СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи
"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"
Автор : / 1241 Прочита 0 Коментара
Таня Джарова-Салюстио е концертмайстор на "Виена Шьонбрун Оркестра" от 1999 г. Снимка: Schoenbrunn Palace OrchestraАвтентичен виенски стил, великолепие и празничен дух очаква българската публика за едно музикално пътешествие през вековете с един от най-емблематичните оркестри на австрийската столица - "Виена Шьонбрун Оркестра".
През декември стартира тяхното празнично турне в България, което ще премине през градовете Пловдив, Варна, Шумен, Велико Търново, Русе, София.
В традиционната коледна програма ще прозвучат вечните произведения на фамилията Щраус, поднесени от един от най-известните оркестри в света, изпълнени с майсторство и страст.
Дворецът "Шьонбрун" е сред най-големите забележителности на Виена и ежегодно привлича над 3 милиона посетители. Там е и първото изпълнение на шестгодишния Волфганг Амадеус Моцарт пред императрица Мария Тереза. И днес дворецът продължава да бъде място за престижни музикални събития и концерти на "Виена Шьонбрун Оркестра".
В състава на оркестъра участват музиканти от различни страни. Всички те или са израснали във Виена, или са получили там своето музикално образование. Сред тях блестят и българските таланти Таня Джарова-Салюстио - концертмайстор от 1999 г., флейтистите Борис Липов и Венцислав Кандев, както и перкусионистът Светлозар Димитров, виолистката Пламена Иванова и пианистката Десислава Атанасова.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Таня Джарова-Салюстио е концертмайстор на "Виена Шьонбрун Оркестра" вече 25 години. Родена е в Пловдив и има четири деца. От 5-годишна възраст свири на цигулка и едновременно с това спортува. Признава, че е мечтаела да стане спортистка, но се отдава на музикалния си талант, насърчаван от ранните й години.
Учи музика в Пловдив и София, а после и във Виенския музикален университет, Австрия, където остава вече над 30 години. Освен с Оркестъра на двореца "Шьонбрун", където е концертмайстор от 1999 г., тя концертира и на международно ниво като солист и концертмайстор с известни оркестри.
Обширните й концертни турнета и участия в различни формации са я отвели на всичките 5 континента в света. Живее и работи във Виена - градът на валса, градът на Йохан Щраус - нейната голяма музикална любов.
Представяме ви виртуозния музикант Таня Джарова-Салюстио пред Impressio:
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
- "Виена Шьонбрун Оркестра" започва празнично декемврийско турне в шест български града, което пък е начало на световно турне по случай 200-годишнината от рождението на Йохан Щраус-син. Ще ни въведете ли в това музикално пътешествие и празник?
- Това турне е от особено значение за мен, тъй като носим богатата виенска музикална традиция в моята родина България и същевременно отбелязваме рождението на краля на валса.
Нашата програма включва най-известните произведения на Йохан Щраус, сред които валсове, полки и увертюри, които отразяват духа на Виена. С това турне искаме да използваме универсалния език на музиката, за да свържем хората и да направим непреходната красота на виенската класика достъпна за широката публика.
200-годишнината от рождението на Йохан Щраус-син през 2025 година ще бъде отбелязана по целия свят с множество събития. Във Виена през цялата година са планирани 65 продукции от десет жанра в рамките на около 250 представления, които ще се състоят на 69 различни места.
За нас е чест да допринесем с нашето турне към тези празненства и да разпространим музиката на Йохан Щраус по света.
Очакваме с нетърпение да отведем нашата публика в България и отвъд на това музикално пътешествие и заедно да отпразнуваме наследството на краля на валса.
- Първият концерт е във вашия роден град Пловдив. Предполагам го очаквате с особено вълнение? Ще има ли изненади за публиката?
- Първият концерт от нашето турне в родния ми град Пловдив за мен е изключително специално събитие. Възможността да се върна след толкова години като музикант на мястото, където започна моето пътешествие, ме изпълва с радост и дълбока благодарност.
Това е не само музикално завръщане, но и лично. Този концерт без съмнение ще бъде изпълнен с уникална атмосфера. Пловдив, със своето богато историческо наследство и живописна култура, предлага идеалната сцена, на която музиката на Йохан Щраус ще се разкрие в пълния си блясък.
Особено вълнуващо за мен е да знам, че в публиката ще бъдат моето семейство, приятели и бивши учители - хора, които са ме вдъхновявали и подкрепяли по моя път.
Изненади? Не, изненади няма да има. Поне не такива, за които аз знам - освен ако не бъда изненадана, което, разбира се, в този момент не мога да предвидя.
- Ще свирите в шест български града: Пловдив, Варна, Шумен, Велико Търново, Русе и София. Различна ли е публиката по света и у нас?
- Публиката, която посещава нашите концерти, знае много добре какво да очаква - а именно класическа музика на изключително високо ниво, изпълнена така, както се свири във Виена.
Смятам, че точно това е причината за нашия успех, и особено моите сънародници в България ценят много нашите концерти.
Българската публика е много добре информирана, критична и голяма част от нея има задълбочено познание за виенската музика. Ако си свършим работата добре - а аз като концертмайстор ще дам всичко от себе си - българите ще ни възнаградят с бурни аплодисменти.
- Концертите на оркестъра в България винаги са много очаквани и търсени. Коя за Вас е кулминацията в музикалния празник тази година?
- За мен един от върховите моменти е Новогодишният концерт на Виенската филхармония. Да започна 1 януари с това музикално събитие, докато се наслаждавам на малка закуска със семейството, е най-добрият начин да посрещна новата година.
Особено горда съм, че във Виенската филхармония на първия пулт сред цигулките свири една българка - Албена Данаилова.
Музикално погледнато, има много върхови моменти през годината, които се нареждат като перли на нишка. На нашите концерти във Виена, но и по време на турнетата, често има моменти, които са просто магически.
Това са мигове, когато между колегите в оркестъра се създава особена енергия, която публиката също усеща, превръщайки преживяването в нещо уникално. Това е като морето - водата винаги е същата, но всяка вълна съществува само веднъж в тази форма.
- Кое е водещото при изпълнението и опазването на виенската класическа школа и традиция?
- Често се говори за класическата Виенска школа. Факт е обаче, че в музикалните Университети няма предмет, наречен "Виенска музика".
Виенската музика трябва да се преживее, да се усети и да се практикува чрез активно свирене в различни формации. Това е форма на живот или енергия, която излъчва тази музика.
Вземете например виенския валс - може да се запише типичният виенски ¾ такт, но как се изпълнява и усеща по виенски, това е музикална духовност.
Не знам колко пъти съм изпълнявала валса на Дунав, тъй като във Виена без изключение завършваме всеки концерт с това произведение, но всеки път отново се възхищавам на това музикално бижу.
- Мислите ли, че в 21 век класическият музикант е на кръстопът между модерност и традиции?
- Да, вярвам, че класическите музиканти в 21-ви век наистина са на кръстопът между модерното и традицията - и именно в това се крие голяма възможност. Традицията на класическата музика, изградена през вековете, представлява непоклатима основа. Произведенията на композитори като Моцарт, Бетовен и Щраус са вечни и докосват хората на най-дълбоко емоционално ниво.
В същото време модерността поставя нови изисквания и открива нови възможности. Дигитализацията радикално промени начина, по който се създава, разпространява и възприема музиката. Стрийминг платформите, социалните медии и интерактивните технологии дават възможност на музикантите да достигнат до глобална публика, която далеч надхвърля традиционните посетители на концерти.
Това обаче изисква гъвкавост и готовност да се поемат нови пътища, било то чрез иновативни концепции за изпълнение, проекти, обединяващи различни жанрове или използване на съвременни медии.
Ключът е да се разглеждат тези два свята - модерното и традицията - не като противоположности, а като взаимно допълващи се. Класическият музикант може да запази дълбочината и автентичността на традицията и в същото време смело да гледа към модерността.
Чрез този баланс имаме шанс да запазим класическата музика жива и да я направим релевантна и достъпна за бъдещите поколения. Това е предизвикателен, но много удовлетворяващ път.
- За наша гордост във "Виена Шьонбрун Оркестра", освен вас, свирят и още петима българи. Ще ни разкажете ли малко повече как изглежда "животът" на оркестъра? Натоварени сте 365 дни от годината?
- Оркестърът се състои от реномирани музиканти, които предимно са учили във Виена и живеят тук. Затова не е изненадващо, че освен мен, още трима българи са част от състава. Тази културна многообразност обогатява нашата музикална дейност и отразява международната насоченост на оркестъра.
Нашата дейност обхваща цялата година. Освен ежедневните концерти във Виена, които представяме с разнообразни програми, участваме в различни събития и провеждаме турнета.
Тази непрекъсната активност изисква висока степен на отдаденост и гъвкавост от всеки член на оркестъра. Но не се притеснявайте - ние сме голям състав и така всеки има възможност да си поеме дъх от време на време.
- Изнасяте концерти по целия свят, къде беше най-екзотично като усещане и остана ли място, на което сте мечтали да свирите?
- Като оркестър, който съществува от 1997 година, сме посетили всички континенти. Винаги е имало специални преживявания, които са се случвали на уникални и често екзотични места. Но една от най-интересните възможности по време на тези концертни пътувания е да опознаеш по-добре страната, в която се намираш.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Едно от най-екзотичните и вълнуващи преживявания за мен беше преди две години в Националния парк Крюгер.
Бяхме на промоционално турне, което започна в Мозамбик и продължи в Южна Африка. Така се случи, че преминахме през Националния парк Крюгер и изнесохме концерт в малък формат. Екзотичното беше, че този концерт се проведе в самата савана.
Сред откритата дива природа, под охраната на рейнджъри от парка, които се грижеха за нашата безопасност, изпълнявахме Щраус, Моцарт и други класици.
Едновременно с това зад нас се чуваха звуците на дивите животни, най-вече на хиените.
Това са моменти, в които съм изключително благодарна, че имам възможността да опознавам света по този начин.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
- Цигулката е с вас от 5-годишна възраст, а 25 години сте концертмайстор на един от най-престижните оркестри в света - огромна отговорност и чест. Как успявате да се съхраните и колко е трудно една жена да не отстъпва от водещото място толкова дълго време?
- Да, вярно е, че цигулката е мой постоянен спътник още от петата ми година. От 27 години имам привилегията да бъда концертмайстор на един от най-престижните оркестри в света. Това е огромна чест, но също така и голяма отговорност, която приемам с много страст и дисциплина.
Да се задържиш на върха изисква много повече от техническо майсторство. Това е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката.
Енергията, която влагам на сцената, черпя от самата музика - тя е моят източник на вдъхновение и обновление.
В същото време е важно да създам баланс, било то чрез моменти на спокойствие в моята градина, време, прекарано край морето, или подкрепата на моето семейство и приятели.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
За една жена да се утвърди в ръководна роля в класическата музика невинаги е лесно. Светът на музиката е взискателен и предизвикателен, а пътят към върха изисква решителност и упоритост.
Но аз възприемам своята роля не само като личен успех, а и като вдъхновение за други жени, които се стремят към върхови постижения. Става въпрос не просто за задържане на позицията, а за изпълването й с достойнство, отдаденост и автентичност.
Ключът е в това да останеш отворен за развитие и промяна - това ме държи жива и мотивирана всеки ден да давам най-доброто от себе си.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
- Каузата - артист, каузата - майка, каузата - съпруга. Кое ви беше най-трудно през годините? Лишихте ли се от нещо, за което сте мечтали и търсили?
- Най-трудното беше за мен беше да осигуря постоянен баланс между кариера и задължения.
Като майка на четири деца беше истинско изкуство да съчетая любовта си към музиката с нуждите на моето семейство. Имаше моменти, в които си мислех, че няма да успея да отговоря на всичките очаквания, особено по време на интензивните ми концертни турнета. Въпреки това никога не съм губила вярата, че е възможно, ако потърсиш подкрепа и поставиш ясни приоритети.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Лишиха ли ме от нещо? Може би не са ме лишавали, но имаше моменти, в които мечтаех за по-прост живот - без постоянния баланс между сцената и дома. Но когато погледна назад, не бих променила нищо. Всеки момент, всяко предизвикателство ме оформиха и направиха по-силна.
Това, което винаги съм търсила - удовлетворение чрез музиката, любов в семейството и партньорство, което носи разбиране и уважение - го намерих. И за това съм безкрайно благодарна.
Пътят не беше лесен, но беше изпълнен с дълбочина, израстване и любов.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
- Кое според Вас е водещото по пътя на младите класически музиканти в България, нещо бихте ли ги посъветвали?
- За младите класически музиканти в България е от съществено значение да имат ясна визия за своето музикално пътешествие и да се водят от страст, дисциплина и любопитство. България има богата музикална традиция, а основите, които могат да бъдат положени тук, представляват солидна платформа за международна кариера.
Първият ми съвет е да продължават целенасочено да развиват своята техника и изразителност.
Музикалното образование в България - особено в класическата музика - предлага чрез своята прецизност и строгост отлична база. Тази основа обаче трябва да бъде допълнена с лична инициатива: конкурси, майсторски класове и обмен с други музиканти отварят нови хоризонти и подпомагат личното и артистичното израстване.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Второ, важно е да бъдат търпеливи и устойчиви. Пътят в класическата музика често е дълъг и пълен с предизвикателства. Неуспехите трябва да се приемат като уроци, а вярата в собствената визия никога не бива да се губи.
Накрая бих искала да подчертая, че е важно младите музиканти да внасят своята личност в музиката. Техническото съвършенство е важно, но това, което докосва сърцата на публиката, е автентичността и способността да разказваш истории.
И най-вече: никога да не губят любовта си към музиката, защото тя е сърцето на всяка успешна кариера.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
- Музиката за Вас е...
- ...много повече от просто форма на изкуство - тя е моят език, моят израз и моята жизнена сила. Тя е средството, чрез което разказвам истории, събуждам чувства и свързвам хората, без да е необходимо да използвам думи.
Музиката за мен е постоянен спътник, източник на вдъхновение и място за размисъл. В нейните мелодии намирам утеха, в нейните хармонии - сила, а в нейния ритъм - енергията, която ме движи напред.
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Таня Джарова-Салюстио (Снимка: Личен архив)
Тя е мост между миналото и настоящето, живо наследство, което ме свързва с великите майстори, но същевременно ми дава пространство за собствена интерпретация. Особено виенската музикална традиция, с която съм толкова дълбоко свързана, ми напомня, че музиката не само трябва да бъде слушана, но и усещана.
Музиката за мен е възможността да създам нещо вечно, нещо, което остава дори след като последният тон отзвучи. Тя е огледало на душата ми, на радостите и копнежите ми. Казано накратко: музиката за мен е самият живот.
Интервю на Тина Философова
"Виена Шьонбрун Оркестра" (Снимка: Schoenbrunn Palace Orchestra)
Защо не трябва да пропускате концертите на "Виена Шьонбрун Оркестра"?
Виена е световно призната като столица на класическата музика, а една от най-ярките ѝ съвременни музикални перли е дворцовият оркестър "Виена Шьонбрун Оркестра". Сред инструментите на оркестъра е цигулка, изработена през 1697 г. от знаменития италиански майстор Карло Джузепе Тесторе.
Дворецът "Шьонбрун" е сред най-емблематичните забележителности на Виена и ежегодно привлича над 3 милиона посетители. Там е и първото изпълнение на шестгодишния Волфганг Амадеус Моцарт пред императрица Мария Тереза. И днес дворецът продължава да бъде място за престижни музикални събития и концерти на "Виена Шьонбрун Оркестра".
"Виена Шьонбрун Оркестра" (Снимка: Schoenbrunn Palace Orchestra)
Виена, известна като музикалната столица на света, е родина на някои от най-великите композитори като Моцарт, Хайдн и Щраус. Музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" са наследници на тази богата музикална традиция и техните изпълнения притежават автентичния виенски стил, който е високо ценен по целия свят.
Не пропускайте възможността да се насладите на магията на музиката, изпълнена от "Виена Шьонбрун Оркестра"!
Снимка: Schoenbrunn Palace Orchestra
Концерти:
Пловдив (10 декември - зала "С.И.Л.А.")
Варна (11 декември - ДКС)
Шумен (12 декември - "Арена Шумен")
Велико Търново (13 декември - ДКС)
Русе (14 декември - "Арена Русе")
София (16 декември - зала "България")
ВАЖНО: Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите осигуриха още един концерт на същата дата с начален час 21:15 ч.
Билети: в мрежата на EVENTIM, на Vienna Trend Events, в EPAYGO
Повече за дворцовия оркестър: ТУК
Организатор: Vienna Trend Events