Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Вера Млечевска, която обедини над 50 знакови български творци

СЪВРЕМЕННАТА БЪЛГАРСКА АРТ СЦЕНА

Вера Млечевска, която обедини над 50 знакови български творци

Изложбата "Open Art Files: Записки и бележки под линия" e организирана да се гледа като едно цяло и всяко едно произведение е важно, казва кураторът й

Снимка: Open Art Files@Lina KrivoshievaСнимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" представя произведения на автори от различни поколения и възрасти, провокирани от обща интуиция, от "духа на времето" или от възможностите на нови изразни средства. Изложбата е инициирана и се организира от фондация "Отворени изкуства", и може да бъде разгледана до 30 септември в новооткритата зала "Капана" в Пловдив. Курирана е от Вера Млечевска и проследява отражението на времето в произведенията на повече от 50 български артисти. 

Важна част от програмата й е съпътстващият образователен панел - серия от лекции, прожекции и срещи с художници и куратори с вход свободен.

Ето какво още разказа кураторът Вера Млечевска за пресечните точки на изкуството и търсенията на различните автори в "Open Art Files: Записки и бележки под линия":

Кураторът Вера Млечевска (Снимка: BulFoto)

- Здравейте, Вера. Преди броени дни в галерия "Капана" беше открита изложбата Open Art Files: "Записки и бележки под линия". В качеството си на куратор на изложбата, кой е най-важният акцент, който бихте извадила на преден план?

Още

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" - прочит на съвременното изкуство в България

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" - прочит на съвременното изкуство в България

- Изложбата e организирана да се гледа като едно цяло и всяко едно произведение е важно. Могат да се видят произведения на автори, които почти не са показвани. Такива са рисунките на Рафи Шехирян и Владимир Иванов, картините на Мими Добрева, които са показвани само 3 пъти из цялата страна през 80-те. Показани са и такива произведения, които стоят изложени в различни общински галерии из цялата страна и е рядкост да бъдат видяни на едно и също място - това са изключително интересни картини на Михаил Саздов, Асен Ушев, Иван Кирков, Сашо Стоицов. Има също така и произведения, които се показват за пръв път в България като например работата на Лъчезар Бояджиев. Естествено има и такива позабравени произведения като аналоговите фотографии на Станка Цонкова - Уша и Такор Кюрдян, както и документация от пърформанси на Албена Михайлова - Бенджи или Цветан Кръстев от 80-те също обектите на Галя Шехирян.

Всичко изброено са изключително интересни произведения, рядко показвани и непознати за най-младите зрители.

"Записки и бележки под линия", куратор: Вера Млечевска, галерия: "Капана" - Пловдив, организатор: фондация "Отворени изкуства" , инсталационен изглед от изложбата: От ляво на дясно: Дина Стоев, Камен Старчев, в центъра: Мартин Пенев (Фотография: Станка Цонкова - Уша)

- Изложбата обхваща три десетилетия и внушителен брой автори. Кой е обединяващият елемент в работата им?
- В изложбата има няколко подтеми. Една от тях е стремежът към определен изобразителен език преди интернет и след това или какво е взаимоотношението на живописта с екрана от края на 80-те до ден днешен. Друга тема, която се разгръща на горния етаж е темата за тялото - неговите трансформации в изкуството от 80-те до 2000 г. Също превъплъщенията на тялото в обществената скулптура или тялото изобразено в скулптура като символ на идеология.

С Красимир Терзиев, с който курираме заедно видео и филмовата програма, сме се опитали да покажем някои видеа и експериментални филми, които се намират на границата между визуалното изкуство и киното или видео записи и творби, които отразяват много точно духа на определени години.

Снимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

Още

Галерия "Капана" е най-новото арт пространство в Пловдив

Галерия "Капана" е най-новото арт пространство в Пловдив

- Какво е завещал "духът на времето" на българското съвременно изкуство?
- Мисля, че художниците отлично схващат духа на времето в различни негови аспекти. Самото изкуство го носи този дух.

- Бихме ли могли да говорим за период, който радикално променя историята на съвременното българско изкуство?
- Не ми се иска да давам обобщаващи оценки за българското изкуство. Има естествено такива периоди, защото комунистическия период ограничава за известно време стилово и сюжетно изкуството, а после периодът на късните 80-те пък е период на голям ентусиазъм към освобождаване на езика и начините, по които се прави изкуство.

Разбира се навлизането на Интернет, както и вездесъщото присъствие на екрана радикално са променили целия живот и изкуство не само в България.

Снимка: Open Art Files@Lina KrivoshievaСнимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

- Говорите за отношението към тялото и неговото изображение. Как се променя присъствието му в произведенията от 80-те насам?
- Мисля, че в късните 80-те много художници не просто искат да изобразят класическа композиция на голо тяло. Напротив, те искат да покажат тялото такова, каквото е, в действие. Много често артистите използват собственото си тяло като средство за изразяване, както например го е правела Албена Михайлова, Венцислав Занков, Боряна Росса - по-късно и много други автори.

През 90-те художниците ясно схващат комерсиализацията на образа на тялото, която навлиза с агресивната реклама и нов за родината пазарен лайфстайл. Тук Аделина Попнеделева, Алла Георгиева и Мариела Гемишева недвусмислено показват навлизането на определени стереотипи в обществото.

Снимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

- В изложбата има и образователен панел, който предлага интерактивни възможности за аудиторията. Разкажете ни повече за платформата.
- Да, имаме 5 на брой образователни лекции и турове, както в залите на галерия Капана, така и в града. Те са много важен дял от програмата, тъй като целят да срещнат публиката с важни теоретици и художници. Горещо препоръчвам на публиката да заповяда на тези лекции, защото те са важна част от цялото познание за изкуството.

- Кое е следващото събитие в рамките на изложбата, което бихте ни препоръчала?
- Е, все едно да ме попитате, "кое от вашите деца обичате повече". Всяко събитие е обмислено и целенасочено включено в програмата. Просто отворете програмата и елате на което можете, ако не и на всички.

Интервю на Александра Иванчева/8pm

Пълната програма на "Open Art Files: Записки и бележки под линия" можете да намерите ТУК

Изложбата и образователният панел са част от проекта "Open Art Files: Теми, Хора, Пространства, Документи в българското съвременно изкуство", в рамките на образователната платформа "Въведение в съвременното изкуство" на фондация "Отворени изкуства".

"Записки и бележки под линия", куратор: Вера Млечевска, галерия: "Капана" - Пловдив, организатор: фондация "Отворени изкуства" , инсталационен изглед от изложбата: От ляво на дясно: Асен Ушев, Сашо Стоицов (Фотография: Станка Цонкова - Уша)

Още

"Как живеем" ще ни представя на Венецианското биенале

"Как живеем" ще ни представя на Венецианското биенале

Още

След дълго отсъствие: България отново е на Биеналето във Венеция

След дълго отсъствие: България отново е на Биеналето във Венеция

Коментирай 0

1/1

Снимка: Open Art Files@Lina KrivoshievaСнимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

"Записки и бележки под линия", куратор: Вера Млечевска, галерия: "Капана" - Пловдив, организатор: фондация "Отворени изкуства" , инсталационен изглед от изложбата: От ляво на дясно: Дина Стоев, Камен Старчев, в центъра: Мартин Пенев (Фотография: Станка Цонкова - Уша)

Снимка: Open Art Files@Lina KrivoshievaСнимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

Снимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

Снимка: Open Art Files@Lina Krivoshieva

"Записки и бележки под линия", куратор: Вера Млечевска, галерия: "Капана" - Пловдив, организатор: фондация "Отворени изкуства" , инсталационен изглед от изложбата: От ляво на дясно: Асен Ушев, Сашо Стоицов (Фотография: Станка Цонкова - Уша)

Кураторът Вера Млечевска (Снимка: BulFoto)

Календар

Препоръчваме ви

Легендарната Мирей Матийо пред Dir.bg: Най-благодарна съм за гласа си, който е дар Божи

Щастлива съм, че ще дойда в София именно тази година, когато празнувам 55 години на сцената, казва певицата

Голямото малко момиче, което пали "Светлини сред сенките"

"Ако прочетете някоя от нашите книги, ще научите както много за самите деца, така и за вашето собствено", казва Валентина Димова, която вече 17 години води уникалния клуб за творящи ученици и студенти в Казанлък

Световноизвестната хореографка Силвия Грибауди: Най-голямото предизвикателство е да успеем да съхраним щастието

Звездата на италианската танцова сцена ще представи новия си спектакъл ГРАЦИИ на 20 септември в Пловдив в рамките на ONE DANCE WEEK 2020

Ректорът на НАТФИЗ: Имаме умни кандидати, а не знаят кой е Чаплин

Проф. д-р Станислав Семерджиев оглави за четвърти мандат Академията

Благой Бойчев за "Калуня-Каля" и за саможертвата днес

"Ако имаме някакви национални герои, то не прилагането на сила трябва да научим от тях, а саможертвата", казва режисьорът, който постави за първи път на българска сцена историческия шедьовър на Георги Божинов

Един от най-ценените вердиеви баритони Владимир Стоянов: За мен Риголето е Ролята"!

Българинът, интерпретирал персонажи в 20 от 27-те опери на Джузепе Верди, гостува в Софийската опера на 4 февруари в „Риголето“