Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Оперната прима Красимира Стоянова: У нас нещата затъват все по-дълбоко, без мисъл за бъдещето

МУЗИКАЛНИ СРЕЩИ

Оперната прима Красимира Стоянова: У нас нещата затъват все по-дълбоко, без мисъл за бъдещето

Не знам дали ще съм жива да видя построена още една концертна зала в София и нова опера в Пловдив, коментира световнопризнатото ни сопрано

Красимира Стоянова е сред най-високо ценените прими на световната оперна сцена. Родена е във Велико Търново. Завършва Средното музикално училище "Веселин Стоянов" в Русе, със специалност "Цигулка". Дипломира се в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство - Пловдив, със специалности "Цигулка", "Пеене и Музикална педагогика", след което работи няколко години като цигуларка в Пловдивска филхармония, в Академичния оркестър при Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" и в Нов симфоничен оркестър.

Своя професионален дебют като оперна певица прави с ролята на Джилда в операта "Риголето" от Верди през 1995 г. в Софийската опера и балет.

След успешен дебют в Щаатсопер Виена през 1998 г. е ангажирана в ансамбъла на театъра, където от 1999 г. до 2003 г. е щатна солистка.  От есента на 2003 г. до момента е постоянен гост-солист там.

В същия театър участва в новите постановки на оперите "Фалстаф" (Аличе), "Ле Вили" (Анна), "Отело" (Дездемона), "Дон Карлос" (Елизабета), "Ариадне от Наксос" (Ариадне), "Русалка", а освен това пее в спектаклите на "Травиата" (Виолета), "Бохеми" (Мими), "Палячи" (Неда), "Турандот" (Лю), "Хофманови разкази" (Антония), "Сватбата на Фигаро" (Графиня), "Дон Жуан" (Донна Анна), "Симоне Боканегра" (Амелиа), "Еврейката" (Рашел) и др.

През 2009 г. Красимира Стоянова е удостоена с почетната титла "Камерзенгерин" на Щаатсопер Виена.

Нейната международна кариера се развива бързо и я отвежда в най-престижните оперни театри и концертни зали по света - Метрополитън опера и Карнеги хол в Ню Йорк, Кралската опера "Ковънт Гардън" и Роял Албърт Хол в Лондон, Миланската "Ла Скала", Дойче опер, Щаатсопер и Концертхаус Берлин, Музиферайн и Концертхаус - Виена, Залцбургски фестивал, Номори опера Токио, Театро Колон Буенос Айрес, Баварската опера Мюнхен и др.

След дебюта й през есента на 2001 г. в Метрополитън опера в ролята на Виолета в "Травиата" от Верди следват спектакли на "Турандот" и "Бохеми" от Пучини, "Дон Жуан" от Моцарт, "Отело" и "Аида" от Верди, "Палячи" от Леонкавало и "Кармен" от Бизе.

През лятото на 2003 г. с ролята на Антония в операта "Хофманови разкази" от Офенбах Красимира дебютира на Залцбургския фестивал, където през годините пее в концерти под диригентството на Рикардо Мути, Зубин Мета, Марис Янсонс. През 2014 г. пее в посветената на 150-та годишнина от рождението на Рихард Щраус постановка на "Кавалерът на розата", която, след огромния успех, е повторена и през лятото на 2015 г. На същия фестивал през 2016 г. изпълнява главната роля в нова постановка на операта "Любовта на Даная" от Рихард Щраус. Пак там през 2017 г. жъне огромен успех с участието си в "Лукреция Борджия" от Доницети.

Красимира Стоянова е работила с диригентите Рикардо Мути, Зубин Мета, Жорж Претр, сър Колин Дейвис, Бернард Хайтинг, Марис Янсонс, Сейджи Озава, Мюнг-Вунг Чунг, Франц Велзер-Мьост, Фабио Луизи, Даниеле Гати и др.

Има издадени дискове от концерти с нейно участие с оркестрите на Баварското радио, Чикагския симфоничен оркестър, Концертгебау, Виенски симфоници и под диригентството на Марис Янсонс, Рикардо Мути и Жорж Претр; четири компактдиска с оперни арии към звукозаписна компания "Орфео" заедно с Мюнхенски радио оркестър, отличени с различни престижни награди и др.

Представяме ви оперната дива Красимира Стоянова в едно ексклузивно интервю за Dir.bg: 

  Снимка: krassimira-stoyanova.com

Още

Второ издание на Националната стипендия "С усилия към звездите"

Второ издание на Националната стипендия "С усилия към звездите"

- Г-жо Стоянова, във  Второто издание на Националната стипендия "С усилия към звездите"  oтново ще  бъдете ментор на избрания стипендиант в раздел "Музика".  Въпреки изключителната си ангажираност,  в продължение на една година ще съветвате и окуражавате един млад талант.  С какво Ви спечели тази кауза?
- С годините все повече разбирам, че най-важното в живота е да се влага в младите. Да се помага на нашите деца, на нежните цветя да станат силни!

България има изключителен потенциал, който много малко се използва. Много съм впечатлена от факта, че госпожа Ина Кънчева , която е инициатор на Стипендията "С усилие към звездите" от години работи в тази посока. Няма как човек да не се вдъхнови като вижда труда и радостта, с които работят тя и нейният екип.

  Снимка: krassimira-stoyanova.com

- А Вашият път към големите сцени труден ли беше?
- Разбира се, че беше труден, но е нормално. Това закалява. Срещала съм много лоши хора в моя път, но съм срещнала много повече добри хора, които са ми подали ръка и така лошото е потънало дълбоко в забрава.

  Красимира Стоянова в "Ариадне от Наксос" (Снимка: krassimira-stoyanova.com)

Още

Ина Кънчева: Преди още да вземем нещо, трябва да сме наясно, че трябва да дадем

Ина Кънчева: Преди още да вземем нещо, трябва да сме наясно, че трябва да дадем

- На кого бихте искали да благодарите?
- Във връзка с предните ми мисли, благодаря на Ина и нейния екип, благодаря на Софийска община в лицето на кмета на София г-жа Фандъкова, на проф. Людмил Ангелов, който никога не е отказал помощ да работи с децата от стипендията, отдел "Музика", на Димитър Бербатов,

на нашата велика Лили Иванова, която в тазгодишната стипендия има огромно дарителско участие.

Благодаря на всички хора, съпричастни към тази  идея.

Снимка: krassimira-stoyanova.com

- Има една среща, която се оказва съдбовна за Вас - тази с тогавашния директор на Виенската опера Йохан Холендер. Какво си спомняте от нея?
- Ах, това е в началото на моята международна кариера. Помня , че бях много притеснена, и развълнувана,  че директорът на Виенската опера разговаря  с мен, след спектакъла ми на "Еврeйката". Тогава от вълнение дори не осъзнавах колко прекрасно нещо преживявам, нещо, за което всеки млад певец мечтае -  да бъде забелязан. 

Красимира Стоянова в "Ариадне от Наксос" (Снимка: krassimira-stoyanova.com)

- Казвате,  че така,  както Рикардо Мути разбира музиката, не я разбира никой друг. В началото на 2020 г. Ви предстои участие в "Реквием"-а на Верди в Музикферайн с Чикагския симфоничен оркестър под палката на италианския маестро. Как се работи с него?
- Аз работя с големия маестро вече много дълго... От 2001 г. С него се работи много отговорно, много задълбочено, с голяма радост. Няма певец, който да не мечтае за едно такова сътрудничество. Подготвям се винаги много добре, за да мога по време на репетициите, спектаклите и концертите да дам максимално от себе си. Освен това срещата с такива личности обогатява и  в чисто  човещки план - за мен и съпруга ми са незабравими вечерите, когато Маестро Мути, заедно с нас солистите разговаря за историята на операта, за музика, за интерпретация!

Снимка: krassimira-stoyanova.com

- Определят Ви като Вердиево сопрано. Каква е за Вас музиката на Верди? Как я усещате? 

- Да се пее Верди е трудно и отговорно. Аз имам вече 13 негови роли в репертоара си. Като че ли се научих да го разпознавам, да усещам намеренията му като композитор в начина по който води музиката, в начина по който представя героите си.

Обожавам този гений! Мисля, че оперният свят е богат с него.

- Имате ли предпочитани роли?
- Имам много любими роли. Но като цяло обичам ролите, които ме предизвикват както музикално, така и драматургически, артистично, психологически. 

Снимка: krassimira-stoyanova.com

- През април Ви предстои премиера в "Ла Скала", където ще изпълните партията на Елизабет от операта "Танхойзер" на Вагнер,  под палката на новия главен диригент Рикардо Шайи. Как приемате ролята?
- Ролята е сравнително кратка, но много красива! Това е една лирична партия, базирана на любовта и жертвата. Не знам още какво да очаквам, за мен ще бъде дебют, така че се готвя усилено.

- За радост на софийската публика, преди Коледа ще представите концертно изпълнение на "Евгений Онегин" в зала 1 на НДК със Симфоничния оркестър на БНР. Имате ли други близки планове, свързани с България?
- С голямо вълнение чакам този концерт! С маестро Павел Балев, който ще е диригент,  от години мечтаем за това и с помощта на   господин Георги Еленков от БНР този проект ще се осъществи. През ноември,  по покана  на  декана на Вокалния факултет  на Софийската консерватория проф. Нико Исаков ще  направя майсторски клас за студентите  в  консерваторията.  Освен това ще представя двама мои ученици - Стефани Кръстева и Емил Павлов, в камерния концерт към фестивала "Вечери в Балабановата къща" в Пловдив, концертът е по случай 10-годишнината от създаването на фестивала, на чието откриване  пях.  Самата аз смятам да участвам в този камерен концерт заедно с моите двама ученици.

Красимира Стоянова, сопрано в постановка на операта "Дон Карлос" (Снимка: krassimira-stoyanova.com)

- Бяхте поканена в звездна компания, част от която бяха Анна Нетребко, Илдар Абдразаков, Франческо Мели и пианистите Денис Мацуев, Даниил Трифонов  за откриването на новата концертна зала в Москва - "Зарядие". Какви са впечатленията Ви от нея?
- Това е една прекрасна зала, каквато на нас в България ни липсва... 

Снимка: krassimira-stoyanova.com/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Не знам дали ще съм жива да видя построена нова оперна зала, още една концертна зала в София, нова опера в Пловдив... По света се строят концертни и оперни зали, културни центрове, а у нас нещата затъват все по-дълбоко без никаква мисъл за бъдещето..

Снимка: krassimira-stoyanova.com

- Вашата музикална молитва за България е "Молитвата на Мария-Десислава" от едноименната опера на Парашкев Хаджиев, а ако трябва да я отправите с думи? Какви ще бъдат те? 

- Аз бих апелирала към всички хора у нас да се хванем здраво, за да стабилизираме страната си, да няма отчаяние, да няма агресия, да няма униние..

Хората да се уважават един друг, да не се избиват при най-малкия спор... Положението у нас е отчайващо по отношение на социалния мир, чудя се откъде дойде това. И се надявам да се вразумим.  Желая на всички да са много здрави!

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Още

Калуди Калудов:  Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Калуди Калудов: Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Още

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Още

Юлиан Константинов: Най-големите гласове на XX век са българи – Гена Димитрова и Николай Гяуров

Юлиан Константинов: Най-големите гласове на XX век са българи – Гена Димитрова и Николай Гяуров

Още

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Коментирай 34

1/1

Още ВИДЕО

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Топ-инфлуенсърът и писател Изабел Овчарова-Изи е номинирана за Наградата за полет в изкуството

Изи пише книги, има близо милион последователи в социалните мрежи и мечтае да прави хората щастливи

One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата

Спектакълът носи енергията на парижки нощен клуб, а хаус музиката, дискотечното осветление и експресивността на десетимата танцьори се миксират в високочестотната магия на танца електро денс

Виж всички

Календар