Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Хворостовски беше сценичен звяр, невероятен артист и личност, споделя мецосопрано №1, преди концерта си в София на 23 септември в НДК

Елина Гаранча е родена в музикално семейство в Рига, Латвия. Учила е в Латвийската музикална академия. Тя печели международния конкурс за певци "Мириам Хелин" през 1999 г., а през 2001 г. е финалист в престижния "BBC Cardiff Singer of the World Competition".
Гаранча започва професионалната си кариера през 1999 г. като гостуващ артист в Щатсопера Майнинген, където изпълнява много главни роли. След това тя става чест гост на операта във Франкфурт.

За кратко време Елина Гаранча се утвържава като една от най-големите оперни звезди в света, с участието си в главните роли на много престижни оперни сцени и изпълненията си с най-добрите симфонични оркестри. Завладява сърцата на публиката с красивия си глас, интелигентност, музициране и въздействащи сценични превъплъщения.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

През септември 2005 г. Гаранча подписва ексклузивен договор с Deutsche Grammophon (DG). Нейният първи самостоятелен звукозапис "Aria Cantilena" е издаден през март 2007 г.. Албумите ѝ също печелят адмирациите на критиката и почитателите на оперното изкуство. Те й носят ECHO Klassik award - за "Romantique" през 2012 и за "Meditation" през 2015.
Последният албум на Елина Гаранча "Revive" беше издаден в края на 2016 г. и единодушно похвален от критиката: "вълнуващ диск, с изобилие от разкошно качество". (The Telegraph).

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Наскоро излезе DVD с изпълнението ѝ в операта "Фаворитката" на сцената на Баварската опера в Мюнхен. Тя участва и в продукцията на Метрополитън опера "Кавалерът на розата", която се излъчи на живо от Ню Йорк в киносалоните по цял свят.

Гаранча е носител на много награди, сред които "Певица на годината" на наградите МИДЕМ за класическа музика в Кан и "Певица на година" на престижните награди ECHO Klassik (2007) и др.
Сред забележителните ѝ участия в гала концерти и рецитали е изпълнението й във вердиевия "Реквием" в Ла Скала - Милано с диригент Даниел Баренбойм и с участието на Аня Хартерос, Йонас Кауфман, Рене Папе, който е издаден на CD/DVD от Decca.

През май 2013 г. Виенската оперна удостоява Елина Гаранча с почетната титла "Камерзингерин", с която се награждават изключителни оперни гласове. Елина е един от най-младите носители на наградата, почетена заради отдадеността й на Виенската Щатсопера, нейните над хиляда и четирисет изпълнения и 11 оперни роли на сцената на Операта от дебюта й през 2003 г.

  Фотокредит: Holger Hage

Представяме Ви мецосопрано №1 в света - Елина Гаранча, есклузивно пред Dir.bg:

- Най-накрая пристигате в София. България някак си оставаше встрани от натоварения Ви график. Веднага ли приехте поканата от Софийската филхармония?

- Разбира се! Никога не съм била в София и не съм пяла там, затова исках задължително да посетя града и да се запозная с публиката. Въпреки че, в днешно време, благодарение на висококачествените предавания на живо и записите, ние артистите можем да се промотираме по целия свят, аз все пак предпочитам директния котакт с публиката.

Фотокредит: Holger Hage

- В началото на кариерата Ви, световната преса Ви нарича "русата Нетребко". Макар, че Вие сте мецосопрано, тя - сопрано. Как приемахте това сравнение?

- За мен беше мистерия още от първи ден на този "псевдоним".

- Често излизате на една сцена с Анна Нетребко, а публиката адмирира съвместните ви изяви. Какви са отношенията Ви в живота? Приятелки ли сте?

- Всъщност с Анна не сме изнасяли толкова много концерти заедно, но изглежда, че сме създали нещо специално и публиката  го е запомнила.

Имали сме само две съвместни продукции  - "Монтеки и Капулети" в Лондон и "Анна Болейн" във Виенската опера. Анна премина към по-тежък репертоар от моя, засичали сме се на едни и същи оперни сцени, но в различни преставления,  и това е всичко. Не поддържаме редовно контакт.

Още

Откриха новата московска концертна зала "Зарядие"

Откриха новата московска концертна зала "Зарядие"

- Гастролирахте в най-новата супермодерна концертна зала "Зарядие" в Москва. Какви са впечатленията Ви от нея?
- Обичам залата, акустиката и енергията й! Много е светла и позитивна! Публиката беше невероятна и приветстваща! По мое мнение залата е прекрасна!

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- На коя сцена или в кой оперен театър обичате да се връщате отново и отново?

Още

Театро Колон в Буенос Айрес – най-голямата оперна сцена на Латинска Америка

Театро Колон в Буенос Айрес – най-голямата оперна сцена на Латинска Америка

- Като цяло обичам огромни зали - колкото по-голяма е залата, толкова по-свободна се чувствам. "Театро Колон" беше невероятно преживяване. "Карнеги Хол"! "Метрополитън" опера е страхотна! Виенската опера и тази в Мюнхен също.

Късметлийка съм, да изнасям представления на най-хубавите места и да се наслаждавам на щастливите моменти и предизвикателствата във всеки един град, който посетя.

- Вашата кариера Ви среща с още един руски певец - знаменития баритон Дмитрий Хворостовски, който за съжаление ни напусна твърде рано. Кой е най-силният Ви спомен от съвместните Ви изяви?

- Много тъжна и нечестна съдба...

Той беше сценичен звяр, невероятен артист и личност, баритон - притежател на един от най-прекрасните гласове.

Много скромен и щедър човек. Такъв го срещнах, така се отнасяше с мен и така ще го помня.

- С кои български певци сте работили?

- Работила съм с Надя Кръстева и Орлин Анастасов. Беше чудесно и забавно да работим заедно.

Фотокредит: Holger Hage

- Помня, че Вие бяхте солисти с Красимира Стоянова в "Реквием"-а на Верди, в Залцбург, с диригент Рикардо Мути.
- Да, правили сме няколко концерта заедно. Представяли сме и "Реквием" на Дворжак, с диригента Марис Янсонс в Мюнхен и още няколко други.

- Маестро Мути е известен с това, че изисква почти "религиозно" преклонение при изпълнението на "Реквием"-а на Верди. Как се работи с него?

- За мен "Реквием"-ът на Верди е най-добрият! С него времето спира и можеш да усетиш всички емоции, които някой може да изпита, сякаш стоиш пред Бог. Никога не ми омръзва да слушам тази музика и маестро Мути я прави специална всеки път. Чувствам се пречистена, след представянето на тази творба с него.

- Вие и Роберто Аланя бяхте звездите, които откриха предишния сезон на Метрополитън опера. Продукцията беше "Самсон и Далила". Сега Ви предстои премиера в Берлинската Щатсопера, под палката на Даниел Баренбойм. Как приемате ролята?

- Бих казала, че е роля, написана така че да ми е много удобна. Въпреки това, най-голямото предизвикатество е да се направи интересна за изпълнение. Далила изглежда ядосана и има една цел от самото начало на операта. Някой би я нарекъл - едноизмерна. А аз не харесвам такива образи. Вярвам, че тя истински обича Самсон и трябва да избере между любовта и дълга. Ако трябва да се играе по този начин, тогава е прекрасна роля.

- Успяхте ли да изпеете най-големите мецосопранови арии?

- Ами, предполагам, хахах.

- Кои са Ви любимите?

- Еболи, Дилайла, Кармен, Шарлот, Дорабела, Джованна Сиймор, Пепеляшка, Сесто, Ромео...всичките са ми любими.

Те са толкова различни в технически и психологически аспект. Аз възприемам музиката като храната - кой иска да яде само паста и картофи? Днес харесвам Еболи, а утре - Кармен.

- Има ли световноизвестни диригенти, с които обикновено работите?

- Баренбойм, Мути, Тилеман, Янсонс, Незет Сегуин...работила съм с повечето от тях.

- В едно интервю казвате, че ще пеете до 52 годишна възраст. Защо 52?

- До тогава ще имам 30 годишна кариера на сцената, откакто съм започнала професионално да се занимавам. 30 години за певец е много дълга кариера.

В следващите две години ще имам дебют на всички останали роли, за които съм мечтала и не съм сигурна, че искам да продължа. Имам нужда да определям финална визия във всичко, което правя, цел, към която да се стремя и да се опитам да постигна. След това ми става скучно. Но никога не казвай никога. Времето минава много бързо.

Може би ще намеря нов начин да изразявам пеенето си и да променя стила. Да видим.

- На 23-ти септември ще бъдете в София, заедно със своя съпруг - британския диригент Карел Марк Чичон. Често ли излизате на сцената заедно?

- Решихме да не правим оперни продукции заедно, защото коства прекалено много семейна енергия, но работи страхотно за концерти. Той винаги подготвя оркестъра предварително, а аз стоя в къщи с децата, и на сцената се познаваме толкова добре, че връзката помежду ни помага на работата, без да се налагат други усилия. Той знае как се чувствам като стана сутрин и как да ми помогне вечер.

Наричаме концертните си турнета "бизнес-меден месец".

Купи билет

Фотокредит: Holger Hage

- Вие и семейството Ви решихте да живеете в Испания. Това ли е вашето място?

- Ние живеем в три държави - Латвия,  Австрия (Виена) и Испания. За мен е важно да поддържам силна връзка с родната си страна. Прекарваме много време с роднините ми, както и за съпруга ми е важно да пази своите фамилни връзки. Виена е най-добрият град за това, което правим. Може някой ден децата ни да отидат в университет там...

Аз съм гражданин на света и създавам дом, където и да съм. Дори и в хотел, в който прекарваме ден и половина.

Купи билет

Най-обичаното мецосопрано в света Елина Гаранча пристига в София за първия си гала концерт, който ще изнесе на 23 септември, от 19ч. в НДК.  Тя ще излезе на сцената на зала 1 заедно с оркестъра на Софийска филхармония, под палката на маестро Карел Марк Чичон. Билетите са в продажба на касите на Билетен център НДК, касата на Софийска филхармония в зала "България", както и онлайн, и в мрежата на eventim.bg.

Интервю на Мая Филипова

Още

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Още

Маестро Найден Тодоров: Мотото, което избрахме за 91-я ни сезон е: Всеки концерт е празник!

Маестро Найден Тодоров: Мотото, което избрахме за 91-я ни сезон е: Всеки концерт е празник!

Коментирай 0

1/1

Фотокредит: Holger Hage

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фотокредит: Holger Hage

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фотокредит: Holger Hage

Фотокредит: Holger Hage

Фотокредит: Holger Hage

Още ВИДЕО

Театър без актьори, постановка без начало и край, нови театрални езици и реалности на IХ ACT Фестивал

Списъкът с теми в спектаклите е отражение на горещите точки в съвремието – от домашното насилие и агресията, през проституцията, любовта, новите технологии и асистираното самоубийство

Усмивката на "Мона Лиза" се завръща още по-ясна и тайнствена

Емблематичният шедьовър на Леонардо да Винчи е зад ново изключително прозрачно стъкло в Лувъра, което оставя впечатлението, че си много по-близо до нея

Живко Петров представя новия си албум "Ten" в кино "Люмиер-Лидл"

Концертът на 18 декември 2019 г. е част от програмата на Новогодишния музикален фестивал в НДК

Канадският спектакъл "Някога преди" със световна премиера в България

ONE DANCE WEEK ви дават специален подарък, безплатен билет за премиерата на 12 октомври, който ще получат притежателите на билет за съвременния цирков спектакъл "A simple space"

Зорница София постави "Зографът Захарий" в Софийската опера

Премиерата на операта на Марин Големинов е на 11 и 13 октомври

Хорът на Турецкий с три концерта у нас догодина

Най-обичаният ансамбъл на Русия ще се качи на сцените в София, Варна и Пловдив

Виж всички

Календар