Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Олеся Пантикина: "Нестинарка" e като голямо живописно платно, с много цветове и гласове в него

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Олеся Пантикина: "Нестинарка" e като голямо живописно платно, с много цветове и гласове в него

Този балет е рядък пример за творческо единомислие и е едно щастливо Голямо случване, споделя хореографката и дъщеря на легендарната Маргарита Арнаудова

"Нестинарка" (Снимки: Държавна опера Стара Загора/Колаж: Юлиян Илиев)

Премиерното представяне на балета "Нестинарка" по музика на Марин Големинов ще се състои на 23 и на 29 май на сцената на Държавна опера-Стара Загора. Олеся Пантикина поставя култовата танцова драма по оригиналната хореография на Маргарита Арнаудова. Сценографията е на Иван Токаджиев, костюмите на Ана-Мария Токаджиева - по оригиналните идеи на Мария Трендафилова.

В главните роли в двете премиерни представления ще танцуват Анелия Димитрова, Веса Тонова, Фиорди Лоха, Станко Танев и Ивайло Янев.

Още

Култовият танцов спектакъл "Нестинарка" с премиера в Стара Загора

Култовият танцов спектакъл "Нестинарка" с премиера в Стара Загора

В "Нестинарка" участва цялата многонационална балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора, в която танцуват балетни артисти от България, Албания, Великобритания, Франция, Италия, Япония, Тайван, Южна Корея, децата от ДЮСОБ "Маргаритки", представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Спектакълът се посвещава на 90 години български балет и 110-та годишнина от рождението на великия български композитор Марин Големинов, оставил ярка следа в българското и световното музикално наследство.

"Нестинарка" по музика на Марин Големинов (Снимка: Държавна опера Стара Загора)

Броени дни преди премиерата на "Нестинарка" разговаряме с хореографа Олеся Пантикина - дъщерята на легендарната Маргарита Арнаудова:

- Какво означава за Вас да поставяте по хореографията на Вашата майка?
- Смятам, че това е мое задължение и често го правя, откакто нея я няма. Наложи се да довърша нейния последен спектакъл "Часът на кучето", който остана в проект само с два готови номера. Оттам нататък поддържам нейните спектакли, тези които се играят в "Арабеск"- "Болеро", "Нестинарка" и др. и в страната съм правила някои по-малки неща.

Това е нормално, защото познавам стила на Маргарита Арнаудова много добре, танцувала съм в много от нейните спектакли, още повече спектакли съм наблюдавала и като балерина в трупата, и в детските си години. Така че всичко е както се казва "пред очите ми", споменът е в мен за това как трябва да изглежда и какво трябва да излъчва да един неин спектакъл.

Олеся Пантикина (в средата) в работен момент от спектакъла "Часът на кучето" (Снимка: Личен архив)

Още

Гала спектакли от емблемата на съвременния танц - Маргарита Арнаудова

Гала спектакли от емблемата на съвременния танц - Маргарита Арнаудова

Възраждането на спектакъл като "Нестинарка" е много голям проект. Той е решен полифонично, участва огромен ансамбъл и изисква изключителни солисти. Възстановката му е много сложна работа, а и аз гледам на нея наистина като възстановка на оригинала, а не като възможност за собствена творческа изява.

Свела съм моята намеса до абсолютния минимум.

Помагат ми много записките на моята майка, които са изключително подробни. Това винаги е изумявало хората, които изследват творчеството й. Така както го е мислила, така го е изляла на листа. И така, както е излято на листа, така е осъществено от танцьорите и се вижда на видеозаписите.

Олеся Пантикина в "Още веднъж за любовта" на Маргарита Арнаудова (Снимка: Личен архив)

Тъй като и аз съм хореограф, този начин на протичане на мисълта с тази нейна яснота, е поразителен.

От друга страна са видеозаписите на изпълненията на водещите звезди на българския балет, които са участвали в първообраза на "Нестинарка" - това е базата, на която го възстановяваме. И тъй като записите са достатъчно много, това дава възможност да се отсее ясно авторския инвариант от интерпретацията, която всеки един от тези солисти е наложил върху своя образ. Това е необходимо, за да може съответно тук солистите, които също имат своя индивидуалност и свои качества, да създадат своя собствена интерпретация.

- Какво ново внасяте в постановката и как ще изглежда този спектакъл днес?
- Тъй като тук спектакълът ще е с музика на запис, съм решила да не правим антракт и вместо антракт съм вмъкнала като интермедия един кратък дует без музика. Този дует е една от най-красивите сцени в първата версия на "Нестинарка" от 1978 г. - сюитата "Нестинарка", правена за Балет "Арабеск".

Там има много такива моменти без музика. Този малък дует без музика е един от моментите, които спират дъха и аз реших да го има. Освен това мястото му в сюжета е точно там, където го вмъквам. С него спектакълът стои по-компактно, все пак съвременният зрител 30 години по-късно е хубаво да не излиза от "настройката", която е получил гледайки голямата нестинарска сцена точно преди дуета.

Маргарита Арнаудова с композитора Марин Големинов (вдясно) и диригента Димитър Димитров (Снимка: Личен архив)

Отказала съм се от едно-единствено встъпление на Маестро Марин Големинов преди 6-тата картина, защото когато свири жив оркестър, публиката може на затворена завеса спокойно да слуша, но когато е на запис - тогава се явява една дължина, която би разтегнала възприемането на спектакъла. Много малко е свит съставът на ансамбъла - дотолкова, доколкото да могат да се запазят композициите и да се чете ясно хореографското намерение.

"Нестинарка" (Снимка: Държавна опера Стара Загора)

Стремежът ни заедно с художничката на костюмите Ана-Мария Токаджиева е да направим точна възстановка на оригиналните костюми на Мария Трендафилова, които считам за уникални. При сценографията е малко по-различен подходът. Иван Токаджиев прави жест към личността на Мария Трендафилова, създавайки декора по нейната първоначална концепция, която е свързана и с хореографския прочит.

Има негов си авторски почерк, с който реализира декора. Моята основна цел е да запазя автентичния хореографски текст, духа на спектакъла, стилистиката му, защото тя е изключително характерна за спектаклите на Маргарита Арнаудова.

- С какво балетът "Нестинарка" е толкова специален. Смята се, че хореографията на Вашата майка в комбинация с феноменалната музика на Марин Големинов е връх, който трудно би могъл да бъде достигнат втори път - Вашият коментар?

Още

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

- Смятам, че този балет е рядък пример за творческо единомислие и е едно щастливо Голямо случване. Наистина такива спектакли се случват рядко. Такова единомислие на творците-създатели: композитор, хореограф и и сценограф! Всеки един от тях към онзи момент, пък и към днешна дата е един от най-добрите в професията си, а събирайки се, тези три различни индивидуалности, правят със своя прочит на темата и идеята един уникален по самобитността си естетически продукт.

Това е вероятно една от причините, заради които Силвия Томова, артистичният директор на балетната трупа на Стара Загора, толкова отдавна иска да възстанови този спектакъл.

Силвия Томова като Демна и Пенка Йосифова като Струна в премиерата на "Нестинарка" през 1986 г. - голямата версия, направена специално за балета на Софийската опера (Снимка: Личен архив)

Гледайки видео от нейното изпълнение в този балет, виждам и усещам, че тя е била изключително вдъхновен изпълнител в "Нестинарка"! Това е една от причините също да съм категорична, че този спектакъл трябва да се възстанови, да се реставрира във вида, в който е създаден, а не да се допълва, редактира, видоизменя и осъвременява. Много внимателно съм се взирала в някои детайли от танцувалната техника, която е била модерна за времето, и съм разсъждавала дали има ли нужда те да се осъвременят? Но абсолютно не съм ги докоснала.

Просто в "Нестинарка" няма нито един случаен детайл.

- Още се помнят превъплъщенията на титулярите в "голямата" Нестинарка на Софийската опера и балет. Какви са впечатленията Ви от младите артисти на старозагорския балет, Вие вече сте избрала солистите на премиерния състав?
- За мен голямото щастливо откритие в този театър се казва Анелия Димитрова. Аз познавам Анелия като балерина, гледала съм я в други спектакли, знаех, че е добра. Но не съм подозирала каква емоционалност носи тя и какъв безпогрешен усет има за стила на този спектакъл. Просто за мен това беше невероятна изненада и щастие. Наистина стилът е труден и уникален и ако ти не постигнеш този стил - в общи линии се обезсмисля "заниманието".

Мисля че в момента трупата на старозагорския балет е една от малкото в страната , която има капацитет да изиграе този спектакъл. От една страна има индивидуалностите, които да покрият персонажите, които не са малко. Първо трябва да се каже, че в ролята на Струна ще видим Веса Тонова, която за мен е една от най-великолепните балерини в историята на българския балет изобщо и задълбочен артист.

Бих откроила чудесния, перспективен млад солист Фиорди Лоха, който ще е Найден. Станко Танев - страшно подходящ за образа на Стареца, който в оригиналния вариант се танцува от Бисер Деянов!

Веса Тонова като Струна в "Нестинарка" (Снимка: Държавна опера Стара Загора)

От друга страна младият Ивайло Янев бе също в състава за тази роля и аз просто много дълго време се чудех, кой от тях трябва да е играе Стареца, защото и двамата са прекрасни, макар и различни и абсолютно "покриват" този образ. Ивайло пък в ролята на Колю е прекрасен, млад красив българин, какъвто трябва да бъде приятелят на Найден.

Но Станко, който също бе разпределен в тази роля и така я пълнеше с този красив жест на българския танц, с присъствие... че аз трудно определих кой от двамата кого трябва да изиграе на премиерата, защото и в двете роли те стоят добре.

- А балетните артисти от Азия, които са голяма група в трупата усетиха ли историята, музиката?
- По-бавно, но аз го очаквах. Постепенно започнаха да усещат за какво става дума, макар че наистина е различен начинът, по който ме гледат българите, когато говоря за ритуала нестинарство.

Чуждестранните танцьори в трупата са интелигентни и с напредването на времето ги усещам /защото те са ансамблов образ/ все повече като една набираща сила лавина. Надявам, че на премиерата те ще ни "пометат" с изпълнението си. Образно казано, разбира се.

Трудността при чуждестранните балетисти беше първо с музиката. Тя им беше изключително сложна. Докато не свикнаха да я чуват наистина не беше лесно. От друга страна това, че те са класически танцьори също им създава трудност при тази експресивна боса техника и поведение на ръцете.

Сцената на нестинарския огън е много силова и тежка за издържане и трябва да бъде заредена с много експресия. Но на този етап вече всички разбират за какво става дума и спектакълът расте с всеки ден.

Репетиция на танцовия спектакъл "Нестинарка" (Снимка: dolap.bg)

- Какво да очакват зрителите и защо не трябва да пропускат спектакъла на балета "Нестинарка"?
- Защото това е рядък лукс, да се възроди този оригинал от 1986 г. Ние сме свикнали да говорим за големите си личности със суперлативи, които са се превърнали в клишета и това ни пречи да знаем, какво наистина стои зад клишетата.

Още

Огнян Драганов: Съизмерваме се с оперните театри в Европа

Огнян Драганов: Съизмерваме се с оперните театри в Европа

Тази възстановка е действително във всички отношения много сложна задача и голям лукс. Благодаря на директора на Старозагорска опера Огнян Драганов, че е пое този риск и още веднъж изказвам благодарност на Силвия Томова! Този спектакъл така се е загнездил в съзнанието и сърцето й, че да, тя е двигателят "Нестинарка" да се случи тук.

Благодатно е, че трупата на балета има капацитета да направи това заглавие. Зает е сто процента от изпълнителския състав. Участват и част от "Бага-Тур" и ДЮСОБ "Маргаритки". Започнахме с едни хора, продължихме с други, завършваме с трети. Имаше щастливи бременности, имаше заминавания, имаше травми, в живота на трупата се случват страшно много неща, а ти във всеки един момент имаш нужда от сто процента от тези хора.

Така че това сбъдване на "Нестинарка" на сцената на Старозагорската опера е въпрос на щастлив момент и наистина не трябва да се пропуска.

Хората си мислят, че могат да видят много пъти един спектакъл и отлагат за следващия път. Да, но животът е много сложен и утре може и да няма. Заслужава си да се чуе музиката на Марин Големинов която е извън времето. И да се види точно този хореографски почерк, точно тази сценография.

Репетиция на танцовия спектакъл "Нестинарка" (Снимка: dolap.bg)

- Какво е оставила в съзнанието Ви Маргарита Арнаудова като съвет, като светоглед, като наръчник за танц? Какво от нейните завети се стремите винаги да следвате във Вашата работа?
- Преди всичко тя беше изключителен естет, много фин човек, много лъчезарен, много добър човек, със заразителна усмивка. Няма човек, който да чуе името й и да не му се промени погледа и да не се отвори врата пред мен досега вече толкова години след смъртта и през 1994 г. Това говоря в чисто човешки план.

Маргарита Арнаудова (Снимка: Иван Донов)

А иначе като хореограф - малко са ни хореографите в историята на нашия, на българския балет с такъв замах и с такъв режисьорски усет, с такъв самобитен почерк.

Уникалното на "Нестинарка" като имам предвид още първата "Нестинарка" /сюита от 1978 г./ е точно този автентичен авторски език на Маргарита Арнаудова, който досега, вече 40 години, "звучи" модерно. Защото не е просто мода на някакъв танцувален стил, който тогава е използван, а е абсолютно автентичен неин език. Мога да сравня "Нестинарка" сюита с графична творба, естетска, черно-бяла, строга и с изчистена линия.

А тази "Нестинарка", която възстановяваме е като голямо живописно платно, с много цветове, с много гласове в него.

И неслучайно в отзивите след премиерата през 1986 г. в Софийска опера и балет сравняват тази "Нестинарка" с платната на Иван Милев. Като почерк, като стил, като визия Иван Милев е едно от вдъхновенията на Маргарита Арнаудова като хореограф.

Интервю на Сийка ЛАПАЧКА и Уляна КЬОСЕВА

Олеся Пантикина (Снимка: Личен архив)

Олеся Пантикина е хореограф и репетитор на балет "Арабеск", преподавател по съвременни танцови техники.

Завършва Държавното хореографско училище, специалност "Класически танц" през 1986 г. в класа на Любов Фоминих.

Творческият й път, над 30 години, е свързан с балет "Арабеск" - отначало като танцьор, впоследствие като хореограф и репетитор. Следва "Балетна режисура" в Нов Български университет, София, при Маргарита Арнаудова и Боряна Сечанова (1993-1996 г.). Дипломира се в специалност "Балетна педагогика" в Държавната музикална академия "Панчо Владигеров" през 2006 г. при академик Калина Богоева. Специализира съвременни танцови техники като Contemporary, Марта Греъм-техника, Модерен джаз и степ, Кънингам-техника, импровизация и композиция на танца, Лимон-техника, модерно партниране, Хортън-техника, Физически театър и контакт импровизация, Пилатес и др. на многобройни семинари, както и в Танцова академия, Кьолн, Германия, Международна лятна балетна академия, Варна и др.

Наред с авторските си спектакли възстановява и поддържа някои от спектаклите на своята майка, големия български хореограф Маргарита Арнаудова, в балет "Арабеск" и на различни сцени в страната. Дългогодишен преподавател по съвременен танц в НУТИ (2001-2015), както и в Американския университет в Благоевград и в Нов български университет.

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Неда Спасова: Премиера на български филм е наистина празник

"Не мога да опиша чувството, с което виждаш очите на зрителите след прожекцията на филма "Защото обичам лошото време", споделя актрисата

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"