Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

БАЛЕТЕН ПРАЗНИК

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Анна Пампулова (Източник: Държавна опера Варна)

Още Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

Специална Балетна гала, посветена на 30 години творческа дейност на Анна Пампулова, ще представи Държавна опера Варна на 29 април 2024 г. Доц. д-р Анна Пампулова завършва Държавно хореографско училище със специалност "Класически балет" и успоредно - експериментална театрална паралелка "4xC" към 22-ра гимназия със специалност "Актьорско майсторство" в София. 18 години е солистка в балетната трупа на Софийска опера и балет и гост-солистка в Държавен балет "Арабеск".

Бакалавър и магистър по "Балетна режисура", НБУ, със специализация по Съвременни танцови техники във Виена. Анна Пампулова е автор на множество танцови спектакли, както и хореограф на редица театрални, оперни и мюзикълни проекти в Софийска опера и балет, Държавна опера Пловдив, Държавна опера Стара Загора, Държавна опера Бургас, Държавна опера Варна, Народен театър "Иван Вазов", Театър София и др.

Държавна опера - Варна

Тя е доцент, доктор по Музикално и танцово изкуство към Нов български университет, където е преподавател и програмен директор на департамент "Театър". Отличена с редица национални и международни награди за съвременна хореография и отличия за творчески екип към различни сценични проекти, сред които се открояват мюзикълите "Калас и Онасис", "Цар Лъв", "Красавицата и Звяра" и операта "Хитрата лисичка" на Варненската опера.

Купи билетБалетният гала спектакъл за 30-годишната творческа дейност на Анна Пампулова, е изграден в три модула. Първата част съдържа предимно сола и дуети от награждавани творби на хореографката, включително от Варненския международен балетен конкурс. "Първата част е ретроспективна - започвам от по-миниатюрното, за да стигна до по-мащабното. В нея съм включила и цитат от мой спектакъл, в който ще участват 14 изпълнители от варненската балетна трупа. Солистичните номера също ще поверя на варненски танцьори, а един дует ще бъде поздрав от мои студенти в НБУ", обяснява именитата хореографка.

"Тракийски танци" от Петко Стайнов с хореография, танцова концепция и режисура на Анна Пампулова е вторият модул на Балетната гала. Целият цикъл се поставя хореографски за първи път и във Варна е първата му поява на голяма сцена след камерно изпълнение в софийска арт галерия. Транскрипцията на творбата за четири ръце на роял, дело на проф. Ромео Смилков, ще чуем в изпълнение на пианистите д-р Велислав Стоянов и Мартин Дафинов. Анна Пампулова споделя, че прави съвременна танцова интерпретация на "Тракийски танци", с която показва, че тази музика е модерна, дълголетна, силно експресивна и изпълнена с красиви детайли.

В третата част присъстват танцови откъси от мюзикълите "Калас и Онасис", "Цар Лъв", "Красавицата и Звяра", по които Анна Пампулова работи във Варненската опера. Публиката ще им се наслади в съпровод на маестро Страцимир Павлов на рояла. Мотивът за репетицията и смяната на костюми присъства като обединяваща нишка между всички части на триптиха, изпълнен с чувство за хумор и изненади за публиката.

"В последните години имам силно присъствие във Варненската опера и затова избрах точно тук да направя този спектакъл. Самата аз ще изляза на сцената, приятно ми е, чувствам се добре и искам да почета това, че живея чрез любимото си изкуство", обобщава очакването за спектакъла Анна Пампулова.

ДОЦ. Д-Р АННА ПАМПУЛОВА, дългогодишна балерина на Софийска опера и балет, изявен хореограф и педагог пред ПЛАМЕНА АЛЕКСАНДРОВА по повод 30-годишната ѝ творческа дейност, която се отбелязва със специална Балетна гала на 29 април във Варненската опера.

Спектакълът ще представи избрани хореографски откъси, както и премиерната постановка по сюитата на Петко Стайнов "Тракийски танци"

Още Балетът "Нижински" - необикновената история на един гениален танцьор

Балетът "Нижински" - необикновената история на един гениален танцьор

- Много или малко са 30 години, когато балетът е твоят живот? Как започна всичко и как се насочихте точно към това изкуство?
- Помня себе си танцуваща, но нямам спомен за конкретна възраст. На пет годинки баща ми ме заведе в школа и разбрах, че има и други като мен, за които танцът е начин на изразяване, лично пространство, емоции. В ранните си години като ученичка смятах, че да танцуваш значи да се сливаш с музиката през движение. Десетгодишна в балетното училище разбрах, че това не е достатъчно - професионалният танц означава да бъдеш посветен на тази професия. Ако искаш това изкуство да остане в живота ти за дълго и ти да го изследваш във всичките му аспекти, то трябва да потърсиш и формата, и техниката. Неусетно превърнах танцуването в мисия. Да посвещавам на това изкуство неможещите, неопиталите, но гледащите, възприемащи танца като зрители, или любопитните към танцовото изразяване да водя по пътя на професионалното изграждане.

- Всички сме чували легенди за изтощаващите балетни репетиции, множеството контузии, бързата амортизация - колко истина има в това, доколко възнаграждаваща е професията, какво взема и какво дава?
Купи билет- Ако кажа какво се крие зад сценичната изява, ще разваля илюзията за нея, ще издам от онази част, която не е толкова красива. Балетът е магичен за публиката, за нас които го изпълняваме е себеотдаване, себеусещане, дисциплина, себеразтваряне, вглеждане в себе си, преоткриване на тялото, посвещаване. Мисля, че балетният артист, за разлика от другите артисти, не изгражда толкова високо его. Танцът помага за развиване на самоконтрол.

Може би през живота си ние чуваме повече "не", отколкото "да" - наричам го каляване на психиката, в един момент се чувстваш на ръба на спорта и изкуството. Трябва да задържим по-дълго тялото експресивно, живо, за да остане то верен посланик на идеите на режисьора и хореографа, на магията, която то носи.

Балетът дава възможност да работиш върху себе си по-дълготрайно - не само като артист, а и като личност. Изгражда и един специален финес, никога не можеш да кажеш, че някой е бивш балетен артист, той си остава такъв до края, посветен на връзката на духовното и тленното.

Анна Пампулова (Източник: Държавна опера Варна)

- Как се променя балетното изкуство в годините, изместват ли контемпорари стиловете класиката, или има публика за всичко?
- О, има публика за всичко. Аз мисля, че все повече се откроява като успешна класическата танцова техника. Времето е динамично, младите хора искат много бързо да постигат резултати, а балетното танцово изкуство изисква последователност, дълго време работа, посвещаване, трудолюбие.

В днешно време динамиката, в която живеем, отваря врати на много експерименти в танца, но те са така устойчиви. От своя страна класическият танц печели от тази динамика, защото в него се вкарват нови модерни версии, неокласиката става все по-атрактивна именно защото разчита на съвременната интерпретация на танца. Класическото балетно изкуство остава силно респектиращо.

Още В Харков балетно студио предлага един час бягство от ежедневните ужаси на войната

В Харков балетно студио предлага един час бягство от ежедневните ужаси на войната

- Можете ли да обобщите най важното, на което учите начинаещите балетисти?
- Най-важното е да бъдат верни на това, което правят, и да го обичат истински. Според мен да обичаш някого и нещо, особено изкуството, е да отдаваш себе си, защото започваш да обичаш себе си в това, което правиш. И нещата се случват, когато полагаш усилия, когато си верен, когато си истински и действаш последователно. Доверието също е от най-важните фактори - да знаеш, че всяко усилие се възнаграждава. Едно от основните неща обаче, които балетният артист трябва да притежава, е харизма. А тя отговаря на духовността. Така че ние не можем да останем само в момента на репетиционното, на техничното, на отработването на движенията. Желателно е винаги да сме в растеж и духовен подем и да пълним душата и сърцето, за да можем все пак да се свържем истински с публиката като посланици на изкуството.

- Кои моменти в професионален план от тези 30 години са Ви най-скъпи?
- Много са. Едни от най-скъпите са аплодисментите на публиката, голямата сцена, трупата на Софийска опера и балет - незаменими години на младост, на много активна динамика в изграждането ми като танцьор. Друг момент са първите ми опити за свързване със студентите като преподавател - те почти се препокриха със стартирането ми като балерина. Преподавам от 1998 г. в Нов български университет, а от 1993 г. съм професионална балерина в Софийска опера и балет. И не на последно място е работата ми като хореограф. За да правиш нещо, ти трябва да го харесаш, след това да го заобичаш, но за да го заобичаш, трябва да му повярваш и да положиш усилия.

Купи билет- Около какво организирахте Балетната гала, с която празнувате годишнината си, как подбрахте репертоара в нея?
- Има толкова много неща, които бих искала да покажа на публиката, като започна с по-ранните ми хореографски етапи и покажа как постепенно се развивам и изграждам. За да направя по-интересен спектакъла и да усети публиката мен, защото нося много силна експресивност и бърза динамика в смяната на настроенията и желанията като личност, реших, че мога да обединя отделните произведения с една идея, която е задкулисието. Деликатно ще предам как се подготвяме за спектакъл, как избираме костюма, как полагаме последни щрихи върху грима. Някъде там, в действието, ще има едно второ действие, което ще представлява обединяващата връзка, а имам и изненади за публиката.

Реших да бъде в три части, за да мога да представя някои миниатюри - сола, дуети, едно от които наградено на Международния балетен конкурс във Варна. Ще покажа и работата с мои студенти от НБУ - това става в "Тракийски танци" по Петко Стайнов. Постановката на тази сюита е премиера за България. В третата част ще цитирам няколко от танците в мюзикълите "Цар Лъв", "Красавицата и Звяра" и "Калас и Онасис", по които съм работила във Варненската опера.

Още Варненската опера гастролира с балета "Пепеляшка" на Сергей Бобров в Швейцария

Варненската опера гастролира с балета "Пепеляшка" на Сергей Бобров в Швейцария

Мюзикълът винаги носи един уау-ефект, той директно стига до сърцето и имахме прекрасни моменти с артистите в тези спектакли. Поканила съм Мария Павлова да изпее ария от "Калас и Онасис". Така че в моя ден ще имам връзка освен с балетните артисти, с публиката, с моите гости от НБУ, и с певци, участващи в мюзикълите. Всички са добре дошли. Варна е мястото, което в последните години откривам за себе си и тази динамична голяма трупа много ми допада с добрата си танцова подготовка, трупа обединяваща различни култури с танцьори от чуждоезични държави.

- Какво ще пожелаете на себе си и на колегите си по случай Международния ден на балета?
- За 29 април, Международния ден на балета, пожелавам на всички танцуващи да не спират да преоткриват танца в себе си; на тези, които не са опитали, пожелавам да затанцуват в своя живот. Синхронът в усещането за душа и тяло е много важен, за да сме в хармония.

БАЛЕТНИТЕ ПЕДАГОЗИ НА ВАРНЕНСКАТА ОПЕРА

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, заради което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че "има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър." Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Сергей Бобров (Източник: Държавна опера Варна)

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат "само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно - ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран."

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ Александър от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл "Игор Моисеев", където натрупват огромен опит. Наталия смята, че "е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция." За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. "Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист", казва той.

Купи билетБАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е "Дон Кихот", а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от "Лебедово езеро". "Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете - трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива."

Бахиджан Смагулов (Източник: Държавна опера Варна)

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. "Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава - балет, опера, театър - да обича изкуството, както го обичаме ние."

Наталия Боброва (Източник: Държавна опера Варна)

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея "сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц". Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на "Катарина, или Дъщерята на разбойника" ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

Меган Рейд (Източник: Държавна опера Варна)

Още В Дeня на българския балет - балетна гала във Варна

В Дeня на българския балет - балетна гала във Варна

Още Солисти и трупа с международно признание ще танцуват в балетния спектакъл "Ромео и Жулиета" на 9 март в НДК

Солисти и трупа с международно признание ще танцуват в балетния спектакъл "Ромео и Жулиета" на 9 март в НДК

Още Балет "Арабеск" и мистерията на българския фолклор

Балет "Арабеск" и мистерията на българския фолклор

Още "Ако твърде дълго се взираш в бездната, бездната ще се взре в теб...." - Балет "Арабеск" и "Тъй рече "Заратустра"

"Ако твърде дълго се взираш в бездната, бездната ще се взре в теб...." - Балет "Арабеск" и "Тъй рече "Заратустра"

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи

"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"

Михаил Зигар: Политическият активизъм е проблемът на свободната журналистика

Осъденият в родината си руски журналист и дисидент смята, че разделението днес е между циничния капитализъм и капитализма с човешко лице и че в Русия все още има хора, които мечтаят за различно бъдеще

Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

На 5-и и 6-и декември в зала 2 на Топлоцентрала, Unseen Scene представя два специални концерта на тъмно с участието на българския музикален проект WOOMB - събития, които обещават пътуване отвъд невидимото

Ванина Кондова за "Онзи, другият Ню Йорк", носталгията и търсенето на приндлежност

"Носталгията е адски ирационално чувство - появява се абсолютно неочаквано, в странни моменти. Просто изпълзява от нищото, хваща те за врата", споделя актрисата, сценарист и режисьор

Фронтменът на Група "Хоризонт" Валери Славчев: "Измислените истини", които ни събират

"Нашите песни не са тип "летен хит", нещо което да минава и отминава бързо, а песни, които няма как да те оставят безразличен", разкрива музикантът

Паулина Георгиева: Моделът за успех днес изисква много жертви

Разговор с писателката по повод най-новия ѝ роман "Малки грехове", издаден от издателство "Книгомания"