СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Маестро Найден Тодоров: Мотото, което избрахме за 91-я ни сезон е: Всеки концерт е празник!
В Музикферайн започваме с Рапсодия "Вардар" като признание за таланта на Владигеров, казва директорът на Софийска филхармония
Автор : / 17879 Прочита 0 Коментара

Маестро Найден Тодоров е роден на 8 април 1974 г. в Пловдив.
Той е сред най-талантливите български музиканти, с ярки интерпретации както на симфонични, така и на оперни творби.
Диригентския си дебют прави на 16 години като ученик в Музикалното училище "Добрин Петков" в Пловдив, където създава Младежки оркестър "Пловдив". От 1993 е студент на проф. Карл Йостерайхер и проф. Урош Лайовиц във Виенския университет за музика, като стипендиант на Ротари клуб - Виена.
През 1996-1997 е поканен от Фондация "Ленард Бърнстейн" - Йерусалим, на специализация в Израел и там работи с Менди Родан - диригент на Израелската филхармония. Освен обучението си като диригент, през 2013 се дипломира и като мениджър в областта на културата в Нов български университет.
От сезон 2004-2005 Найден Тодоров е постоянен гост-диригент на Софийската филхармония, с която дебютира през 2001 г., а в периода 2005-2017 е директор на Държавна опера - Русе.
Носител е на множество отличия, сред които: "Музикант на годината", "Кристална лира", Наградата "Емил Чакъров", почетен гражданин на Русе и др.
Работи с различни оркестри в България и зад граница. Участва и в десетки международни фестивали в Европа, Азия, Африка и Северна Америка.
От началото на 2017 г. Найден Тодоров е директор на Софийска филхармония.
Снимка: Василка Балевска/Софийска опера и балет
Директорът на Софийска филхармония Найден Тодоров в едно ексклузивно интервю за Dir.bg:
- Маестро, как приключи юбилейният 90-и сезон на Софийската филхармония? Удовлетворен ли сте от финансовите резултати?
- Юбилейният сезон на Софийската филхармония е сезон, с който наистина можем да се гордеем - както във финансов, така и в творчески аспект. Софийската филхармония имаше възможност да музицира с изключителни солисти и диригенти, направихме цяла поредица от прекрасни концерти, отзивите на публиката и от гостуващите артисти са повече от ласкави. Все по-често залите се разпродават седмици преди концерта...
Но този сезон е важен за нас и с интереса, който започва да се заражда към Филхармонията от чужбина. И ако доскоро се налагаше да убеждаваме големите звезди на класическата музика, че си струва да гостуват в София, вече те започнаха да ни търсят. Софийската филхармония отново е интересен партньор, а България е дестинация, която много от тях с удоволствие започват да включват в графиците си. Няма да Ви лъжа - щастлив съм от този факт.
- Той беше белязан от мащабно азиатско турне. Колко концерта изнесохте в Китай? Как ви приеха там?
- Всъщност турнетата бяха 2 и това беше първо гостуване на Филхармонията в Китай. Първото турне беше с класически репертоар, а второто "Star Wars A New Hope In Concert" беше изобщо първо представяне на този филм с жив оркестър в Китай.
Успехът и на двете турнета беше феноменален, китайската публика беше повече от екзалтирана, аплаузите навсякъде продължаваха дълго след концерта.
В двете турнета, които бяха с разлика само то няколко месеца, Софийската филхармония свири в 20 препълнени зали - някои от тях истински феномени на архитектурата. Самият аз, разглеждайки някои от шедьоврите на великата Заха Хадид, си позволявах за момент да мечтая някой ден и България да започне отново да строи концертни зали. Защото първата и последна акустична концертна зала у нас е построена преди повече от 80 години!
- Започва четвъртият Ви сезон начело на Софийска филхармония и третият, в който Вие правите програмата. С какво е по-различен?
- Бих искал, поглеждайки последните 3 сезона на Филхармонията, публиката да усети тенденцията на отварянето ни към света. И тази година отправихме покани към изключителни имена от световните сцени и те ще гастролират с нас в София. Сред големите имена са и такива, които се завръщат на нашата сцена, защото са били удовлетворени от работата си с нас. Такива артисти са Вадим Репин, Сара Чанг, Шарл Дютоа, Паул Бадура-Скода, Алфред Ешве. Това не са случайни имена и тяхното признание за качествата на оркестъра е много важно за нас.
И тази година се допитахме до публиката, правейки нашия репертоарен план и се съобразихме с нейните желания. Важно е да отбележа, че анкетата показва едно много високо ниво на публиката, която знае, какво харесва, но и е готова да подкрепи любимия оркестър и с програма, която не познава толкова добре. Това ни радва и се надявам, че заедно ще можем да превърнем наистина всеки концерт в празник.
Всъщност това е и мотото, което избрахме за 91-я ни сезон: Всеки концерт е празник!
- Да, сезонът е изключително силен! И все пак, кои гостуващи диригенти и солисти не бивада пропускаме?
- Елина Гаранча, Паата Бурчуладзе, Вадим Репин, Виктория Муллова, Сара Чанг, Иво Погорелич, Клаус Петер Флор, Кшищоф Пендерецки, Шарл Дютоа, Щефан Владар, Ерико Даимо, Андреа Мориконе, Антони Вит, Шарон Кам, Камий Тома, Шломо Минц, Ервин Ортнер, Юлиан Рахлин, Кери Лин Уилсон, Щефан Дор, Алфред Ешве... Да, всички тези имена, които сме свикнали да четем в афишите на най-големите световни оркестри, ще дойдат в София, за да музицират с нас. Всеки един от тези артисти заслужава специално внимание от публиката, защото гарантира високо професионално качество.
Впрочем, в афиша ни ще видите и някои от най-големите български музиканти, които с нищо не отстъпват на чуждестранните си колеги, като Соня Йончева, Светлин Русев, Веско Ешкенази, Павел Балев, Людмил Ангелов, Александрина Пендачанска, Емил Табаков, Росен Миланов, Милена Моллова, Георги Димитров, Росен Гергов, Мартин Пантелеев...
Не мога да ги изброя всички. Мога единствено да се радвам, че сме успели да ги съберем в рамките на един сезон на една сцена - тази на Софийската филхармония. И се надявам да успяваме и в бъдеще да го правим, защото точно това е мисията на един национален оркестър - да показва на своята публика най-доброто, в изпълнението на най-добрите.
- Тази година Пловдив е Европейска столица на културата 2019 заедно с Матера. Ще имате ли концерти в града под тепетата?
- Пловдив е моят град и аз съм много емоционален, когато имам концерти там. Много съм щастлив, че на 4 октомври ще свирим в Пловдив с големия цигулар Вадим Репин и Софийската филхармония. Исках да направя този подарък на родния си град, а и на себе си.
Да свириш пред родна публика е най-сладкото, но и най-отговорното нещо за един артист. Без преувеличение, вълнението ми, когато съм дирижирал в Пловдив е било винаги по-голямо, сравнено с концерти, които съм дирижирал в Лондон, Берлин, Лос Анжелис... Разбира се, щях да съм още по-щастлив, ако нашият концерт бе част от програмата на организаторите на "Европейска столица на културата", но най-важното е, че ще се представя пред публиката в моя роден град с националния ни оркестър и невероятния Репин. А кой знае, може някой ден след години да имаме щастието да свирим там и в истинска концертна зала...
- За втори път в своята история Софийска филхармония ще гастролира в прочутата виенска зала Музикфейрайн.(б.ред.: Първият концерт се е състоял през 2000 г. под палката на Емил Табаков, със солисти: Николай Гяуров, Александрина Милчева/заместила в последния момент Веселина Кацарова/, Иван Момиров и Мариана Цветкова) Каква е програмата за 5-и декември?
- Подбрахме програмата на този концерт с идеята да представим най-добре възможностите на оркестъра. Започваме с Рапсодия "Вардар" на Панчо Владигеров като едно признание за световния талант на този български гений.
Включили сме и сюитата от балета "Жар птица" на Стравински, както и Деветата симфония "Из новия свят" на Дворжак. Красиви произведения, които много обичам, а и Софийската филхармония ги изпълнява прекрасно. За мен е от особено значение и фактът, че ще свирим в "Златната зала" в годината на нейния 150-годишен юбилей.
- Какви са цените на билетите?
- Билетите са от 20 до 70 евро и са налични не само на касата на Музикферайн, но и онлайн: https://www.musikverein.at/konzert/eventid/41328
- От този сезон Софийска филхармония ще има вече своя нов главен гост-диригент в лицето на Саша Гьотцел (Австрия). Как се спряхте на него? Лесно ли прие поканата Ви?
- Саша Гьотцел се наложи като любим диригент на публиката и на оркестъра, което не се среща толкова често. Той е деликатен, работи много в детайлите, разбира се чудесно с музикантите и заедно имат желание да работят. Наблюдавах го и бях впечатлен от работата му, затова с удоволствие му отправих поканата. Радвам се, че той я прие, защото заетостта му по Европейските сцени не е никак малка. Той е виенчанин, работи с много добри европейски оркестри, кариерата му е във възход и смятам, че има какво да даде на нашия оркестър.
- Познавахте ли се?
- Не, запознахме се в София преди две години, допаднахме си бързо, защото имаме доста сходни виждания по много въпроси. След няколко срещи в София решихме да се срещнем и във Виена, където на спокойствие да обсъдим идеите си за музиката, за дирижирането и за развитието на Софийската филхармония. След срещата в световната столица на музиката вече съм сигурен, че изборът ни е бил правилен!
- Ще отворите ли вратите за чужденци и в оркестъра?
- Вратите за чужденци са отворени отдавна. Имаме колеги от чужбина в духовата секция. През октомври очакваме и двама стажанти по програма Еразъм. Надявам се Софийската филхармония да става все по-привлекателно място за музикантите от цяла Европа.
Но също така се надявам да буди интерес и в младите българи, които да започнат да предпочитат да се самоосъществяват в националния ни оркестър, вместо да бягат навън.
- Вие сте виенски възпитаник, можете ли кажете има ли разлика между австрийската и българската публика?
- Предпочитам да търся приликите. И българската, и виенската публика оценяват хубавата музика. А тя е нашата най-голяма кауза.
- Преди три години, в първото ми интервю с Вас, говорихме за мисията Ви като директор на Софийска филхармония. Усещате ли я вече тази промяна в душите на хората?
- Основната задача на хората на изкуството и в частност на музикантите е да създават красота, която да облагородява човешката душа.
В музиката човек може да намира своя личен оазис, където да се зарежда с нови сили, с които да се бори във все по-бездуховния свят, в който живеем.
В този смисъл съм убеден, че Софийската филхармония изпълнява успешно своята роля - дарявайки хората с изкуство от най-висока класа, като с това визирам не само световноизвестните артисти, които се представят пред българската публика, но и самото музициране на филхармониците, които, когато бъдат успешно мотивирани (а това се случва обикновено, когато работят с много добри солисти и диригенти), успяват да постигнат звучене, което наистина докосва човешката душа!
- А в музикантите от различните формации?
- Когато започнах работа като директор на Филхармонията в началото на 2017 г., заварих едни прекрасни музиканти, които бяха, типично за България, разединени в почти всяко едно отношение. Нека сме честни, битката с подобен проблем, още повече, когато той е повсевместен и видим навсякъде около нас, не е лесна и не се печели за 2-3 години. Това е една от онези български черти, които с удоволствие бих зачеркнал от родния ни ген, ако имах такава възможност. Въпреки това, смятам, че атмосферата във филхармонията в момента е определено по-добра, хората работят заедно и творят чудеса, които не биха били възможни в атмосфера на разединение.
Обаче не си създавам излишни илюзии - заливащото ни отвсякъде хейтърство няма как да не ни оказва влияние, поради което съм особено внимателен и често в различни ситуации, пряко собствените си инстинкти, реагирам обратно на бушуващите в самия мен емоции, за да покажа на хората около себе си, че без противопоставяне може да се постигне много повече. Смея да се надявам, че все повече хора - и в капелата и в оркестъра - разбират това мое безмълвно послание. В определени моменти, наблюдавайки музикантите около себе си докато музицират, имам усещането, че са като един организъм - дишат заедно, вълнуват се заедно, създават красива музика заедно. Заради тези моменти си струва всичко. И мисля, че и публиката го усеща, защото започна отново да пълни зала "България" - през последния сезон бяха не един и два случаите на разпродадени предварително концерти.
- На 13-и декември се навършват 90 години от рождението на великия оперен бас Николай Гяуров, който многократно е бил солист на Софийска филхармония. Как ще отбележите юбилея?
- Посвещаваме един от нашите концерти на ненадминатия Гяуров.
На 3 ноември в зала "България" ще пее големият грузински бас Паата Бурчуладзе под диригентството на Маурицио Барбачини. Бурчуладзе си спомня с много топли чувства за Гяуров и някак си естествено взехме решение, този концерт да е нашата почит към големия талант.
Знам, че концерт в памет на Гяуров ще изнесе и Софийската опера, чийто член той е бил дълги години.
- Кога и как откривате новия сезон 2019/20?
- Откриваме сезон 2019/2020 на 12 септември с Първа симфония на Малер - една от най-красивите му симфонии - под палката на новия главен гост-диригент на Софийската филхармония Саша Гьотцел. В този концерт оркестърът подава ръка и на детето чудо - Ивайло Василев, който ще представи Концерт за пиано N9 от Моцарт.
И още през септември следват концерти с артисти като Елина Гаранча (23 септември) и Светлин Русев (29 септември). Както вече казах, очаква ни един сезон, в който всеки концерт ще бъде празник! Заповядайте!
Интервю на Мая Филипова