СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Дебора Манети: Баща ми преписваше на ръка "Ад" на Данте
Обичам да проектирам несъвършени шрифтове, вдъхновени от народната типография, разкрива дизайнерката
Автор : / 2968 Прочита 0 Коментара
Съоснователят на престижната италианска агенция Zetafonts Дебора Манети (Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg/ Zetafonts)Шестото издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА посреща в София европейски звезди на дизайна
"Поканихме дизайнерската общност в целия свят да създаде висококачествени шрифтове, за да предаде послание за промяна. Тази година особено насърчихме включването на послания на няколко езика, за да достигнат до възможно най-много хора, независимо от техните националност и език.
С участието на известни фигури в международната дизайнерска общност и партньорства с престижни списания, награди и институции, второто издание ще завърши с честването на Световния ден на добротата (13 ноември) с поредица от 5 събития, включително едно в София.", разказва съоснователят на престижната италианска агенция Zetafonts Дебора Манети.
Дебора Манети в едно специално интервю за Impressio:
- Госпожо Манети, какво Ви привлече към дизайна и как решихте да продължите тази кариера?
- Израснах в Тоскана и пред очите ми бяха артистичните стъпки на моя баща - художник и ерудит. Гледах го с вълнение и интерес как преписва целия "Ад" на Данте на ръка...
Дебора Манети с колегите си Козимо Лоренцо Панчини и Франческо Кановаро (Източник: Zetafonts)
Мисля, че съм наследила любовта му към калиграфията, надписите и типографията - страст, която по-късно използвах в кариерата си като арт директор, визуален дизайнер и стратег за брандиране.
- Обичам да проектирам несъвършени шрифтове, вдъхновени от народната типографи. Те ме карат да се усмихвам заради тяхната често "неравна", но истинска спонтанност. Така проектирах някои персонализирани, ръчно написани шрифтове за наградени проекти за брандиране. По-структурираните са в способните ръце на моите партньори Панчини и Кановаро.
- На каква възраст взехте решение дизайнът да стане Ваша професия, къде сте учили? Кои бяха вашите ментори, които Ви вдъхновяваха по пътя Ви?
- Спомням си много добре момента, в който открих, че има училища за обучение по комуникация и реклама. Това бяха времена, когато специализираните училища бяха малко и - в Италия - също.
Винаги съм експериментирала и работила по време на следването си и натрупах опит в реномирано флорентинско графично студио, което ми позволи да прекарвам дълги часове между литографията и типографията.
Придобих огромни технически умения за печат, хартия, довършителни работи и печатни фронтове като цяло.
Междувременно, с компютрите и дигиталната ера, всичко се промени, включително основната съставка на дизайна - типографията. Дигиталната ера направи типографския дизайн по-достъпен и аз веднага се влюбих.
Много ме впечатли Дейвид Карсън с книгата си "The end of Print" - той показа на света колко забавна и изразителна може да бъде типографията, ако се използва по нетрадиционен начин. И това беше моето прозрение!
В офиса на италианска агенция Zetafonts (Източник: Zetafonts)
Имах повече от един ментор, целият този гръндж и наслоени тенденции ме ръководеха с помощта на първите списания, закупени от книжарниците, като IDN, Wired, Print Magazine - този свят беше голямо вдъхновение за мен.
- Как се роди Вашата агенция Zetafonts? Какво ви обедини с Козимо Лоренцо Панчини и Франческо Кановаро?
- Срещнахме се през 2000 г., докато работихме заедно като арт директори на флорентинска дигитална компания, и решихме да основем собствена агенция, Studio Kmzero.
В първите си години агенция Kmzero работеше в най-разнообразни области - от дигитални до рекламни, но всеки път накрая създавахме нови букви и шрифтове, които винаги бяха основна част от нашите проекти.
Това се случи за списание Ego [n] (ADCI награда 2007), за списание Digitalic и други клиенти като Sky, Vogue, Wired Magazine и Antinori. Осъзнахме, че тези шрифтове, създадени като инструменти за решаване на проблеми, ще работят и за други дизайнери. Поради тази причина започнахме да ги разпространяваме онлайн, първо с иновативни лицензи като Creative Commons, след това на търговски платформи като MyFonts и YouWorkForThem. Сега можем да кажем, че имаме максимално присъствие при основните международни дистрибутори на дребно.
Оттогава нашите проекти по поръчка значително се разшириха, достигайки до по-широка международна аудитория, включително големи рекламни агенции, известни марки и институции.
Разнообразният опит на нас, тримата - единият тясно свързан със света на изкуството и комиксите, другият запален по скейтборда и сърфа, а третият дълбоко ангажиран със сноуборда и филантропските начинания, ни превърнаха в уникален екип.
Това, което винаги ни е обединявало, е нашият непоколебим ангажимент да поддържаме мотото си живо: "Позитивен дизайн". Тази философия ни позволява винаги да поставяме в работата си на първо място човешките аспекти пред икономическите.
- С кой от Вашите проекти се гордеете най-много професионално?
- Гордея се с няколко проекта, всеки от които представлява ценен градивен елемент в моята кариера.
Тази година обаче е второто издание на един проект, който заема специално място в сърцето ми. Този проект има дълбоко значение, защото се стреми да запали вълна от положителна промяна далеч отвъд непосредствените ми връзки.
- Да, това е Fight for Kindness, в който се отправя отворена покана към дизайнери от целия свят, които за Деня на добротата през ноември да изпратят своето типографско послание... Разкажете повече за този проект.
- Този проект използва убедителното влияние на типографския дизайн, включващ шрифтове и надписи, за да насърчи хората да защитават свят, изпълнен с емпатия и най-вече мир и доброта. Тези идеали са по-важни от всякога в днешния свят.
В началото поканихме дизайнерската общност в целия свят да създаде висококачествени шрифтове, за да предаде послание за промяна. Тази година особено насърчихме включването на послания на няколко езика, за да достигнат до възможно най-много хора, независимо от тяхната националност и език.
С участието на известни фигури в международната дизайнерска общност и партньорства с престижни списания, награди и институции, второто издание ще завърши с честването на Световния ден на добротата (13 ноември) с поредица от 5 събития, включително едно в София.
- Споделете някакъв куриозен случай по време на вашата работа...
- В началото на нашия съвместен път нашият бивш счетоводител беше доста скептичен относно идеята за продажба на толкова нетрадиционен продукт като цифров шрифт. Той дори нямаше представа как да категоризира дейността в рамките на италианската данъчна рамка. Наистина ли?!
Отне ни известно време, за да се убедим, че това наистина е правилният път за нас. Сега нашата дизайнерска агенция обслужва предимно тази наша дейност. Разбира се, имаме друг счетоводител. Благодаря ти, Фабрицио!
Любопитен факт, който си струва да знаете, е, че по-старите ни шрифтове се характеризираха с интригуващ избор на имена, всички вдъхновени от традициите на тосканската и италианската кухня. Този подход донесе успех на шрифтове като Arista Pro и Filetto (не е подходящ за дизайнери вегетарианци!), Antipasto 2.0 и Panforte (типичен тоскански коледен десерт).
От време на време тази кулинарна тема изплува отново в нашата работа, както стана с Artusi, шрифт, създаден за Fondazione Artusi в чест на известния автор на традиционни италиански рецепти, известен в цял свят с книгата си "Изкуството да се храниш добре" (1891).
- Какво очаквате от тазгодишното издание на Фестивала на дизайна MELBA?
- Участието в дизайнерски събития, които обхващат области извън визуалната сфера, като архитектура, 3D и продуктов дизайн, рядко се случва.
Искрено съм заинтригувана да видя как тези различни области се доближават до предизвикателствата на съвременната епоха.
Лого на събитието (Източник: Zetafonts)
- Какво знаете за българските дизайнери?
- За нас е интересно да се свързваме с талантливи дизайнери от цял свят. Наистина, тъй като нямаме задълбочено разбиране на значенията на знаците на кирилица, ние естествено се обръщаме към дизайнери на шрифтове от региони на кирилица, когато имаме нужда от езиково разширение за нашите семейства шрифтове.
Радваме се да участваме в тазгодишния Melba Festival. Изпитваме голямо възхищение от Font Fabric и тяхната дългогодишна отдаденост на шрифтовия дизайн, които празнуват 15 години забележителна работа.
Интервю на Валерия КАЛЧЕВА
Съоснователят на престижната италианска агенция Zetafonts Дебора Манети (Източник: Zetafonts)
Zetafonts е известна независима агенция за шрифтов дизайн, която се намира в сърцето на Флоренция в Италия. Основан през 2001 г. от Козимо Лоренцо Панчини, Франческо Кановаро и Дебора Манети, екипът има богат опит в областта на брандирането и дизайна.
Последните 10 години техен основен фокус е разработването на отличителни авторски шрифтове, създавайки богато портфолио от висококачествени семейства. Zetafonts е част от Ligature, марка, фокусираща се върху културата на дизайна на шрифтове; тя включва Italiantype, Fontmood и TypeCampus, програма, която подкрепя академични инициативи, лекции и типографски курсове.
Дебора Манети е директор на Академичната програма на TypeCampus и се грижи за връзката на агенцията с дизайнерската общност чрез международни, културни и филантропски проекти. Тя е съосновател на инициативата Fight for Kindness, която отбелязва Световния ден на добротата всяка година с типографски послания от цял свят.
Франческо Кановаро е главен дизайнер на студиото, за когото визуалната култура, дизайна и типографията са естествена еволюция на обучението му в живопис и компютърно програмиране. Той е проектирал няколко семейства шрифтове за обща употреба и множество персонализирани шрифтове, включително такива за големи международни марки.