Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Анна Федорова - пианистката с най-гледания класически концерт в YouTube: Все още не съм работила с маестро Емил Табаков, но с голямо нетърпение очаквам това!

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Анна Федорова - пианистката с най-гледания класически концерт в YouTube: Все още не съм работила с маестро Емил Табаков, но с голямо нетърпение очаквам това!

Един от хитовете й в YouTube е запис на Втория концерт за пиано на Рахманинов с Кралския Концертгебау - Амстердам с българския диригент Мартин Пантелеев

Анна Федорова (Снимка: https://annafedorova.com/)

Анна Федорова (Украйна) е сред водещите млади пианисти в света. От ранна възраст тя демонстрира вродена музикална зрялост и изключителни технически способности.

Записът на Анна на Втория концерт за пиано на Рахманинов с Кралския Концертгебау - Амстердам под диригентството на Мартин Пантелеев от 2013 г. се превърна в най-гледания класически концерт в Youtube и е високо оценен от много известни музиканти.

Още

Сензацията Анна Федорова и маестро Емил Табаков гостуват на Софийската филхармония

Сензацията Анна Федорова и маестро Емил Табаков гостуват на Софийската филхармония

Анна Федерова концертира в най-престижните зали на Европа, Северна и Южна Америка и Азия, сред които Концертгебау, Карнеги Хол, Роял Фестивал Хол, Елисейски театър в Париж, Тонхале, Цюрих, Паласио де Белас Артес в Мексико, Театро Колон в Буенос Айрес, Louis Vuitton в Париж, Варшавската филхармония, Филхармонията в Гданск, Музеят на изкуството в Тел Авив и много други.

С разнообразния си репертоар, тя си партнира с оркестри като Лондонската филхармония, Хонконгски филхармоничен оркестър, Симфоничните оркестри на Далас, Киото, Симфоничния оркестър на Йомиури Нипон и Оркестър на Новия град в Токио (Япония), Холандската филхармония и др.

Купи билет

За Channel Classic Федорова записва множество дискове с творби на Рахманинов, Брамс, Лист, Мусоргски и Шопен. В началото на 2021 г. излезе нов документален филм за Рахманинов "Rachmaninoff revisited", където Анна Федорова е представена заедно с други топ пианисти като: Ефим Бронфман, Михаил Плетньов, Денис Мацуев, Бари Дъглас, Александър Кобрин и Олга Керн.

Представяме Ви Анна, ексклузивно за Бюлетина на Концертен комплекс "България" преди концерта й в зала "България" със Софийската филхармония на 4 ноември под диригентството на Емил Табаков:

Снимка: https://annafedorova.com/

- Родена сте в семейство на музиканти. Казвате, че в "дома Ви винаги е звучал роял". Значи, Вашето бъдеще като пианист е било предрешено още в детските Ви години?
- Не знам дали мога да кажа, че бъдещето ми е било предопределено, но домът ни наистина беше пълен с музика, тъй като самите ми родители (и двамата концертиращи пианисти и професори по пиано) се упражняваха вкъщи, провеждаха репетиции по камерна музика, даваха уроци на своите ученици, пускаха различни записи. За мен също беше много естествено да започна да се уча да свиря на пиано още когато бях на 4 години.

В продължение на няколко години свирех и на цигулка и много ми харесваше, но накрая пианото някак си победи. Още от самото начало ми се струваше много естествено да следвам стъпките на родителите си и да преследвам целта да стана професионален музикант.

Целият ми живот беше свързан с музиката и ми се струваше, че това е единствената посока, в която може да продължи.

- На 6-годишна възраст вече сте солист на Украинската филхармония. Кой Ви забеляза тогава и какво свирихте?
- Е, това все още не беше изпълнение като солист с оркестър, изпълнявах около 10 минути музика на абонаментния концерт на Киевската филхармония. Не знам как се случи, но това беше едно от първите ми публични изпълнения изобщо и определено първият ми опит в такава важна зала.

Снимка: https://annafedorova.com/

- Сред Вашите преподаватели по пиано са имена като Алфред Брендел, Менахем Преслер, Норма Фишер. Уроците и общуването с кой от тях са особено ценни за Вас?
- В продължение на 3 години учих при Норма Фишър в Кралския музикален колеж в Лондон. Отношенията ни са изключително топли, обичах уроците с нея! Тя преподаваше предимно в къщи и всеки наш урок започваше с кафе и разговори за всичко: последни новини, музика, живот...

Всеки урок беше много вдъхновяващ процес на търсене, обсъждане, изпробване на различни варианти. Тя имаше много силни идеи и убеждения за някои неща, но при други винаги оставяше място на елемента на импровизацията, създавайки жива музика в момента.

Голямо влияние за мен оказа Менахем Преслер. Имах вълшебен урок с него на фестивала във Вербие през 2012 г., където работихме върху Соната № 3 на Шопен.

Самият той е истински магьосник и цветовете, които може да извлече от пианото, са като от друг свят. Те стигат директно до сърцето ти. Много важна роля за музикалното ми израстване има Андраш Шиф. През последните две години работих редовно с него и всеки път това ми даваше голям тласък на вдъхновението и развитието. Дълбоките му познания и благородният, естествен музикален подход са много специални.

Също така на фестивала във Вербие през 2012 г. се запознах с британския виолончелист Стивън Исерлис. Той имаше може би от всички велики артисти, с които съм работила, най-голямо влияние върху мен като музикант.

Свиренето му е толкова естествено, изразително и затрогващо. Никога няма нищо изкуствено, а само много силни емоции директно от сърцето към сърцето. Имах щастието да имам уроци по камерна музика с него през годините на Международния музикален семинар в Прусия Коув, където той е артистичен директор.

- Международната Ви кариера стартира на сцената на Концертгебау - Амстердам, когато сте съвсем малка. Оттогава непрекъснато се завръщате там. Знаете ли приблизително колко концерти сте изнесли в Концертгебау?
- Бях на 16 години, когато за първи път свирих в Концертгебау. Тогава за мен наистина беше най-невероятното преживяване да свиря в тази историческа, великолепна зала с уникален звук и атмосфера. Тя все още си остава любимата ми за концерти.

Мисля, че досега трябва да съм свирила близо 50 пъти в Концертгебау. Предимно в голямата зала, но също така и няколко пъти в залата за рецитали, която е също толкова специална.

- А най-специалното място (сцена, град, държава), за Вас, кое е?
- Сцената все още си остава Амстердам Концертгебау.

Но също така обичам да свиря в Япония, обичам да концертирам в Южна Америка - там публиката е толкова топла и искрена, а някои от най-емоционалните ми преживявания се случиха във Франция, това също е една от любимите ми страни.

- Музиката на кои композитори изпълнявате най-често?
- Като солист с оркестър напоследък най-често ме канят да изпълнявам руски репертоар - предимно Рахманинов, Чайковски, Шостакович.

На рециталите - разнообразен репертоар - освен руски обичам да свиря Бетовен, Шуман, Брамс, Шопен, Равел, Григ и т.н. Списъкът е дълъг.

Снимка: https://annafedorova.com/

- По колко часа на ден свирите?
- Всичко зависи от графика ми и от достъпа до пианото.

Бих казала, че средно той варира между 4 и 6 часа на ден, но в някои луди периоди или натоварени фестивали за камерна музика мога да имам репетиции и изпълнения по цял ден, почти без почивка.

- А когато не свирите, какво се случва с живота Ви?
- Обичам да пътувам, да опознавам нови места като местен жител.

- Имате ли свое "убежище", където се зареждате, извън концертната Ви дейност?
- Обичам природата. Разходките в планината или на брега на морето ме зареждат много!

Маестро Емил Табаков (Снимка: Василка Балевска/Софийска филхармония)

Купи билет

- На 4 ноември Ви предстои първа среща със Софийската филхармония, когато ще бъдете солист с Концерт за пиано №3 на Рахманинов, под палката на българския маестро Емил Табаков. Какво знаете за българските музиканти?
- Много пъти съм свирила с Мартин Пантелеев. Един от хитовете ми в YouTube - запис на живо на Втория концерт за пиано на Рахманинов, който вече има над 33 млнгледания, беше изпълнен с него.

Винаги е било прекрасно да работим заедно. Той има такова естествено разбиране и усещане за музиката. Все още не съм работила с маестро Емил Табаков, но с голямо нетърпение очаквам това!

- Какви са очакванията Ви от гастрола в София?
- Нямам търпение!

Никога преди не съм била в България, за първи път ще имам концерт там и съм много щастлива да се запозная с тази страна и нейните хора.

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Още

Маестро Емил Табаков: Свиренето на концерт без публика е служебно действие

Маестро Емил Табаков: Свиренето на концерт без публика е служебно действие

Още

Маестро Емил Табаков: "Кармина Бурана" ще се хареса на хора с най-различни разбирания за музиката

Маестро Емил Табаков: "Кармина Бурана" ще се хареса на хора с най-различни разбирания за музиката

Още

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

Още

 Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

Още

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Още

Маестра Адрия Чепайте: Музиката е свързана с издигане на душата. Това е най-голямата отговорност на диригента

Маестра Адрия Чепайте: Музиката е свързана с издигане на душата. Това е най-голямата отговорност на диригента

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър