесия на "Форум Колекционери", успяхте ли да стигнете до някакви по-обобщаващи изводи?
- Интересно е че това беше първата ни среща заедно с моите колеги и много бързо разбрахме, че срещи и разговори и обединение са ни липсвали през всички тези години, когато по някакъв начин сме работили сами в своите коловози.

Много се радвам, че именно този "Форум Колекционери" ни даде импулс за една нова и нужна асоциация на галериите за съвременно изкуство в България.

- Как изглеждат българските колекционери и може ли да се говори за колекционерска общност при нас?
- Трудно е да се каже обобщено, а и няма да е най-добрата извадка. Но има няколко примера на активни колекционери, като които ми се иска да бъде българският колекционер.

Средата има нужда от осъзнати и подкрепящи колекционери, дискретни хора, които търсят взаимодействие с галеристи и арт консултанти, които държат на живата връзка с творбите, уважават авторите и творбите и участват внимателно в създаването на екосистема на българското съвременно изкуство.

Интервю на Тина Философова

Веселина Сариева (Снимка: Елица Василева)

Веселина Сариева е родена в Пловдив. Тя описва работата си в началото на кариерата си в България като "културен активист", в последствие като "куратор на контекст" като в това широко понятие обхваща разнообразните й работни позиции в областта на културата. 

Още

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" - прочит на съвременното изкуство в България

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" - прочит на съвременното изкуство в България

От 2004 г. Веселина работи активно за създаването и устойчивото развитие на новаторски модели и практики за подпомагане на съвременната българска култура и изкуство. За тази цел, през годините тя съвместно с Катрин Сариева основава триединен модел, състоящ се от галерия - Sariev (2004/2011 г. галерия Сариев център за съвременна керамика и фотография до 2004, Sariev Contemporary галерия за съвременно изкуство с репрезентативен лист от автори след 2012), фондация - "Отворени изкуства" (2007) и кафене и общностен център - artnewscafe (2008).

Централите на тези организации са в Пловдив и са разположени една до друга на ул. Отец Паисий № 36, 38 и 40, оформяйки един своеобразен културен център, към който през лятото се добавя открита сцена за изкуство и култура - FLUCA: Австрийски културен павилион (от 2016 г.).

Още

FLUCA: Артисти провокират социален диалог в градска среда

FLUCA: Артисти провокират социален диалог в градска среда

Днес дейността на Сариева и на нейните организации се простира отвъд тези физически пространства с проекти в публичното пространство и други градове както София, така и международни, като работят с широка партньорска мрежа и намират признание и последователи. Веселина Сариева започва да работи в полето на визуалните изкуства и културата през 2004 г. с майка си Катрин Сариева, с която развиват семейната традиция за подкрепа на творци, изкуство и култура.

Преди работата си в сферата на визуалното, Веселина Сариева се занимава с литература. Има магистърска степен по Славянска филология от Пловдивския университет, специализирала е Хърватски език и литература. До 2006 г. има няколко реализирани поетични проекта и книгата "ОЩ", издадена от "Жанет 45" с редактор Георги Господинов.

Работата и визията на Веселина Сариева са ключов фактор за активизиране на културната сцена в Пловдив и за популяризирането на българското съвременно изкуство в чужбина през последните години. За своите заслуги през 2010 г. получава Железния медал за съвременно изкуство "Венцислав Занков" и наградата "Жена на годината" на списание "Грация" през 2011 г.

Вестник "Капитал" я включва в топ 100 на най-влиятелните жени през 2012 г. Също така е част от проекта "40 под 40" на Дарик радио за успешни млади хора.  Нейният труд и различни проекти са отразени от международни медии като Ню Йорк Таймс Интернешънъл, TAZ, Die Welt, списание Blunderbuss, Art Review, Art Guide East, Forbes Bulgaria.

Всичко за пролетната сесия на "Форум Колекционери" 2021 можете да видите ТУК: Facebook | YouTube

Още

НОЩта на Пловдив показа как сме заедно

НОЩта на Пловдив показа как сме заедно

Още

FLUCA: Световни образци на съвременното изкуство през септември

FLUCA: Световни образци на съвременното изкуство през септември

Още

НОЩТА преобразява Пловдив в "ОБЩО МЯСТО" за публика, съвременно изкуство и културно наследство

НОЩТА преобразява Пловдив в "ОБЩО МЯСТО" за публика, съвременно изкуство и културно наследство

Още

Художникът L от Лос Анджелис, който ще превърне Римския стадион в храм за спиритуално посвещение

Художникът L от Лос Анджелис, който ще превърне Римския стадион в храм за спиритуално посвещение

Още

Каква е утопичната ваканция на австрийския автор Флориан Ланг?

Каква е утопичната ваканция на австрийския автор Флориан Ланг?

Още

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

 

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"