Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Хворостовски беше сценичен звяр, невероятен артист и личност, споделя мецосопрано №1, преди концерта си в София на 23 септември в НДК

Елина Гаранча е родена в музикално семейство в Рига, Латвия. Учила е в Латвийската музикална академия. Тя печели международния конкурс за певци "Мириам Хелин" през 1999 г., а през 2001 г. е финалист в престижния "BBC Cardiff Singer of the World Competition".
Гаранча започва професионалната си кариера през 1999 г. като гостуващ артист в Щатсопера Майнинген, където изпълнява много главни роли. След това тя става чест гост на операта във Франкфурт.

За кратко време Елина Гаранча се утвържава като една от най-големите оперни звезди в света, с участието си в главните роли на много престижни оперни сцени и изпълненията си с най-добрите симфонични оркестри. Завладява сърцата на публиката с красивия си глас, интелигентност, музициране и въздействащи сценични превъплъщения.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

През септември 2005 г. Гаранча подписва ексклузивен договор с Deutsche Grammophon (DG). Нейният първи самостоятелен звукозапис "Aria Cantilena" е издаден през март 2007 г.. Албумите ѝ също печелят адмирациите на критиката и почитателите на оперното изкуство. Те й носят ECHO Klassik award - за "Romantique" през 2012 и за "Meditation" през 2015.
Последният албум на Елина Гаранча "Revive" беше издаден в края на 2016 г. и единодушно похвален от критиката: "вълнуващ диск, с изобилие от разкошно качество". (The Telegraph).

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Наскоро излезе DVD с изпълнението ѝ в операта "Фаворитката" на сцената на Баварската опера в Мюнхен. Тя участва и в продукцията на Метрополитън опера "Кавалерът на розата", която се излъчи на живо от Ню Йорк в киносалоните по цял свят.

Гаранча е носител на много награди, сред които "Певица на годината" на наградите МИДЕМ за класическа музика в Кан и "Певица на година" на престижните награди ECHO Klassik (2007) и др.
Сред забележителните ѝ участия в гала концерти и рецитали е изпълнението й във вердиевия "Реквием" в Ла Скала - Милано с диригент Даниел Баренбойм и с участието на Аня Хартерос, Йонас Кауфман, Рене Папе, който е издаден на CD/DVD от Decca.

През май 2013 г. Виенската оперна удостоява Елина Гаранча с почетната титла "Камерзингерин", с която се награждават изключителни оперни гласове. Елина е един от най-младите носители на наградата, почетена заради отдадеността й на Виенската Щатсопера, нейните над хиляда и четирисет изпълнения и 11 оперни роли на сцената на Операта от дебюта й през 2003 г.

  Фотокредит: Holger Hage

Представяме Ви мецосопрано №1 в света - Елина Гаранча, есклузивно пред Dir.bg:

- Най-накрая пристигате в София. България някак си оставаше встрани от натоварения Ви график. Веднага ли приехте поканата от Софийската филхармония?

- Разбира се! Никога не съм била в София и не съм пяла там, затова исках задължително да посетя града и да се запозная с публиката. Въпреки че, в днешно време, благодарение на висококачествените предавания на живо и записите, ние артистите можем да се промотираме по целия свят, аз все пак предпочитам директния котакт с публиката.

Фотокредит: Holger Hage

- В началото на кариерата Ви, световната преса Ви нарича "русата Нетребко". Макар, че Вие сте мецосопрано, тя - сопрано. Как приемахте това сравнение?

- За мен беше мистерия още от първи ден на този "псевдоним".

- Често излизате на една сцена с Анна Нетребко, а публиката адмирира съвместните ви изяви. Какви са отношенията Ви в живота? Приятелки ли сте?

- Всъщност с Анна не сме изнасяли толкова много концерти заедно, но изглежда, че сме създали нещо специално и публиката  го е запомнила.

Имали сме само две съвместни продукции  - "Монтеки и Капулети" в Лондон и "Анна Болейн" във Виенската опера. Анна премина към по-тежък репертоар от моя, засичали сме се на едни и същи оперни сцени, но в различни преставления,  и това е всичко. Не поддържаме редовно контакт.

Още

Откриха новата московска концертна зала "Зарядие"

Откриха новата московска концертна зала "Зарядие"

- Гастролирахте в най-новата супермодерна концертна зала "Зарядие" в Москва. Какви са впечатленията Ви от нея?
- Обичам залата, акустиката и енергията й! Много е светла и позитивна! Публиката беше невероятна и приветстваща! По мое мнение залата е прекрасна!

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- На коя сцена или в кой оперен театър обичате да се връщате отново и отново?

Още

Театро Колон в Буенос Айрес – най-голямата оперна сцена на Латинска Америка

Театро Колон в Буенос Айрес – най-голямата оперна сцена на Латинска Америка

- Като цяло обичам огромни зали - колкото по-голяма е залата, толкова по-свободна се чувствам. "Театро Колон" беше невероятно преживяване. "Карнеги Хол"! "Метрополитън" опера е страхотна! Виенската опера и тази в Мюнхен също.

Късметлийка съм, да изнасям представления на най-хубавите места и да се наслаждавам на щастливите моменти и предизвикателствата във всеки един град, който посетя.

- Вашата кариера Ви среща с още един руски певец - знаменития баритон Дмитрий Хворостовски, който за съжаление ни напусна твърде рано. Кой е най-силният Ви спомен от съвместните Ви изяви?

- Много тъжна и нечестна съдба...

Той беше сценичен звяр, невероятен артист и личност, баритон - притежател на един от най-прекрасните гласове.

Много скромен и щедър човек. Такъв го срещнах, така се отнасяше с мен и така ще го помня.

- С кои български певци сте работили?

- Работила съм с Надя Кръстева и Орлин Анастасов. Беше чудесно и забавно да работим заедно.

Фотокредит: Holger Hage

- Помня, че Вие бяхте солисти с Красимира Стоянова в "Реквием"-а на Верди, в Залцбург, с диригент Рикардо Мути.
- Да, правили сме няколко концерта заедно. Представяли сме и "Реквием" на Дворжак, с диригента Марис Янсонс в Мюнхен и още няколко други.

- Маестро Мути е известен с това, че изисква почти "религиозно" преклонение при изпълнението на "Реквием"-а на Верди. Как се работи с него?

- За мен "Реквием"-ът на Верди е най-добрият! С него времето спира и можеш да усетиш всички емоции, които някой може да изпита, сякаш стоиш пред Бог. Никога не ми омръзва да слушам тази музика и маестро Мути я прави специална всеки път. Чувствам се пречистена, след представянето на тази творба с него.

- Вие и Роберто Аланя бяхте звездите, които откриха предишния сезон на Метрополитън опера. Продукцията беше "Самсон и Далила". Сега Ви предстои премиера в Берлинската Щатсопера, под палката на Даниел Баренбойм. Как приемате ролята?

- Бих казала, че е роля, написана така че да ми е много удобна. Въпреки това, най-голямото предизвикатество е да се направи интересна за изпълнение. Далила изглежда ядосана и има една цел от самото начало на операта. Някой би я нарекъл - едноизмерна. А аз не харесвам такива образи. Вярвам, че тя истински обича Самсон и трябва да избере между любовта и дълга. Ако трябва да се играе по този начин, тогава е прекрасна роля.

- Успяхте ли да изпеете най-големите мецосопранови арии?

- Ами, предполагам, хахах.

- Кои са Ви любимите?

- Еболи, Дилайла, Кармен, Шарлот, Дорабела, Джованна Сиймор, Пепеляшка, Сесто, Ромео...всичките са ми любими.

Те са толкова различни в технически и психологически аспект. Аз възприемам музиката като храната - кой иска да яде само паста и картофи? Днес харесвам Еболи, а утре - Кармен.

- Има ли световноизвестни диригенти, с които обикновено работите?

- Баренбойм, Мути, Тилеман, Янсонс, Незет Сегуин...работила съм с повечето от тях.

- В едно интервю казвате, че ще пеете до 52 годишна възраст. Защо 52?

- До тогава ще имам 30 годишна кариера на сцената, откакто съм започнала професионално да се занимавам. 30 години за певец е много дълга кариера.

В следващите две години ще имам дебют на всички останали роли, за които съм мечтала и не съм сигурна, че искам да продължа. Имам нужда да определям финална визия във всичко, което правя, цел, към която да се стремя и да се опитам да постигна. След това ми става скучно. Но никога не казвай никога. Времето минава много бързо.

Може би ще намеря нов начин да изразявам пеенето си и да променя стила. Да видим.

- На 23-ти септември ще бъдете в София, заедно със своя съпруг - британския диригент Карел Марк Чичон. Често ли излизате на сцената заедно?

- Решихме да не правим оперни продукции заедно, защото коства прекалено много семейна енергия, но работи страхотно за концерти. Той винаги подготвя оркестъра предварително, а аз стоя в къщи с децата, и на сцената се познаваме толкова добре, че връзката помежду ни помага на работата, без да се налагат други усилия. Той знае как се чувствам като стана сутрин и как да ми помогне вечер.

Наричаме концертните си турнета "бизнес-меден месец".

Купи билет

Фотокредит: Holger Hage

- Вие и семейството Ви решихте да живеете в Испания. Това ли е вашето място?

- Ние живеем в три държави - Латвия,  Австрия (Виена) и Испания. За мен е важно да поддържам силна връзка с родната си страна. Прекарваме много време с роднините ми, както и за съпруга ми е важно да пази своите фамилни връзки. Виена е най-добрият град за това, което правим. Може някой ден децата ни да отидат в университет там...

Аз съм гражданин на света и създавам дом, където и да съм. Дори и в хотел, в който прекарваме ден и половина.

Купи билет

Най-обичаното мецосопрано в света Елина Гаранча пристига в София за първия си гала концерт, който ще изнесе на 23 септември, от 19ч. в НДК.  Тя ще излезе на сцената на зала 1 заедно с оркестъра на Софийска филхармония, под палката на маестро Карел Марк Чичон. Билетите са в продажба на касите на Билетен център НДК, касата на Софийска филхармония в зала "България", както и онлайн, и в мрежата на eventim.bg.

Интервю на Мая Филипова

Още

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Още

Маестро Найден Тодоров: Мотото, което избрахме за 91-я ни сезон е: Всеки концерт е празник!

Маестро Найден Тодоров: Мотото, което избрахме за 91-я ни сезон е: Всеки концерт е празник!

Коментирай 0

1/1

Фотокредит: Holger Hage

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фотокредит: Holger Hage

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фотокредит: Holger Hage

Фотокредит: Holger Hage

Фотокредит: Holger Hage

Още ВИДЕО

Японски оркестър записва дистанционно единствен по рода си концерт в условия на изолация

"Можем да общуваме с всекиго по света чрез музика. Нямаме нужда от думи. Музиката ни окуражава", казва инициаторът Хисато Ямагучи, който е тромбонист

Художничката Мария Налбантова: Любопитни са ми взаимовръзката и конфликтите между човека и света около него

Екстравагантният визуален артист, автор на илюстрациите към изданието "Копче за сън" на Валери Петров, е номинирана за Награда за Полет в изкуството "Стоян Камбарев" 2020

Финалистите за Международната награда "Ман Букър" вече са ясни

Германецът Даниeл Келман е единственият писател от мъжки пол, номиниран в звездната шестица за престижното литературно отличие

Срещи с Ванга в новия епизод на Втори поглед

В новия епизод на "Втори поглед" ще влезем в къщата на пророчицата Ванга, пред която години наред, понякога дълги часове и дни, са чакали хиляди - обикновени хора, знаменитости, световни политически лидери от най-високите етажи на властта. Иван Григоров получава редкия шанс да снима баба Ванга и построяването на храма "Св. Петка Българска" в местността Рупите две поредни години - през 1993-та и 1994-та

Трилърът "Ръката на Ла Гардуня" дебютира по Epic Drama на 16 април, Велики четвъртък

Испанският кинохит, известен като "Чумата", се завръща с нов сезон и нова сюжетна линия

Блогърът сензация Крис Захариев: Вярвам, че моята мисия е да разказвам неразказаните истории

"Вярвам, че разказвачите на истории в какъвто и да е формат, са архитектите на нашата култура", допълва младият кинорежисьор номиниран за Награда Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Виж всички

Календар