СВЕТОВНИ ПОСЛАНИЯ
Анджела Дейвис: Вече не приемам нещата, които не мога да променя, а променям нещата, които не мога да приема
Тя е не просто символ на правата на жените и поп икона, а въплъщение на активизма, вдъхновило милиони чернокожи и бели хора по целия свят да се борят срещу несправедливостите на властта
Автор : / 4265 Прочита 8 Коментара
Колаж: Траяна Генчева/Dir.bgТя е образът, който събира в себе си именно борбите на поколения чернокожи, жени, онеправдани, бели, младежи, бунтари и т.н.. Тя е онова, което наричаме революция в историята.
"Трябва да говорим за освобождението на разума, освен за освобождението на обществото"
Анджела Дейвис
През есента на 1969 г., когато Дейвис е само на 25 години и е асистентка към катедрата по философия в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, тя е уволнена в началото на учебната година заради членството си в Комунистическата партия. Малко след това съдът постановява уволнението ѝ за напълно незаконно. Девет месеца по-късно обаче тя отново е уволнена заради "използването на подстрекателска реторика в публичните си речи".
Наскоро Дейвис се е сближила с триото чернокожи затворници с прякора Братята Соледад (на името на калифорнийския затвор, в който са държани), които са обвинени в убийството на бял пазач на затвора през януари 1970 г.
Единият, Джордж Джаксън, е активист и писател, с когото Дейвис се сприятелява. Твърди се, че двамата имали любовна връзка, но по-късно го отричат.
През август 1970 г. по-малкият брат на Джаксън, Джонатан, използва огнестрелни оръжия, регистрирани на името на Дейвис, при нападението на съд в Калифорния, което завършва с четирима души убити. Тогава Анджела Дейвис веднага попада под подозрение за съучастничество.
След това кърваво събитие тя е обвинена в три тежки престъпления, включително убийство.
За една нощ тя се превръща в личност, извън закона.
В рамките на две седмици след престрелката Дж. Едгар Хувър поставя Дейвис в списъка на десетте най-издирвани от ФБР, което я прави третата жена, която някога е била включена в този списък.
"...[Расизмът] е дълбоко вкоренен в самата тъкан на тази страна - нейната икономика, нейните политически структури и всички институции, които формират основата на това общество..."
Анджела Дейвис
Следва национално издирване, а два месеца по-късно тя е задържана в мотел в Ню Йорк. Президентът Никсън тогава "поздравява" Бюрото по издирване, че се е справило със залавянето на "опасната терористка Анджела Дейвис". След ареста й скандиранията "Освободете Анджела!" се превръщат в световен революционен вик.
Интелектуалката, следвала философия в Източна и Западна Германия в края на 60-те години и поддръжничка на Черните пантери, както и на движението срещу войната във Виетнам - се превръща в политическа затворничка за своята партия и съмишленици.
Активистката Анджела Дейвис на конгрес в Западна Германия, Хамбург, 1981 г. (Снимка: Getty Images)
В затвора тя прекарва 18 месеца, а цялото това време довежда не само до лозунгите Free Angela, но то цяла кампания срещу политическите затворници в САЩ. В подкрепа и солидарност, Джон Ленън и Йоко Оно пишат парчето "Angela", a Rolling Stones "Sweet Black Angel".
50 години Анджела Дейвис е поп културна икона, защото революцията, която е закодирана в кръвта й разбива политическите, полови и расови стереотипи на света, в който живеем.
Анджела Дейвис е тъмнокожа жена, която поставя под въпрос всички понятия, с които Америка и светът са свикнали да си служат.
"За да разбереш как функционира едно общество, трябва да видиш какви са отношенията между мъжете и жените и в него"
Анджела Дейвис
Повече от 50 години по-късно Анджела Дейвис продължава да пълни залите по света като рок звезда с дълги аплодисменти от публиката.
Зад революционната активистка от 70-те години на миналия век се крие академик, професор по философия и водещ мислител на политическата и социална активност.
Автор на 11 книги, в допълнение към известната си автобиография, написана на 30-годишна възраст, тя е посветила живота си на антирасизма, феминизма, подобряването на условията в затворите, борбата с полицейското насилие и критиката на капитализма и границите на демокрацията.
Анджела Дейвис във Великобритания през 70-те (Снимка: Getty Images)
"Като чернокожа жена моята политика и политическа принадлежност са свързани и произтичат от участие в борбата на моя народ за освобождение и с борбата на потиснатите хора по целия свят срещу американския империализъм."
Анджела Дейвис
Анджела Дейвис е родена в Бирмингам, Алабама, през 1944 г. и е била изложена както на расизъм, така и на активизъм от ранна детска възраст.
Бирмингам е бил един от най-расово сегрегираните градове в САЩ по това време.
Кварталът на Анджела е наричан още "Динамитният хълм"/ "Dynamite Hill", тъй като Ку Клукс Клан често атакували домовете на чернокожи жители с бомби.
Да говориш публично за граждански права в Бирмингам е било крайно опасно начинание. Но майката на Анджела отказвала да мълчи и да търпи унижението, потисничеството и несправедливостта.
"Радикално означава просто да хванеш нещата в техния корен"
Анджела Дейвис
Тя участва в комунистическа организация за граждански права на чернокожите.
Като ученичка в гимназията Анджела участва в програма, която обединява чернокожи ученици от Юга с бели семейства от Севера.
Анджела живее със семейството си в Гринуич Вилидж, Ню Йорк. Училището, което посещавала, било прогресивно и ѝ помогнало да затвърди ценностите, възпитани в нея от нейните родители. Тя се присъединява към училищната комунистическа младежка група.
Анджела печели стипендия за изучаване на френска литература в университета Brandeis в Масачузетс. След дипломирането си учи в Германия и защитава докторска степен по философия.
"Бедните хора и цветнокожите е много по-вероятно да бъдат открити в затворите, отколкото във висшите учебни заведения."
Анджела Дейвис
Анджела Дейвис на събитие във Вашингтон през 2017 г. (Снимка: Getty Images)
След завръщането си в Съединените щати се включва в движението за граждански права. Тя вярва, че расизмът и капитализмът са реалната опасност за американското правосъдие. Анджела е силно привлечена от работата на Студентския координационен комитет против насилието и партията Черните пантери.
Докато Анджела се интересува основно от техния ангажимент към гражданските права и Черната сила, тя не е напълно съгласна политически с тях. Била загрижена например за неравенството между мъже и жени членове на партията.
Тя бързо усетила, че мъжете лидери очакват жените да останат на заден план и да не водят политически битки в основните полета.
Анджела Дейвис тогава разбира, че Комунистическата партия е далеч по-приветлива към жените и тяхното участие и се фокусира върху борбата с капитализма. Според възгледите на партията именно в него се коренят структурните неравенства между половете и расите.
Въпреки че с готовност си сътрудничи с членовете на Черната пантера, тя поема лидерската роля в местен клон на Комунистическата партия.
През 1969 г. Анджела става професор по философия в Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
"Ако дойдат за мен вечерта, на сутринта могат да дойдат за теб"
Анджела Дейвис
Губернаторът на Калифорния Роналд Рейгън научава за политическите връзки на Анджела и оказва натиск върху университета да я уволни.
Подкрепена от много свои колеги и студенти, Анджела Дейвис отвръща на удара. Тя отнася случая си директно в съда. Върховният съд на Калифорния постановява, че Анджела не може да бъде забранена заради партийната си принадлежност.
"Расизмът, на първо място е оръжие на богатите, с което да увеличават богатствата си, плащайки на чернокожите работници много по-малко"
Анджела Дейвис
Няколко месеца по-късно обаче университетът намира друга причина да я уволни. Заради твърде "подпалващите" политически коментари.
Приблизително по същото време, Анджела се сприятелява с братята Соледад и по-късно е обвинена в съучастие в убийство.
През 1981 г. Анджела Дейвис публикува книгата "Жени, раса и класа" - колекция от 13 есета за американското движение за освобождение на жените от 60-те години на миналия век до момента, в който е публикувана книгата, както и за робството в Съединените щати.
Дейвис изследва икономическата роля на черните жени робини в САЩ. Тя пише, че чернокожите жени под робство са имали подобни борби като тези на черните мъже, като и двете групи споделят дейността на физическия труд и участват в аболиционисткия активизъм.
Дейвис говори за правата на чернокожите на събитие в САЩ, 2012 г. (Снимка: Getty Images)
Въпреки това, от жените също се очаквало да изпълняват и домакинската работа, подобно на жените от други раси. Ангажираща се с марксистки анализи, Дейвис твърди, че освобождаването на жените трябва да се състои с участието на жените в наемен труд и социализиране на домашния труд.
Тя вярва, че изнасилването е престъпление на властта, като дава пример с бели мъже, които изнасилват черните си робини. В книгата има есе, което се казва "Расизъм, контрол над раждаемостта и репродуктивни права".
До голяма степен актуална и днес, когато в някои щати на САЩ абортът е ограничен като човешко право на всяка жена. Възгледите на Анджела Дейвис обаче са доста по-различни от тези на мейнстрийм защитниците на правото на аборт, защото според нейната теория, абортът е принудителна властова мярка да се прекратят бременностите на бедните жени, които често са представителки на малцинства, чернокожи, латини и т.н.
Дейвис смята, че някой, който живее в добри условия, би искал повече да съхрани живота на своя плод, докато повечето, които биха се отказали, ще го направят заради икономическата ситуация, в която се намират.
Визията на Дейвис от преди 40 години е, че експлоататорските системи оказват пагубно влияние върху интимния живот. Тя смята, че прогресивният потенциал върху контрола на абортите не е постигнат. Вероятно можем да кажем същото и за 2024 година, не само за 1981 г., когато тя пише есето.
Преди светът да разбере какво е интерсекционалност, академичната активистка Анджела Дейвис го е живяла, застъпвайки се не само за освобождението на чернокожите, но и за правата на жените и всички дискриминирани малцинствени групи.
Анджела Дейвис участва в събитието Black Girls Rock в Ню Йорк, 2011 г. (Снимка: Getty Images)
Днес Дейвис не е просто поп икона от миналото, а действащ лектор в големи университети, където създава млади активисти и дава кураж на хората за техните борби. През по-голямата част от последните 30 години тя е преподавателка в Калифорнийския университет в Санта Крус и от онези жени леви професорки, които подлудява консервативните ядра на академичната общност в САЩ.
Още цитати от Анджела Дейвис:
"Когато Джордж Буш казва думата демокрация, често се чудя какво има предвид"
"Това е моето тяло и само аз мога да решавам какво да правя с него на тази планета"
"В едно расистко общество не е достатъчно да бъдем не-расисти. Важно е да бъдем анти-расисти"
"Феминизмът е много повече от полово равенство и много повече извън пола"
"Идеята за свобода е много вдъхновяваща, но какво означава тя? Ако си политически свободен, но умираш от глад, какво означава тази свобода? Свободата да гладуваш?"