СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Кирил Манолов: Ако си честен към музиката, хората го оценяват
Блестящият ни баритон ще представи дебютния си албум "Tutto Verdi" на 24 юни в зала „България“ под палката на маестро Павел Балев и със специален гост примата Красимира Стоянова
Автор: 1190 Прочита 0 Коментара
/
Блестящият баритон Кирил Манолов ще представи дебютния си албум "Tutto Virdi" с концерт с участието на Симфоничния оркестър и Смесения хор на Българското национално радио на 24 юни, събота, от 19.00 часа в зала "България".
На диригентския пулт ще е маестро Павел Балев, а специален гост ще бъде световноизвестното сопрано Красимира Стоянова. Едни от най-емблематичните български оперни творци ще изпълнят най-популярните Вердиеви арии.
Представяме ви Карил Манолов малко преди дългоочакваното събитие пред предаването "Allegro Vivace" на програма "Хоризонт":
- Изключително събитие очаква публиката в събота, 24 юни, в зала "България". Ще представите Вашия първи компактдиск, събрал само музика от Джузепе Верди. Там е Вашата голяма сила. Каква е подготовката и вълнението за концерта?
- Емоцията за мен е много голяма! Защото ариите, които са включени в албума, са моите бойни коне. Това са дванайсет Вердиеви арии от партиите, с които съм работил и работя в България и по света. Това са ариите, които съм пял най-много. Има части от двете големи арии на Фалстаф - от тях тръгна въобще идеята за този диск. Има арии от "Риголето" и "Макбет". Ще има арии на Атила и Яго.
Всъщност този диск е по идея на маестро Павел Балев, който каза:
"Ти защо не направиш един чисто Вердиев диск?"
И аз се замислих: Хм, само Верди, голямо предизвикателство... Защото Верди е върхът в баритоновото пеене. Верди създава баритона като централна партия в оперите си. Преди него баритонът е бил поддържащ образ, а Джузепе Верди го извежда напред и го прави протагонист в голяма част от оперите си. Вижте "Набуко", "Симон Боканегра", "Риголето", "Фалстаф"...
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
В коронната му роля на Фалстаф в Пловдив (Снимка: Личен архив)
- Изваждаме Фалстаф пред скоби. За Вас Рикардо Мути казва, че сте най-добрият Фалстаф на нашето време. От останалите партии кои са Ви най-близки до сърцето?
- Аз винаги пея Верди с огромен респект и почит към всичко, което е написал - и в това отношение съм възпитаник на маестро Мути. Всяка Вердиева опера е като Библия - не може да я променяш. Каквото е написал композиторът, е закон!
Даже в едно свое писмо Верди пише:
"Искам да има само един създател на опера. И никой друг да не си позволява да променя и дописва това, което съм написал аз." Затова винаги пристъпвам към Вердиеви роли с изключителен респект към партитурата. Мисля, че това е правилният път и правилният вариант да се изпълнява Верди, защото няма нужда да допълваш един гений.
- Много важна част от този концерт и този албум е партньорството с Красимира Стоянова. Невероятно щастие е да видим заедно на една сцена и в един запис двама големи български артисти.
- Преди всичко съм много благодарен на Краси, че тя намери време да бъде мой гост в промоцията на компактдиска в събота. Преди това с нея ще направим запис в Първо студио на БНР на дуета от операта "Луиза Милер" от Верди, който не знам някой в България да е изпълнявал.
"Луиза Милер" е поставяна някога, много отдавна в Софийска опера.
Музиката ѝ е изключително красива, но не е играна много, защото изисква сложен за намиране и сработване състав. Идеята да запишем този дует е на Краси, а в събота ще го изпеем на живо в зала "България". Благодарен съм ѝ, че се съгласи да вдигне още нивото на този концерт, който сам по себе си ще е изключителен! Мисля, че в България скоро не е правено нещо подобно.
- Как си партнирате със Симфоничния оркестър и Смесения хор на националното радио? И с маестро Павел Балев, с когото отдавна работите?
- С маестро Павел Балев сме на първо място приятели, въпреки че не се познаваме отдавна. Срещнахме се на проекта "Фалстаф" на Пловдивската опера преди пандемията. И от тогава сме неразделни, където и да сме по света. Чуваме се, коментираме, разговаряме. Мислим на една честота, което е много рядко.
Рядко хора на изкуството мислят по толкова сходен начин за правенето на опера и правенето на музика въобще. Благодарен съм на съдбата, че ме срещна с него и че имам възможността да контактувам с този изключителен музикант, човек и приятел.

Маестро Павел Балев: Не съм срещал досега публика, която да може да бъде излъгана и Слава Богу, че е така!
- Вие бяхте единственият солист в заключителния му концерт като главен диригент на Филхармонията в Баден-Баден миналото лято.
- Беше един колосален концерт пред 10-15 хиляди души на откритата сцена в парка на Баден-Баден. Толкова много хора да слушат опера на едно място отдавна не съм виждал. И то, забележете, да слушат италианска опера! Изпях една единствена френска ария от "Кармен", всичко останало беше италианска опера.
И цялата публика слушаше два часа и половина в захлас музика, която е далеч от тяхната опера и техния вкус. Просто изключително изпълнение на оркестъра на Баден-Баден и маестро Павел Балев!
С Павел Балев и Филхармонията на Баден-Баден (Снимка: Личен архив)
Тогава му казах:
"Маестро, ти си извел този оркестър до изключително висока класа!" Пял съм с много големи оркестри. Но такъв звук, такъв щрих рядко се чува! И това важи за всички оркестри, които работят с Павел Балев в България и по света - неговата поява с вдигането на палката е гаранция за качество, което рядко се среща!
За съжаление, много рядко виждаме Павел Балев в България, защото има страшно много ангажименти по света. Но намери време да е част от записването на диска и концерта в събота. Затова му благодаря от сърце за всичко!
Снимка: Личен архив на Кирил Манолов
- Комфортно ли работите с Радиооркестъра и Смесения хор на БНР?
- Музикантската душа е нещо специално. Разбирам колко трудна е ситуацията. Пари няма, заплатите са малки. И това намалява желанието за работа. Но когато музикантската душа вижда, че нещо става красиво, започва да свири по начин, който сигурно и самите тях изненадва. Изключително съм благодарен на колегите, че направихме тези записи по този начин.
Днес Павел ми каза: "Кики, знаеш ли, че колкото повече слушам този запис, толкова повече чувам, че такъв добър запис не съм правил до сега с Радиооркестъра." Надявам се да имаме и бъдещи проекти заедно.
- В петък е церемонията "Музикант на годината 2022". Вие спечелихте приза "Музикант на годината 2019". Как оценявате това признание от дистанцията на времето?
- Аз не съм от много награждаваните артисти. А тази награда дойде в момент, когато всичко беше спряло. Тази награда се определя от публиката и наистина показва обичта на хората към теб.
Показва, че публиката те харесва по определен начин. И това страшно стопля артиста и дава увереност, че вървиш по път, който е правилен и в посока, която е правилна. И че, ако продължаваш да работиш, бидейки верен на композитора и честен към музиката, хората го оценяват.
2019 г. Кирил Манолов с наградата "Музикант на годината" (Снимка: Ати Петрова/БНР)
Винаги си личи, когато публиката каже: "Този е добър" и "Този става". Много съм щастлив, че съм част от избраните за носители на тази награда, защото дава сила и увереност в това, което правиш.
Класическите музиканти не сме в първите редици, други жанрове в днешно време са напред. Дори да са малко, тези, които ни оценяват, ни дават сили да вървим напред. Затова заповядайте в събота в зала "България". Ще дадем най-доброто от себе си: аз, Краси Стоянова и Павел Балев заедно с Оркестъра и Хора на БНР с прекрасната музика на Джузепе Верди!
Интервю на Татяна Иванова за предаването "Allegro Vivace" на програма "Хоризонт"