Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гала спектакли от емблемата на съвременния танц - Маргарита Арнаудова

ПОЛОВИН ВЕК "АРАБЕСК

Гала спектакли от емблемата на съвременния танц - Маргарита Арнаудова

В годината на своя 50-и юбилей балет "Арабеск" посвещава вечер на таланта и творчеството на именитата хореографка с "Нестинарка" и "Болеро"

"Болеро" на балет "Арабеск"

На 20 октомври от 19.00 часа на Сцената на Музикалния театър, балет "Арабеск" ще се поклони пред светлата личност на Маргарита Арнаудова и нейния оригинален талант със специална програма.

Още Балет "Арабеск"  с  премиера на "Ромео и Жулиета"

Балет "Арабеск" с премиера на "Ромео и Жулиета"

Наред с десетките шедьоври, обогатили българската хореографска мисъл с нови идеи, търсения и форми, Маргарита Арнаудова е личността, формирала уникалния облик на балет "Арабеск", а заедно с това и облика на съвременния танц в България.

"Нестинарка" на балет "Арабеск"

"...Тя създаде свой естетически свят, само неин и неприличащ на никой друг. Този свят е зареден с образност, възвишеност и красота. От него струи любов към живота и хората. Хореографията й е брилянтна, крехка, силно естетизирана. Но вглеждайки се внимателно в нея, откриваме, че тя е резултат на желязна конструкция, на забележителни знания в изграждането на драматургическата и режисьорска линии, във владеенето на формите и движенията в техния чист и перфектен вид...

Творчеството на Маргарита Арнаудова няма преходно значение. Освен значимостта му за културата ни днес, то е и мост между най-доброто от миналото и утрешния ден"

Маргарита Михайлова

"Болеро" на балет "Арабеск"

"Вечер с творчеството на Маргарита Арнаудова - голямото име на "Арабеск":

"Нестинарка" на балет "Арабеск"

"НЕСТИНАРКА"

Премиера 15.03.1978 г.

Музика - Марин Големинов
Хореография - Маргарита Арнаудова
Сценография и костюми - Мария Трендафилова

Възстановка:

Хореография - Олеся Пантикина
Костюми - Цветанка Петкова-Стойнова
Солисти - Демна - Даниела Иванова, Найден - Стефан Вучов
Струна - Константина Ханджиева

"КОРЕН ДЪЛБОКО В ТАНЦА" - филм за Маргарита Арнаудова на режисьора Йордан Джумалиев с кадри от нейния личен архив.

"Болеро" на балет "Арабеск"

"БОЛЕРО"

Премиера - 1987 г.

Музика - Морис Равел
Хореография - Маргарита Арнаудова
Костюми - Мария Трендафилова
Солисти: Константина Ханджиева, Асен Наков, Васил Дипчиков, Стефан Вучов

Във фоайето на театъра ще бъде представена ИЗЛОЖБА на фотографа Иван Донев със снимки от спектакли на Маргарита Арнаудова.

"Нестинарка" на балет "Арабеск"

От премиерата си през 1978 г "Нестинарка" на Маргарита Арнаудова шества по българските и световни сцени като емблема на Балет "Арабеск". Култовата творба на Марин Големинов е създадена през 1940 г. , а през 2018 г. ще отбележим 110 г. от рождението на композитора.

Сюжетът на спектакъла е изграден върху основата на стар народен обичай игра върху огън в деня на празника св. Константин и Елена. На фона на този обичай се развива личната драма на главната героиня. Изтерзана от хорските клюки, неразбрана от любимия човек, отчаяна от самотата си, тя смята, че причината за нейното нещастие е отричането й от св. Константин. Обезумяла от мъка, тя танцува в огъня и изгаря в него. Достигнатият пластичен синтез в танцовата сюита "Нестинарка" напомня раздвижени пози и форми от съвременната скулптура. За големия успех на този спектакъл не само на българските сцени, но и зад граница, допринасят изключителните изпълнителски качества и индивидуалност на танцьорите от трупата.

"Нестинарка" на балет "Арабеск"

Първите изпълнители на "Нестинарка" през 1978 г. са Румяна Маркова - Демна, Георги Михов - Найден и Радостина Найденова - Струна, както и Розина Камбурова, Симеон Петров и Магдалена Ботева. За изпълнението на Румяна Маркова на престижния фестивал "ИНТЕРБАЛЕТ" в Будапеща през 1979 г. пресата пише: "Румяна Маркова се нареди сред най-добрите изпълнители, видени на фестивала като Аурора Бош и Хосефина Мендес."

Новото поколение изпълнители на "Арабеск", които поемат щафетата от 2004 г. насам са Даниела Иванова в ролята на Демна, Константина Ханджиева и Ангелина Гаврилова в ролята на Струна, Асен Наков и Никола Хаджитанев (гост-солист от Софийска опера)в ролята на Найден . Тази вечер за първи път в ролята на Найден ще видим един от младите солисти на трупата - Стефан Вучов.

"Болеро" на балет "Арабеск"

"Болеро" е един от най-ярките спектакли на Балет "Арабеск", останали в наследство от Маргарита Арнаудова. Той винаги е присъствал в афиша на трупата, особено в програмите на задграничните турнета.

"Болеро" носи силно изразена програмност и впечатляваща атмосфера като балетното движение е стилизирано в ритъма на испанския танц. Заслуга за експресивната колоритност на танца има полифоничността в хореографията на Маргарита Арнаудова.

Първите изпълнители на "Болеро" са Румяна Маркова, Радомир Начев, Ясен Стоянов и Марио Пейчев. В последствие танцува цяла плеяда солисти на "Арабеск", сред тях блестящите Антония Докева, Теодора Стефанова, Даниела Иванова и Константина Ханджиева, която ще видим тази вечер заедно с Асен Наков, Васил Дипчиков и Стефан Вучов.

МАРГАРИТА АРНАУДОВА (30.06.1941 г. - 08.11.1994 г.)

"Не мога да отделя балета от себе си. Това не е професия, а живот - казва преди години голямата българска хореографка Маргарита Арнаудова. "И да имах свободно време, не бих могла да го посветя на нищо друго. Без балета нямаше да зная какво да правя с енергията си, с мислите, с чувствата си. От балета, от хореографията получавам всичко. Трудностите, с които се сблъсквам, ме оформят като характер и определят живота ми."

Маргарита Арнаудова

Това са думи на Маргарита Арнаудова, един от малцината избрани творци, които с таланта си бележат времето, в което живеят и променят насоките на естетическото мислене.

Маргарита Арнаудова стъпва на професионалната балетна сцена с ролята на Жар-птица от едноименния балет на Игор Стравински. Този образ на възкръсващата красота ще се гони с Маргарита през целия й живот. Маргарита Арнаудова е завършила Държавното хореографско училище в София през 1959 г. и се дипломира с ролята на Жар птица. Нейна първа учителка е Нина Кираджиева, един от хореографите с най-изявени търсения на българския корен в националния ни балет. "Маргарита Арнаудова и Надя Руменин са свежи дарования с много възможности за в бъдеще. Мъчната и разнообразна партия бе изпълнена с техническа лекота и богатство на израза от Маргарита Арнаудова"1 - четем за нейното участие във випускния концерт на училището.

Въпреки че е обещаваща балерина Маргарита Арнаудова изразява себе си не като изпълнител, а като създател. Тази необходимост я отвежда в ГИТИС-Москва. Неин преподавател е Анатолий Шатин, хореографът-дисидент в тогавашното московско културно пространство, комуто забраняват собствени постановки, но за щастие му оставят свободата да възпитава ученици. "За времето на обучение в института Арнаудова показа себе си като един от най-способните студенти, които притежават ярка балетмайсторска дарба. Всички творчески работи на Арнаудова се отличават с дълбока мисъл, с точни режисьорски и композиционни решения, с ярък и свеж хореографски език"2, пише Анатолий Шатин за своята студентка.

Маргарита Арнаудова поставя дипломната си работа, балета "Пепеляшка" на сцената на Казанския театър за опера и балет през 1966 г. Същата година става балетмайстор на Харковския академичен театър за опера и балет. За пет години на харковска сцена Маргарита Арнаудова поставя големите многоактни балети като "Пепеляшка"(Прокофиев), "Легенда за любовта"(Меликов), "Прометей"(Аристокесян), "Д-р Охболи" (Морозов) и "Дон Жуан" (Губаренко). В този период Маргарита Арнаудова поставя и на българска сцена - "Пепеляшка" в Русе(1967), "Бахчисарийски фонтан"(1972) и "Абраксас"(1975) в Стара Загора, "Сътворението на света"(1974) в Софийската опера(1974).

Маргарита Арнаудова се връща в България въпреки успешна творческа кариера в Харков и Казан и през пролетта на 1974 г. става първият български хореограф, поканен по предложение на Пенка Енчева за постановка в тогавашното балетно студио "Арабеск". До тогава през шестте години от създаването на трупата са канени само постановчици от чужбина, сред които и легенди в балетния свят като Алберто Алонсо. Първите й постановки за балет "Арабеск" са "Бразилски импресии", муз. Вила Лобос, "Симфония-реквием", муз. Красимир Кюркчийски, "Адажио", муз. Албинони, "Пасакалия", муз. Бах. От 1974 г. тя става директор и художествен ръководител на балет "Арабеск".

Маргарита Арнаудова работи с "Арабеск" до смъртта си през 1994 г. като изгражда неповторимия образ и уникалния творчески капацитет на тази единствена за България трупа, която се занимава целенасочено с развитието на съвременния танц, търсейки неизменно и българския му образ. Тя е автор на хореографията на над 60 балетни спектакъла. Нейни творби са сред най-големите успехи на балет "Арабеск", но и на оперно-балетните театри в София, Русе, Варна, Пловдив, Стара Загора. Чрез нея българската публика преживява на балетна сцена творбите на Бах, Стравински, Прокофиев, Малер, Равел, Бритън, Вила Лобус, Карл Орф, Шчедрин и Скрябин, наред със сюжети от голямата класическа драматургия и митология като "Ромео и Жулиета", "Хамлет", "Дон Жуан", "Прометей", "Абраксас", "Сътворението на света", "Жар-птица", "Пепеляшка" и др.

Особено място в нейното творчеството и националната ни култура заемат българските й спектакли - "Нестинарка", "Нощта срещу Еньовден", "Легенда за езерото", "Корен дълбоко в небето", "Сянката" и "Бариерата" и др. Наред с тях Маргарита Арнаудова създава множество спектакли, предназначени за младата публика. Сред тях са "Равноденствие", муз. Жан Мишел Жар, "Още веднъж за любовта", муз. Бах, Вангелис, Родриго, "Сюита на покрива", по песни на Ела Фицджералд и Луис Армстронг, "Човекът, когото обичам", муз. Гершуин, "Здравей Бродуей", и др. Спектаклите й бяха притегателен център винаги извън клишето и канона. Маргарита Арнаудова предпочита формата на едноактния балет, тъй като в него много по-сбито и динамично се развива действието.

Според нея съвременният зрител проявява интерес повече към идеята, заложена в спектакъла, и нейното музикално-пластично претворяване, отколкото към фрагменти, които нямат отношение към действието. Заедно със собственото си творчество Маргарита Арнаудова кани в "Арабеск" изявени хореографи от Европа, Русия и Америка, с които трупата поддържа един репертоар на световно равнище и усвоява непрекъснато нови танцувални техники и стилове. С нея "Арабеск" е гастролирал в много страни от Европа и света.

Динамиката на танца е присъща на съвременното поколение. Ритъмът, характерен за танца, е в съответствие с ритъма и духа на нашата епоха. Още древните гърци са издигнали в култ хармонията на човешкото тяло и нещата не са се променили досега - хората винаги ще бъдат омагьосвани от неговата пластика и движение, казва Маргарита Арнаудова. Убедена в бъдещето на съвременния танц през 1993 г. тя създава специалността балетна режисура към Нов български университет.

Името на Маргарита Арнаудова е цяла епоха в съвременния танц в България. Нейното творчество и завладяващата й личност, продължават осезаемо да присъстват в пространството на съвременния ни танц.

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

"Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

Представлението по идея на Елена Димитрова е и история за самотата и отчуждението, за кризата на разпадането на семейството, за трудността да се впишеш, за ранимостта, за справянето

София има нужда от още културни пространства

Три години след отварянето на РЦСИ "Топлоцентрала", нейните две сцени остават едни от малкото възможности за независимата сцена не само в София и региона, но и в страната

Започва единадесетото издание на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство

За единадесета поредна година София е домакин на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство, който събира съвременни артисти от различни краища на света в столицата. Всички събития са с вход свободен

С "Козият рог" Русенската опера се прекланя пред доайена на българското балетно изкуство - проф. Петър Луканов

На 2 октомври в Голямата зала на Доходно здание ще почетем този голям творец и човек, чийто първи и последен спектакъл са поставени именно в Русе

С "Невъзможните разговори" започва 14 издание на АСТ ФЕСТИВАЛ ЗА СВОБОДЕН ТЕАТЪР

Между 14 и 20 октомври - 7 дни, 6 локации, 30 български и 3 международни спектакъла от всички жанрове и форми на съвременния театър