Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски: Изпитвам фатално привличане към Балканите

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски: Изпитвам фатално привличане към Балканите

Режисьорът, номиниран за "Оскар" за "Преди дъжда" (1994) живее от дълги години в Ню Йорк, но в последните си филми "Върба" и "Каймак" се връща в днешно Скопие

Колаж: Траяна Генчева/Dir.bg

"В холивудската киноиндустрия се възприема схващането, че продуцентите, давайки парите, трябва да имат думата за всичко. Аз определено не съм съгласен с това" споделя пред Impressio базираният в Ню Йорк северномакедонски режисьор. 

Милчо Манчевски е в София като председател на журито на 27-ия София Филм Фест. Киноисториите на Милчо Манчевски притежават майсторски усет и силно визуално въздействие. Изключителният му дебют "Преди дъжда" е с номинация за "Оскар" за чуждоезичен филм и печели 11 награди във Венеция, включително и Златен лъв. 

Най-новата му творба "Каймак" разказва истории на двойки от модерно Скопие, едновременно традиционни в своя балкански характер, но и в същото време излизащи от традициите, особено, когато вратата на дома се затвори. 

В "Каймак" се срещаме с две двойки, които на пръв поглед изглеждат традиционни хора, но имат нетрадиционни еротични връзки. Освен тази тема, във филма виждаме и теми, загатнати в предишния филм на Манчевски "Върба" като тези за сурогатното майчинство, ролята на жената в модерните отношения и значението на изневярата. 

"Каймак" е копродукция между Северна Македония, Дания, Нидерландия и Хърватия, като неговата световна премиера беше на филмовия фестивал в Токио. Филмът тръгва по кината в България от 7 април. 

Милчо Манчевски споделя възгледите си за американския начин на произвеждане на филми, защо в последните години все се завръща да снима в Скопие и кои са най-големите конфликти между традиционното и нетрадиционното в човешките отношения в днешния глобален свят, от който са част и Балканите.

Още

Режисьорът Милчо Манчевски: Холивуд взема много повече от артиста, отколкото дава

Режисьорът Милчо Манчевски: Холивуд взема много повече от артиста, отколкото дава

- Господин Манчевски, дълги години живеете в Ню Йорк, но и с последния ви филм "Каймак" се връщате да снимате в Скопие. Това начин да се връщате към Балканите ли е, някакъв вид носталгия?
- Последният филм, който снимах в Ню Йорк беше преди 6 години. Така че там също правя филми. Не бих казал, че има нещо планирано в това да снимам в Скопие...можете да го наречете...фатално привличане.

Една от причините всъщност е, че аз много уважавам европейското отношение към изкуствата. Това, че в Европа изкуството е много по-важно от парите. Американската система, особено холивудската такава, казва, че първо правило е, че парите правят изкуството. Вредно е режисьорът да бъде почти извън своя филм. И е много трудно да се обясни на хората какво значи това и защо не е хубаво.

Плакатът на "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

- Холивудската киноиндустрия функционира по съвсем различни механизми...
- Абсолютно, това е напълно различно мислене. В холивудската киноиндустрия се възприема схващането, че продуцентите, давайки парите, трябва да имат думата за всичко.

Аз определено не съм съгласен с това. Когато имаш пари, си купуваш картина на Ван Гог, да, ти я притежаваш, но това не ти дава правото да рисуваш върху нея. А това се случва в американската филмова индустрия. Затова мисля, че отношението на европейската киноиндустрия към изкуството е много по-щадяща самото изкуство.

- Какво мислите обаче за бъдешето на европейската кино индустрия, тя среща проблеми не само с финансирането, но също така и с кризата след covid-19, когато кино салоните бяха напълно празни.
- Хубавото е, че държавата се включва с финансиране на кино в Европа, има фондове и също така най важното - разбирането, че културата е важен елемент от целостта на едно общество.

Европа колективно е решила, че иска да подкрепя културата с оглед на това да има смислено съдържание, не с комерсиална цел.

Това, че Европа гледа така на киното, ме кара да се чувствам обнадежден. Как ще продължи? Надявам се, че киното все пак ще си остане живо, винаги ще има хора, които обичат да ходят на кино, може да има по-малко кина, но необходимостта да споделяш добри истории по добър начин винаги ще я има и тя е много силна. Тя е цивилизационна необходимост. Може да има повече стрийминг, но това е ок, доколкото и там ще има добри истории.

Кадър от най-новия филм на Милчо Манчевски "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

Още

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски е предсeдател на журито на 27-ия София Филм Фест

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски е предсeдател на журито на 27-ия София Филм Фест

- Какво мислите за бума на сериалите? Това накратко кино за бърза консумация ли е?
- Винаги е имало хубави телевизионни сериали и лоши такива, хубаво кино и лошо кино, хубава музика, и лоша такава.

Има някои сериали, които са по-добри от кино. Сещам се за сериали като "Къща от карти", "Семейство Сопрано", "Наркомрежа", по който имах щастието и аз да работя и наистина мога да кажа откровено - той беше фантастично написан! Много по-добре от 20% от това, което излиза от Холивуд.

- Мислили ли сте да направите сериал?
- Добър въпрос. Никога не съм мислил за нещо такова. Може би да, ако се появи нещо наистина хубаво, амбициозно и добро!

Също, както при филмите, има доста лоши идеи за сериали, така че ако се появи някой при мен с прекрасната си идея, не бих имал нищо против. Аз съм може би малко като теб, олдскул, мисля, че киното е нещо специално, но определено бих направил сериал някой ден.

Кадър от най-новия филм на Милчо Манчевски "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

Още

"Жените наистина плачат" с режисьорска награда от Милчо Манчевски в Рим

"Жените наистина плачат" с режисьорска награда от Милчо Манчевски в Рим

- Последния ви филм "Каймак" изглежда като своеобразно продължение на предишния ви "Върба", да не би да са част от трилогия?
- Напълно си права, в момента подготвям още един филм, който би трябвало да завърши тази трилогия.

Това не са филми, свързани помежду си директно, но самите човешки отношения в тях, както и средата, в която са снимани, в днешно Скопие, ни кара да правим връзки по между им.

- Интересно е как съчетавате в този филм едновременно традиционния живот и отношения между двойки в една балканска столица като Скопие, но в същото време деконструирате традиционните отношения в семейството и показвате, че те вече не са съвсем валидни в днешния свят.
- Всъщност работното заглавие беше "Сбогом на нуклеарното семейство".

Така че, да, това бе част от историята и напрежението в нея. Мисля, че динамиката на отношенията в семейството се е променила радикално в последните сто години.

Защото някога сме имали голямо традиционно семейство, баби, дядовци, вуйчовци, всички живеят заедно, след което бързо нещата се променят в посока нуклеарно семейство и сега всичко отново се променя. А Балканите също са част от света, в който се случват промените, навсякъде все повече вече има нетрадиционни семейства - разведени, самотни майки, осиновени деца. Мисля че най-нормалното е да ги приемем. Най-малкото докато съществува любовта.

Във филма за мен бе особено важно да покажа какво се случва зад затворените врати на домовете. Дори в така наречените традиционни семейства. Всичко, което сте видяли във филма е вдъхновено от реални събития.

Кадър от най-новия филм на Милчо Манчевски "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

Още

Ретроспективата от филми на световноизвестния режисьор Милчо Манчевски стартира днес в Дома на киното

Ретроспективата от филми на световноизвестния режисьор Милчо Манчевски стартира днес в Дома на киното

- Как намерихте тези истории, къде ги срещнахте?
- Това е съчетание на неща, за които знам, чувал съм, виждал съм. И историята на горния етаж, и историята на долния етаж.

Важно е как ще ги съчетаеш така, че да изглеждат достоверни. Винаги ме е изкушавало това да деконструирам мита за балканското консервативно семейство, защото всъщност доста отвъд него се случва зад затворените врати на домовете на хората. Аз искам просто да надникна вътре, да видя какво се случва там. Защото там се случва много повече отколкото се говори публично.

- В "Каймак", както и в предишния ви филм "Върба", има герои, които са много различни - такива от провинцията, живеещи по един начин, и другите, от големия модерен град, които имат съвсем различна среда и живот. Как мислите, има ли напрежение между тези герои?
- Да, определено има. Има конфликт между живота на хората в малките села на Балканите и този на хората в големите градове, но този конфликт трябва да се наблюдава като едно цяло, като едно общо - и аз това правя в този филм.

В моя балкански уестърн "Прах" има герой, който казва "На Балканите вековете не следват един след друг, те съществуват заедно едновременно".

Кадър от най-новия филм на Милчо Манчевски "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

И мисля, че това е много важно, а и все още се случва. И то не се случва само между селото и града, но и в самото село, в самия град.

В самия град, дори в самото семейство, постоянно се случват различни неща. Те взаимно си влияят много силно, много повече отколкото в миналото.

Още

"Каймак" - седми дългометражен филм на режисьора Милчо Манчевски

"Каймак" - седми дългометражен филм на режисьора Милчо Манчевски

- Как виждате оцеляването на връзките между хората в ера на все повече отчуждение и потъване в дигиталните мрежи като заместител на емоции и отношения?
- Човечеството може да се приспособи към абсолютно всичко. Независимо какви промени има, хората свикват с тях.

Може да не ни харесват, но това е, защото сме свикнали с нещо друго. Как да знаем дали хората са по-отчуждени днес от преди 15 години например? Може би е така? Но зависи и от това какви са ни стандартите, това, на какво сме свикнали самите ние. Хората са доста приспособими същества.

Кадър от най-новия филм на Милчо Манчевски "Каймак" (Източник: София Филм Фест)

Още

Световноизвестният македонски режисьор Милчо Манчевски представя лично филма си "Върба" на откриването на 24 София Филм Фест ЕСЕН

Световноизвестният македонски режисьор Милчо Манчевски представя лично филма си "Върба" на откриването на 24 София Филм Фест ЕСЕН

- Много ми хареса музиката в "Каймак" - как я избрахте?
- Музиката е дело на датски струнен квартет от Копенхаген, които свирят страхотно класическа музика, но правят и класически аранжименти на традиционна музика. За първи път ги чух как свият традиционна музика от Фарьорските острови и много ме впечатлиха. Тогава си помислих защо те именно не направят варианти на македонска традиционна музика.

Взехме две народни песни и направихме нови аранжименти, но също така те създадоха и оригинална музика за филма. Като цяло исках музиката във филма да не се натрапва и да бъде дискретна. Не исках много музика, исках просто едва доловим саундтрак. Използвам все по-малко музика с всеки един филм.

- Вие имате отношение към музиката, тъй като сте били част от югославския ъндърграунд с група "Бастион". Вероятно винаги вземате решенията за музиката и държите на вкуса си.
- Всъщност това е така, но като дете имах много строга учителка в училище, която постоянно казваше, че това, което знам, не е достатъчно.

И така имах проблем дълги години с увереността, развих фрустрация и комплекси, че наистина не знам достатъчно за музиката.

Режисьорът Милчо Манчевски (Източник: София Филм Фест)

- От опита, който имате с експерименталната, алтернативна ъндърграунд сцена на бивша Югославия, кажете, нужен ли е натиск от властта, за да съществува такава сцена в пълната си енергия?
- Донякъде да, това винаги е давало енергия на тази сцена. И най-вече фокус - има с какво да се бориш.

Има нещо съмнително, ако смяташ, че си ъндърграунд и ти е прекалено коморфортно. Неписаното правило гласи, че правиш по-добро изкуство, ако в теб има някакво напрежение, ако не ти е прекалено комфортно.

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Фолкер Шльондорф пред Dir.bg: Никой не може да предскаже бъдещето на киното

Фолкер Шльондорф пред Dir.bg: Никой не може да предскаже бъдещето на киното

Още

Кшищоф Зануси пред Dir.bg: Боя се, че днешното общество на пълния търбух е много уязвимо

Кшищоф Зануси пред Dir.bg: Боя се, че днешното общество на пълния търбух е много уязвимо

Още

27-ият международен филмов фестивал София Филм Фест #RECONNECT - от 16 до 31 март 2023

27-ият международен филмов фестивал София Филм Фест #RECONNECT - от 16 до 31 март 2023

Още

"Часът на Армагедон" с Антъни Хопкинс и "Корсаж" с магнетичната Вики Крипс на 27-ия София Филм Фест

"Часът на Армагедон" с Антъни Хопкинс и "Корсаж" с магнетичната Вики Крипс на 27-ия София Филм Фест

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас