Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Лебедовата песен на великите режисьори: "Последният магнат"

ИСТОРИИ ОТ КИНОТО

Лебедовата песен на великите режисьори: "Последният магнат"

Когато през 80-те години на ХХ век Елия Казан се връща към своето творчество в мемоарите си, които без съмнение са една от най-хубавите книги за кино, писани някога, той едва отделя място за "Последният магнат"

Ингрид Боултинг и Робърт Де Ниро в "Последният магнат" на Елия Казан (1976 г.)

Книгата на Ф. Скот Фицджералд "никога не биваше да напуска библиотеките", уверява кратко той, припомняйки си с горчивина деня, в който изтерзаният Сам Спийгъл, продуцентът на филма му "На кея" (1954), го убедил да направи адаптацията: "Сам прояви такава искреност и привързаност, че ме уговори, без да си дам време да помисля". Сговорчив: думата не е избрана случайна - защото за автора на "Споразумението" (1969) няма по-лош компромис от този да забравиш да слушаш себе си, с надеждата да не си създаваш трудности, да се съобразиш с очакванията, накратко да угодиш.

Роденият в Турция американски режисьор Елия Казан, 22 ноември, 1969 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Така 67-годишният Елия Казан с дълга поредица шедьоври зад гърба си ("Трамвай "Желание", "На изток от рая", "Великолепия в тревата", "Америка, Америка"...) се изправя пред сценария на Харолд Пинтър, бъдещият носител на Нобелова награда за литература, по незавършения роман на Фицджералд.

Казан работи с най-големите автори на своето време - от Джон Стайнбек до Тенеси Уилямс и не е човек, който се плаши. Въпреки това товарът му се струва смазващ: Пинтър не напуска Англия, не е на разположение, за да обсъдят сценария, и въпреки дългите аргументирани писма, които режисьорът му праща, се мръщи на "промяната и на най-малката запетая".

Към това се прибавя и проблем с драматичната структура: книгата на Фицджералд не е завършена и намирането на идеалната развръзка на историята не е лесно. А после и кастингът. Казан, който стои зад основаването на "Актърс студио" и е режисирал Брандо, Джеймс Дийн и Монти Клифт, дори не успява сам да определи актьорите. Разбира се, Спийгъл му позволява да наеме новия идол на публиката, Робърт Де Ниро за ролята на Монро Стар, меланхоличният млад шеф на киностудио. Но що се отнася до актрисите, той му налага две почти неизвестни, Ингрид Боултинг и Тереза Ръсел, чиито качества режисьорът без особен ентусиазъм се опитва да открие.

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

В "Последният магнат" Фицджералд изоставя богатите безделници, които са любимата му тема, за да атакува единствената индустрия, която наистина познава отвътре: тази на киното. Липсата на пари го отвежда в Холивуд през 1937-а за няколкогодишен неблагодарен труд върху сценарии, повече от които никога няма да бъдат заснети. Писателят използва възможността да наблюдава функционирането на една система, която представя като микрокосмос на американското общество. "Последният магнат" далеч не е най-добрият роман, който сме имали за Холивуд, и е единственият, който ни позволява да го видим отвътре", отбелязва Едмънд Уилсън.

Монро Стар е притиснат между големите босове, които искат да го лишат от студиото му, и синдикалиста (изигран във филма от Джак Никълсън), който отхвърля системата като цяло. Още по-трагичното е, че въпреки цялата си чувствитеност, Монро не е артист и има нужда от другите, за да заснеме творбите, за които мечтае. Той е печален образ, пленник на траур, недостатъчно свързан с реалността, за да стане пълноправен творец, жертва на безмилостната капиталистическа система. Откъдето се появява истински драматичен проблем - "бях го казал на Харолд, имах желание да сритам задника на неговия герой", дразни се Казан.

13 октомври 1954 - Марлене Дитрих и Елия Казан на премиерата на холивудския филм "A Star is Born". (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Монро не успява да действа, изглежда странно отчужден от своя живот. В крайна сметка, той не е толкова далеч от Джей Гетсби или Дик Дайвър от големите шедьоври на Фицджералд, "Великият Гетсби" и "Нежна е нощта". Това, което режисьорът не осъзнава по онова време и заради което Франсоа Трюфо ще "Последният магнат" "великия болен филм": това е произведение, чиито несъвършенства, дори грапавини, създават красотата му.Всъщност образът на Монро развива в най-висша степен един вече познат мотив във филмите на Елия Казан - мотивът за мъжката уязвимост.

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

Великата любовна сцена между Монро и Катлийн (Ингрид Боултинг) в строящата се вила на Монро е в съзвучие с най-красивите моменти в неговото кино: сливане с природата, което позволява силен любовен лиризъм (Тихият океан, нарязан от дървените рамки на скелето), изключителната мекота на мъжкия образ (ехо на образа на Марлон Брандо в "На кея"), силата на женското желание. Де Ниро, който дотогава е играл магнетични и опасни герои, се вписва прекрасно в естетиката на Казан и напълно влиза в образа на интелектуалеца Монро, вдъхновен от една изключително романтична фигура от историята на Холивуд, Ървинг Талберг.

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

"Казан е обвит с някаква аура, ще разкаже Де Ниро. Когато работихме заедно, той беше много естествен, сговорчив, изобщо не беше тираничен, правеше необикновени анализи на героя и ситуациите. Той беше мислил много за мен, понякога твърде много. Беше съблазнително, той беше направил всичко, но това не би трябвало да ме освобождава от моята собствена работа". В крайна сметка, Де Ниро прави една от най-фините си и изненадващи роли.

Когато идва краят на снимките на "Последният магнат", Елия Казан взема едно неотменимо решение: "Никога повече няма да правя филм". В последния план на филма: Де Ниро върви сам в безлюдното студио. Влиза в голяма тъмна постройка, в която има снимачна площадка. Мракът го обгръща, той изчезва.

Английската актриса Ингрид Боултинг на коктейл по случай представянето на филма "Последният магнат" в Dorcherster Hotel, 24 ноември, 1976 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Загадъчен и, разбира се, метафоричен момент според любимия метод на Харолд Пинтър:

"Опитах се да покажа, че границата между киното и реалността не е солидна; опитах се също да покажа, че правим филм", пише драматургът на Сам Спийгъл, за да му обясни сцената. Но с целия си гений, Пинтър не е предвидил, че това ще бъде сбогуването на един от най-великите режисьори на ХХ век с киното. От тази гледна точка, сцената е не само поетична или символична. Тя е дълбоко трогателна, също като филма, който повече от всякога заслужава да бъде преоткрит.

Автор: Флоранс Коломбани, "Поан"/ Превод: Галя Дачкова, "Гласове"

Още

София Лорен се връща към киното на 86

София Лорен се връща към киното на 86

Още

Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Още

Шон Конъри на 90. Вижте 7 от най-култовите му роли

Шон Конъри на 90. Вижте 7 от най-култовите му роли

Още

Оливър Стоун: Америка е прецакана, че е толкова глупава

Оливър Стоун: Америка е прецакана, че е толкова глупава

Още

Хулиганът-легенда Робърт Де Ниро на 74

Хулиганът-легенда Робърт Де Ниро на 74

Още

10 култови роли на рожденика Робърт Де Ниро

10 култови роли на рожденика Робърт Де Ниро

Още

8 музи на Серж Генсбур

8 музи на Серж Генсбур

Още

Магичният Римини: обиколка из вълшебния град на Фелини

Магичният Римини: обиколка из вълшебния град на Фелини

Още

Готвели бореца срещу мафията и църквата Мартин Скорсезе за духовник

Готвели бореца срещу мафията и църквата Мартин Скорсезе за духовник

Още

"Кръстникът" Марлон Брандо - слаб ученик, отличен актьор и нещастен баща

"Кръстникът" Марлон Брандо - слаб ученик, отличен актьор и нещастен баща

Коментирай 0

1/1

Ингрид Боултинг и Робърт Де Ниро в "Последният магнат" на Елия Казан (1976 г.)

Английската актриса Ингрид Боултинг на коктейл по случай представянето на филма "Последният магнат" в Dorcherster Hotel, 24 ноември, 1976 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Марлон Брандо по време на снимките на филма "Viva Zapata!", където играе ролята на мексиканския народен герой Емилиано Запата. Режисьорът на филма по Стайнбек Елия Казан му дава указания, 1952 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

13 октомври 1954 - Марлене Дитрих и Елия Казан на премиерата на холивудския филм "A Star is Born". (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Роденият в Турция американски режисьор Елия Казан, 22 ноември, 1969 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

Кадър от филма "Великият магнат" (1976)

Календар

Препоръчваме ви

Йовков отблизо: Само на честната душа вратата е така отворена

На 9 ноември се навършват 140 години от рождението вълшебника на разказа Йордан Йовков

Месец на Йордан Йовков в Столична библиотека по случай 140 години от рождението му

Документални изложби на Дом - паметник "Йордан Йовков", виртуална изложба и емблематични издания от фонда на библиотеката в програмата на юбилейните инициативи

Еврейски музей отдава почит към Хари Худини и Дейвид Копърфийлд

"От имигранта Хари Худини до американеца от първо поколение Дейвид Копърфийлд, това събитие демонстрира какво е възможно, когато на даден индивид се предостави шанс да бъде велик", казват от музея

Представи си Джон Ленън на 80 (галерия)

На 9 октомври "Великия Бийтълс" щеше да отпразнува своя 80-и рожден ден

Възстановяват паметната плоча на поета Николай Лилиев в софийския му дом

Откриването е на 3 октомври, когато ще се състои и литературен маршрут, посветен на големия български поет и драматург

Братя Грим са били не двама, а петима

Семейната тайна на братя Грим