ЗВЕЗДЕН ГОСТ
Фолкер Шльондорф пред Dir.bg: Никой не може да предскаже бъдещето на киното
Според Фолкер Шльондорф професията режисьор е най-хубавата, която може да си представи
Автор : / 1230 Прочита 0 Коментара

Легендарният германски режисьор пристигна в София и ще открие София Филм Фест тази вечер с най-новия му филм, документалният "Повелителят на горите".
Той е едно от най-значимите имена от групата режисьори на Новата вълна в немското кино.
Нарежда сред режисьори като Вим Вендерс, Вернер Херцог, Райнер Вернер Фасбиндер и Маргарете фон Трота, която впрочем е и негова съпруга.
Фолкер Шльондорф е автор на превърнали се в класика филми като "Една любов на Суан" (1984) с участието на Джеръми Айрънс, Орнела Мути, Ален Делон и Фани Ардан, екранизация по едноименния роман на Марсел Пруст, също така и на филма "Тенекиеният барабан" (1979) по романа на Гюнтер Грас.
Забележителното участие и първа роля в киното на Райнер Вернер Фасбиндер е във филма "Баал" на Шльондорф от 1970 г. по едноименната пиеса на Бертолт Брехт - филм, прозорец към еволюцията на Шльондорф като режисьор.
Други популярни негови филми са "Случайно и преднамерено убийство" (1967), "Изгубената чест на Катарина Блум" (1975), "Смъртта на търговския пътник" (1985), "Хомо Фабер" (1991).
За "Тенекиеният барабан" Шльондорф получава Златна палма от фестивала в Кан през 1979 г. и награда "Оскар" за чуждоезичен филм през 1980 г.
Режисьорът пристига в София по покана на София Филм Фест, като и преди е бил гост на фестивала. Предишната ни среща беше преди цели 12 години, отново на София Филм Фест.
Ето какво каза Фолкер Шльондорф пред Impressio, минути след като кацна в София.
- Г-н Шльондорф, кажете как се чувствате отново в София като гост на кинофестивала София Филм Фест, какви спомени ви носи това събитие?
- В момента се чувствам сякаш идвам при приятели, 12 години след предишното ми идване тук, а и тогава не бях за първи път в София! От 25 години идвам тук от време на време и обичам българската публика. Хората тук обичат киното, харесват старите филми, харесват нови филми също.
Кита се грижи страхотно за своите гости и в София, смея да твърдя, срещнах ужасно интересни хора, гости на фестивала от други държави. Например тук срещнах Алън Паркър, също така Клаудия Кардинале - точно, когато съм подписал книгата ви - на 11 март 2011 година (бел.ред. - става дума за автобиографичната книга на Шльондорф "Светлина, сянка, движение. Моят живот и моите филми", издадена от издаделство "Колибри").
Ние режисьорите сме някакъв вид международно общество, и по-старите, и младите, радваме се да се събираме заедно, особено сега, когато киното е в голяма криза, когато не знаем дори дали кино салоните ще оцелеят. Затова е добре да се окуражаваме взаимно.
Фолкер Шльондорф на пресконференция на фестивала Берлинале през 2017 г. (Снимка: Getty Images)
- Говорейки за кино, кризи и гледане на филми, кажете какво мислите за стрийминг платформите като начин на гледане и как те променят киното според вас?
- Никой не може да предскаже бъдещето на киното.
За момента стрийминг платформите са много полезни за продукцията на филма. Много хора работят там, може да се правят повече филми от преди, но със сигурност те напълно променят киното като такова.
Това е напълно друг вид кино. Дали е хубаво или лошо - нямам идея!
Със сигурност киното вече не е такова, каквото е било, с фестивални филми, които имат начало, среда и край (киното вече може да се гледа не непременно в този ред).
Тук не говорим дори само за стрийминга като процес, говорим за начина на гледане, за промяната на навиците. Също така за мен може би най-голямата промяна - това е дигиталната ера.
Стриймингът е само последствие от огромното влияние на дигиталната култура. Това напълно променя консумацията на филми.
Тъкмо слизам от самолета и ми направи впечатление как хората гледаха филми от своите телефони. За да е възможно това обаче, се правят също така съвсем различни филми. Не можеш да пускаш нещо, когато ти скимне на телефона и да го наричаш кино, тъй като най-малкото не можеш да му схванеш смисъла.
По време на снимките на "Повелителят на горите" (Източник: София Филм Фест)
- Защо се обърнахте към тази тема за климатичните промени и направихте филма "Повелителят на горите"?
- Беше чиста случайност, срещнах агронома Тони Риналдо в Берлин, той тъкмо се беше върнал от Стокхолм, бе получил награда там.
После направи конференция, на която ми беше любопитно да отида. Той не говори много, около петнайсетина минути, но тогава си казах "Трябва да направя филм за този човек". Питах го дали би искал и си стиснахме ръцете.
Това беше.
По време на снимките на "Повелителят на горите" (Източник: София Филм Фест)
- Кой е най-големият урок, който киното ви даде?
- Не знам дали киното ме е научило на някакъв урок, но професията да бъдеш режисьор е просто прекрасна!
Правя го от 60 години насам и не бих могъл да си представя по-хубава работа.